KPN meest gebruikte provider voor vaste telefonie
Circa 55 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers schakelt KPN in als provider voor vaste telefonie. Komend van een monopoliepositie eind jaren negentig heeft KPN daarmee nog altijd een grote voorsprong op andere providers. De competitie gezamenlijk weet de laatste jaren wel terrein te winnen. Zo wordt Tele2 ingeschakeld door 14 procent van de locaties in het 50+ segment, 10 procent van deze bedrijfslocaties maakt gebruik van Vodafone en Ziggo wordt door 9 procent van de locaties ingeschakeld. Dit blijkt uit analyse van circa 5.000 gesprekken die Computer Profile voerde met IT-functionarissen van Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers over de inschakeling van providers voor telefonie.
Kijkend
naar de positie van de verschillende providers van vaste telefonie per
segment voor 2015, dan blijkt dat KPN de hoogste penetratie kent in het
segment multinationals. Hieronder
vallen de bedrijfslocaties van bedrijven die in Nederland ten minste
2.500 medewerkers hebben of onderdeel zijn van een bedrijf uit de
Fortune Global 500 of Forbes 2000. Ook BT wordt door dit type
bedrijfsorganisaties bovengemiddeld ingeschakeld.
Voor Ziggo is het multinationalssegment vooralsnog het slechtst scorende segment. Ziggo kent haar sterkste penetratie in het publiek domein. Dit is met name te danken aan de relatief sterke positie die Ziggo voor vaste telefonie inneemt bij instellingen in de zorgsector (17%). In het publiek domein is verder de positie van Tele2 opvallend. 43 procent van de overheidsinstellingen geeft aan Tele2 te gebruiken voor vaste telefonie, voor het onderwijs is dit 17 procent en voor de zorg 13 procent. Vodafone scoort het best bij de grotere commerciële organisaties (multinationals en national enterprises). Zo ligt bij vestigingen in de segmenten ICT & Utilities en in de bouw de Vodafone-penetratie op 17 procent, bij handelsbedrijven is dit 12 procent.
Voor
de cijfers van Ziggo geldt dat hierin de cijfers van UPC zijn
meegenomen, ook met terugwerkende kracht voor de fusiedatum. Omdat
Telfort door KPN als zelfstandig label wordt
gepositioneerd, wordt Telfort los gepresenteerd.
Voor Ziggo is het multinationalssegment vooralsnog het slechtst scorende segment. Ziggo kent haar sterkste penetratie in het publiek domein. Dit is met name te danken aan de relatief sterke positie die Ziggo voor vaste telefonie inneemt bij instellingen in de zorgsector (17%). In het publiek domein is verder de positie van Tele2 opvallend. 43 procent van de overheidsinstellingen geeft aan Tele2 te gebruiken voor vaste telefonie, voor het onderwijs is dit 17 procent en voor de zorg 13 procent. Vodafone scoort het best bij de grotere commerciële organisaties (multinationals en national enterprises). Zo ligt bij vestigingen in de segmenten ICT & Utilities en in de bouw de Vodafone-penetratie op 17 procent, bij handelsbedrijven is dit 12 procent.
Op het gebied van
mobiele telefonie is de voorsprong van KPN op de concurrentie lang niet
zo groot als voor vaste telefonie. Van alle geïnterviewde Nederlandse
bedrijfsvestigingen met minstens 50 medewerkers
zegt 43 procent KPN in te schakelen als provider voor mobiele
telefonie. Dit percentage blijft de laatste vier jaar ongeveer op
hetzelfde niveau. In de periode 2012 tot nu varieert het percentage
bedrijven dat KPN inschakelt voor mobiele telefonie tussen de
42 en 45. De voorsprong van KPN op Vodafone bedraagt ongeveer 7
procent. Anno 2015 maakt een kleine 37 procent van de locaties gebruik
van Vodafone voor mobiele telefonie. Voor Vodafone schommelt de
penetratie in de laatste vier jaar tussen de 37 en 41 procent.
De nummer drie T-Mobile volgt met een penetratie van 11 procent op
enige afstand van de twee koplopers. De penetratie mobiele telefonie van
T-Mobile ligt in de laatste vier jaar op 13 procent in 2012, 12 procent
in 2013 en 2014 en 11 procent in 2015.
Een
aantal branches kent opmerkelijke afwijkingen van de overall
percentages. Zo maken overheidsinstanties, na het winnen van OT2010, in
meerderheid gebruik van Vodafone voor mobiele
telefonie. Ook bij bedrijfslocaties in het segment ICT & Utilities
ligt de Vodafone-penetratie, met 53 procent, bovengemiddeld hoog. KPN
komt juist vaak voor bij bedrijven in de gezondheidszorg, de financiële
en zakelijke dienstverlening en het handelssegment.
Voor T-Mobile is de sterke positie in het onderwijs het meest
opvallend, ook in de zorg wordt de provider bovengemiddeld vaak
ingeschakeld. De vierde meest voorkomende provider voor mobiele
telefonie is de KPN-dochter Telfort. Circa 4 procent van de
bedrijfslocaties
geeft aan deze provider in te schakelen. Alle andere providers voor
mobiele telefonie worden door 1 procent of minder van de
bedrijfsvestigingen met 50 werknemers gebruikt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten