Ads Top

Fraudehelpdesk start campagne 2FA voor WhatsApp

De Fraudehelpdesk start woensdag 5 januari een campagne om mensen aan te zetten de tweefactor-verificatie van WhatsApp te gebruiken. Dit helpt gebruikers te beschermen tegen overname van hun WhatsApp-account. Deze campagne wordt ondersteund door Meta, eigenaar van WhatsApp.

Met de campagne ‘Voer je gesprekken achter slot en grendel’ vraagt de Fraudehelpdesk aandacht voor het beter beveiligen van persoonlijke accounts. Nog steeds proberen oplichters met een smoesje toegang te krijgen tot WhatsApp-accounts van anderen.

Wie op de hoogte is van iemands telefoonnummer én in bezit is van een verificatiecode die bij dat nummer hoort, neemt eenvoudig het account over. Zij hoeven daarvoor alleen WhatsApp op hun eigen telefoon te downloaden en het telefoonnummer en de verificatiecode in te voeren.

Criminelen bemachtigen deze verificatiecode doorgaans met een smoes, bijvoorbeeld door zich voor te doen als een koper op een handelsplaats die per ongeluk de code naar een verkeerd nummer heeft laten sturen. Ook is het mogelijk de code te bemachtigen via de voicemail van de telefoon van de WhatsApp-gebruiker, wanneer deze niet voldoende is beveiligd.

Het gehackte account wordt vervolgens onder meer gebruikt om bekenden of familie te benaderen voor acute financiële hulp.

Facebook maakte de ontwikkeling van deze campagne financieel mogelijk en draagt bij aan de verspreiding ervan op sociale media.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.