Ads Top

ACM pakt misleiding bij doorschakeldiensten aan

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat aanbieders van doorschakeldiensten aanpakken die op misleidende wijze adverteren. Deze advertenties wekken de indruk dat het nummer waarmee wordt geadverteerd het rechtstreekse nummer is van bijvoorbeeld een klantenservice, terwijl het een doorschakelnummer is waarvoor de beller extra moet betalen.

Het aanbieden van doorschakeldiensten is niet verboden, maar dan moet wel duidelijk zijn wie de aanbieder is, wat de dienst inhoudt en wat het kost. Henk Don, bestuurslid ACM: ‘De ACM ontvangt veel klachten van consumenten die via zo’n dienst gebeld bleken te hebben, terwijl ze dachten rechtstreeks contact te hebben met de instantie die ze wilden bereiken. Dat is natuurlijk schadelijk voor de beller, want die is duurder uit. Maar ook de gebelde instanties geven ons aan hier last van te hebben. We gaan er scherper op toezien dat doorschakeldiensten in hun advertenties voldoende duidelijk maken dat je van een betaalde dienst gebruikt maakt en niet rechtstreeks naar een instantie belt. Op die manier beschermen we mensen tegen misleiding bij het gebruik van doorschakeldiensten.’

Iemand die op zoek is naar het nummer van bijvoorbeeld de Belastingdienst of het UWV, gebruikt vaak een zoekmachine om dat nummer te vinden. Als een van de eerste zoekresultaten komt vaak een doorschakeldienst naar boven, die adverteert met de naam van de instantie waarnaar iemand op zoek is. In plaats van het telefoonnummer van de instantie, wordt het nummer van de doorschakeldienst vermeld. Hierdoor kunnen mensen denken dat zij bellen naar het rechtstreekse nummer van de gezochte instantie, terwijl ze in feite via de doorschakeldienst bellen en daardoor een apart, hoger tarief moeten betalen voor het gehele gesprek.

Foto: Anefo

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.