ACM beboet Pretium voor overtreden telemarketingregels
ACM heeft aan Pretium Telecom in oktober 2011 een boete opgelegd voor het niet juist naleven van de regels voor telemarketing in 2007 en 2009. Het gaat om enkele honderdduizenden telemarketinggesprekken die door Pretium zijn gevoerd in drie afzonderlijke periodes van in totaal 6 maanden. Pretium bood in deze gesprekken de consument niet actief aan zich te laten registreren als deze niet meer door het bedrijf gebeld wilde worden voor marketingdoeleinden. Pretium was op grond van de Telecomwet wel verplicht om dit zogenoemde recht van verzet in alle verkoopgesprekken aan te bieden.
Het boetebesluit van ACM wordt nu pas openbaar omdat Pretium zich tegen eerdere openbaarmaking heeft verzet. Afgelopen januari heeft de rechtbank Rotterdam geoordeeld dat ACM terecht heeft vastgesteld dat Pretium de telemarketingregels heeft overtreden, maar dat de boete daarvoor lager moest zijn. De boete bedraagt nu 106.250 euro. ACM mag het door de rechtbank aangepaste boetebesluit nu wel publiceren.
Bedrijven zijn verplicht de consument tijdens elk verkoopgesprek te vragen of zij deze nogmaals mogen bellen. Geeft de consument aan niet meer door het bedrijf gebeld te willen worden, dan moet het bedrijf hier gehoor aan geven. Sinds 1 oktober 2009 is het Bel-me-niet Register in het leven geroepen als aanvulling op de telemarketingregels. ACM ziet er op toe dat bedrijven die gebruik maken van telemarketing zich aan de regels houden.
Het boetebesluit van ACM wordt nu pas openbaar omdat Pretium zich tegen eerdere openbaarmaking heeft verzet. Afgelopen januari heeft de rechtbank Rotterdam geoordeeld dat ACM terecht heeft vastgesteld dat Pretium de telemarketingregels heeft overtreden, maar dat de boete daarvoor lager moest zijn. De boete bedraagt nu 106.250 euro. ACM mag het door de rechtbank aangepaste boetebesluit nu wel publiceren.
Bedrijven zijn verplicht de consument tijdens elk verkoopgesprek te vragen of zij deze nogmaals mogen bellen. Geeft de consument aan niet meer door het bedrijf gebeld te willen worden, dan moet het bedrijf hier gehoor aan geven. Sinds 1 oktober 2009 is het Bel-me-niet Register in het leven geroepen als aanvulling op de telemarketingregels. ACM ziet er op toe dat bedrijven die gebruik maken van telemarketing zich aan de regels houden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten