Ads Top

ACM ziet geen bezwaar tegen bundeling van telecomproducten

Er is voorlopig voldoende concurrentie op de telecommarkt, ondanks de bundeling van telecomproducten in één pakket. Dat concludeert de Autoriteit Consument en Markt na een uitgebreide marktstudie.

Aanbieders voegen steeds vaker exclusieve content toe aan een bundel bijvoorbeeld gratis films, series of sport. Dat kan aantrekkelijk zijn voor consumenten. Het levert vooralsnog ook geen concurrentieproblemen op.

De toezichthouder constateert wel dat consumenten steeds vaker meerdere telecomproducten in één bundel combineren. Denk aan combinaties van vaste telefonie, mobiele telecomdiensten, televisie en internet. Eerst werden vooral de abonnementen voor televisie, internet en vaste telefonie gecombineerd. De laatste jaren worden ook mobiele telecomdiensten in de bundel verkocht.

Twee grote partijen hebben zowel een vast als een mobiel netwerk: KPN en Vodafone/Ziggo. Andere aanbieders met alleen een mobiel netwerk, zoals Tele2 of T-Mobile, moeten toegang inkopen bij KPN om ook aan hun klanten een compleet pakket vast-mobiel, internet en tv aan te kunnen bieden. Ze hebben vaak een kleiner klantenbestand en kunnen de risico’s niet spreiden over verschillende bedrijfsonderdelen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.