woensdag 27 maart 2019

WhatsApp bereidt op Android donkere modus voor

WhatsApp is ook op Android gestart met de voorbereiding voor de implementatie van een donkere modus. In oktober startte het bedrijf op iOS al met de voorbereidingen. De donkere modus vervangt lichte kleuren op het scherm met donkere kleuren, waardoor het gebruik van een app, bijvoorbeeld bij weinig licht, aangenamer moet worden.

ACM pakt misleiding bij doorschakeldiensten aan

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat aanbieders van doorschakeldiensten aanpakken die op misleidende wijze adverteren. Deze advertenties wekken de indruk dat het nummer waarmee wordt geadverteerd het rechtstreekse nummer is van bijvoorbeeld een klantenservice, terwijl het een doorschakelnummer is waarvoor de beller extra moet betalen.

Het aanbieden van doorschakeldiensten is niet verboden, maar dan moet wel duidelijk zijn wie de aanbieder is, wat de dienst inhoudt en wat het kost. Henk Don, bestuurslid ACM: ‘De ACM ontvangt veel klachten van consumenten die via zo’n dienst gebeld bleken te hebben, terwijl ze dachten rechtstreeks contact te hebben met de instantie die ze wilden bereiken. Dat is natuurlijk schadelijk voor de beller, want die is duurder uit. Maar ook de gebelde instanties geven ons aan hier last van te hebben. We gaan er scherper op toezien dat doorschakeldiensten in hun advertenties voldoende duidelijk maken dat je van een betaalde dienst gebruikt maakt en niet rechtstreeks naar een instantie belt. Op die manier beschermen we mensen tegen misleiding bij het gebruik van doorschakeldiensten.’

Iemand die op zoek is naar het nummer van bijvoorbeeld de Belastingdienst of het UWV, gebruikt vaak een zoekmachine om dat nummer te vinden. Als een van de eerste zoekresultaten komt vaak een doorschakeldienst naar boven, die adverteert met de naam van de instantie waarnaar iemand op zoek is. In plaats van het telefoonnummer van de instantie, wordt het nummer van de doorschakeldienst vermeld. Hierdoor kunnen mensen denken dat zij bellen naar het rechtstreekse nummer van de gezochte instantie, terwijl ze in feite via de doorschakeldienst bellen en daardoor een apart, hoger tarief moeten betalen voor het gehele gesprek.

Foto: Anefo

dinsdag 26 maart 2019

Betere audiokwaliteit in iMessage

Apple gaat in iMessage overstappen naar een nieuwe codec: van .AMR naar .CAF (Opus). Dit betekent een sprong van 8000Hz naar 24000Hz en dat is te merken aan kristalheldere audio en betere verstaanbaarheid. De bestanden worden hierdoor wel iets groter, maar dat hoeft geen probleem te zijn omdat iMessage standaard zo is ingesteld dat de berichten na 2 minuten vanzelf verdwijnen.

maandag 25 maart 2019

Telegram laat gebruikers elkaars berichten wissen in privéchats

Chatapp Telegram heeft een update gekregen. Daarmee kunnen gebruikers nu ook elkaars berichten verwijderen nadat ze zijn verzonden. Op Telegram konden gebruikers al enkele jaren hun eigen berichten wissen, nu kunnen beide deelnemers van een chatgesprek elkaars verzonden berichten verwijderen.

zondag 24 maart 2019

WhatsApp-bèta toont hoe vaak bericht is doorgestuurd

WhatsApp heeft in een bèta een functie om in te zien hoe vaak een bericht is doorgestuurd. Als een bericht vijf of meer keren is doorgestuurd, wordt het zelfs bestempeld als 'vaak doorgestuurd' in de chat. De functie is waarschijnlijk bedoeld om desinformatie tegen te gaan.

donderdag 21 maart 2019

Facebook Messenger krijgt ondersteuning voor threads in groepschats

Facebook Messenger krijgt ondersteuning voor het versturen van antwoorden op berichten in threads. Zo moet het in groepschats duidelijker worden voor een gebruiker dat iemand antwoord op zijn of haar vraag of opmerking. De functie komt wereldwijd uit, zegt Facebook tegen Venturebeat. Het is onbekend wanneer het gebeurt, maar vermoedelijk gebeurt dat snel.

maandag 18 maart 2019

Plantronics verder als Poly

Plantronics gaat verder als Poly. Het nieuwe technologiebedrijf richt zich op communicatie en samenwerking, met als doel om communiceren via de telefoon of het internet net zo rijk en natuurlijk te maken als een fysiek gesprek.

Poly, wat ‘veel’ betekent, profiteert van de audio- en video-expertise van Plantronics en Polycom, en maakt gebruik van de slimme endpoints van het bedrijf, die UC-platformen (Unified Communications) met elkaar verbinden.

'Ons nieuwe merk weerspiegelt de verschillende elementen van onze geschiedenis waarmee we werknemers de mogelijkheid hebben gegeven om te werken zoals we nu allemaal werken: overal en via meerdere samenwerkingstools', aldus Amy Barzdukas, Executive Vice-President en CMO van Poly. 'Geen enkel ander bedrijf biedt zoveel communicatieapparaten en -diensten voor elk gewenst platform als wij. Maar onze daadwerkelijke kracht zit ’m in hoe we deze elementen samenbrengen, zodat werknemers productiever kunnen zijn.'

donderdag 14 maart 2019

Betere audiokwaliteit voor iMessage-berichten in iOS 12.2

In iOS 12.2 zitten talrijke verbeteringen, waaronder HomeKit-support voor tv’s en makkelijker zoeken in Safari. Een verbetering die we nog niet eerder hebben besproken is de audiokwaliteit van ingesproken berichten in iMessage. Apple gaat in iOS 12.2 overstappen naar een andere codec van betere kwaliteit. In plaats van het .AMR-formaat op 8000Hz stapt Apple over naar het Opus .CAF-formaat op 24.000Hz. Het klinkt helderder en is beter verstaanbaar.

dinsdag 12 maart 2019

Microsoft brengt Android-apps naar Windows 10 via screen mirroring

Microsoft test een update van de Your Phone app voor Windows 10. In de update kan je als Android-eigenaar door je telefoon browsen en je favoriete apps op je computer gebruiken. Hiervoor gebruikt Microsoft screen mirroring. Momenteel kan je met de applicatie enkel recente foto’s bekijken en SMS-berichten versturen. Om de nieuwe functionaliteit uit te proberen moet je deel uitmaken van Windows Insider.

Bellen met je iPad

Om te kunnen bellen op je iPad heb je helemaal geen Telefoon-app nodig. Het werkt ook met diverse andere apps, waarvan je er waarschijnlijk al een aantal op je iPad hebt geïnstalleerd. Steeds meer chat- en berichtenapps voegen de mogelijkheid toe om te bellen en dat is handig, want het betekent dat je vanuit een chatgesprek meteen met iemand kunt gaan praten. Bij sommige apps kun je zelfs groepsgesprekken voeren. Het kost je bovendien geen belminuten, want het werkt met data. Als je gebruik maakt van een Wi-Fi-netwerk, dan kost het je zelfs helemaal niets, zelfs als je naar het buitenland belt.

Google sluit chatdienst Allo

Google sluit vandaag zijn chatdienst Allo. De dienst kwam in het najaar van 2016 beschikbaar, maar het gebruik viel tegen. Veel van de functies zitten inmiddels in andere apps en diensten van Google. Onder meer in de standaard SMS app in Android.

vrijdag 8 maart 2019

WhatsApp blokkeert gebruikers van onofficiële apps

WhatsApp is naar eigen zeggen begonnen met het blokkeren van gebruikers die de chatdienst gebruiken via apps als GB WhatsApp of WhatsApp Plus. Dat blijkt uit een pagina op de site van de Facebook-dienst. Apps als GB WhatsApp en WhatsApp Plus voegen functies toe die de chatapp van zichzelf niet heeft, maar WhatsApp zegt dat het van deze diensten de beveiliging niet kan checken. Daarom is het begonnen met het blokkeren van gebruikers van deze apps.

Nieuwe webversie Skype

Microsoft heeft een nieuwe webversie uitgebracht van Skype. De belangrijkste verbeteringen zijn HD-videogesprekken en de mogelijkheid om gesprekken op te nemen. Skype voor Web werkt op Windows en macOS, maar wordt uitsluitend ondersteund door de browsers Edge en Chrome. Skype voor Web is sinds 2016 een alternatief voor gebruikers die geen zin hebben, of toestemming krijgen, om de Skype-client op hun systeem te installeren.

woensdag 6 maart 2019

Simyo activeert bellen via 4G en Wifi

Simyo activeert deze week voor al zijn Sim Only-klanten VoLTE en VoWifi. Om gebruik te maken van de functies hebben klanten een geschikte smartphone nodig. Telefoongesprekken komen via VoLTE sneller tot stand en de geluidskwaliteit is beter. Het dataverbruik gaat niet af van de databundel, de belminuten worden wel verrekend met de belbundel.