Belkosten voor klantenlijn lager
Vanaf 1 juli 2017 is het voor bedrijven niet meer toegestaan om voor hun klantenservice een telefoonnummer (zoals een 0900-nummer) te gebruiken waarvan de kosten hoger liggen dan het basistarief. Op dit moment geldt er nog een maximaal informatietarief van € 1,00 per minuut maar dit wordt de volgende maand afgeschaft.
Deze wetswijziging komt voort uit een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie. Daarin is bepaald dat de kosten van een telefoongesprek over een gesloten overeenkomst via een door een handelaar opengestelde servicelijn uitsluitend nog de gebruikelijke belkosten – het verkeerstarief voor de vaste of mobiele telefoon – mogen bedragen. Volgens het Hof van Justitie kunnen extra belkosten klanten ervan weerhouden de klantenservice te bellen. Dit is onwenselijk omdat een klant zonder extra kosten telefonisch contact moet kunnen opnemen met zijn verkoper om informatie over de overeenkomst te krijgen.
Deze wetswijziging komt voort uit een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie. Daarin is bepaald dat de kosten van een telefoongesprek over een gesloten overeenkomst via een door een handelaar opengestelde servicelijn uitsluitend nog de gebruikelijke belkosten – het verkeerstarief voor de vaste of mobiele telefoon – mogen bedragen. Volgens het Hof van Justitie kunnen extra belkosten klanten ervan weerhouden de klantenservice te bellen. Dit is onwenselijk omdat een klant zonder extra kosten telefonisch contact moet kunnen opnemen met zijn verkoper om informatie over de overeenkomst te krijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten