Ads Top

KPN behoudt ruime voorsprong in vaste telefonie

Komend van een monopoliepositie eind jaren negentig heeft KPN met 51 procent nog altijd een grote voorsprong in de markt van vaste telefonie. De concurrenten weten de laatste jaren wel terrein te winnen. Zo wordt Tele2 ingeschakeld door circa 16 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers. Dit is 2 procent meer dan vorig jaar. Vodafone wordt gebruikt door circa 13 procent en 8 procent van de bedrijfslocaties gebruikt Ziggo. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van circa 3.000 gesprekken met IT-functionarissen van Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers over de inschakeling van providers voor telefonie.

KPN heeft de hoogste penetratie kent in het segment multinationals. Hierin vallen de bedrijfslocaties van organisaties die in Nederland minstens 2.500 medewerkers hebben of onderdeel zijn van een bedrijf uit de Fortune Global 500 of Forbes Global 2000. Ook Vodafone wordt hier bovengemiddeld ingeschakeld. Voor Ziggo scoort het multinationalssegment vooralsnog het slechtst. Ziggo kent haar sterkste segment in het publieke domein. Dit is met name te danken aan de relatief sterke positie die Ziggo inneemt voor vaste telefonie bij instellingen in de zorgsector.

In het publieke domein is de positie van Tele2 opvallend. Van de overheidsinstellingen geeft 52 procent aan Tele2 te gebruiken voor vaste telefonie, voor het onderwijs is dit 20 procent en voor de zorg 11 procent. Vodafone scoort het best bij de grotere commerciële organisaties. Zo ligt bij vestigingen in de segmenten ICT & Utilities de Vodafone-penetratie op 24 procent, in de bouw is dit 30 procent.


Op het gebied van mobiele telefonie is de voorsprong van KPN op de concurrentie lang niet zo groot als voor vaste telefonie. Van alle Nederlandse bedrijfsvestigingen met minstens 50 medewerkers zegt 43 procent KPN in te schakelen als mobiele provider. Dit percentage is de laatste vijf jaar ongeveer gelijk gebleven. In de periode 2012 tot nu varieert het percentage bedrijven dat KPN inschakelt voor mobiele telefonie tussen de 42 en 45 procent. De voorsprong van KPN op Vodafone bedraagt circa 5 procent. Anno 2016 maakt een kleine 38 procent van de locaties gebruik van Vodafone voor mobiele telefonie. 

Voor Vodafone schommelt de penetratie de laatste vijf jaar tussen de 37 en 41 procent. T-Mobile, de nummer drie, volgt met een penetratie van 10 procent op enige afstand van de twee koplopers. De penetratie mobiele telefonie van T-Mobile ligt op 13 procent in 2012, 12 procent in 2013 en 2014 en 11 procent in 2015.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.