zondag 29 september 2019
Onderling praten op de Apple Watch
Walkie Talkie is een app die sinds watchOS 5 op de Apple Watch aanwezig is. Je kunt er simpele spraakberichten naar vrienden en familie mee sturen, maar pas nadat ze toestemming hebben gegeven. Er is geen sprake van een live telefoongesprek, maar je stuurt elkaar afwisselend spraakberichten. Het bericht komt meteen binnen, dus pas op dat je niet iets stuurt als iemand in vergadering of bij een belangrijke ceremonie zit. In dat geval kun je de status ‘afwezig’ inschakelen, zodat je niet gestoord kunt worden. Het werkt zowel op Wi-Fi als 3G/4G. Beide personen moeten beschikken over een geschikte Apple Watch om Walkie Talkie te kunnen gebruiken. Bovendien moeten beide gebruikers ermee instemmen om Walkie Talkie te gebruiken. Je kunt dus niet zomaar een spraakbericht naar een willekeurige persoon sturen.
woensdag 18 september 2019
Omzet Nederlandse vaste telefoniemarkt in tweede kwartaal 7,7 procent gedaald
De omzet uit Nederlandse markt voor vaste telefonie bedroeg in het tweede kwartaal 208 miljoen euro. Dat is een daling van 7,7 procent vergeleken met tweede kwartaal van 2018, zo blijkt uit het Dutch Fixed Telephony Market-rapport over het tweede kwartaal van 2019 van Telecompaper.
De omzetdaling wordt vooral veroorzaakt door een daling in het aantal vaste telefoonaansluitingen. In het het tweede kwartaal van 2019 daalde het totaal aantal vaste telefoonlijnen met 1,5 procent naar 5,55 miljoen aansluitingen. De daling komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 1,1 procent. In het tweede kwartaal waren er 5,18 miljoen digitale telefonie lijnen, 60.000 minder dan in het eerste kwartaal van 2019. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR-lijnen met 8,5 procent naar 366.000.
Bij digitale telefonie daalde het aantal aansluitingen via de kabel in het tweede kwartaal met 0,6 procent naar 2,56 miljoen aansluitingen. Ook bij DSL-VoIP zet de eerder ingezette daling door. Het aantal aansluitingen via DSL daalde met 2,4 procent naar 1,75 miljoen VoIP-lijnen. Het aantal aansluitingen via glasvezel daalde in hetzelfde met 0,1 procent en kwam uit op 866.000 VoIP-lijnen.
De omzetdaling wordt vooral veroorzaakt door een daling in het aantal vaste telefoonaansluitingen. In het het tweede kwartaal van 2019 daalde het totaal aantal vaste telefoonlijnen met 1,5 procent naar 5,55 miljoen aansluitingen. De daling komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 1,1 procent. In het tweede kwartaal waren er 5,18 miljoen digitale telefonie lijnen, 60.000 minder dan in het eerste kwartaal van 2019. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR-lijnen met 8,5 procent naar 366.000.
Bij digitale telefonie daalde het aantal aansluitingen via de kabel in het tweede kwartaal met 0,6 procent naar 2,56 miljoen aansluitingen. Ook bij DSL-VoIP zet de eerder ingezette daling door. Het aantal aansluitingen via DSL daalde met 2,4 procent naar 1,75 miljoen VoIP-lijnen. Het aantal aansluitingen via glasvezel daalde in hetzelfde met 0,1 procent en kwam uit op 866.000 VoIP-lijnen.
vrijdag 13 september 2019
Light Phone 2
Het is nadrukkelijk geen smartphone: het apparaatje kan niet veel meer dan bellen en sms'en. Alleen standaardfuncties als een rekenmachine, kalender en muziekspeler zijn aanwezig, naast de taxi- en navigatie-app. De Light Phone 2 kan via de website van de fabrikant worden besteld voor een prijs van 350 USD (exclusief verzendkosten vanuit de VS), en zou vanaf eind oktober geleverd moeten worden.
donderdag 5 september 2019
WhatsApp laat je audioberichten direct vanuit meldingen beluisteren
Het versturen van gesproken berichten in WhatsApp wordt steeds populairder en kan soms een handig alternatief zijn voor het uittypen van berichten. Het nadeel van gesproken berichten is dat je de app moet openen om het bericht te luisteren, terwijl je een getypt bericht direct vanuit de melding kan lezen. Daar is nu verandering in gekomen, want WhatsApp laat je audioberichten luisteren vanuit een melding.
dinsdag 3 september 2019
Ook veel senioren appen liever dan dat ze bellen
Het zeer populaire WhatsApp wordt door jong en oud veelvuldig gebruikt om berichten te versturen naar vrienden en familie. Van jongeren was al bekend dat ze tegenwoordig liever appen dan bellen. Uit onderzoek van SeniorWeb blijkt nu dat dit ook voor veel ouderen geldt.
Vorig jaar bleek al (uit onderzoek van Motivaction) dat veel jongeren geen zin hebben of het zelfs eng vinden om te bellen en daarom liever appen. Nu wordt duidelijk dat ook veel ouderen een voorkeur hebben voor appen. 43 procent van de ouderen die WhatsApp gebruikt stuurt liever een berichtje dan dat hij of zij belt, slechts 19 procent belt liever. Ouderen vinden het niet zozeer eng om te bellen, maar ze vinden appen wel veel prettiger en handiger. Een berichtje (terug)sturen kan immers wanneer het je uitkomt, het is niet storend. Verder vinden veel ouderen appen makkelijker en kost het minder tijd en geld dan bellen. Ook vinden ze een berichtje sturen leuker, omdat ze direct foto’s en video’s kunnen meesturen. Sommigen vinden het prettig dat ze eerst even rustig kunnen nadenken of iets kunnen teruglezen. Voor slechthorenden is WhatsApp al helemaal een uitkomst, evenals voor mensen met familie en vrienden in het buitenland.
Ouderen gebruiken vooral WhatsApp om berichten mee te versturen. Ook worden SMS en Facebook Messenger regelmatig gebruikt. Andere berichtenapps zoals Skype, iMessage, Telegram, Signal, Hangouts of SnapChat zijn niet populair onder senioren. Bijna de helft van de ouderen gebruikt WhatsApp tussen de één en vijf keer per dag. Vaker de app openen om berichten te lezen en/of versturen doet maar een vijfde van de ondervraagden. Ongeveer een derde gebruikt de app niet dagelijks. Over de stelling ‘ik kan niet meer zonder WhatsApp’ zijn de meningen dan ook verdeeld. Van de WhatsApp-gebruikers is 35% het er (helemaal) mee eens en zegt niet meer zonder te kunnen. Echter 38% geeft aan wel zonder WhatsApp te kunnen.
Ruim acht op de tien senioren maakt gebruik van één of meerdere sociale media zoals Facebook, WhatsApp, YouTube, Instagram, LinkedIn of Pinterest. Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de senioren zich enigszins tot zeer bezorgd maakt over zijn of haar privacy bij het gebruik van sociale media. Bijna twee derde past daarom de privacy-instellingen aan. Een kwart van de ondervraagden weet echter niet welke instellingen belangrijk zijn of hoe ze deze kunnen instellen om hun persoonlijke gegevens, foto’s en video’s te beschermen.
Vorig jaar bleek al (uit onderzoek van Motivaction) dat veel jongeren geen zin hebben of het zelfs eng vinden om te bellen en daarom liever appen. Nu wordt duidelijk dat ook veel ouderen een voorkeur hebben voor appen. 43 procent van de ouderen die WhatsApp gebruikt stuurt liever een berichtje dan dat hij of zij belt, slechts 19 procent belt liever. Ouderen vinden het niet zozeer eng om te bellen, maar ze vinden appen wel veel prettiger en handiger. Een berichtje (terug)sturen kan immers wanneer het je uitkomt, het is niet storend. Verder vinden veel ouderen appen makkelijker en kost het minder tijd en geld dan bellen. Ook vinden ze een berichtje sturen leuker, omdat ze direct foto’s en video’s kunnen meesturen. Sommigen vinden het prettig dat ze eerst even rustig kunnen nadenken of iets kunnen teruglezen. Voor slechthorenden is WhatsApp al helemaal een uitkomst, evenals voor mensen met familie en vrienden in het buitenland.
Ouderen gebruiken vooral WhatsApp om berichten mee te versturen. Ook worden SMS en Facebook Messenger regelmatig gebruikt. Andere berichtenapps zoals Skype, iMessage, Telegram, Signal, Hangouts of SnapChat zijn niet populair onder senioren. Bijna de helft van de ouderen gebruikt WhatsApp tussen de één en vijf keer per dag. Vaker de app openen om berichten te lezen en/of versturen doet maar een vijfde van de ondervraagden. Ongeveer een derde gebruikt de app niet dagelijks. Over de stelling ‘ik kan niet meer zonder WhatsApp’ zijn de meningen dan ook verdeeld. Van de WhatsApp-gebruikers is 35% het er (helemaal) mee eens en zegt niet meer zonder te kunnen. Echter 38% geeft aan wel zonder WhatsApp te kunnen.
Ruim acht op de tien senioren maakt gebruik van één of meerdere sociale media zoals Facebook, WhatsApp, YouTube, Instagram, LinkedIn of Pinterest. Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de senioren zich enigszins tot zeer bezorgd maakt over zijn of haar privacy bij het gebruik van sociale media. Bijna twee derde past daarom de privacy-instellingen aan. Een kwart van de ondervraagden weet echter niet welke instellingen belangrijk zijn of hoe ze deze kunnen instellen om hun persoonlijke gegevens, foto’s en video’s te beschermen.
Facebook beheerst speelveld berichtenapps
Op het gebied van berichtenapps ondervindt Facebook feitelijk nauwelijks concurrentie. Alternatieven voor WhatsApp zijn onder andere iMessage van Apple en Skype van Microsoft. Ook Telegram en Signal kunnen als alternatief voor WhatsApp beschouwd worden, zo blijkt uit het onlangs verschenen Dutch Apps Market-rapport.
Aangezien iMesssage standaard op alle iPhones geïnstalleerd staat, kent iMessage nog een behoorlijke installed base van 25 procent. Nadeel is dat iMessage alleen op iPhones werkt en het daarmee nooit zal uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor WhatsApp dat platform onafhankelijk werkt.
Het aantal gebruikers van Signal en Telegram zit onder het omslagpunt waarbij de groep gebruikers groot genoeg is om ook interessant en bruikbaar te zijn als alternatief voor WhatsApp. Waar via WhatsApp nagenoeg iedereen bereikbaar is, zijn vaak maar een handvol contacten bereikbaar via Telegram of Signal.
Vanuit functionaliteit bekeken is Skype een goed alternatief voor WhatsApp, omdat veel functionaliteit van WhatsApp ook in Skype aanwezig is én Skype als app voor meerdere platformen / besturingssystemen beschikbaar is. Toch ondervindt WhatsApp steeds minder concurrentie van Skype omdat veel key-features waar Skype voorheen om bekend stond, bijvoorbeeld (video)bellen over een internetverbinding, nu ook onderdeel van WhatsApp zijn. Dat is terug te zien in de ontwikkeling van de installed base van de Skype-app, die de afgelopen twee jaar met zeven procentpunten is gedaald van 23 procent in het tweede kwartaal van 2017 naar 16 procent in het afgelopen tweede kwartaal.
Aangezien iMesssage standaard op alle iPhones geïnstalleerd staat, kent iMessage nog een behoorlijke installed base van 25 procent. Nadeel is dat iMessage alleen op iPhones werkt en het daarmee nooit zal uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor WhatsApp dat platform onafhankelijk werkt.
Het aantal gebruikers van Signal en Telegram zit onder het omslagpunt waarbij de groep gebruikers groot genoeg is om ook interessant en bruikbaar te zijn als alternatief voor WhatsApp. Waar via WhatsApp nagenoeg iedereen bereikbaar is, zijn vaak maar een handvol contacten bereikbaar via Telegram of Signal.
Vanuit functionaliteit bekeken is Skype een goed alternatief voor WhatsApp, omdat veel functionaliteit van WhatsApp ook in Skype aanwezig is én Skype als app voor meerdere platformen / besturingssystemen beschikbaar is. Toch ondervindt WhatsApp steeds minder concurrentie van Skype omdat veel key-features waar Skype voorheen om bekend stond, bijvoorbeeld (video)bellen over een internetverbinding, nu ook onderdeel van WhatsApp zijn. Dat is terug te zien in de ontwikkeling van de installed base van de Skype-app, die de afgelopen twee jaar met zeven procentpunten is gedaald van 23 procent in het tweede kwartaal van 2017 naar 16 procent in het afgelopen tweede kwartaal.
maandag 2 september 2019
Nieuwe X2nexxt VoIP telefooncentrale
X2com heeft haar nieuwste VoIP telefooncentrale gelanceerd: X2nexxt. X2nexxt is gebaseerd op het befaamde ClearVox Nexxt platform. Het beschikt over diverse unieke functionaliteiten. Zo kan de gebruiker zelf unieke routeringen samenstellen voor de afhandeling van inkomende en uitgaande oproepen. In het dashboard kan men voicemail boxen instellen voor persoonlijk of algemeen gebruik. Er is een mogelijkheid om handmatig of geautomatiseerd gespreksschakelingen door te voeren, zoals een dag/nacht stand. Verder kunnen gespreksopnames heel eenvoudig worden gestart of gestopt, zowel automatisch of handmatig. Daarnaast is Vast-Mobiel (VaMo) integratie met een X2mobile Onbeperkt abonnement ook mogelijk.
KPN trekt stekker uit ISDN
ISDN, de techniek die het bijna dertig jaar geleden voor eerst mogelijk maakte om over één telefoonlijn zowel te bellen als te internetten, is bijna geschiedenis. KPN begint vanaf vandaag met het afsluiten van de meeste ISDN-lijnen. "Er is veel betere technologie. We willen klanten meenemen naar de nieuwe wereld van breedband", zegt Marieke Snoep, directeur zakelijke markt van KPN. "We willen volop investeren in nieuwe technologie, zoals 5G, en we houden op met het investeren in oude technologie."






