Omzetdaling telecomsector houdt aan
De omzet in de telecomsector is in het vierde kwartaal van 2015 met bijna 4 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Over heel 2015 behaalde de telecomsector 1,3 procent minder omzet dan in 2014. Sinds eind 2007 kampen de aanbieders van telefonie en internet met vrijwel onafgebroken dalende omzetten. Dit meldt CBS.
Sinds 2007 heeft de telecomsector ruim 16 procent aan omzet verloren. De grootste dalingen vonden plaats in 2009 en 2013: ruim 4 procent per jaar. In de loop der jaren zijn er diverse alternatieve communicatiemogelijkheden gekomen die een aantrekkelijke vervanging blijken te zijn voor traditioneel bellen en SMS-en. Het gaat dan bijvoorbeeld om sociale media zoals WhatsApp, Teamspeak, Skype en Facebook. Extra gebruik van deze media leidt niet of nauwelijks tot extra kosten of tot extra omzet voor de branche.
Begin 2016 waren er 1 210 bedrijven werkzaam in de telecomsector, samen goed voor ruim 17 miljard omzet per jaar. Het grootste deel van de bedrijven behoort tot het kleinbedrijf (1 tot 50 werkzame personen), waaronder ruim 800 bedrijven waar maar 1 persoon werkzaam is. Er zijn 40 middelgrote bedrijven (50 Ã 250 personen) actief. Tot het grootbedrijf (meer dan 250 werkzame personen) behoren 15 bedrijven. Dit zijn de grote telecomproviders op het gebied van telefonie, internet en televisie. Telefoonwinkels worden niet tot de telecomsector gerekend. In de telecomsector zijn circa 39 duizend personen werkzaam.
Zoals eerder door CBS gemeld is mobiel bellen de laatste jaren steeds goedkoper geworden. De tarieven hiervoor namen in zes jaar tijd met 24 procent af. De prijzen van vaste telefonie zijn daarentegen sinds 2010 sterk gestegen. In 2015 werd gemiddeld ruim 22 procent meer voor bellen betaald met een vast toestel dan in 2010. Gebundelde diensten voor telefonie, internet en televisie werden ruim 10 procent duurder en alleen toegang tot internet was in 2015 8 procent duurder.
Sinds 2007 heeft de telecomsector ruim 16 procent aan omzet verloren. De grootste dalingen vonden plaats in 2009 en 2013: ruim 4 procent per jaar. In de loop der jaren zijn er diverse alternatieve communicatiemogelijkheden gekomen die een aantrekkelijke vervanging blijken te zijn voor traditioneel bellen en SMS-en. Het gaat dan bijvoorbeeld om sociale media zoals WhatsApp, Teamspeak, Skype en Facebook. Extra gebruik van deze media leidt niet of nauwelijks tot extra kosten of tot extra omzet voor de branche.
Begin 2016 waren er 1 210 bedrijven werkzaam in de telecomsector, samen goed voor ruim 17 miljard omzet per jaar. Het grootste deel van de bedrijven behoort tot het kleinbedrijf (1 tot 50 werkzame personen), waaronder ruim 800 bedrijven waar maar 1 persoon werkzaam is. Er zijn 40 middelgrote bedrijven (50 Ã 250 personen) actief. Tot het grootbedrijf (meer dan 250 werkzame personen) behoren 15 bedrijven. Dit zijn de grote telecomproviders op het gebied van telefonie, internet en televisie. Telefoonwinkels worden niet tot de telecomsector gerekend. In de telecomsector zijn circa 39 duizend personen werkzaam.
Zoals eerder door CBS gemeld is mobiel bellen de laatste jaren steeds goedkoper geworden. De tarieven hiervoor namen in zes jaar tijd met 24 procent af. De prijzen van vaste telefonie zijn daarentegen sinds 2010 sterk gestegen. In 2015 werd gemiddeld ruim 22 procent meer voor bellen betaald met een vast toestel dan in 2010. Gebundelde diensten voor telefonie, internet en televisie werden ruim 10 procent duurder en alleen toegang tot internet was in 2015 8 procent duurder.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten