Ads Top

ACM spreekt telecombedrijven aan op bereikbaar maken 112 via Wifi en 4G

De Autoriteit Consument & Markt constateert dat het alarmnummer 112 nog niet in alle gevallen te bellen is via de nieuwe technieken 4G en bellen via Wifi.

Dat betekent dat nog niet volledig wordt voldaan aan de beleidsregel mobiele aankiesbaarheid 112, die op 1 juli 2021 is ingegaan. De ACM heeft mobiele telecomaanbieders hierop aangesproken, en verlangt dat ze dit alsnog voor het eind van het jaar op orde brengen.

Mobiel bellen naar 112 gaat nu vaak nog via 2G- of 3G-netwerken. Die worden de komende jaren geleidelijk vervangen, wat betekent dat mobiele gesprekken steeds vaker via het 4G-netwerk moeten kunnen gaan. Mobiele telecomaanbieders moeten ervoor zorgen dat 112 bereikbaar (‘aankiesbaar’) is via alle technieken die zij gebruiken voor mobiele telefoongesprekken, dus ook nieuwe technieken als 4G en bellen via wifi. Zo kan het alarmnummer ook in de toekomst altijd gebeld worden. Het gaat hierbij om spraakdiensten die door telecomaanbieders worden aangeboden, niet om spraakdiensten van apps als WhatsApp of Facetime.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.