Het Duitse leger ontwikkelt een chatapp op basis van opensource-software Matrix. De Bundeswehr wil dat de BwMessenger een WhatsApp-variant wordt die mensen binnen Defensie veilig onderling kunnen gebruiken. Mensen binnen het leger moeten via de chatapp ook interne informatie kunnen uitwisselen, meldt Heise. Het ministerie van Defensie doet onderzoek naar het gebruik van Matrix voor de chatapp.
donderdag 26 december 2019
dinsdag 24 december 2019
Gebruik van WhatsApp bij gemeenten heeft weinig privacyrisico's
Burgers die met gemeenten communiceren via WhatsApp lopen weinig risico op privacyschending. Het risico dat ambtenaren onrechtmatig toegang krijgen tot persoonsgegevens van burgers is 'beperkt', blijkt uit een onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De Informatiebeveiligingsdienst van de VNG deed een zogeheten data protection impact assessment of dpia naar het gebruik van WhatsApp bij gemeenten. Zo zijn de risico's dat gemeenten gegevens van burgers kwijtraken of wijzigen 'verwaarloosbaar'.
donderdag 19 december 2019
Versleutelde chat-app Signal ondersteunt nu ook stickers
De end-to-end versleutelde chat-app Signal ondersteunt nu ook stickers, afbeeldingen die gebruikers aan hun berichten kunnen toevoegen. Andere chatapplicaties zoals WhatsApp bieden al langer de optie om stickers toe te voegen. Signal heeft dit echter gedaan op een manier die versleuteld, privé en veilig is, zegt ontwikkelaar Joshua Lund.
dinsdag 17 december 2019
Grapperhaus: 'Ik wil beveiliging chatapps niet verzwakken'
![]() |
| Foto Yordan Simeonov (cc) |
maandag 9 december 2019
Royal FloraHolland introduceert WhatsApp
Bloemenveiling Royal FloraHolland zet WhatsApp in als volwaardig servicekanaal voor haar klanten. Kwekers en kopers kunnen het Contact Center van Royal Floraholland ‘appen’ waar en wanneer het hen uitkomt.
Van maandag tot en met donderdag van 05.30 tot 17.00 uur en op vrijdag tussen 5.30 en 16.00 uur beantwoordt het Contact Center alle appjes van klanten.
Uit de pilot blijkt dat kwekers en kopers graag vragen willen stellen aan de bloemenveiling via dit medium. Niet hoeven wachten, direct antwoord krijgen én het persoonlijke karakter van WhatsApp zijn de belangrijkste voordelen.
De mogelijkheid om bij de vraag een foto of video mee te sturen, helpt om snel antwoord te krijgen.
Van maandag tot en met donderdag van 05.30 tot 17.00 uur en op vrijdag tussen 5.30 en 16.00 uur beantwoordt het Contact Center alle appjes van klanten.
Uit de pilot blijkt dat kwekers en kopers graag vragen willen stellen aan de bloemenveiling via dit medium. Niet hoeven wachten, direct antwoord krijgen én het persoonlijke karakter van WhatsApp zijn de belangrijkste voordelen.
De mogelijkheid om bij de vraag een foto of video mee te sturen, helpt om snel antwoord te krijgen.
vrijdag 6 december 2019
Gemeenten doen WhatsApp in de ban
Veel gemeenten gaan stoppen met dienstverlening via WhatsApp vanwege de nieuwe voorwaarden. Zeker 54 Nederlandse gemeenten zijn vanaf zaterdag voor inwoners niet meer bereikbaar via WhatsApp, zo blijkt uit een rondgang door NU.nl.
De gemeenten mogen vanaf 7 december geen gebruik meer maken van een externe koppeling om inkomende berichten te monitoren. Deze regels gelden alleen voor de gratis versie van WhatsApp, waarvoor het bedrijf HowAboutYou een eigen API beschikbaar stelde aan gemeenten.
Voor het alternatief WhatsApp Business moet betaald worden. Sommige gemeenten gaan overstappen op de betaalde versie, anderen gaan over op livechat op hun sites.
De gemeenten mogen vanaf 7 december geen gebruik meer maken van een externe koppeling om inkomende berichten te monitoren. Deze regels gelden alleen voor de gratis versie van WhatsApp, waarvoor het bedrijf HowAboutYou een eigen API beschikbaar stelde aan gemeenten.
Voor het alternatief WhatsApp Business moet betaald worden. Sommige gemeenten gaan overstappen op de betaalde versie, anderen gaan over op livechat op hun sites.




