zaterdag 31 augustus 2019

Business Chat: klantenservice via iMessage

Business Chat is een functie waarmee consumenten gemakkelijk vragen kunnen stellen met bedrijven, afspraken kunnen inplannen en iets aanschaffen. De functie werd ingevoerd in iOS 12 en werkt samen met apps van derden. Vooral software voor klantenservice en helpdesk-toepassingen is ervoor aangepast. Heb je te maken met landen waar Business Chat al is ingevoerd, zoals in de Verenigde Staten, dan kun je dus via iMessage een vraag stellen en antwoorden ontvangen.

maandag 26 augustus 2019

‘Apple zet plannen voor iPhone walkie talkie-berichten in de ijskast’

Apple zou plannen hebben gehad om een walkie-talkie-functie voor berichten aan te bieden op de iPhone. Daarmee zou je elkaar berichten kunnen sturen, ook als je offline bent. Het werd ontwikkeld in samenwerking met Intel. Het idee achter deze walkie talkie-achtige dienst was dat je met elkaar kunt communiceren in gebieden zonder mobiele dekking. Intern werd het ‘Project OGRS’ genoemd, een afkorting voor ‘Off Grid Radio Service’. Daarbij werd gebruik gemaakt van radiogolven waarvoor geen mobiel netwerk nodig is. Dat hebben mensen die op de hoogte zijn van het project tegenover The Information verklapt.

donderdag 22 augustus 2019

Google stelt einde van chatapp Hangouts voor zakelijke gebruikers uit

Google stelt het einde van zijn chatapp Hangouts uit tot juni 2020, meldt het bedrijf op zijn website. Oorspronkelijk zou Google in oktober stoppen met de Hangouts-app voor gebruikers van G Suite, Googles appbundel voor zakelijke gebruikers. Van zakelijke Hangouts-gebruikers wordt verwacht dat zij overstappen naar Googles alternatieven Hangouts Chat en Hangouts Meet.

woensdag 21 augustus 2019

SkypeOut geregistreerd als openbare elektronische communicatiedienst

De door Skype aangeboden dienst SkypeOut is een openbare elektronische communicatiedienst. Dat volgt uit een uitspraak van 5 juni 2019 van het Europese Hof van Justitie in een zaak tussen Skype Communications Sarl en de Belgische toezichthouder (BIPT). Skype heeft zich daarom geregistreerd bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

SkypeOut is een betaalde dienst die door Skype wordt aangeboden. Hiermee is het mogelijk om met een computer naar vaste lijnen en mobiele nummers te bellen. Er is geen abonnement voor nodig: de gebruiker moet vooraf een bepaald tegoed kopen, daarna werkt dit tegoed als een soort prepaid-telefoonkaart.

Aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten hebben bepaalde rechten en plichten, die volgen uit de Telecommunicatiewet. Als toezichthouder heeft de ACM de taak om deze aanbieders te registreren en te controleren of zij zich aan de regels houden. Henk Don, bestuurslid ACM: ‘Uit de uitspraak blijkt dat deze regels ook gelden voor diensten zoals SkypeOut. We roepen partijen op om zich bij ons te melden als ze een soortgelijke dienst aanbieden.’

Telecomaanbieders moeten zich registreren bij de ACM als ze een dienst aanbieden die het mogelijk maakt om vaste en mobiele telefoonnummers te bellen via Voice over IP. Daarnaast is, volgens het Hof, ook van belang dat het gaat om een dienst tegen betaling en dat een interventie van de telecomproviders is vereist om de verbinding met vaste en mobiele nummers te bewerkstelligen.
In de zaak rond de registratie van Skype legde de ACM eerder een last onder dwangsom op, die is opgeschort in afwachting van de uitspraak van het Hof. Door de registratie komt de overtreding te vervallen en verbeurt Skype de dwangsom niet.

dinsdag 20 augustus 2019

Google Duo-update voegt nachtmodus toe

Videobellen in het donker is verre van ideaal, maar Google denkt een oplossing te hebben gevonden. Chat-app Google Duo krijgt een nachtmodus waarmee zelfs een slecht belicht gezicht zichtbaar blijft. De nachtmodus van Google Duo herkent tijdens een videogesprek waar in beeld het gezicht zit, en zorgt er vervolgens voor dat het een stuk zichtbaarder is. Ook de omgeving oogt vervolgens net wat lichter.

zondag 11 augustus 2019

Telegram voorkomt dat gebruikers te veel berichten sturen in groepen

De nieuwe functie van Telegram, genaamd slow mode, zorgt ervoor dat gebruikers niet te vaak berichten kunnen sturen in een groep. Beheerders van groepen kunnen de slow mode activeren en kiezen hoe lang een gebruiker moet wachten om een volgend bericht te kunnen sturen - met tijdsintervallen variërend van dertig seconden tot een uur.

donderdag 8 augustus 2019

Watermelon mag chatbots integreren in WhatsApp

Watermelon mag zijn chatbots voortaan officieel integreren in WhatsApp. Door de samenwerking kunnen bedrijven volgens het Nederlandse bedrijf een groot publiek op een nieuwe manier te woord staan. Eerder werkten de chatbots met Facebook Messenger, Telegram en individuele websites.

Dat Watermelon ooit samen zou werken met WhatsApp leek een paar jaar geleden nog onwaarschijnlijk. In 2016 moesten oprichter Alexander Wijninga en zijn compagnon Charl Haas op last van moeder Facebook de activiteiten via WhatsApp staken en werden ze gedwongen om de stekker uit hun bedrijf te trekken.

De chatbots van Watermelon leren vragen herkennen door het gebruik van kunstmatige intelligentie. Zelfs zinnen met spelfouten, synoniemen of een afwijkende opbouw leert de chatbot begrijpen.

‘iPhone kwetsbaar voor hacking via iMessage-berichten’

Natalie Silvanovich, onderzoekster bij het Google Project Zero project, ontdekte zes bugs in iMessage die ervoor kunnen zorgen dat een hacker bij je iPhone-gegevens kan komen. Inmiddels heeft Apple deze gedicht in de iOS 12.4 update die eind juli uitkwam, maar Silvanovich waarschuwt voor soortgelijke bugs in de toekomst. Het gaat hierbij om zogenaamde ‘interaction-less’ bugs. Dit betekent dat een hacker niet afhankelijk is of je als iPhone-gebruiker wel of niet een bericht opent of een link aanklikt. In bepaalde gevallen kan iMessage namelijk bepaalde informatie of plaatjes terugsturen. Omdat de hack de iPhone laat denken dat het om een veilig bericht gaat, gaan er in iOS geen alarmbellen af.

dinsdag 6 augustus 2019

Google trekt stekker uit spraak-naar-appbericht-functie beldienst Voice

Gebruikers van Googles telefoondienst Voice kunnen vanaf vrijdag geen voicemails meer naar tekstberichten laten omzetten. Volgens Google worden Voice-tekstberichten nu te vaak tegengehouden door mobiele providers, omdat die in het filter tegen geautomatiseerde spamtelefoontjes terechtkomen. De dienst maakte het mogelijk om gesproken voicemailberichten automatisch om te zetten naar tekst en die tekst door te sturen naar een berichtendienst.

Groningse telecomprovider Voys wil Duitse markt veroveren

De Groningse telecomprovider Voys breidt uit naar een vierde land. Na Nederland, België en Zuid-Afrika, worden de diensten nu ook in Duitsland aangeboden. Het bedrijf, dat sinds 2006 bestaat en snel groeide, richt zich vooral op jonge en snel ontwikkelende bedrijven in Duitsland, in plaats van hele grote. 'Start-ups, scale-ups, cloud-georiënteerde en techy bedrijven in grotere Duitse steden zoals Berlijn', verduidelijkt Voys-oprichter Mark Vletter.

Fossil Gen 5 Smartwatch laat je binnenkort bellen via je iPhone

Vanaf dit najaar kunnen Fossil Gen 5 gebruikers met hun smartwatch iPhone-gesprekken voeren. Het bellen met de Fossil Gen 5 is nu al mogelijk voor Androidtelefoons. iPhone-gebruikers kregen tot nu toe alleen maar een notificatie van een inkomend gesprek. Met de nieuwe update wordt het straks dus mogelijk om met de de vijfde generatie Wear OS van Google een telefoongesprek te voeren. In de komende update ontbreekt vooralsnog de mogelijkheid om op de Fossil Gen 5 ook iMessages te kunnen ontvangen.