Avaya meest voorkomende en omvangrijke PABX
Ruim 18 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers maakt gebruik van een communicatietoepassing van Avaya voor vaste telefonie. Daarmee is Avaya de meest voorkomende leverancier in de Nederlandse zakelijke markt. De nummers twee en drie, Mitel en Unify, volgen op geringe afstand met 16 procent en 13 procent. Voor alle leveranciers geldt dat de penetratiegraad inclusief overgenomen labels is. De top vijf leverancier wordt gesloten door Cisco en KPN. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile van ruim 7.500 interviews die werden gehouden met IT- en/of telecomverantwoordelijke personen bij Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers.
Verdere uitsplitsing van marktsegmenten laat een aantal duidelijke contrasten zien onder de verschillende leverancier. Zo zijn Avaya en Cisco, met allebei 38 procent, bovengemiddeld vertegenwoordigd in het segment multinationals. KPN komt met bijna 6 procent in verhouding een stuk minder voor. Mitel wint het van Avaya binnen het publiek domein. Oplossingen van Unify komen bovengemiddeld voor bij medium sized businesses, namelijk ruim 19 procent.
Als er niet alleen wordt gekeken naar het gebruik van een communicatieoplossing voor vaste telefonie van een bepaalde vendor (penetratie), maar ook rekening wordt gehouden met de capaciteit van het systeem in het aantal extensies, dan ontstaat het onderstaande beeld. Ook dan is Avaya de nummer één. Ruim 20 procent van de zakelijke extensies is gekoppeld aan een oplossing van Avaya. Dit is een daling ten opzichte van vorig jaar, toen was dit nog 28 procent. Doordat Cisco relatief vaker voorkomt bij grotere organisaties neemt deze vendor nu de tweede plaats in. Mitel volgt hier zeer kort op.
Naast de gekende aanbieders van communicatieoplossingen voor vaste telefonie geeft ook een significant deel van de geïnterviewde bedrijfsvestigingen aan gebruik te maken van een systeem van KPN. Het betreft dan systemen van partners die via KPN worden geleverd. Dit kunnen systemen zijn van meerdere aanbieders zoals Alcatel-Lucent, Mitel en Avaya. Het weergegeven aandeel van 6,5 procent voor KPN is dus in feite toe te kennen aan deze fabrikanten.
Communicatieoplossingen voor vaste telefonie kennen een relatief lange levenscyclus. De gemiddelde leeftijd van de huidige aangetroffen installaties bedraagt ongeveer acht jaar en één maand. Fabrikanten die de laatste jaren weinig nieuwe systemen hebben verkocht aan de geïnterviewde bedrijfsvestigingen zullen een hoge gemiddelde leeftijd kennen. Fabrikanten die juist in de meest recente jaren veel installaties hebben verkocht, kennen een lagere gemiddelde leeftijd. Systemen met de gemiddelde jongste leeftijd zijn Cisco, Avaya en Mitel. Systemen van KPN en Philips zijn al lange tijd in gebruik. Deze systemen komen het eerst in aanmerking voor vervanging.
Naast de huidige penetraties of parkaandelen (op basis van aantal extensies) kan ook worden bekeken welke leveranciers hun bereik weten uit te breiden en wie terrein lijkt te verliezen. Unify, KPN en Philips verliezen dan terrein als het gaat om communicatieoplossingen voor vaste telefonie. Mitel is de partij die terrein weet te winnen. Avaya, Samsung, Panasonic en Alcatel-Lucent kennen de laatste vier jaar een relatief stabiele gebruikersgroep.
Verdere uitsplitsing van marktsegmenten laat een aantal duidelijke contrasten zien onder de verschillende leverancier. Zo zijn Avaya en Cisco, met allebei 38 procent, bovengemiddeld vertegenwoordigd in het segment multinationals. KPN komt met bijna 6 procent in verhouding een stuk minder voor. Mitel wint het van Avaya binnen het publiek domein. Oplossingen van Unify komen bovengemiddeld voor bij medium sized businesses, namelijk ruim 19 procent.
Als er niet alleen wordt gekeken naar het gebruik van een communicatieoplossing voor vaste telefonie van een bepaalde vendor (penetratie), maar ook rekening wordt gehouden met de capaciteit van het systeem in het aantal extensies, dan ontstaat het onderstaande beeld. Ook dan is Avaya de nummer één. Ruim 20 procent van de zakelijke extensies is gekoppeld aan een oplossing van Avaya. Dit is een daling ten opzichte van vorig jaar, toen was dit nog 28 procent. Doordat Cisco relatief vaker voorkomt bij grotere organisaties neemt deze vendor nu de tweede plaats in. Mitel volgt hier zeer kort op.
Naast de gekende aanbieders van communicatieoplossingen voor vaste telefonie geeft ook een significant deel van de geïnterviewde bedrijfsvestigingen aan gebruik te maken van een systeem van KPN. Het betreft dan systemen van partners die via KPN worden geleverd. Dit kunnen systemen zijn van meerdere aanbieders zoals Alcatel-Lucent, Mitel en Avaya. Het weergegeven aandeel van 6,5 procent voor KPN is dus in feite toe te kennen aan deze fabrikanten.
Communicatieoplossingen voor vaste telefonie kennen een relatief lange levenscyclus. De gemiddelde leeftijd van de huidige aangetroffen installaties bedraagt ongeveer acht jaar en één maand. Fabrikanten die de laatste jaren weinig nieuwe systemen hebben verkocht aan de geïnterviewde bedrijfsvestigingen zullen een hoge gemiddelde leeftijd kennen. Fabrikanten die juist in de meest recente jaren veel installaties hebben verkocht, kennen een lagere gemiddelde leeftijd. Systemen met de gemiddelde jongste leeftijd zijn Cisco, Avaya en Mitel. Systemen van KPN en Philips zijn al lange tijd in gebruik. Deze systemen komen het eerst in aanmerking voor vervanging.
Naast de huidige penetraties of parkaandelen (op basis van aantal extensies) kan ook worden bekeken welke leveranciers hun bereik weten uit te breiden en wie terrein lijkt te verliezen. Unify, KPN en Philips verliezen dan terrein als het gaat om communicatieoplossingen voor vaste telefonie. Mitel is de partij die terrein weet te winnen. Avaya, Samsung, Panasonic en Alcatel-Lucent kennen de laatste vier jaar een relatief stabiele gebruikersgroep.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten