donderdag 25 februari 2021

Geen grote groei meer voor WhatsApp


De groei van WhatsApp lijkt af te remmen. Er zijn wereldwijd 2 miljard gebruikers, maar daar is sinds een jaar niet veel meer bijgekomen.

De meer dan twee miljard gebruikers sturen gezamenlijk meer dan honderd miljard berichten per dag en bellen elkaar een miljard keer per dag.

Ongeveer 175 miljoen gebruikers wisselen berichten uit met zakelijke accounts op de chatapp.

maandag 22 februari 2021

WhatsApp deels geblokkeerd bij niet accepteren voorwaarden op 15 mei


Gebruikers die de nieuwe voorwaarden van WhatsApp  over het delen van gegevens met Facebook op 15 mei niet hebben geaccepteerd, kunnen vanaf die dag ook geen nieuwe berichten meer kunnen lezen of sturen.

Ze kunnen nog wel notificaties zien en oproepen plaatsen, maar het lezen en sturen van berichten zal dan niet meer gaan.

Binnen de EU mag Facebook data van Europese WhatsApp-gebruikers niet gebruiken, waardoor er voor Europese gebruikers vrijwel niets verandert aan de gebruiksvoorwaarden.

zaterdag 20 februari 2021

WhatsApp verplicht alsnog nieuwe privacyvoorwaarden


WhatsApp vraagt internationale gebruikers opnieuw akkoord te gaan met nieuwe privacy- en gebruiksvoorwaarden om gebruik te kunnen blijven maken van de dienst. Daarbij wordt het verplicht om bepaalde data te delen met Facebook.

De nieuwe voorwaarden konden rekenen op flink wat kritiek. Binnen de EU mag Facebook data van Europese WhatsApp-gebruikers niet gebruiken, dus voor Europese gebruikers verandert er niets.

donderdag 11 februari 2021

Videobellen vaker gebruikt op smartphone sinds corona uitbraak

Drie miljoen Nederlanders maakte in het vierde kwartaal van 2020 dagelijks gebruik van de (video)bel-functie in WhatsApp. Dat blijkt uit het onlangs verschenen Dutch Apps Market-rapport van Telecompaper over het vierde kwartaal van 2020.

In de privésfeer wordt vooral de (video)bel-functie van WhatsApp gebruikt om met anderen in contact te blijven. Naast drie miljoen dagelijkse gebruikers, wordt de (video)bel-functie in WhatsApp door drie miljoen Nederlanders minimaal één keer per week gebruikt en door twee miljoen Nederlanders ten minste één keer per maand.

De keuze voor WhatsApp is volgens Telecompaper logisch aangezien nagenoeg alle Nederlanders - van jong tot oud - WhatsApp geïnstalleerd hebben staan op hun smartphone.

De penetratie van WhatsApp in Nederland bedroeg in het vierde kwartaal van 2020 maar liefst 95 procent, waarbij 96 procent van alle jongeren (16-24 jaar) WhatsApp geïnstalleerd had staan en 94 procent van alle 65-plussers. Gemiddeld gebruiken Nederlanders de (video)bel-functie in WhatsApp 11 dagen per maand. Daarmee is WhatsApp de meest gebruikte app voor zogenaamd over-the-top (ott) voice in Nederland.

Door de coronacrisis is ook de intensiteit waarmee communicatie-apps gebruikt worden gestegen. Ten opzichte het laatste kwartaal van 2019 - voor de uitbraak van het coronavirus - is het aantal minuten dat WhatsApp per week gebruikt wordt gestegen van 21 naar 25 minuten per week.

Ditzelfde beeld is ook zichtbaar bij andere communicatie-apps zoals Facetime, Google Hangouts en Viber. Alle drie deze apps werden in het vierde kwartaal van 2020 gemiddeld 8 minuten per week meer gebruikt dan voor de uitbraak van het coronavirus.

vrijdag 5 februari 2021

Telenet en Base ondersteunen nu ook RCS

Vanaf nu ondersteunen Telenet en BASE, Rich Communication Services (RCS), zeg maar de opvolger van de sms en mms voor Android. Ze doen dit via de Google Message app.

De manier waarop we berichten versturen, is door de doorbraak van de smartphone en door apps als Facebook Messenger en WhatsApp immers sterk veranderd. Platte tekst heeft afgedaan: we sturen meer foto’s, praten met meerdere mensen tegelijk, delen onze locatie of leuken onze gesprekken op met GIF’s en video’s. De grote troef van RCS tegenover andere apps? Ook al heeft de ontvanger RCS niet geactiveerd, hij zal altijd iets ontvangen via een tekstbericht.

woensdag 3 februari 2021

Zoom Rooms 'Everywhere Workforce' innovaties vanaf nu beschikbaar

Zoom Video Communications maakt vanaf vandaag nieuwe functies binnen Zoom Rooms beschikbaar, vooral bedoeld voor werknemers die na de pandemie terugkeren op kantoor.

Met de Zoom Rooms Controller (ZRC)-app kun je allerlei functies aansturen, waaronder het starten van een vergadering of eraan deelnemen en volledige controle hebben over de functies voor audio, video en deelnemers.

Via ondersteunde camera's kun je op het Zoom Dashboard en op de Planning Display in realtime zien hoeveel mensen er in een ruimte zijn, om er zeker van te zijn dat voldoende afstand kan worden gehouden en vergaderruimtes niet

Ook kun je luchtkwaliteit van een vergaderruimte in de gaten houden: Neat Bar, een Zoom Rooms apparaat, bevat Neat Sense, waarmee je je vergaderzalen kunt monitoren op zaken als luchtkwaliteit, luchtvochtigheid en CO2 om gebruikers veilig en gezond te houden. Je kunt deze informatie bekijken op het Zoom-dashboard, op de Zoom Rooms Controller en op het planningsdisplay voor realtime informatie over de veiligheid van je vergaderruimtes.

Mensen kunnen nu een Zoom Rooms for Touch whiteboard delen via Zoom Chat of e-mail. Als het een persoonlijke Zoom Room is, kun je het ook naar je chatgroepen sturen. Dit maakt het makkelijker om content te delen, waardoor het teamgevoel tussen mensen die vanuit huis en op kantoor werken wordt vergroot.

dinsdag 2 februari 2021

Poly’s nieuwste video-oplossingen voor thuis

Poly lanceert de Poly Studio P Series, het eerste professionele videoconferencing-oplossingenportfolio voor persoonlijk gebruik door thuiswerkers.

De oplossing bestaat uit de Poly Studio P5 Webcam, Poly Studio P15 Personal Video Bar en de Poly Studio P21 Personal Meeting Display.

Voor een kant-en-klare plug&play-ervaring biedt de Poly Studio P5 Kit uitkomst. Hierdoor is de nieuwe Studio P5 webcam te bundelen met enkele Poly-headsets of de draagbare Poly Sync 20, de slimme speakerphone.

Deze producten zijn nu beschikbaar voor pre-order en bij geautoriseerde reseller en geselecteerde retailers wereldwijd. De Poly Studio P15 is gecertificeerd voor gebruik met Zoom en Microsoft Teams.

Nederlanders zijn meer gaan videobellen

Driekwart van de Nederlanders doet al aan videobellen. Vier op de tien Nederlanders is hier sinds de uitbraak van het coronavirus vaker gebruik van gaan maken. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.         

Onder 18-34 jarigen is zelfs meer dan de helft (53 procent) vaker gaan videobellen.

Hoewel 65-plussers minder vaak dan andere leeftijdsgroepen aangeven dat het gebruik van videobellen is toegenomen (23 procent), is het gebruik ook onder deze leeftijdsgroep erg hoog. Meer dan de helft van de ouderen maakt weleens gebruik van videobellen.

Bijna drie op de tien Nederlanders is ook meer gaan chatten/appen sinds de coronacrisis. Het gebruik van deze communicatievorm is met 96 procent onder internettende Nederlanders onverminderd hoog.

WhatsApp is veruit het grootste platform in deze categorie, gevolgd door Facebook Messenger. Het gebruik van chatten/appen is het meest toegenomen onder 13-17 jarigen (46 procent).

Naast videobellen en chatten/appen zijn veel Nederlanders meer gaan bellen sinds afgelopen maart. Maar liefst een kwart van de Nederlanders geeft aan dit meer te zijn gaan doen.