Ads Top

Minder dan 6 miljoen vaste telefonie aansluitingen, Ziggo de grootste

De Nederlandse vaste telefoniemarkt telde aan het eind van het tweede kwartaal van 2018 in totaal 5,96 miljoen aansluitingen, 1,1 procent minder dan in Q1 2018. Hiermee komt de ratio van vaste telefonie lijnen per huishouden uit op 75,6 procent, 0,9 procentpunten minder dan in Q1 2018. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper. Ziggo blijft de grootste aanbieder qua aanslutingen ondanks het verlies van 10.000 vaste telefonie klanten gedurende het kwartaal.

De daling van de Nederlandse vaste telefoniemarkt komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 0,7 procent. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,49 miljoen, 37 duizend minder dan in Q1 2018. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR-lijnen met 5,4 procent naar minder dan 470.000. Het is het vijfde kwartaal op rij dat naast de traditionele telefonie lijnen ook de digitale telefonie lijnen dalen. 

Telecompaper verwacht dat de daling voor heel 2018 zal uitkomen op -4 procent. Voor de periode tot en met 2022 wordt een gemiddelde van -4,8 procent per jaar tot en met 2022 verwacht, om uit te komen op 4,76 miljoen vaste telefonie aansluitingen.

Bij digitale telefonie daalde kabel in het tweede kwartaal met 0,4 procent naar 2,644 miljoen. Dit is het tweede kwartaal op rij met een daling voor kabel VoIP. Bij DSL VoIP zet de ingezette daling door waarbij DSL met 1,4 procent daalde naar minder dan 1,95 miljoen VoIP-lijnen. Glasvezel was stabiel gedurende het kwartaal en kwam uit op ongeveer 894.000 VoIP-lijnen.

Kabelaanbieder Ziggo heeft in het tweede kwartaal de voorsprong op nummer twee KPN uitgebreid, ondanks verlies in het aantal vaste telefonie klanten. Ziggo’s marktaandeel groeide met 0,3 procentpunten naar 42,6 procent. Het bedrijf heeft nu 2,5438 miljoen vaste telefonie klanten, 10 duizend minder dan in Q1 2018. Tegelijkertijd verloor KPN (PSTN, DSL en glasvezel) 57.000 vaste telefonie klanten om uit te komen op 2,38 miljoen. Dit was goed voor een marktaandeel van 40 procent, 0,5 procentpunten minder dan in Q1 2018.

De Nederlandse vaste telefonieomzet daalde in het tweede kwartaal van 2018 met 3,5 procent of EUR 8 miljoen naar EUR 228 miljoen. Telecompaper verwacht dat de vaste telefonieomzet in 2018 daalt met 8,3 procent. Voor periode daarna tot en met 2022 wordt een gemiddelde daling per jaar van 8,4 procent verwacht.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.