Ads Top

ACM waarschuwt aanbieders van informatienummers

De Autoriteit Consument & Markt heeft de houders van een informatienummer geïnformeerd over aangescherpte regels. Aanleiding voor de nieuwe regels is de onophoudelijke stroom aan vragen en klachten over dure doorschakelservices en betaaldiensten. De aangescherpte regels gelden voor 0900-, 0906- en 0909-nummers.

Houders van een informatienummer moeten voortaan aan het begin duidelijk maken wie zij zijn en aangeven wat de voornaamste kenmerken zijn van hun dienst. Een doorschakelservice of betaaldienst met een tarief per minuut mag voortaan niet meer worden aangeboden met een 0900- of 0909-nummer. Gebruikt een doorschakelservice of een betaaldienst een 0900- of 0909-nummer met een tarief per gesprek? Dan geldt hiervoor het maximale bedrag van €1,60 per gesprek.

De ACM gaat vanaf januari 2018 controleren of de houders van uitgegeven nummers zich aan de regels houden. Nummerhouders mogen bellers niet eindeloos aan het lijntje houden. De ACM kan een nummer intrekken als een nummerhouder zich niet aan de regels houdt.

Stel: een consument wil bellen naar bijvoorbeeld de politie, Belastingdienst of de klantenservice van zijn telecomaanbieder. Deze organisaties hebben zelf een telefoonnummer waarmee consumenten gratis of tegen een laag tarief kunnen bellen. Er zijn echter ook doorschakeldiensten die consumenten verleiden via hen te bellen. Zij kopen advertentieruimte in bij zoekmachines en verschijnen zo hoog in de zoekresultaten. Voorheen kon het dan gebeuren dat een consument via een doorschakeldienst van 90 cent per minuut belde, zonder dat hij zich daarvan bewust was.
De nieuwe regels voorkomen dat een 0900- of 0909-nummer wordt ingezet om het informatietarief zo lang mogelijk in rekening te brengen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.