Kassa wint hoger beroep tegen Pretium
BNN-VARA heeft in hoger beroep gewonnen van Pretium B.V. Het Amsterdamse Hof heeft Kassa op alle punten gelijk gegeven. Eerder moest Kassa een deel van de uitzending over Pretium van 10 maart 2012 rectificeren van de Amsterdamse Rechtbank, maar dat oordeel is nu teruggedraaid. Daarnaast moet Pretium de eerder (onterecht) verbeurde dwangsom van €20.000 terugbetalen aan BNN-VARA.
In 2012 liet Kassa - opnieuw – zien hoe vooral ouderen zonder dat ze het weten klant zijn geworden van het telecombedrijf Pretium en dat zij het lastig vinden om van het abonnement af te komen. Die uitzending begon met een reportage over mevrouw Glas. Haar nicht vertelt dat haar oude tante aan het eind van haar leven niet meer kon bellen door een storing en dat Pretium deze storing niet heeft verholpen, ondanks herhaaldelijke verzoeken hiertoe. Kassa moest eerder dat onderdeel van de uitzending van de site halen en rectificeren. De rechtbank vond dat Kassa niet goed genoeg kon onderbouwen dat de storing die ervoor zorgde dat mevrouw Glas niet kon bellen, te wijten was aan Pretium. Het Hof oordeelt nu dat Pretium heeft nagelaten om te controleren of de aansluiting goed functioneerde ondanks herhaaldelijke storingsmeldingen van de nicht van mevrouw Glas. Daarover zegt het Hof: "In zoverre vindt de berichtgeving van Kassa over de zaak Glas voldoende steun in de feiten. Niet kan worden gezegd dat deze onrechtmatig is. Daaraan doet niet af dat het item zwaar is aangezet door de inleiding en vormgeving ervan."
In 2012 liet Kassa - opnieuw – zien hoe vooral ouderen zonder dat ze het weten klant zijn geworden van het telecombedrijf Pretium en dat zij het lastig vinden om van het abonnement af te komen. Die uitzending begon met een reportage over mevrouw Glas. Haar nicht vertelt dat haar oude tante aan het eind van haar leven niet meer kon bellen door een storing en dat Pretium deze storing niet heeft verholpen, ondanks herhaaldelijke verzoeken hiertoe. Kassa moest eerder dat onderdeel van de uitzending van de site halen en rectificeren. De rechtbank vond dat Kassa niet goed genoeg kon onderbouwen dat de storing die ervoor zorgde dat mevrouw Glas niet kon bellen, te wijten was aan Pretium. Het Hof oordeelt nu dat Pretium heeft nagelaten om te controleren of de aansluiting goed functioneerde ondanks herhaaldelijke storingsmeldingen van de nicht van mevrouw Glas. Daarover zegt het Hof: "In zoverre vindt de berichtgeving van Kassa over de zaak Glas voldoende steun in de feiten. Niet kan worden gezegd dat deze onrechtmatig is. Daaraan doet niet af dat het item zwaar is aangezet door de inleiding en vormgeving ervan."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten