maandag 29 april 2024
Google Chat komt mogelijk met Smart Summary
Google denkt aan een nieuwe AI-toepassing voor Google Chat. Smart Summary zou gebruikers ellenlange gesprekken laten samenvatten.
Google Chat biedt al een vorm van geautomatiseerde samenvattingen, maar gebruikers zouden met Smart Summary nog gedetailleerder aan het werk kunnen gaan, en specifiek voor bepaalde gesprekken.
Eerder werd al duidelijk dat Gmail voor het web en Android uitgerust zullen worden met meer AI functies.
Google Chat biedt al een vorm van geautomatiseerde samenvattingen, maar gebruikers zouden met Smart Summary nog gedetailleerder aan het werk kunnen gaan, en specifiek voor bepaalde gesprekken.
Eerder werd al duidelijk dat Gmail voor het web en Android uitgerust zullen worden met meer AI functies.
donderdag 25 april 2024
‘Face Unlock’ Google Pixel 8 nu ook voor WhatsApp
Met de Google Pixel 8 (Pro) kon je gezichtsherkenning al gebruiken om je toestel te ontgrendelen of bijvoorbeeld betalingen te verrichten. Vanaf nu kun je je op deze Google Pixels ook identificeren met je gezicht in WhatsApp.
In WhatsApp moest je nog altijd gebruikmaken van een pincode of je vingerafdruk om toegang te krijgen tot je berichten. Dat is nu gelukkig verleden tijd.
De vernieuwde gezichtsherkenning van Google behoort tot de veiligste op de markt. Dat is volgens de zoekgigant te danken aan de Tensor G3-chip en krachtige machine learning-algoritmes.
In WhatsApp moest je nog altijd gebruikmaken van een pincode of je vingerafdruk om toegang te krijgen tot je berichten. Dat is nu gelukkig verleden tijd.
De vernieuwde gezichtsherkenning van Google behoort tot de veiligste op de markt. Dat is volgens de zoekgigant te danken aan de Tensor G3-chip en krachtige machine learning-algoritmes.
maandag 22 april 2024
Google Meet laat Workspace-gebruikers aantekeningen maken
Google maakt het mogelijk om aantekeningen te maken tijdens presentaties in Meet. Gebruikers kunnen diverse pentools gebruiken, maar ook stickers, lijnen, vormen, tekstvakken en plaknotities.
De annotatiefunctie wordt standaard ingeschakeld bij het starten van een Google Meet-presentatie.
Momenteel kunnen iPhone-gebruikers nog geen aantekeningen maken in Meet, tenzij de gebruiker als coannotator wordt aangewezen. Voor Android-gebruikers is de functie wel beschikbaar, al wordt coannoteren nog niet ondersteund.
De annotatiefunctie wordt standaard ingeschakeld bij het starten van een Google Meet-presentatie.
Momenteel kunnen iPhone-gebruikers nog geen aantekeningen maken in Meet, tenzij de gebruiker als coannotator wordt aangewezen. Voor Android-gebruikers is de functie wel beschikbaar, al wordt coannoteren nog niet ondersteund.
vrijdag 19 april 2024
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan
Zoom heeft zijn privacybeleid aangescherpt en geactualiseerd voor zakelijke en educatieve klanten in Nederland en de bredere Europese Economische Regio (EER). Dit is het resultaat van jarenlange nauwe samenwerking met SURF, ict-coöperatie van Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Ook zijn belangrijke privacy- en securitymaatregelen geïmplementeerd. Zoom komt hiermee de afspraken na die in de DPIA van 2022 zijn overeengekomen.
Als gevolg van de geüpdatete DPIA heeft Zoom aanzienlijke vooruitgang geboekt in de overeenstemming met de EU-privacystandaarden. Zoom kiest daarbij voor een proactieve aanpak gebaseerd op privacy by design en privacy by default. Enkele van de genomen maatregelen zijn:
De hoeveelheid persoonsgegevens die uitsluitend in de EU worden verwerkt is sterk vergroot: hoewel de samenwerking in eerste instantie focuste op Nederlandse klanten, kunnen Zooms zakelijke en educatieve klanten in de gehele EER inmiddels profiteren van deze verbetering.
Gebruiksvriendelijke tools voor dataverzoeken: door de introductie van een nieuw portaal in 2023 kunnen beheerders met een selfservicetool toegang vragen tot persoonsgegevens. Eind 2024 kunnen ook eindgebruikers zelf direct een inzageverzoek (DSAR) indienen. Het antwoord op een inzageverzoek wordt in een duidelijker format weergegeven. Denk bijvoorbeeld aan een goede beschrijving van ieder bestand en een voor de gebruiker duidelijke ordening. Met deze intuïtieve tool vergroot Zoom niet alleen de controle van gebruikers over hun gegevens, maar bevordert het ook de transparantie en verantwoording.
Meer duidelijkheid over het bewaren en verwerken van gegevens: door inzicht te geven in de bewaartermijnen van gegevens zet Zoom transparantie voorop. Zoom stelt gebruikers in staat beter te begrijpen hoe hun gegevens worden beheerd en beschermd door deze informatie te stroomlijnen.
Specificatie van de rol van Zoom en haar subverwerkers: door verwerkingsactiviteiten in de DPA te definiëren, heeft Zoom zijn rol als gegevensverwerker of gegevensbeheerder verduidelijkt. Zoom eist van alle subverwerkers en hún subverwerkers dat zij voldoen aan de contractuele verplichtingen conform de dataverwerkingsovereenkomst (DPA), inclusief de standaard contractclausules (SCC’s), voor verdere en internationale doorgifte.
Andere updates omvatten:
Meer transparantie over diagnostische gegevens: Zoom geeft meer transparantie over hoe diagnostische gegevens worden verwerkt en verzekert hiermee dat er niet meer telemetriegegevens worden verzameld dan nodig. Deze privacyoverwegingen zijn in lijn met het principe van privacy by design ingebouwd vanaf het begin van de productontwikkeling.
Europese ondersteuning: Zoom heeft een speciaal supportteam opgericht binnen Europa, zodat klanten direct technische ondersteuning kunnen krijgen. Alle informatie van supportgesprekken die tijdens kantooruren plaatsvinden worden binnen de EER door lokale medewerkers verwerkt.
Als gevolg van de geüpdatete DPIA heeft Zoom aanzienlijke vooruitgang geboekt in de overeenstemming met de EU-privacystandaarden. Zoom kiest daarbij voor een proactieve aanpak gebaseerd op privacy by design en privacy by default. Enkele van de genomen maatregelen zijn:
De hoeveelheid persoonsgegevens die uitsluitend in de EU worden verwerkt is sterk vergroot: hoewel de samenwerking in eerste instantie focuste op Nederlandse klanten, kunnen Zooms zakelijke en educatieve klanten in de gehele EER inmiddels profiteren van deze verbetering.
Gebruiksvriendelijke tools voor dataverzoeken: door de introductie van een nieuw portaal in 2023 kunnen beheerders met een selfservicetool toegang vragen tot persoonsgegevens. Eind 2024 kunnen ook eindgebruikers zelf direct een inzageverzoek (DSAR) indienen. Het antwoord op een inzageverzoek wordt in een duidelijker format weergegeven. Denk bijvoorbeeld aan een goede beschrijving van ieder bestand en een voor de gebruiker duidelijke ordening. Met deze intuïtieve tool vergroot Zoom niet alleen de controle van gebruikers over hun gegevens, maar bevordert het ook de transparantie en verantwoording.
Meer duidelijkheid over het bewaren en verwerken van gegevens: door inzicht te geven in de bewaartermijnen van gegevens zet Zoom transparantie voorop. Zoom stelt gebruikers in staat beter te begrijpen hoe hun gegevens worden beheerd en beschermd door deze informatie te stroomlijnen.
Specificatie van de rol van Zoom en haar subverwerkers: door verwerkingsactiviteiten in de DPA te definiëren, heeft Zoom zijn rol als gegevensverwerker of gegevensbeheerder verduidelijkt. Zoom eist van alle subverwerkers en hún subverwerkers dat zij voldoen aan de contractuele verplichtingen conform de dataverwerkingsovereenkomst (DPA), inclusief de standaard contractclausules (SCC’s), voor verdere en internationale doorgifte.
Andere updates omvatten:
Meer transparantie over diagnostische gegevens: Zoom geeft meer transparantie over hoe diagnostische gegevens worden verwerkt en verzekert hiermee dat er niet meer telemetriegegevens worden verzameld dan nodig. Deze privacyoverwegingen zijn in lijn met het principe van privacy by design ingebouwd vanaf het begin van de productontwikkeling.
Europese ondersteuning: Zoom heeft een speciaal supportteam opgericht binnen Europa, zodat klanten direct technische ondersteuning kunnen krijgen. Alle informatie van supportgesprekken die tijdens kantooruren plaatsvinden worden binnen de EER door lokale medewerkers verwerkt.
woensdag 10 april 2024
Populariteit van bellen laat dalende lijn zien
De populariteit van bellen laat de afgelopen jaren een dalende lijn zien. In het coronajaar 2020 was er sprake van een korte opleving van het aantal gevoerde gesprekken, zowel via vast als over mobiel.
Na 2020 nam het aantal belminuten via vaste lijnen alweer af. In de jaren daarna verliest bellen aanhoudend aan populariteit; in 2023 belden we ruim 4 miljard minuten minder op mobiel en ruim en 1,38 miljard minuten minder over de vaste lijn dan in 2022.
Hoewel er in Nederland nog steeds 4,26 miljoen vaste telefonische aansluitingen zijn, is het aantal belminuten op vaste lijnen ten opzichte van 2013 met meer dan 75 procent afgenomen. In 2023 werd er nog maar 4,9 miljard minuten gebeld over de vaste lijn, in 2013 was dit nog 19,5 miljard minuten.
Sms’jes worden ten opzichte van tien jaar geleden ook fors minder verstuurd, maar dit aantal laat wel een minder sterke daling zien dan het aantal belminuten.
maandag 8 april 2024
Sunbird brengt iMessage-app voor Android opnieuw uit
Sunbird brengt zijn iMessage-app voor Android opnieuw uit. De app werd eind vorig jaar offline gehaald nadat verschillende beveiligingsproblemen met de app aan het licht kwamen.
Sunbird komt volgens de makers 'begin april' weer beschikbaar.
Volgens de makers wordt Sunbird nu gebaseerd op een nieuwe architectuur. Ze zeggen onder andere dat de oude architectuur gebruikmaakte van Firebase om berichten tijdelijk op te slaan, totdat ze opgehaald konden worden door de app zelf. Deze architectuur, door de Sunbird-makers AV1 genoemd, wordt vervangen door AV2.
Sunbird komt volgens de makers 'begin april' weer beschikbaar.
Volgens de makers wordt Sunbird nu gebaseerd op een nieuwe architectuur. Ze zeggen onder andere dat de oude architectuur gebruikmaakte van Firebase om berichten tijdelijk op te slaan, totdat ze opgehaald konden worden door de app zelf. Deze architectuur, door de Sunbird-makers AV1 genoemd, wordt vervangen door AV2.
maandag 1 april 2024
Teams en Office wereldwijd gescheiden
Microsoft zal zijn chat- en video-app Teams wereldwijd loskoppelen van Office, zo heeft de Amerikaanse technologiegigant maandag aangekondigd. De scheiding was al tot stand gebracht in Europa.
De Europese Commissie onderzoekt nog steeds de koppeling na een klacht van Salesforce, uitbater van Slack, een concurrent van Teams.
Teams, dat in 2017 gratis aan Office 365 werd toegevoegd, verving Skype for Business en werd populair tijdens de coronapandemie.
Vanaf 1 april kunnen klanten hun huidige licentieovereenkomst, verlengen, bijwerken of overschakelen naar de nieuwe aanbiedingen.
Teams Standalone gaat 5,25 dollar per maand kosten. De tarieven kunnen per land en valuta verschillen.
De Europese Commissie onderzoekt nog steeds de koppeling na een klacht van Salesforce, uitbater van Slack, een concurrent van Teams.
Teams, dat in 2017 gratis aan Office 365 werd toegevoegd, verving Skype for Business en werd populair tijdens de coronapandemie.
Vanaf 1 april kunnen klanten hun huidige licentieovereenkomst, verlengen, bijwerken of overschakelen naar de nieuwe aanbiedingen.
Teams Standalone gaat 5,25 dollar per maand kosten. De tarieven kunnen per land en valuta verschillen.