donderdag 31 december 2020

WhatsApp neemt afscheid van oudere smartphones

WhatsApp zal na de jaarwisseling niet meer werken op een aantal oudere smartphones. Alles ouder dan iOS 9 meer valt af, onder meer de iPhone 4 uit 2010 en oudere modellen.

Gebruik je een Android-toestel, dan moet dat minstens versie 4.0.3 ondersteunen. Of Android Ice Cream Sandwich, voor de fijnproevers, uit december 2011. De Samsung Galaxy S II, LG Optimus Black, Motorola Droid RAZR en HTC Desire vallen daarmee af.

donderdag 24 december 2020

Telegram krijgt ondersteuning voor groepsbellen


Telegram krijgt een functie waarmee gebruikers  binnenkort kunnen groepsbellen.

De werking hiervan is vergelijkbaar met de spraakkanalen van een Discord-server. Leden van een Telegram-groep kunnen zich op ieder moment bij de voice chat-ruimte van een groepsgesprek voegen.

Telegram-spraakgesprekken ondersteunen volgens het platform 'enkele duizenden deelnemers', waarmee de functie ook geschikt zou zijn voor grootschalige live-evenementen.

woensdag 23 december 2020

'Zoom werkt aan eigen e-mail- en agendadienst'

Zoom wordt mogelijk uitgebreid met e-mail en een agenda, om beter te concurreren met Google en Microsoft.

Het e-programma is al enige tijd in ontwikkeling. De agenda-applicatie zou langer op zich laten wachten.

Het bedrijf wil met de uitbreidingen vermoedelijk proberen om relevant te blijven als de coronapandemie overwaait.

Telegram krijgt betaalde functies

Telegram gaat betaalde functies toevoegen voor bijvoorbeeld bedrijven, of extra's zoals premiumstickers. Ook komt er een advertentieplatform voor advertenties in kanalen.

Persoonlijke gesprekken en groepschats blijven vrij van advertenties en ook Telegram zelf blijft gratis, benadrukt oprichter Pavel Durov.

Alle functionaliteit die nu in Telegram zit, zal gratis beschikbaar blijven.

zaterdag 19 december 2020

Nieuwe functies voor Skype

Skype-versie krijgt nieuwe functies, waaronder de Large Grid Mode en Together Mode. Op Android krijgt de videobeldienst bovendien ondersteuning voor onder andere Chat Bubbles en prioriteitsgesprekken.

Met de Large Grid Mode kunnen gebruikers van een groepsgesprek elkaae zien in een overzichtelijk virtueel raster.

Het wordt verder ook mogelijk om deelnemers uit te nodigen via hun telefoonnummer. Ook kan elke gebruiker met Windows 10 versie 20H2 met één klik een contactpersoon uitnodigen tot een videogesprek.

vrijdag 18 december 2020

Chatplatform Discord haalt 100 miljoen dollar op

Discord krijgt er een stevige investering bij. De ronde die 100 miljoen dollar naar het bedrijf stuurt wordt geleid door Greenoaks Capital. Eerder haalde het bedrijf onder meer geld op bij Index Ventures, Greylock, IVP en Spark Capital.

Het platform telt nu 140 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, een verdubbeling op een jaar tijd.

Het platform maakt het mogelijk om te chatten met tekst en spraak, waarbij het eenvoudig is om verschillende kanalen en servers te combineren, of om je eigen scherm (of spel) te streamen.

Samsung lanceert RCS in eigen Berichten-app

Samsung lijkt te zijn begonnen met de implementatie van RCS in zijn eigen SMS-app.

RCS staat voor Rich Communication Services en wordt gezien als de opvolger van SMS en MMS. De standaard maakt het mogelijk berichten via internet te versturen met onder andere leesbevestigingen en afbeeldingen.

donderdag 17 december 2020

WhatsApp deskop laat je binnenkort ook (video)bellen


De afgelopen jaren zijn veel functies van WhatsApp ook 'overgestapt' naar de desktopversie, maar één functie bleef lange tijd afwezig: de mogelijkheid om te bellen via WhatsApp Desktop.

Volgens WABetaInfo, die vaak nieuwe functies vroegtijdig weet te ontdekken, gaat daarin verandering komen. Het is nog niet helemaal duidelijk of ook groepen ondersteund worden, maar de verwachting is dat dat wel het geval is.

woensdag 16 december 2020

Toekomst kankerzorg: fysieke afspraak blijft belangrijk, videobellen heeft potentie

Kankerpatiënten waarderen in coronatijd de mogelijkheid tot videobellen en telefonische afspraken, maar acht op de tien mensen wil het liefst een fysieke afspraak met hun arts of verpleegkundige bij de intake, slecht nieuws of het bespreken van de behandelopties.

Dit blijkt uit een peiling van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) i.s.m. SONCOS, V&VN Oncologie en Netwerk Verpleegkundig Specialisten Oncologie onder 2412 mensen die kanker hebben (gehad) en tussen 1 juli en 3 november 2020 een afspraak hadden met hun ziekenhuis voor diagnose, behandeling of (na)controle van kanker.

Een grote meerderheid van de kankerpatiënten heeft een voorkeur voor een fysieke afspraak bij de intake (78%), het slechtnieuwsgesprek (83%) en het bespreken van de behandelopties (81%). 'Als je in de beginfase van een behandeling bent, wil ik de arts graag in de ogen kijken en zijn lichaamshouding zien. Dat kan soms meer zeggen dan duizend woorden', zegt een van de respondenten.

Controleafspraken worden door ruim een derde van de medisch specialisten het liefst telefonisch gedaan, bij verpleegkundigen is dat 1 op de 5. Een controleafspraak via videobellen heeft voor ruim 1 op de 7 medisch specialisten en verpleegkundigen de voorkeur. Waarschijnlijk omdat nog maar weinig zorgverleners ten tijde van de peiling ervaring hadden met videobelafspraken. Hoewel patiënten bij controles minder vaak (1 op de 7) de voorkeur geven aan telefonische afspraken dan zorgverleners, waarderen ze dit type afspraken heel goed (rapportcijfer 8).

dinsdag 15 december 2020

Beperkte uitrol Zoom-ondersteuning voor Nest Hub Max

Ondersteuning voor Zoom op de Nest Hub Max is momenteel beschikbaar in de VS, Canada, Australië, en het Verenigd Koninkrijk, zo meldt Google.

In augusstus was al bekend dat Zoom ondersteuning krijgt voor slimme schermen, zoals de Nest Hub Max, Amazon Echo Show en Facebook Portal.

Signal krijgt ondersteuning voor versleutelde videogesprekken met vijf personen


Chatplatform Signal biedt voortaan versleutelde videogesprekken met maximaal vijf personen. In de toekomst worden videoconversaties met meer deelnemers ondersteund. De functie is beschikbaar op de Signal-apps voor iOS en Android.

Deelnemers worden standaard in een rasterweergave op het scherm getoond, maar ze kunnen er ook voor kiezen om de weergave te focussen op de persoon die aan het woord is.

maandag 14 december 2020

OBI4wan officieel WhatsApp Business Solution Provider

OBI4wan, leverancier van slimme software voor customer engagement en chatbots, is vanaf heden officieel WhatsApp Business Solution Provider.
 

OBI4wan integreert daarmee de WhatsApp Business API direct in hun all-in-one oplossing voor digitaal klantcontact, data-analyse en conversational AI.

Met ruim 2 miljard gebruikers in 180 landen is WhatsApp een belangrijke kanaal voor online klantcontact.

De WhatsApp Business Solution maakt het mogelijk voor organisaties om met allerlei middelen, zoals video, foto’s, geolocatie en audio, de vraag van de klant beter te begrijpen en af te handelen.

woensdag 9 december 2020

Cisco Webex gaat Nederlands en Frans live vertalen

Cisco breidt haar videoconferencing tool uit met nieuwe functies. Zo wordt omgevingsgeluid beter gefilterd en komt er simultane vertaling voor onder meer Nederlands en Frans.

Dankzij de nieuwe technologie zou een blaffende hond niet meer te horen mogen zijn tijdens een vergadering. Ook krijgen vergaderingen in real time transcriptie en ondertitels.

Eveneens in de nabije toekomst wordt het mogelijk om vergaderingen op te zetten met tot 25.000 deelnemende gebruikers via Webex Events.

dinsdag 8 december 2020

Impact thuiswerken zichtbaar op netwerk KPN

KPN merkt duidelijk dat sinds de uitbraak van COVID-19 Nederland massaal vanuit huis werkt. In het uitgaande internetverkeer (upload) zijn duidelijke thuiswerkpatronen terug te zien met elk half- en heel uur een piek wanneer Nederland weer massaal een videogesprek ingaat.

Het is veel eerder op de dag druk en er wordt een hele reeks ‘zaagtanden’ in het uitgaande internetverkeer zichtbaar. Deze weerspiegelt het nieuwe werkritme van veel Nederlanders met talloze videogesprekken.

’s Ochtends vroeg belt Nederland massaal met collega’s of andere zakelijke contacten. Dit patroon wordt goed zichtbaar vanaf 08.00 uur met een duidelijke piek om 09.00 uur wanneer Nederland massaal vanuit huis achter de computer plaatsneemt.

Elk half- en heel uur herhaalt zich dit patroon met het opstarten van een nieuw videogesprek, schrijft KPN. En steeds weer zorgt dit voor een nieuw piekje in het verkeer dat KPN aflevert op het internet.

Tijdens de lunch zijn er beduidend minder videogesprekken, maar ook dan zie je volgens KPN kleine piekjes. Het laat zien dat sommigen tijdens de lunch gewoon doorwerken. Rond 13.00 uur keert het verkeer weer terug, en dat gaat door tot 16.00 uur. Ook daarna worden er nog videocalls gehouden, maar dit leidt niet meer tot echte pieken in het uitgaande verkeer. Na 17.00 uur doen we nauwelijks nog calls, we videobellen dus grotendeels van 9 tot 5.

In het inkomende verkeer (download) is het thuiswerkpatroon minder zichtbaar, al valt het op dat veel eerder drukker is op het netwerk. Normaal gesproken ziet KPN een kleine dip rond 08.00 uur wanneer we massaal met auto, openbaar vervoer of fiets naar het werk afreizen.

De zomer van 2020 was ook drukker dan normaal, omdat er minder naar het buitenland is gereisd. Na de zomer werd het direct weer drukker op het netwerk. Het najaar en de wintermaanden, wanneer mensen meer thuis zijn, zijn de drukste momenten op het netwerk.

maandag 7 december 2020

Anker Innovations met draagbare bluetooth speakerphone voor videovergaderingen

Anker Innovations presenteert de Anker PowerConf. De Anker PowerConf bevat zes interne microfoons voor 'uitstekende opvang van het stemgeluid'. Daarnaast bevat de speakerphone 360º dekking voor tot wel acht personen.

Ook bevat de Anker PowerConf slimme stemverbeteringstechnologie. Door een DSP-toepassing wordt omgevingsgeluid tot wel 20 dB onderdrukt en worden echo’s tot maximaal 70 dB gereduceerd.

De Anker PowerConf bluetooth speakerphone is compatibel met platformen zoals ZOOM, Skype, Google Meet en Microsoft Teams.

Met slechts éénmaal opladen kan de PowerConf tot wel 24 uur gebruikt worden. Daarnaast is het apparaat multifunctioneel in te zetten. Zo is het door een USB-aansluiting het mogelijk om andere apparaten zoals een mobiele telefoon op te laden.

De Anker PowerConf heeft een adviesprijs van 149 euro en is per direct verkrijgbaar bij MediaMarkt en Bol.com.

zaterdag 5 december 2020

Zakelijk gebruik Messenger ingeperkt

Het zakelijke gebruik van Facebook Messenger in Europa wordt vanaf 16 december beperkt in verband met de privacywetgeving.

Het gaat om een aantal API's, waardoor het niet langer mogelijk is om media of bijlages direct naar een gebruiker te versturen.
Afbeeldingen blijven wel te zien.

Facebook adviseert om in plaats van een bijlage, een URL te sturen met de content.

woensdag 2 december 2020

FaceTime-gesprekken nu in 1080p op iPhone 8 en nieuwer

In iOS 14.2 heeft Apple voor de iPhone 8 en nieuwer ondersteuning voor 1080p FaceTime HD-video toegevoegd. Dit werkt via Wifi op de meeste toestellen, maar op de iPhone 12-serie werkt het ook via 5G.

Het is nooit genoemd door Apple zelf, maar werd ontdekt door MacMagazine.

Voorheen noemde Apple niet de mogelijkheid om 1080p-gesprekken te voeren en was de maximale videokwaliteit 720p.

dinsdag 1 december 2020

Slack komt in handen van Salesforce

 De zakelijke chatapp Slack komt 27,7 miljard dollar in handen van Salesforce. De helft van het bedrag is in contanten, de andere helft in aandelen. Met de overname verdwijnt Slack, dat zelfstandig blijft opereren, van de beurs.
 

Salesforce wil Slack gaan combineren met Salesforce Customer 360. Op deze manier ontstaat volgens Salesforce 'een nieuwe besturingssysteem voor het werk'.

De overname werd vanavond bekend gemaakt samen met de resultaten van Salesforce over het derde kwartaal. The Wall Street Journal had de geruchten vorige week echter al opgevangen.

De overname, die wordt afgerond in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar 2022, is niet onlogisch. Salesforce Chatter is momenteel de enige sociale tool in het arsenaal van de CRM reus.

Bovendien is Slack altijd meer geweest dan een gewoon chatprogramma en het zou goed passen in de Salesforce-productfamilie, die verkoop, dienstverlening, marketing en meer omvat.