Het Duitse leger ontwikkelt een chatapp op basis van opensource-software Matrix. De Bundeswehr wil dat de BwMessenger een WhatsApp-variant wordt die mensen binnen Defensie veilig onderling kunnen gebruiken. Mensen binnen het leger moeten via de chatapp ook interne informatie kunnen uitwisselen, meldt Heise. Het ministerie van Defensie doet onderzoek naar het gebruik van Matrix voor de chatapp.
donderdag 26 december 2019
dinsdag 24 december 2019
Gebruik van WhatsApp bij gemeenten heeft weinig privacyrisico's
Burgers die met gemeenten communiceren via WhatsApp lopen weinig risico op privacyschending. Het risico dat ambtenaren onrechtmatig toegang krijgen tot persoonsgegevens van burgers is 'beperkt', blijkt uit een onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De Informatiebeveiligingsdienst van de VNG deed een zogeheten data protection impact assessment of dpia naar het gebruik van WhatsApp bij gemeenten. Zo zijn de risico's dat gemeenten gegevens van burgers kwijtraken of wijzigen 'verwaarloosbaar'.
donderdag 19 december 2019
Versleutelde chat-app Signal ondersteunt nu ook stickers
De end-to-end versleutelde chat-app Signal ondersteunt nu ook stickers, afbeeldingen die gebruikers aan hun berichten kunnen toevoegen. Andere chatapplicaties zoals WhatsApp bieden al langer de optie om stickers toe te voegen. Signal heeft dit echter gedaan op een manier die versleuteld, privé en veilig is, zegt ontwikkelaar Joshua Lund.
dinsdag 17 december 2019
Grapperhaus: 'Ik wil beveiliging chatapps niet verzwakken'
![]() |
| Foto Yordan Simeonov (cc) |
maandag 9 december 2019
Royal FloraHolland introduceert WhatsApp
Bloemenveiling Royal FloraHolland zet WhatsApp in als volwaardig servicekanaal voor haar klanten. Kwekers en kopers kunnen het Contact Center van Royal Floraholland ‘appen’ waar en wanneer het hen uitkomt.
Van maandag tot en met donderdag van 05.30 tot 17.00 uur en op vrijdag tussen 5.30 en 16.00 uur beantwoordt het Contact Center alle appjes van klanten.
Uit de pilot blijkt dat kwekers en kopers graag vragen willen stellen aan de bloemenveiling via dit medium. Niet hoeven wachten, direct antwoord krijgen én het persoonlijke karakter van WhatsApp zijn de belangrijkste voordelen.
De mogelijkheid om bij de vraag een foto of video mee te sturen, helpt om snel antwoord te krijgen.
Van maandag tot en met donderdag van 05.30 tot 17.00 uur en op vrijdag tussen 5.30 en 16.00 uur beantwoordt het Contact Center alle appjes van klanten.
Uit de pilot blijkt dat kwekers en kopers graag vragen willen stellen aan de bloemenveiling via dit medium. Niet hoeven wachten, direct antwoord krijgen én het persoonlijke karakter van WhatsApp zijn de belangrijkste voordelen.
De mogelijkheid om bij de vraag een foto of video mee te sturen, helpt om snel antwoord te krijgen.
vrijdag 6 december 2019
Gemeenten doen WhatsApp in de ban
Veel gemeenten gaan stoppen met dienstverlening via WhatsApp vanwege de nieuwe voorwaarden. Zeker 54 Nederlandse gemeenten zijn vanaf zaterdag voor inwoners niet meer bereikbaar via WhatsApp, zo blijkt uit een rondgang door NU.nl.
De gemeenten mogen vanaf 7 december geen gebruik meer maken van een externe koppeling om inkomende berichten te monitoren. Deze regels gelden alleen voor de gratis versie van WhatsApp, waarvoor het bedrijf HowAboutYou een eigen API beschikbaar stelde aan gemeenten.
Voor het alternatief WhatsApp Business moet betaald worden. Sommige gemeenten gaan overstappen op de betaalde versie, anderen gaan over op livechat op hun sites.
De gemeenten mogen vanaf 7 december geen gebruik meer maken van een externe koppeling om inkomende berichten te monitoren. Deze regels gelden alleen voor de gratis versie van WhatsApp, waarvoor het bedrijf HowAboutYou een eigen API beschikbaar stelde aan gemeenten.
Voor het alternatief WhatsApp Business moet betaald worden. Sommige gemeenten gaan overstappen op de betaalde versie, anderen gaan over op livechat op hun sites.
dinsdag 26 november 2019
WhatsApp ondersteunt nu wisselgesprekken
WhatsApp heeft de belfunctie uitgebreid met ondersteuning voor wisselgesprekken. Hierdoor kun je een inkomende oproep beantwoorden als je al in gesprek bent. In voorgaande versies van WhatsApp was het niet mogelijk om een
telefoongesprek te beantwoorden als je al met iemand via WhatsApp aan
het bellen was. Vanaf versie 2.19.120 kan dit wel, dankzij de
ondersteuning voor wisselgesprekken. Zodra je gebeld wordt als je al in
een gesprek zit, zie je nu een knop om het huidige gesprek op te hangen
en het nieuwe gesprek te beantwoorden.
vrijdag 22 november 2019
Vaste telefonie leunt steeds meer op multiplay-abonnement
Het aantal vaste telefoonaansluitingen daalt al jaren in Nederland. Toch heeft nog altijd twee derde van de mensen met een mobiel abonnement ook een vaste telefoonaansluiting in het huishouden, aldus onderzoek op basis van het Telecompaper Consumer Insights-panel. Het belangrijkste argument is en blijft dat vaste telefonie binnen een multiplay-abonnement vrijwel niets kost.
Vier op de tien Nederlandse consumenten met zowel een vaste als mobiele telefoonaansluiting (bijna twee derde van alle Nederlanders) geeft als reden voor het behoud van de vaste aansluiting dat het onderdeel is van hun dual- of triple play abonnement. Dit percentage is sinds begin van dit jaar weer aan het stijgen. Tussen begin 2011 en Q1 2018 schommelde het tussen de 25 en 30 procent. Begin dit jaar steeg het naar 35 procent en in Q3 2019 naar 41 procent.
Feit is dat vaste telefonie binnen dual- en triple play abonnementen steeds vaker bijna ‘weggegeven’ wordt. Bij Ziggo, bijvoorbeeld, dalen de maandelijkse kosten van dergelijke abonnementen met slechts 1,00 euro wanneer klanten ervoor kiezen geen vaste telefonie erbij te nemen of op te zeggen. Nauwelijks de moeite om actief de vaste aansluiting op te zeggen.
Vier op de tien Nederlandse consumenten met zowel een vaste als mobiele telefoonaansluiting (bijna twee derde van alle Nederlanders) geeft als reden voor het behoud van de vaste aansluiting dat het onderdeel is van hun dual- of triple play abonnement. Dit percentage is sinds begin van dit jaar weer aan het stijgen. Tussen begin 2011 en Q1 2018 schommelde het tussen de 25 en 30 procent. Begin dit jaar steeg het naar 35 procent en in Q3 2019 naar 41 procent.
Feit is dat vaste telefonie binnen dual- en triple play abonnementen steeds vaker bijna ‘weggegeven’ wordt. Bij Ziggo, bijvoorbeeld, dalen de maandelijkse kosten van dergelijke abonnementen met slechts 1,00 euro wanneer klanten ervoor kiezen geen vaste telefonie erbij te nemen of op te zeggen. Nauwelijks de moeite om actief de vaste aansluiting op te zeggen.
maandag 18 november 2019
WhatsApp dicht lek waarmee hackers je bestanden konden inzien
WhatsApp heeft een ernstig beveiligingslek in de app gedicht. Dat meldt het moederbedrijf Facebook. Een kwaadwillende hacker kon een speciaal MP4-bestand sturen, waarna een kwaadwillende toegang kreeg. In versie 2.19.100 van WhatsApp is dit beveiligingslek gedicht. De huidige versie is 2.19.112.
vrijdag 15 november 2019
Google begint met aanbieden WhatsApp-alternatief RCS
Google is begonnen met het aanbieden van het WhatsApp-alternatief RCS in meer landen. In de Berichten-app op Android krijgen gebruikers bij providers in de VS en India komende tijd de melding dat ze 'chat-functies' kunnen aanzetten. RCS geldt al jaren als opvolger van SMS, met onder meer de mogelijkheid om groepschats aan te maken, foto's en video's te versturen en de locatie te delen. Het is een berichtenprotocol van de koepelorganisatie van providers, maar providers zijn traag met het ondersteunen ervan.
donderdag 14 november 2019
Franse operator lijft Belgische 3StarsNet in
De Belgische VoIP-leverancier 3StarsNet is overgenomen door het Franse Sewan. Die doopt 3StarsNet meteen om tot Sewan België. Met meer dan 350 miljoen belminuten per jaar is 3StarsNet een van de grootste alternatieve aanbieders van telefoondiensten voor professionelen (Voice over IP) in België. Het bedrijf biedt naast VoIP ook diensten als 'PBX in the cloud' en nummerhosting ook. Ook connectiviteit via radiogolven en glasvezel is mogelijk via dochteronderneming Mac Telecom.
vrijdag 8 november 2019
Orange Belgium lanceert Chat Messages
Orange Belgium is de eerste telecomoperator die RCS op de Belgische markt brengt. RCS is de afkorting voor Rich Communication Services, de nieuwe standaard voor korte berichtjes.
De toekomst van de sms is in België geland, stelt Orange. Voortaan kunnen gebruikers met een geschikte Android-smartphone gebruikmaken van Chat Messages, een nieuwe berichtendienst die gebaseerd is op RCS.
De berichten worden verstuurd over het IP-netwerk, via wifi of een mobiele internetverbinding en worden als dusdanig gefactureerd.
Orange Belgium zal de Chat Messages dienst de komende maanden geleidelijk aan uitrollen bij de klanten met een compatibel Android toestel.
De toekomst van de sms is in België geland, stelt Orange. Voortaan kunnen gebruikers met een geschikte Android-smartphone gebruikmaken van Chat Messages, een nieuwe berichtendienst die gebaseerd is op RCS.
De berichten worden verstuurd over het IP-netwerk, via wifi of een mobiele internetverbinding en worden als dusdanig gefactureerd.
Orange Belgium zal de Chat Messages dienst de komende maanden geleidelijk aan uitrollen bij de klanten met een compatibel Android toestel.
donderdag 7 november 2019
Bedrijven op WhatsApp kunnen in toekomst catalogus tonen van producten
WhatsApp gaat een functie toevoegen, waarmee bedrijven in de chatapp een catalogus kunnen aanleggen van producten en diensten. Die catalogus heeft onder meer foto's, omschrijvingen en prijzen, zo zegt het bedrijf. Gebruikers van WhatsApp die chatten met bedrijven kunnen dan makkelijker aangeven over welke product of dienst ze een vraag hebben, stelt WhatsApp.
Zo kun je oude berichten in iMessage automatisch verwijderen
In de Berichten-app kun je berichten automatisch laten verwijderen na een aangegeven periode. Dat geldt zowel voor tekstberichten als voor audio- en videoberichten die je hebt uitgewisseld. Al die data neemt opslagruimte in beslag, dus het is verstandig om regelmatig te kijken wat er weg kan. Laat je de berichten in iMessage automatisch verwijderen, dan heb je er geen omkijken meer naar. We bespreken hieronder twee opties: het automatisch verwijderen van tekstberichten en het verwijderen van audioberichten.
woensdag 6 november 2019
Tele2 stopt 15 november 2020 al zijn mobiele prepaid diensten
Op 15 november volgend jaar stopt Tele2 al zijn prepaid diensten. Dit besluit hangt samen met de fusie met T-Mobile. Prepaid-klanten van Tele2 krijgen de mogelijkheid om zonder extra kosten over te stappen naar prepaid bij T-Mobile.
Dat moet wel voor 14 december gebeuren. Klanten kunnen hun nummer behouden en hun beltegoed meenemen; het meenemen van beltegoed is overigens alleen mogelijk als klanten kiezen voor nummerbehoud.
Dat moet wel voor 14 december gebeuren. Klanten kunnen hun nummer behouden en hun beltegoed meenemen; het meenemen van beltegoed is overigens alleen mogelijk als klanten kiezen voor nummerbehoud.
WhatsApp geeft alle gebruikers mogelijkheid om groepsuitnodigingen te weigeren
WhatsApp brengt zijn eerder geïntroduceerde functie om groepsuitnodigingen te weigeren wereldwijd uit. Tot nu toe was deze functie alleen beschikbaar in India in de vorm van een bèta. Tijdens de bèta in India hadden gebruikers drie keuzemogelijkheden om te bepalen wie hem of haar aan een groepsgesprek mocht toevoegen: iedereen, alleen de opgeslagen contacten of niemand.
maandag 4 november 2019
Minister Grapperhaus van Justitie wil achterdeur in versleutelde chat-apps
Minister Grapperhaus van Justitie & Veiligheid wil dat techbedrijven een achterdeur in versleutelde diensten bouwen. Hij wil dat de bedrijven een 'sleutel' maken waarmee opsporingsdiensten toegang toe kunnen krijgen als er kinderporno via zulke apps wordt verstuurd. Dat zegt Grapperhaus zondag tegen Nieuwsuur. Hij wil dat justitie met zo'n achterdeur toegang kan krijgen tot chatberichten op apps zoals WhatsApp en Telegram. Die gebruiken nu eind-tot-eind-encryptie om berichten te versleutelen waardoor ze zelfs door de makers niet in te zien zijn.
zaterdag 2 november 2019
Dure fraudetelefoontjes uit het buitenland
Nederlanders worden regelmatig gebeld door een onbekend nummer uit het buitenland, maar na het opnemen wordt direct opgehangen. Wie vervolgens terugbelt, krijgt een stevige telefoonrekening aan het einde van de maand. Hoe voorkom je dit? Met name uit Mauritanië en de Comoren komen de afgelopen tijd veel frauduleuze oproepen, wat wangirifraude wordt genoemd. Oproepen uit deze landen zijn te herkennen aan de netnummers +269 (Comoren) en +222 (Mauritanië).
woensdag 30 oktober 2019
WhatsApp daagt techbedrijf voor rechter om hacks
WhatsApp sleept een Israëlisch techbedrijf voor de rechter dat met geavanceerde software zo'n 1400 WhatsApp-gebruikers zou hebben gehackt. Advocaten, mensenrechtenactivisten, diplomaten, journalisten en hoge ambtenaren zouden daarvan slachtoffer zijn geweest. Volgens de berichtendienst maakte de Israëlische NSO Group de spionagesoftware voor overheden. De zogeheten spyware kon via de belfunctie van WhatsApp op telefoons worden geïnstalleerd.
maandag 28 oktober 2019
CM.com breidt aanbod uit met Apple Business Chat
Klanten van CM.com kunnen vanaf vandaag ook gebruik maken van Apple Business Chat. Hierdoor kunnen consumenten op een nieuwe manier rechtstreeks met bedrijven communiceren via de berichten-app op iPhone, iPad, Mac en Apple Watch.
CM.com is een Conversational Commerce platform dat bedrijven en merken verbindt met de mobiele telefoons van miljarden consumenten wereldwijd. Het bedrijf biedt een slimme combinatie van messaging kanalen, een Customer Data Platform en andere platformfunctionaliteiten.
Met Apple Business Chat spreken consumenten met een echt persoon en bepalen ze zelf welke contactgegevens ze willen delen met een bedrijf.
Om een Apple Business Chat-gesprek te starten, kunnen gebruikers op het berichtenicoon klikken op de website van een organisatie, in hun iOS-app, via e-mail of rechtstreeks vanuit de iOS zoekfunctie. Wanneer een gebruiker in iOS 13 klikt om een bedrijf te bellen, kan iOS voorstellen om – indien ondersteund – in plaats daarvan een Business Chat te starten. Als hiervoor wordt gekozen, wordt er in de berichtenapp direct een gesprek geopend met een medewerker van het bedrijf. Tijdens de chat kan de gebruiker de tijd nemen om te reageren wanneer het hem of haar uitkomt.
CM.com is een Conversational Commerce platform dat bedrijven en merken verbindt met de mobiele telefoons van miljarden consumenten wereldwijd. Het bedrijf biedt een slimme combinatie van messaging kanalen, een Customer Data Platform en andere platformfunctionaliteiten.
Met Apple Business Chat spreken consumenten met een echt persoon en bepalen ze zelf welke contactgegevens ze willen delen met een bedrijf.
Om een Apple Business Chat-gesprek te starten, kunnen gebruikers op het berichtenicoon klikken op de website van een organisatie, in hun iOS-app, via e-mail of rechtstreeks vanuit de iOS zoekfunctie. Wanneer een gebruiker in iOS 13 klikt om een bedrijf te bellen, kan iOS voorstellen om – indien ondersteund – in plaats daarvan een Business Chat te starten. Als hiervoor wordt gekozen, wordt er in de berichtenapp direct een gesprek geopend met een medewerker van het bedrijf. Tijdens de chat kan de gebruiker de tijd nemen om te reageren wanneer het hem of haar uitkomt.
woensdag 23 oktober 2019
Poly’s gloednieuwe assortiment met videoproducten
Poly (voorheen Plantronics en Polycom) lanceert een volledige reeks van video-endpoints die de videoconferentie-ervaring van Zoom Rooms 'drastisch verandert'.
Nieuw in het assortiment zijn twee alles-in-één-videobars: de Poly Studio X30 en de Poly Studio X50. Om van Zoom Rooms gebruik te maken op de Poly Studio X-serie is geen externe pc of Mac meer nodig. Bovendien is deze serie uitgerust met Poly MeetingAI- functionaliteiten die de vergaderervaring verbeteren met machine learning en artificial intelligence. Bovendien kondigt Poly aan dat het G7500-videobesturingssysteem zo is ontworpen dat het de Zoom Rooms-ervaring ondersteunt.
De compacte Poly Studio X30, bij uitstek geschikt voor kleine kantoren of vergaderruimten, ondersteunt 4K UHD-video en biedt de mogelijkheid om draadloos content te delen en samen te werken en heeft een groot bereik. De Poly Studio X30 ondersteunt het volledige scala aan Poly MeetingAI-mogelijkheden.
De Poly Studio X50, de grootste van de twee nieuwe oplossingen, beschikt over een nog groter bereik en luidsprekers van hoge kwaliteit om te voldoen aan de behoeften van middelgrote vergaderruimten. Naast de nieuwe Poly MeetingAI-functies ondersteunt de Poly Studio X50 twee schermen voor Zoom Rooms. Bovendien ondersteunt het apparaat 4K UHD-video en het delen van draadloze content, en beschikt het over 5x zoom, een audio-input/uitgang en een kamer vullend stereo-luidsprekersysteem.
De Poly Studio X-modellen kunnen dankzij de naar beneden gerichte aansluitpoorten zowel op zichzelf staan of aan de muur worden gemonteerd. Installatie en gebruik zijn ontzettend gemakkelijk dankzij de nieuwe Poly TC8 touch controller. Deze biedt een native Zoom Rooms-interface en een PoE-kabel, zodat er geen kabels of snoeren over tafels hoeven te worden gespannen om verbinding te maken met de videobar.
Nieuw in het assortiment zijn twee alles-in-één-videobars: de Poly Studio X30 en de Poly Studio X50. Om van Zoom Rooms gebruik te maken op de Poly Studio X-serie is geen externe pc of Mac meer nodig. Bovendien is deze serie uitgerust met Poly MeetingAI- functionaliteiten die de vergaderervaring verbeteren met machine learning en artificial intelligence. Bovendien kondigt Poly aan dat het G7500-videobesturingssysteem zo is ontworpen dat het de Zoom Rooms-ervaring ondersteunt.
De compacte Poly Studio X30, bij uitstek geschikt voor kleine kantoren of vergaderruimten, ondersteunt 4K UHD-video en biedt de mogelijkheid om draadloos content te delen en samen te werken en heeft een groot bereik. De Poly Studio X30 ondersteunt het volledige scala aan Poly MeetingAI-mogelijkheden.
De Poly Studio X50, de grootste van de twee nieuwe oplossingen, beschikt over een nog groter bereik en luidsprekers van hoge kwaliteit om te voldoen aan de behoeften van middelgrote vergaderruimten. Naast de nieuwe Poly MeetingAI-functies ondersteunt de Poly Studio X50 twee schermen voor Zoom Rooms. Bovendien ondersteunt het apparaat 4K UHD-video en het delen van draadloze content, en beschikt het over 5x zoom, een audio-input/uitgang en een kamer vullend stereo-luidsprekersysteem.
De Poly Studio X-modellen kunnen dankzij de naar beneden gerichte aansluitpoorten zowel op zichzelf staan of aan de muur worden gemonteerd. Installatie en gebruik zijn ontzettend gemakkelijk dankzij de nieuwe Poly TC8 touch controller. Deze biedt een native Zoom Rooms-interface en een PoE-kabel, zodat er geen kabels of snoeren over tafels hoeven te worden gespannen om verbinding te maken met de videobar.
donderdag 17 oktober 2019
Talk360 viert successen tijdens grootse Nederlandse handelsmissie in India
Talk360, de snelgroeiende Nederlandse startup met een wereldwijd bekende internationale belapp, is met 140 andere bedrijven onderdeel van de Nederlandse handelsmissie naar India. De handelsmissie, met het koninklijk huis en diverse ministers aanwezig, is voor Talk360 een belangrijke week om naast de successen die zij al in Afrika hebben geboekt, nu ook in India de werkelijke problemen rondom internationaal bellen op te lossen.
Afgelopen maand heeft Talk360 een nieuw kantoor geopend in New Delhi. Middels deze lokale vestiging biedt Talk360 haar diensten aan via Paytm, het grootste betaalplatform in India met 500 miljoen gebruikers. Hiermee is Talk360 één van de eerste Westerse bedrijven die haar diensten beschikbaar maakt voor zowel arm als rijk in India.
Afgelopen maand heeft Talk360 een nieuw kantoor geopend in New Delhi. Middels deze lokale vestiging biedt Talk360 haar diensten aan via Paytm, het grootste betaalplatform in India met 500 miljoen gebruikers. Hiermee is Talk360 één van de eerste Westerse bedrijven die haar diensten beschikbaar maakt voor zowel arm als rijk in India.
maandag 7 oktober 2019
'Afluisterlek' van versleutelde berichtenapp Signal gedicht
De microfoon van Android-smartphones met de versleutelde berichtenapp Signal erop was op afstand in te schakelen via de belfunctie van de app. Google-onderzoeker Natalie Silvanovich vond het lek, dat inmiddels gedicht is. Het lek lijkt op een eerder probleem met de app Facetime, waarbij een gebruiker zichzelf kon toevoegen aan een groepsgesprek zonder dat iemand het telefoontje daadwerkelijk aannam.
donderdag 3 oktober 2019
KPN moet beleid bij ongewenste anonieme oproepen aanpassen
KPN moet haar beleid bij de aanpak van hinderlijke of kwaadwillende anonieme telefoonoproepen aanpassen. Zo oordeelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een geschil tussen KPN en Robin Mobile.
Robin Mobile is het niet eens met de manier waarop KPN te werk gaat bij onderzoeken naar hinderlijke of kwaadwillende anonieme telefoonoproepen van klanten van KPN aan klanten van Robin Mobile. Als een klant van Robin Mobile klaagt over een anonieme beller die klant is bij KPN, moet KPN hier onderzoek naar doen. Tijdens dat onderzoek verstrekt KPN aan de anonieme beller het telefoonnummer van degene die wordt gebeld.
De ACM oordeelt nu dat KPN op verzoek altijd onderzoek moet doen naar hinderlijke of kwaadwillende oproepen. Maar KPN is op grond van de Telecommunicatiewet niet gerechtigd om het telefoonnummer van degene die wordt gebeld te verstrekken aan de anonieme beller. KPN mag bovendien niet volstaan met alleen een verwijzing naar het Bel-me-niet Register als blijkt dat de oproepen door een callcenter worden gepleegd. KPN moet in dat geval de procedure voortzetten en afronden zoals KPN dat ook doet bij oproepen door natuurlijke personen.
In de Telecommunicatiewet is vastgelegd hoe telecomaanbieders moeten handelen bij hinderlijke of kwaadwillende anonieme telefoonoproepen. Hiervan is sprake wanneer een klant van een telecomaanbieder met een anoniem nummer hinderlijke of kwaadwillende telefoonoproepen pleegt naar een klant van een andere telecomaanbieder. Deze laatste heeft dan de mogelijkheid om aan haar eigen telecomaanbieder een verzoek te doen voor de verstrekking van het telefoonnummer en de naam-, adres-, postcode, en woonplaatsgegevens van de anonieme beller. Voordat er over wordt gegaan tot verstrekking van deze gegevens, doet de telecomaanbieder onderzoek naar de telefoonoproepen.
Robin Mobile is het niet eens met de manier waarop KPN te werk gaat bij onderzoeken naar hinderlijke of kwaadwillende anonieme telefoonoproepen van klanten van KPN aan klanten van Robin Mobile. Als een klant van Robin Mobile klaagt over een anonieme beller die klant is bij KPN, moet KPN hier onderzoek naar doen. Tijdens dat onderzoek verstrekt KPN aan de anonieme beller het telefoonnummer van degene die wordt gebeld.
De ACM oordeelt nu dat KPN op verzoek altijd onderzoek moet doen naar hinderlijke of kwaadwillende oproepen. Maar KPN is op grond van de Telecommunicatiewet niet gerechtigd om het telefoonnummer van degene die wordt gebeld te verstrekken aan de anonieme beller. KPN mag bovendien niet volstaan met alleen een verwijzing naar het Bel-me-niet Register als blijkt dat de oproepen door een callcenter worden gepleegd. KPN moet in dat geval de procedure voortzetten en afronden zoals KPN dat ook doet bij oproepen door natuurlijke personen.
In de Telecommunicatiewet is vastgelegd hoe telecomaanbieders moeten handelen bij hinderlijke of kwaadwillende anonieme telefoonoproepen. Hiervan is sprake wanneer een klant van een telecomaanbieder met een anoniem nummer hinderlijke of kwaadwillende telefoonoproepen pleegt naar een klant van een andere telecomaanbieder. Deze laatste heeft dan de mogelijkheid om aan haar eigen telecomaanbieder een verzoek te doen voor de verstrekking van het telefoonnummer en de naam-, adres-, postcode, en woonplaatsgegevens van de anonieme beller. Voordat er over wordt gegaan tot verstrekking van deze gegevens, doet de telecomaanbieder onderzoek naar de telefoonoproepen.
Gesprekservaring via VoIP-apps nergens zo goed als in België
Mobiel internet verandert de manier waarop we communiceren. Vroeger hadden we enkel de telefoon om vanop afstand met elkaar te praten, nu gebruiken we daarvoor steeds meer apps als WhatsApp, Skype of Facebook Messenger. Volgens de Imec Digimeter communiceert 7 procent van de Vlamingen wekelijks via Skype, terwijl een even hoog percentage minstens een keer per week gebruik maakt van FaceTime. Nog meer Vlamingen communiceren via WhatsApp of Messenger, maar een deel zal die uitsluitend als berichtenapp gebruiken en niet als spraakapp.
woensdag 2 oktober 2019
Apple gaat Siri verder openstellen voor chat- en bel-apps
Bij het gebruik van Siri voor apps van derden moet je er altijd nadrukkelijk bij zeggen welke app je wil gebruiken. Als je iemand een bericht via WhatsApp wil versturen, moet je dus zeggen “Stuur Tim een bericht via WhatsApp”. Zeg je dat er niet bij, dan maakt Siri automatisch gebruik van iMessage. Dankzij de aankomende update gaat dat veranderen. Siri kijkt dan namelijk naar hoe je het vaakst met het desbetreffende contact communiceert. Stuur je altijd een WhatsApp-bericht naar Tim, dan schakelt Siri over naar WhatsApp in plaats van iMessage. Je hoeft het er dan dus niet meer nadrukkelijk bij te zeggen. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe mogelijkheid wel ondersteunen. Eerst volgt de ondersteuning voor chat-apps en in een later stadium worden daar nog de bel-apps aan toegevoegd.
zondag 29 september 2019
Onderling praten op de Apple Watch
Walkie Talkie is een app die sinds watchOS 5 op de Apple Watch aanwezig is. Je kunt er simpele spraakberichten naar vrienden en familie mee sturen, maar pas nadat ze toestemming hebben gegeven. Er is geen sprake van een live telefoongesprek, maar je stuurt elkaar afwisselend spraakberichten. Het bericht komt meteen binnen, dus pas op dat je niet iets stuurt als iemand in vergadering of bij een belangrijke ceremonie zit. In dat geval kun je de status ‘afwezig’ inschakelen, zodat je niet gestoord kunt worden. Het werkt zowel op Wi-Fi als 3G/4G. Beide personen moeten beschikken over een geschikte Apple Watch om Walkie Talkie te kunnen gebruiken. Bovendien moeten beide gebruikers ermee instemmen om Walkie Talkie te gebruiken. Je kunt dus niet zomaar een spraakbericht naar een willekeurige persoon sturen.
woensdag 18 september 2019
Omzet Nederlandse vaste telefoniemarkt in tweede kwartaal 7,7 procent gedaald
De omzet uit Nederlandse markt voor vaste telefonie bedroeg in het tweede kwartaal 208 miljoen euro. Dat is een daling van 7,7 procent vergeleken met tweede kwartaal van 2018, zo blijkt uit het Dutch Fixed Telephony Market-rapport over het tweede kwartaal van 2019 van Telecompaper.
De omzetdaling wordt vooral veroorzaakt door een daling in het aantal vaste telefoonaansluitingen. In het het tweede kwartaal van 2019 daalde het totaal aantal vaste telefoonlijnen met 1,5 procent naar 5,55 miljoen aansluitingen. De daling komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 1,1 procent. In het tweede kwartaal waren er 5,18 miljoen digitale telefonie lijnen, 60.000 minder dan in het eerste kwartaal van 2019. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR-lijnen met 8,5 procent naar 366.000.
Bij digitale telefonie daalde het aantal aansluitingen via de kabel in het tweede kwartaal met 0,6 procent naar 2,56 miljoen aansluitingen. Ook bij DSL-VoIP zet de eerder ingezette daling door. Het aantal aansluitingen via DSL daalde met 2,4 procent naar 1,75 miljoen VoIP-lijnen. Het aantal aansluitingen via glasvezel daalde in hetzelfde met 0,1 procent en kwam uit op 866.000 VoIP-lijnen.
De omzetdaling wordt vooral veroorzaakt door een daling in het aantal vaste telefoonaansluitingen. In het het tweede kwartaal van 2019 daalde het totaal aantal vaste telefoonlijnen met 1,5 procent naar 5,55 miljoen aansluitingen. De daling komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 1,1 procent. In het tweede kwartaal waren er 5,18 miljoen digitale telefonie lijnen, 60.000 minder dan in het eerste kwartaal van 2019. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR-lijnen met 8,5 procent naar 366.000.
Bij digitale telefonie daalde het aantal aansluitingen via de kabel in het tweede kwartaal met 0,6 procent naar 2,56 miljoen aansluitingen. Ook bij DSL-VoIP zet de eerder ingezette daling door. Het aantal aansluitingen via DSL daalde met 2,4 procent naar 1,75 miljoen VoIP-lijnen. Het aantal aansluitingen via glasvezel daalde in hetzelfde met 0,1 procent en kwam uit op 866.000 VoIP-lijnen.
vrijdag 13 september 2019
Light Phone 2
Het is nadrukkelijk geen smartphone: het apparaatje kan niet veel meer dan bellen en sms'en. Alleen standaardfuncties als een rekenmachine, kalender en muziekspeler zijn aanwezig, naast de taxi- en navigatie-app. De Light Phone 2 kan via de website van de fabrikant worden besteld voor een prijs van 350 USD (exclusief verzendkosten vanuit de VS), en zou vanaf eind oktober geleverd moeten worden.
donderdag 5 september 2019
WhatsApp laat je audioberichten direct vanuit meldingen beluisteren
Het versturen van gesproken berichten in WhatsApp wordt steeds populairder en kan soms een handig alternatief zijn voor het uittypen van berichten. Het nadeel van gesproken berichten is dat je de app moet openen om het bericht te luisteren, terwijl je een getypt bericht direct vanuit de melding kan lezen. Daar is nu verandering in gekomen, want WhatsApp laat je audioberichten luisteren vanuit een melding.
dinsdag 3 september 2019
Ook veel senioren appen liever dan dat ze bellen
Het zeer populaire WhatsApp wordt door jong en oud veelvuldig gebruikt om berichten te versturen naar vrienden en familie. Van jongeren was al bekend dat ze tegenwoordig liever appen dan bellen. Uit onderzoek van SeniorWeb blijkt nu dat dit ook voor veel ouderen geldt.
Vorig jaar bleek al (uit onderzoek van Motivaction) dat veel jongeren geen zin hebben of het zelfs eng vinden om te bellen en daarom liever appen. Nu wordt duidelijk dat ook veel ouderen een voorkeur hebben voor appen. 43 procent van de ouderen die WhatsApp gebruikt stuurt liever een berichtje dan dat hij of zij belt, slechts 19 procent belt liever. Ouderen vinden het niet zozeer eng om te bellen, maar ze vinden appen wel veel prettiger en handiger. Een berichtje (terug)sturen kan immers wanneer het je uitkomt, het is niet storend. Verder vinden veel ouderen appen makkelijker en kost het minder tijd en geld dan bellen. Ook vinden ze een berichtje sturen leuker, omdat ze direct foto’s en video’s kunnen meesturen. Sommigen vinden het prettig dat ze eerst even rustig kunnen nadenken of iets kunnen teruglezen. Voor slechthorenden is WhatsApp al helemaal een uitkomst, evenals voor mensen met familie en vrienden in het buitenland.
Ouderen gebruiken vooral WhatsApp om berichten mee te versturen. Ook worden SMS en Facebook Messenger regelmatig gebruikt. Andere berichtenapps zoals Skype, iMessage, Telegram, Signal, Hangouts of SnapChat zijn niet populair onder senioren. Bijna de helft van de ouderen gebruikt WhatsApp tussen de één en vijf keer per dag. Vaker de app openen om berichten te lezen en/of versturen doet maar een vijfde van de ondervraagden. Ongeveer een derde gebruikt de app niet dagelijks. Over de stelling ‘ik kan niet meer zonder WhatsApp’ zijn de meningen dan ook verdeeld. Van de WhatsApp-gebruikers is 35% het er (helemaal) mee eens en zegt niet meer zonder te kunnen. Echter 38% geeft aan wel zonder WhatsApp te kunnen.
Ruim acht op de tien senioren maakt gebruik van één of meerdere sociale media zoals Facebook, WhatsApp, YouTube, Instagram, LinkedIn of Pinterest. Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de senioren zich enigszins tot zeer bezorgd maakt over zijn of haar privacy bij het gebruik van sociale media. Bijna twee derde past daarom de privacy-instellingen aan. Een kwart van de ondervraagden weet echter niet welke instellingen belangrijk zijn of hoe ze deze kunnen instellen om hun persoonlijke gegevens, foto’s en video’s te beschermen.
Vorig jaar bleek al (uit onderzoek van Motivaction) dat veel jongeren geen zin hebben of het zelfs eng vinden om te bellen en daarom liever appen. Nu wordt duidelijk dat ook veel ouderen een voorkeur hebben voor appen. 43 procent van de ouderen die WhatsApp gebruikt stuurt liever een berichtje dan dat hij of zij belt, slechts 19 procent belt liever. Ouderen vinden het niet zozeer eng om te bellen, maar ze vinden appen wel veel prettiger en handiger. Een berichtje (terug)sturen kan immers wanneer het je uitkomt, het is niet storend. Verder vinden veel ouderen appen makkelijker en kost het minder tijd en geld dan bellen. Ook vinden ze een berichtje sturen leuker, omdat ze direct foto’s en video’s kunnen meesturen. Sommigen vinden het prettig dat ze eerst even rustig kunnen nadenken of iets kunnen teruglezen. Voor slechthorenden is WhatsApp al helemaal een uitkomst, evenals voor mensen met familie en vrienden in het buitenland.
Ouderen gebruiken vooral WhatsApp om berichten mee te versturen. Ook worden SMS en Facebook Messenger regelmatig gebruikt. Andere berichtenapps zoals Skype, iMessage, Telegram, Signal, Hangouts of SnapChat zijn niet populair onder senioren. Bijna de helft van de ouderen gebruikt WhatsApp tussen de één en vijf keer per dag. Vaker de app openen om berichten te lezen en/of versturen doet maar een vijfde van de ondervraagden. Ongeveer een derde gebruikt de app niet dagelijks. Over de stelling ‘ik kan niet meer zonder WhatsApp’ zijn de meningen dan ook verdeeld. Van de WhatsApp-gebruikers is 35% het er (helemaal) mee eens en zegt niet meer zonder te kunnen. Echter 38% geeft aan wel zonder WhatsApp te kunnen.
Ruim acht op de tien senioren maakt gebruik van één of meerdere sociale media zoals Facebook, WhatsApp, YouTube, Instagram, LinkedIn of Pinterest. Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de senioren zich enigszins tot zeer bezorgd maakt over zijn of haar privacy bij het gebruik van sociale media. Bijna twee derde past daarom de privacy-instellingen aan. Een kwart van de ondervraagden weet echter niet welke instellingen belangrijk zijn of hoe ze deze kunnen instellen om hun persoonlijke gegevens, foto’s en video’s te beschermen.
Facebook beheerst speelveld berichtenapps
Op het gebied van berichtenapps ondervindt Facebook feitelijk nauwelijks concurrentie. Alternatieven voor WhatsApp zijn onder andere iMessage van Apple en Skype van Microsoft. Ook Telegram en Signal kunnen als alternatief voor WhatsApp beschouwd worden, zo blijkt uit het onlangs verschenen Dutch Apps Market-rapport.
Aangezien iMesssage standaard op alle iPhones geïnstalleerd staat, kent iMessage nog een behoorlijke installed base van 25 procent. Nadeel is dat iMessage alleen op iPhones werkt en het daarmee nooit zal uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor WhatsApp dat platform onafhankelijk werkt.
Het aantal gebruikers van Signal en Telegram zit onder het omslagpunt waarbij de groep gebruikers groot genoeg is om ook interessant en bruikbaar te zijn als alternatief voor WhatsApp. Waar via WhatsApp nagenoeg iedereen bereikbaar is, zijn vaak maar een handvol contacten bereikbaar via Telegram of Signal.
Vanuit functionaliteit bekeken is Skype een goed alternatief voor WhatsApp, omdat veel functionaliteit van WhatsApp ook in Skype aanwezig is én Skype als app voor meerdere platformen / besturingssystemen beschikbaar is. Toch ondervindt WhatsApp steeds minder concurrentie van Skype omdat veel key-features waar Skype voorheen om bekend stond, bijvoorbeeld (video)bellen over een internetverbinding, nu ook onderdeel van WhatsApp zijn. Dat is terug te zien in de ontwikkeling van de installed base van de Skype-app, die de afgelopen twee jaar met zeven procentpunten is gedaald van 23 procent in het tweede kwartaal van 2017 naar 16 procent in het afgelopen tweede kwartaal.
Aangezien iMesssage standaard op alle iPhones geïnstalleerd staat, kent iMessage nog een behoorlijke installed base van 25 procent. Nadeel is dat iMessage alleen op iPhones werkt en het daarmee nooit zal uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor WhatsApp dat platform onafhankelijk werkt.
Het aantal gebruikers van Signal en Telegram zit onder het omslagpunt waarbij de groep gebruikers groot genoeg is om ook interessant en bruikbaar te zijn als alternatief voor WhatsApp. Waar via WhatsApp nagenoeg iedereen bereikbaar is, zijn vaak maar een handvol contacten bereikbaar via Telegram of Signal.
Vanuit functionaliteit bekeken is Skype een goed alternatief voor WhatsApp, omdat veel functionaliteit van WhatsApp ook in Skype aanwezig is én Skype als app voor meerdere platformen / besturingssystemen beschikbaar is. Toch ondervindt WhatsApp steeds minder concurrentie van Skype omdat veel key-features waar Skype voorheen om bekend stond, bijvoorbeeld (video)bellen over een internetverbinding, nu ook onderdeel van WhatsApp zijn. Dat is terug te zien in de ontwikkeling van de installed base van de Skype-app, die de afgelopen twee jaar met zeven procentpunten is gedaald van 23 procent in het tweede kwartaal van 2017 naar 16 procent in het afgelopen tweede kwartaal.
maandag 2 september 2019
Nieuwe X2nexxt VoIP telefooncentrale
X2com heeft haar nieuwste VoIP telefooncentrale gelanceerd: X2nexxt. X2nexxt is gebaseerd op het befaamde ClearVox Nexxt platform. Het beschikt over diverse unieke functionaliteiten. Zo kan de gebruiker zelf unieke routeringen samenstellen voor de afhandeling van inkomende en uitgaande oproepen. In het dashboard kan men voicemail boxen instellen voor persoonlijk of algemeen gebruik. Er is een mogelijkheid om handmatig of geautomatiseerd gespreksschakelingen door te voeren, zoals een dag/nacht stand. Verder kunnen gespreksopnames heel eenvoudig worden gestart of gestopt, zowel automatisch of handmatig. Daarnaast is Vast-Mobiel (VaMo) integratie met een X2mobile Onbeperkt abonnement ook mogelijk.
KPN trekt stekker uit ISDN
ISDN, de techniek die het bijna dertig jaar geleden voor eerst mogelijk maakte om over één telefoonlijn zowel te bellen als te internetten, is bijna geschiedenis. KPN begint vanaf vandaag met het afsluiten van de meeste ISDN-lijnen. "Er is veel betere technologie. We willen klanten meenemen naar de nieuwe wereld van breedband", zegt Marieke Snoep, directeur zakelijke markt van KPN. "We willen volop investeren in nieuwe technologie, zoals 5G, en we houden op met het investeren in oude technologie."
zaterdag 31 augustus 2019
Business Chat: klantenservice via iMessage
Business Chat is een functie waarmee consumenten gemakkelijk vragen kunnen stellen met bedrijven, afspraken kunnen inplannen en iets aanschaffen. De functie werd ingevoerd in iOS 12 en werkt samen met apps van derden. Vooral software voor klantenservice en helpdesk-toepassingen is ervoor aangepast. Heb je te maken met landen waar Business Chat al is ingevoerd, zoals in de Verenigde Staten, dan kun je dus via iMessage een vraag stellen en antwoorden ontvangen.
maandag 26 augustus 2019
‘Apple zet plannen voor iPhone walkie talkie-berichten in de ijskast’
Apple zou plannen hebben gehad om een walkie-talkie-functie voor berichten aan te bieden op de iPhone. Daarmee zou je elkaar berichten kunnen sturen, ook als je offline bent. Het werd ontwikkeld in samenwerking met Intel. Het idee achter deze walkie talkie-achtige dienst was dat je met elkaar kunt communiceren in gebieden zonder mobiele dekking. Intern werd het ‘Project OGRS’ genoemd, een afkorting voor ‘Off Grid Radio Service’. Daarbij werd gebruik gemaakt van radiogolven waarvoor geen mobiel netwerk nodig is. Dat hebben mensen die op de hoogte zijn van het project tegenover The Information verklapt.
donderdag 22 augustus 2019
Google stelt einde van chatapp Hangouts voor zakelijke gebruikers uit
Google stelt het einde van zijn chatapp Hangouts uit tot juni 2020, meldt het bedrijf op zijn website. Oorspronkelijk zou Google in oktober stoppen met de Hangouts-app voor gebruikers van G Suite, Googles appbundel voor zakelijke gebruikers. Van zakelijke Hangouts-gebruikers wordt verwacht dat zij overstappen naar Googles alternatieven Hangouts Chat en Hangouts Meet.
woensdag 21 augustus 2019
SkypeOut geregistreerd als openbare elektronische communicatiedienst
De door Skype aangeboden dienst SkypeOut is een openbare elektronische communicatiedienst. Dat volgt uit een uitspraak van 5 juni 2019 van het Europese Hof van Justitie in een zaak tussen Skype Communications Sarl en de Belgische toezichthouder (BIPT). Skype heeft zich daarom geregistreerd bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
SkypeOut is een betaalde dienst die door Skype wordt aangeboden. Hiermee is het mogelijk om met een computer naar vaste lijnen en mobiele nummers te bellen. Er is geen abonnement voor nodig: de gebruiker moet vooraf een bepaald tegoed kopen, daarna werkt dit tegoed als een soort prepaid-telefoonkaart.
Aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten hebben bepaalde rechten en plichten, die volgen uit de Telecommunicatiewet. Als toezichthouder heeft de ACM de taak om deze aanbieders te registreren en te controleren of zij zich aan de regels houden. Henk Don, bestuurslid ACM: ‘Uit de uitspraak blijkt dat deze regels ook gelden voor diensten zoals SkypeOut. We roepen partijen op om zich bij ons te melden als ze een soortgelijke dienst aanbieden.’
Telecomaanbieders moeten zich registreren bij de ACM als ze een dienst aanbieden die het mogelijk maakt om vaste en mobiele telefoonnummers te bellen via Voice over IP. Daarnaast is, volgens het Hof, ook van belang dat het gaat om een dienst tegen betaling en dat een interventie van de telecomproviders is vereist om de verbinding met vaste en mobiele nummers te bewerkstelligen.
In de zaak rond de registratie van Skype legde de ACM eerder een last onder dwangsom op, die is opgeschort in afwachting van de uitspraak van het Hof. Door de registratie komt de overtreding te vervallen en verbeurt Skype de dwangsom niet.
SkypeOut is een betaalde dienst die door Skype wordt aangeboden. Hiermee is het mogelijk om met een computer naar vaste lijnen en mobiele nummers te bellen. Er is geen abonnement voor nodig: de gebruiker moet vooraf een bepaald tegoed kopen, daarna werkt dit tegoed als een soort prepaid-telefoonkaart.
Aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten hebben bepaalde rechten en plichten, die volgen uit de Telecommunicatiewet. Als toezichthouder heeft de ACM de taak om deze aanbieders te registreren en te controleren of zij zich aan de regels houden. Henk Don, bestuurslid ACM: ‘Uit de uitspraak blijkt dat deze regels ook gelden voor diensten zoals SkypeOut. We roepen partijen op om zich bij ons te melden als ze een soortgelijke dienst aanbieden.’
Telecomaanbieders moeten zich registreren bij de ACM als ze een dienst aanbieden die het mogelijk maakt om vaste en mobiele telefoonnummers te bellen via Voice over IP. Daarnaast is, volgens het Hof, ook van belang dat het gaat om een dienst tegen betaling en dat een interventie van de telecomproviders is vereist om de verbinding met vaste en mobiele nummers te bewerkstelligen.
In de zaak rond de registratie van Skype legde de ACM eerder een last onder dwangsom op, die is opgeschort in afwachting van de uitspraak van het Hof. Door de registratie komt de overtreding te vervallen en verbeurt Skype de dwangsom niet.
dinsdag 20 augustus 2019
Google Duo-update voegt nachtmodus toe
Videobellen in het donker is verre van ideaal, maar Google denkt een oplossing te hebben gevonden. Chat-app Google Duo krijgt een nachtmodus waarmee zelfs een slecht belicht gezicht zichtbaar blijft. De nachtmodus van Google Duo herkent tijdens een videogesprek waar in beeld het gezicht zit, en zorgt er vervolgens voor dat het een stuk zichtbaarder is. Ook de omgeving oogt vervolgens net wat lichter.
zondag 11 augustus 2019
Telegram voorkomt dat gebruikers te veel berichten sturen in groepen
De nieuwe functie van Telegram, genaamd slow mode, zorgt ervoor dat gebruikers niet te vaak berichten kunnen sturen in een groep. Beheerders van groepen kunnen de slow mode activeren en kiezen hoe lang een gebruiker moet wachten om een volgend bericht te kunnen sturen - met tijdsintervallen variërend van dertig seconden tot een uur.
donderdag 8 augustus 2019
Watermelon mag chatbots integreren in WhatsApp
Watermelon mag zijn chatbots voortaan officieel integreren in WhatsApp. Door de samenwerking kunnen bedrijven volgens het Nederlandse bedrijf een groot publiek op een nieuwe manier te woord staan. Eerder werkten de chatbots met Facebook Messenger, Telegram en individuele websites.
Dat Watermelon ooit samen zou werken met WhatsApp leek een paar jaar geleden nog onwaarschijnlijk. In 2016 moesten oprichter Alexander Wijninga en zijn compagnon Charl Haas op last van moeder Facebook de activiteiten via WhatsApp staken en werden ze gedwongen om de stekker uit hun bedrijf te trekken.
De chatbots van Watermelon leren vragen herkennen door het gebruik van kunstmatige intelligentie. Zelfs zinnen met spelfouten, synoniemen of een afwijkende opbouw leert de chatbot begrijpen.
Dat Watermelon ooit samen zou werken met WhatsApp leek een paar jaar geleden nog onwaarschijnlijk. In 2016 moesten oprichter Alexander Wijninga en zijn compagnon Charl Haas op last van moeder Facebook de activiteiten via WhatsApp staken en werden ze gedwongen om de stekker uit hun bedrijf te trekken.
De chatbots van Watermelon leren vragen herkennen door het gebruik van kunstmatige intelligentie. Zelfs zinnen met spelfouten, synoniemen of een afwijkende opbouw leert de chatbot begrijpen.
‘iPhone kwetsbaar voor hacking via iMessage-berichten’
Natalie Silvanovich, onderzoekster bij het Google Project Zero project, ontdekte zes bugs in iMessage die ervoor kunnen zorgen dat een hacker bij je iPhone-gegevens kan komen. Inmiddels heeft Apple deze gedicht in de iOS 12.4 update die eind juli uitkwam, maar Silvanovich waarschuwt voor soortgelijke bugs in de toekomst. Het gaat hierbij om zogenaamde ‘interaction-less’ bugs. Dit betekent dat een hacker niet afhankelijk is of je als iPhone-gebruiker wel of niet een bericht opent of een link aanklikt. In bepaalde gevallen kan iMessage namelijk bepaalde informatie of plaatjes terugsturen. Omdat de hack de iPhone laat denken dat het om een veilig bericht gaat, gaan er in iOS geen alarmbellen af.
dinsdag 6 augustus 2019
Google trekt stekker uit spraak-naar-appbericht-functie beldienst Voice
Gebruikers van Googles telefoondienst Voice kunnen vanaf vrijdag geen voicemails meer naar tekstberichten laten omzetten. Volgens Google worden Voice-tekstberichten nu te vaak tegengehouden door mobiele providers, omdat die in het filter tegen geautomatiseerde spamtelefoontjes terechtkomen. De dienst maakte het mogelijk om gesproken voicemailberichten automatisch om te zetten naar tekst en die tekst door te sturen naar een berichtendienst.
Groningse telecomprovider Voys wil Duitse markt veroveren
De Groningse telecomprovider Voys breidt uit naar een vierde land. Na Nederland, België en Zuid-Afrika, worden de diensten nu ook in Duitsland aangeboden. Het bedrijf, dat sinds 2006 bestaat en snel groeide, richt zich vooral op jonge en snel ontwikkelende bedrijven in Duitsland, in plaats van hele grote. 'Start-ups, scale-ups, cloud-georiënteerde en techy bedrijven in grotere Duitse steden zoals Berlijn', verduidelijkt Voys-oprichter Mark Vletter.
Fossil Gen 5 Smartwatch laat je binnenkort bellen via je iPhone
Vanaf dit najaar kunnen Fossil Gen 5 gebruikers met hun smartwatch iPhone-gesprekken voeren. Het bellen met de Fossil Gen 5 is nu al mogelijk voor Androidtelefoons. iPhone-gebruikers kregen tot nu toe alleen maar een notificatie van een inkomend gesprek. Met de nieuwe update wordt het straks dus mogelijk om met de de vijfde generatie Wear OS van Google een telefoongesprek te voeren. In de komende update ontbreekt vooralsnog de mogelijkheid om op de Fossil Gen 5 ook iMessages te kunnen ontvangen.
dinsdag 30 juli 2019
Skype for Business verdwijnt juli 2021
Skype for Business verdwijnt juli 2021 en wordt dan vervangen door Microsoft Teams. Deze plannen waren al bekend, maar Microsoft noemt nu voor het eerst een concrete datum.
In september van dit jaar krijgen Office 365 klanten al Teams voorgeschoteld als de tool voor zakelijke chat en gesprekken. De consumentenversie van Skype blijft gewoon bestaan.
Teams telt al 13 miljoen dagelijkse actieve gebruikers.
In september van dit jaar krijgen Office 365 klanten al Teams voorgeschoteld als de tool voor zakelijke chat en gesprekken. De consumentenversie van Skype blijft gewoon bestaan.
Teams telt al 13 miljoen dagelijkse actieve gebruikers.
vrijdag 26 juli 2019
‘WhatsApp werkt straks op meerdere apparaten’
WhatsApp werkt naar verluidt aan een nieuwe functie die het mogelijk maakt om de app op meerdere apparaten tegelijk te gebruiken. Nu moet je telefoon nog steeds verbinding hebben en moet je een code scannen om de chat-app te gebruiken. Dat moet straks verleden tijd zijn. Het goede nieuws is dat deze ombouw volgens het blog WaBetaInfo al enkele maanden in voorbereiding is. Deze site heeft vaak als eerste toegang tot bètaversies van de chat-app en bericht met grote nauwkeurigheid over aankomende functies.
dinsdag 23 juli 2019
WhatsApp uitgebracht voor goedkope 'banaantelefoon' van Nokia
WhatsApp is beschikbaar gemaakt op KaiOS, het mobiele besturingsysteem voor goedkope telefoons. Telefoons als de vorig jaar uitgebrachte 'banaantelefoon' Nokia 8110 maken hier gebruik van. nFacebook heeft een officiële versie van WhatsApp uitgebracht in de appwinkel van KaiOS. Apparaten met 256 MB of 512 MB aan werkgeheugen kunnen de chatapp installeren.
woensdag 17 juli 2019
Reiziger in nood kan whatsappen met ministerie van Buitenlandse Zaken
Nederlandse reizigers die in de problemen komen, kunnen vanaf dinsdag een WhatsAppbericht sturen naar het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dat meldt het ministerie in een persbericht. Mensen die op hun vakantieadres hulp nodig hebben of informatie willen opvragen, kunnen voortaan via WhatsApp in contact komen met het contactcenter van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De mogelijkheid is toegevoegd na een "succesvolle pilot".
maandag 15 juli 2019
Tele2 Zakelijk gaat op in T-Mobile Ondernemen
Tele2 Zakelijk stopt op 1 augustus met de verkoop van mobiele diensten. Nieuwe klanten sluiten vanaf dat moment een zakelijk mobiel abonnement bij T-Mobile Ondernemen af. Voor de huidige mobiele klanten van Tele2 Zakelijk verandert er niets.
Volgens beide gefuseerde partners wordt het beste van de twee werelden voor de zakelijke markt nu samengebracht. Léon Toet, directeur Zakelijke Markt: ‘Dat geeft ons de schaalgrootte om al onze zakelijke klanten optimaal te bedienen en de markt verder op te schudden.’
Als promotie voor de samensmelting van beide bedrijven wordt Unlimited data en bellen op het beste mobiele netwerk van Nederland nu extra voordelig aangeboden, voor 25 euro.
Volgens beide gefuseerde partners wordt het beste van de twee werelden voor de zakelijke markt nu samengebracht. Léon Toet, directeur Zakelijke Markt: ‘Dat geeft ons de schaalgrootte om al onze zakelijke klanten optimaal te bedienen en de markt verder op te schudden.’
Als promotie voor de samensmelting van beide bedrijven wordt Unlimited data en bellen op het beste mobiele netwerk van Nederland nu extra voordelig aangeboden, voor 25 euro.
vrijdag 12 juli 2019
Telefoonnummers blokkeren op de iPhone
Op de iPhone kun je telefoonnummers blokkeren van ongewenste bellers. Daarnaast is het vanaf iOS 13 mogelijk om anonieme bellers automatisch naar je voicemail door te sturen. Handig als iemand je telkens probeert te bellen en je er langzamerhand genoeg van krijgt. Of erger nog: als je last hebt van een stalker. Hieronder lees je hoe je bepaalde of anonieme nummers kunt blokkeren en hoe je ongewenste bellers automatisch doorstuurt naar de voicemail.
donderdag 11 juli 2019
T-Mobile verbetert bellen rond Duitse grens
Vanaf deze week kunnen klanten van T-Mobile zonder problemen bellend van Nederland naar Duitsland en terug. Dankzij verbeteringen in de wijze waarop netwerken aan beide zijden van de grens met elkaar communiceren, verloopt het automatisch overschakelen van het Nederlandse naar het Duitse netwerk veel beter. Hierdoor blijft de verbinding tijdens het gesprek sterk en wordt deze niet plotseling verbroken.
Tot voor kort was bellend de grens bij Duitsland oversteken een probleem. Verbindingen werden zwakker of werden plotseling verbroken. Door verbeteringen in de wijze waarop het Nederlandse en het Duitse netwerk aan elkaar verbonden zijn, is het probleem opgelost. T-Mobile klanten die tussen Nederland en Duitsland reizen, of zich in het grensgebied bevinden, zijn de eersten die de voordelen hiervan ervaren.
De verbeterde verbinding van netwerken over de grens, ook wel X-border voice hand-over genoemd, is alleen beschikbaar voor klanten van T-Mobile.
Tot voor kort was bellend de grens bij Duitsland oversteken een probleem. Verbindingen werden zwakker of werden plotseling verbroken. Door verbeteringen in de wijze waarop het Nederlandse en het Duitse netwerk aan elkaar verbonden zijn, is het probleem opgelost. T-Mobile klanten die tussen Nederland en Duitsland reizen, of zich in het grensgebied bevinden, zijn de eersten die de voordelen hiervan ervaren.
De verbeterde verbinding van netwerken over de grens, ook wel X-border voice hand-over genoemd, is alleen beschikbaar voor klanten van T-Mobile.










































