dinsdag 25 februari 2020

WhatsApp Web en desktopapplicatie krijgen ook donkere modus

Ongeveer een maand geleden kwam na lang wachten eindelijk een bètaversie van een donkere modus voor WhatsApp. De bèta voor zowel Android als iOS zaten in een mum van tijd vol. Na de mobiele app is het niet onlogisch, moesten de desktopapplicatie en de webversie van WhatsApp nu ook een donkere modus krijgen. Onze gebeden lijken in ieder geval gehoord te worden. Dat is althans toch wat de website WABetaInfo beweert.

donderdag 13 februari 2020

Fraudehelpdesk bezorgd over explosieve toename WhatsApp-fraude

De financiële schade die in Nederland is aangericht door WhatsApp-fraude blijft toenemen.

In de eerste zes weken van dit jaar is er voor ruim 232.000 euro gefraudeerd, meldt de Fraudehelpdesk. Er waren 77 slachtoffers. De schadepost over heel vorig jaar was ruim 1 miljoen euro, verdeeld over 353 slachtoffers.

"Als deze trend van de eerste weken doorzet, dan gaan we daar dit jaar dus ver overheen", aldus een woordvoerder.

Logitech en Barco introduceren producten voor videoconferenties

Logitech en Barco hebben samen een aantal systemen geïntroduceerd waarmee videovergaderen gemakkelijker uit te voeren moeten zijn. Er zijn systemen voor zowel kleine als grote en middelgrote conferentiekamers. De Logitech Meetup en de Barco ClickShare Conference CX-20 zijn beide bedoeld voor kleinere ruimtes. Logitech's versie maakt gebruik van een camera die maximaal in 4K in 30 fps kan filmen en beschikt over een lens met een 5x-zoombereik.

vrijdag 7 februari 2020

Avaya Spaces biedt nieuwe mogelijkheden voor samenwerken en vergaderen in de cloud

Avaya voegt nieuwe mogelijkheden toe aan Avaya Spaces. Avaya Spaces is een cloud-gebaseerde vergader- en samenwerkingsapplicatie die spraak, video, taken, het delen van bestanden en nog veel meer integreert in één app. Toegankelijk vanaf elk apparaat.

Avaya Spaces is nu beschikbaar via een flexibel, licentie-gebaseerd prijsmodel dat het voor klanten makkelijk maakt om hun verbruik aan te passen aan hun specifieke en veranderende behoeften.

De maandelijkse of jaarlijkse betaling is inclusief upgrades naar de nieuwste releases, Avaya-ondersteuning en de mogelijkheid om zonder extra kosten tot 20 procent over het aantal geabonneerde gebruikers heen te gaan.

donderdag 6 februari 2020

Gegevens kwetsbaar door beveiligingslek desktopversie WhatsApp

Door een beveiligingslek in de desktopversie van WhatsApp was het mogelijk voor hackers om toegang te krijgen tot bestanden op een computer. De kwetsbaarheid werd ontdekt door beveiligingsbedrijf Perimeter X.

Als gevolg van de kwetsbaarheid konden hackers linkjes in WhatsApp manipuleren om toegang te krijgen tot een computer. Het gaat dan specifiek om de versies voor Windows en Mac en alleen als de desktop-app werd verbonden met een WhatsApp-account op een iPhone.

dinsdag 4 februari 2020

Telegram-ceo: backdoors in WhatsApp vermomd als beveiligingslek

WhatsApp bevat verschillende zogenoemde backdoors die als beveiligingslek zijn vermomd, zo claimt Pavel Durov, oprichter en CEO van berichtendienst Telegram. Naar aanleiding van het nieuws over de inbraak op de iPhone van Amazon-ceo Jeff Bezos stelt Durov dat het gebruik van WhatsApp gevaarlijk is. Volgens forensisch onderzoekers wisten aanvallers vermoedelijk via een zerodaylek in WhatsApp toegang tot de telefoon van Bezos te krijgen en daar gigabytes aan persoonlijke informatie te stelen.

Microsoft Teams was aantal uren offline

Het chatprogramma Teams was maandagmiddag enkele uren niet te gebruiken. De storing, die inmiddels voorbij zou moeten zijn, vond zijn oorzaak in een beveiligingscertificaat dat niet tijdig was vernieuwd. Microsoft laat op Twitter weten dat een authenticatiecertificaat was verlopen, waardoor gebruikers problemen konden ervaren met het gebruik van de chatdienst.

maandag 3 februari 2020

KPN moet lagere tarieven hanteren voor het overzetten van vaste telefoonnummers

De ACM heeft onderzoek gedaan naar de tarieven die KPN bij andere aanbieders in rekening brengt voor het uitporteren van telefoonnummers, wanneer een eindgebruiker naar deze andere aanbieder overstapt met behoud van zijn telefoonnummer.

De kosten die KPN daarvoor rekent kunnen deze aanbieders rechtstreeks of indirect afwentelen op eindgebruikers, wat leidt tot hogere tarieven en waardoor overstapdrempels kunnen ontstaan. Op grond van artikel 4.10, zevende lid, onder b van de Telecommunicatiewet moeten deze tarieven kostengeoriënteerd zijn. Dit draagt bij aan het doel om overstapdrempels zoveel mogelijk weg te nemen.

De ACM heeft vastgesteld dat de door KPN gehanteerde tarieven van 2 euro per nummer en 200 euro per nummerblok niet in overeenstemming waren met het wettelijke vereiste van kostenoriëntatie. De ACM heeft daarom op 29 januari 2019 in een bindende aanwijzing aan KPN opgelegd nieuwe tarieven vast te stellen met inachtneming van de in het besluit uiteen gezette principes voor kostenoriëntatie.

In deze bindende aanwijzing hebben meerdere partijen zich niet kunnen vinden. Zo heeft KPN bezwaar gemaakt tegen de bindende aanwijzing omdat zij vindt dat de tarieven te laag zijn vastgesteld en omdat de ACM geen terugwerkende kracht aan de tarieven had mogen verlenen. Voiceworks c.s. hebben bezwaar gemaakt omdat zij vinden dat de ACM de tarieven te hoog heeft vastgesteld en dat de ACM met haar onderzoek verder terug in de tijd had moeten gaan.

De bezwaren van partijen zijn in zoverre gegrond dat de ACM in dit besluit tot de conclusie komt dat KPN haar porteertarieven met terugwerkende kracht dient te corrigeren, teruggaand tot 18 januari 2017. De bezwaren van partijen zijn ongegrond voor wat betreft de hoogte van de door de ACM in de bindende aanwijzing vastgestelde tarieven.

Rijksoverheid gunt Detron de aanbesteding IWR2019|VoIPCentrales Mitel

De Rijksoverheid, onder regie van de Categorie ICT Werkomgeving Rijk (IWR), heeft Detron de Europese aanbesteding IWR2019|VoIP-Centrales Mitel gegund.

De aanbesteding betreft de opvolger van Overeenkomst VoIP-centrales OT2010. Deze aanbesteding won Detron al in 2012 en is steeds door de Rijksoverheid verlengd tot de maximale periode die eind maart 2020 eindigt. De nieuwe overeenkomst gaat in op 30 maart 2020. De overeenkomst heeft een looptijd voor onbepaalde tijd, hetgeen een primeur is binnen het speelveld van ICT-aanbestedingen van de Rijksoverheid.

De nieuwe overeenkomst draait om het onderhoud en beheer van op IP gebaseerde Mitel communicatiesystemen. Een groot deel van de Rijksoverheid maakt hier gebruik van, waaronder meerdere ministeries, de Tweede Kamer, Algemene Rekenkamer, de Belastingdienst, Rijkswaterstaat en tientallen andere Rijksoverheidsorganisaties. In totaal betreft dit meer dan 110.000 gebruikers.

Simpel met zakelijke abonnementen

Simpel.nl start met sim-only-abonnementen voor de zakelijke markt aan. De zakelijke abonnementen zijn speciaal samengesteld voor ZZP’ers en MKB’ers.

De provider helpt zakelijke klanten ook met een receptionist op afstand. Klanten die het te druk hebben om hun telefoon op te nemen krijgen assistentie van een receptionist. Onbeantwoorde gesprekken worden doorverbonden naar de receptiedienst, waar iemand het gesprek beantwoordt en een boodschap noteert.

Veel telecomaanbieders berekenen standaard een minimumduur van een minuut en ronden gesprekken naar boven op minuten af. Terwijl de meeste gesprekken veel korter zijn. Simpel rekent alleen voor tijd die klanten daadwerkelijk gebruiken. De provider rondt gesprekken af per seconden en internetsessies per kB.

Een zakelijk sim-only-abonnement is bij Simpel.nl vanaf 8,47 euro per maand beschikbaar voor bellen, sms’en en internetten met 4G op het netwerk van T-mobile.

zaterdag 1 februari 2020

Bijna een half miljoen euro schade wegens fraude via vaste telefonie

Met de aanhouding van een 41-jarige man en een 32-jarige vrouw heeft de politie de herhaaldelijke oplichting van een Ziggo weten te stoppen. Het stel wordt ervan verdacht tussen februari 2018 en januari 2020 veelvuldig bestellingen te hebben gedaan voor vaste telefonie, met gebruik van valse identiteitsgegevens.

Eind vorig jaar werd in Delfzijl een 31-jarige man aangehouden voor dezelfde vorm van fraude. De totale schade voor het bedrijf is zo'n half miljoen euro. Alle drie de verdachten zijn inmiddels voorgeleid, de Rotterdamse verdachten zitten voorlopig nog vast.

De verdachten deden de bestellingen vanaf steeds wisselende emailadressen. Wanneer er tijdens het bestellen adresgegevens ingevoerd moesten worden, gebruikten zij adressen van huizen die te koop stonden of net waren verkocht. De bestelde pakketten werden bezorgd op afhaalpunten van PostNL. Hier werden de pakketten vervolgens opgehaald en de modems op een onbekende locatie aangesloten.

In Rotterdam startte het cybercrimeteam van de politie Rotterdam na  de aangifte van het telecombedrijf, een onderzoek. Bij dit onderzoek werd nauw samengewerkt met de security-afdelingen van PostNL en andere betrokken bedrijven.

Dit heeft uiteindelijk geleid tot de aanhouding van de man en de vrouw op 9 januari. Zij zullen zich in april voor de rechter moeten verantwoorden. Het gaat om een Nederlands echtpaar, woonachtig in België. Ze worden allebei verdacht van oplichting en witwassen. De totale schade zat op zo’n 330.000 euro op het moment van de aangifte in augustus 2019. Nadien is die schade nog aanzienlijk toegenomen.