Ads Top

Unified Communications is strategisch

Een overweldigend aantal managers dat verantwoordelijk was voor de uitrol van UC binnen de 302 ondervraagde bedrijven, gelooft dat Unified Communications het vermogen heeft om de bedrijfscultuur en de manier waarop werknemers werken te veranderen. Zeven van de tien respondenten is het namelijk eens met de stelling dat Unified Communications meer is dan een nieuw middel: ‘het is een strategisch besluit dat de manier waarop we werken verandert en de bedrijfscultuur beïnvloedt’.
De IT-manager en de CEO hebben vaak het laatste woord als het gaat om het wel of niet implementeren van Unified Communications. Hoewel dit besluit het meest wordt genomen door de IT-manager (44 procent), is meer dan een derde van de besluitnemers CEO. Dit resultaat geeft weer dat het besluit om UC te implementeren verschoven is naar een strategisch niveau en onderstreept dat UC minder als een middel wordt gezien en meer als strategisch initiatief met de mogelijkheid om de bedrijfscultuur te veranderen en processen bedrijfsbreed te verbeteren.
Ook de doelstellingen van de bedrijven uit het onderzoek waren strategisch georiënteerd, minder gericht op kosten en meer op de langetermijnstrategie: het veranderen van de manier waarop bedrijven dagelijks werken. Drie doelstellingen sprongen eruit: verhoogde productiviteit (53 procent); gestroomlijnde bedrijfsprocessen (42 procent) en het verzekeren van een snelle teruggave van de UC investering (26 procent).
Het feit dat al twee derde van de bedrijven de bureautelefoons heeft verwijderd of dat van plan is in de nabije toekomst, ondersteunt het uitgangspunt dat het implementeren van UC een strategische beslissing is. UC is een blijvertje en onderdeel van de langetermijnplanning van een bedrijf.
De grote meerderheid van alle respondenten, ongeacht de grootte van het bedrijf, geeft aan dat telefonie de belangrijkste reden is dat Unified Communications is geïmplementeerd (60 procent). Door het implementeren van telefonie, verwachten de respondenten kostenbesparingen (63 procent), verhoogde productiviteit (49 procent) en verbeterde samenwerking (41 procent). Dit correleert sterk met het feit dat 57 procent van de bedrijven heeft overwogen UC toe te passen om de effecten van de economische crisis te compenseren. Volgens het onderzoek is IP-telefonie de belangrijkste reden voor bedrijven van minder dan 250 werknemers om UC te implementeren (45 procent), bij grote bedrijven met meer dan 5.000 werknemers is dit bij maar 32 procent de reden. Uit het onderzoek blijkt tevens dat hoe groter het bedrijf, hoe meer de focus ligt op het implementeren van oplossingen voor aanwezigheid, websamenwerking en video conferencing.
Respondenten die al UC geïmplementeerd hebben, zijn hier tevreden over. Zo geven ze aan dat IP-telefonie de manier waarop het personeel werkt heeft veranderd. Er wordt nu beter gecommuniceerd (56 procent), beter samengewerkt (41 procent) en men is productiever (36 procent).

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.