Ads Top

Markt voor virtuele operators stijgt met 2,9 procent naar 6,8 miljoen simkaarten

Het aantal mobiele klanten bij virtuele operators (VO's) is gegroeid tot 6,8 miljoen. In de zes maanden tot en met september groeide de Nederlandse markt met 2,9 procent. 34 procent van alle simkaarten wordt nu geleverd door een aanbieder zonder eigen netwerk, zo blijkt uit een kwartaalrapport van Telecompaper, Dutch Mobile Virtual Operators Market Q3 2016.


De markt is volgens het onderzoeksbureau bijna gelijk verdeeld tussen 3,3 miljoen klanten bij virtuele merken van de mobiele netwerkoperators en 3,4 miljoen klanten bij zelfstandige MVNO’s (mobile virtual network operators). De groei was met 2,9 procent eveneens gelijk. De winst zit vooral bij de ‘no-frills’ aanbieders (prijsvechters) en bij de vaste aanbieders.

Het ‘no-frills’ segment, waarin zowel MVNO’s als tweede merken van MNO’s basale diensten leveren tegen relatief lage tarieven, blijft met 50 procent het grootste segment in deze VO (virtual operator) markt. Dit segment groeide met 4,9 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2016, met name dankzij Simpel, Hollandsnieuwe en Ben.

Het op één na grootste segment is dat van de etnische/internationale spelers, aangevoerd door Lebara. Deze categorie blijft stabiel op ongeveer een derde van de markt. Het veel kleinere segment met de vaste aanbieders groeide in dezelfde periode met 15,5 procent, vooral dankzij Ziggo Mobiel.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.