donderdag 31 januari 2019

Kopano introduceert open source video calling app ‘Meet’

Kopano, een leverancier van open source collaboration software, lanceert Kopano Meet: een nieuwe video meeting app die de voordelen van open source combineert met gebruiksvriendelijkheid.

Kopano Meet is de eerste open source progressive web app (PWA) voor videocommunicatie die geschikt is voor grotere gebruikersomgevingen. De software is standaard peer-to-peer versleuteld en kan gebruikt worden in de private cloud. Hierdoor kunnen bedrijven hun gegevens onder eigen beheer houden waardoor Kopano Meet veiliger is dan zijn closed source tegenhangers.

De eerste release van Kopano Meet bevat high-definition video en audio en de mogelijkheid om one-to-one videogesprekken en groepsgesprekken te voeren. In de volgende releases zal de functionaliteit worden uitgebreid met screen sharing en one-to-many videogesprekken.

woensdag 30 januari 2019

'Apple reageerde veel te laat op melding over FaceTime-bug'

Apple reageerde traag op meldingen van een ernstige bug in de Apple-app FaceTime die afluisteren mogelijk maakte. De fout is ontdekt door een 14-jarige jongen. Zijn moeder meldde de bug zonder succes bij Apple. Toen de fout alsnog in het nieuws kwam, blokkeerde Apple groepsbellen tijdelijk. De beloofde update moet overigens nog komen.

dinsdag 29 januari 2019

Apple haalt Facetime offline na ontdekking truc

Apple heeft de mogelijkheid om groepsgesprekken via Facetime te voeren tijdelijk stopgezet. Door een fout was het mogelijk om gesprekken af te luisteren. Dat kon door tijdens het laten overgaan van een privégesprek een groepsgesprek te maken en het eigen telefoonnummer toe te voegen. Daardoor stuurt de ontvangende iPhone, iPad of Mac direct live audio of video door. Apple zegt dat een definitieve fix voor de softwarefout later deze week zal komen in een update.

maandag 28 januari 2019

Speciale beltoon voor slechthorenden een succes


Het missen van een oproep, simpelweg omdat je je telefoon niet hebt gehoord, is voor slechthorenden dagelijkse kost. De oplossing wordt vaak gezocht in het zo hard mogelijk zetten van de beltoon, tot grote ergernis van de omgeving. Niet nodig. Specsavers ontwikkelde in 2018 samen met geluidsstudio Soundcircus een beltoon voor mensen met ouderdomsgehoorverlies. Ruim zes maanden later blijkt dit initiatief een succes en is in een video vastgelegd hoe dit werkt en wat het voor ouderen met gehoorverlies doet.

Wanneer iemand met ouderdomsgehoorverlies een oproep mist, komt dat in de meeste gevallen doordat bepaalde tonen voor hen slecht of niet hoorbaar zijn. Met de juiste combinatie van hoge of juist lage tonen en golflengten is dit probleem eenvoudig te verhelpen.

Michiel Wesselink, audiotechnicus bij Soundcircus: “Samen met een audicien van Specsavers zijn we aan de slag gegaan om een ideale beltoon voor slechthorenden te ontwikkelen, met steeds in het achterhoofd: welke tonen zijn voor mensen met ouderdomsgehoorverlies het best hoorbaar en welke minder? Belangrijk is dat de melodie hoorbaar is tussen 800Hz en 1000Hz, maar ook daarboven en daaronder. Daarbij stuwen we de boven- en ondertonen, voor het geval er specifieke tonen wegvallen per persoon. Ook hebben we ons gericht op een helder geluid dat goed te onderscheiden is van omgevingsgeluiden, wat resulteert in een functioneel maar niet-storend geluid, bestaande uit korte signaaltonen met een variatie in ritme, melodie, frequentie en volume. Zo is een hybride vorm tussen signaal- en muziekgeluid ontstaan.”

De beltoon is ontwikkeld voor mensen met een gehoorverlies vanaf 35 dB. Demelza Rapmund, audicien bij Specsavers: “Dit is de grens waarop het gehoor al wel is verslechterd en men in aanmerking komt voor een hoortoestel, maar men vaak nog niet overgaat tot het gebruik ervan. Om te laten horen hoe een ‘normale’ beltoon klinkt voor mensen met gehoorverlies, hebben we tevens een simulatiebeltoon* ontwikkeld. Je hoort hierbij duidelijk dat de hoge tonen als eerst wegvallen. We hopen dat dit zorgt voor een stukje begrip van de omgeving.”

zondag 27 januari 2019

Videobelapplicatie Duo krijgt webversie

Google lijkt van plan te zijn om de videobelsoftware Duo binnenkort te voorzien van een webversie. Er komt ondersteuning voor Chrome, maar 'waarschijnlijk' werken andere grote browsers zoals Firefox en Safari ook. Ondertussen lijkt Google ook te werken aan nieuwe functionaliteit voor Duo. Er zou een mogelijkheid voor groepsbellen moeten komen, en betere ondersteuning voor video in omstandigheden met weinig licht.

zaterdag 26 januari 2019

Skype voegt sms en suggesties voor contacten toe aan app

Skype heeft zijn chat- en belapplicatie vernieuwd. Het is nu mogelijk om sms'jes te ontvangen, zij het wel alleen in de Verenigde Staten. Ook doet de software aanbevelingen voor contactpersonen. Op de mobiele versie van Skype krijgen gebruikers meer controle over hun datagebruik, door het automatisch downloaden van foto's alleen mogelijk te maken als er een Wifi-verbinding beschikbaar is.

vrijdag 25 januari 2019

Facebook overweegt bundeling chatdiensten

Facebook heeft plannen om zijn chatdiensten te bundelen, waardoor gebruikers van WhatsApp, Instagram en Messenger berichten naar elkaar kunnen sturen. De muren tussen de diensten worden gesloopt, meldt de New York Times. De diverse apps blijven overigens gewoon bestaan.

Het wordt op zijn vroegst eind dit jaar of begin 2020 wanneer gebruikers onderling berichten kunnen versturen. Technisch gezien wordt het nogal een uitdaging, ook al omdat alle berichtgeving versleuteld moet worden.

maandag 21 januari 2019

Vader bedenkt app die zoon verplicht te antwoorden op zijn berichten

Gebruiken jouw kinderen hun telefoon vooral om spelletjes te spelen, filmpjes te kijken en te appen met iedereen behalve hun ouders? Een Britse vader herkent dat probleem en ontwikkelde een app die de telefoon van je kroost vergrendelt tot ze jouw bericht of telefoontje hebben beantwoord. Puberexpert Marina van der Wal moet een beetje lachen om de app. "Ik herken en beaam de frustratie van deze vader zeker", zegt ze tegen Editie NL. "Maar ik heb ook een beetje medelijden met de kinderen wiens ouders deze app willen gebruiken."

WhatsApp beperkt doorstuuroptie tot maximaal vijf ontvangers

WhatsApp doet aanpassingen aan de doorstuurfunctie van de chatapp. Hierdoor kun je niet meer berichten massaal delen met andere gebruikers. WhatsApp doet dit om nepnieuws tegen te gaan. Afgelopen zomer voerde WhatsApp al wijzigingen door. Sindsdien staan er namelijk labels bij doorgestuurde WhatsApp-berichten. Hierdoor zie je dat een bericht doorgestuurd is en dus niet afkomstig is van de verzender waar jij het bericht van gekregen hebt. Nu neemt WhatsApp verdere stappen, waardoor je berichten niet meer massaal kan doorsturen.

donderdag 17 januari 2019

Voip-aanbieder lekt miljoenen sms'jes en gespreksgegevens

De Amerikaanse VoiP-aanbieder Voipo heeft een database gelekt met daarin miljoenen sms'jes en gespreksgegevens, alsmede interne wachtwoorden waarmee de dns-gegevens konden worden aangepast, zo claimt onderzoeker Justin Paine. Het bedrijf ontkent echter dat klantgegevens in het geding zijn geweest. Door gebruik te maken van de zoekmachine Shodan ontdekte Pain op 8 januari de open en voor iedereen toegankelijke ElasticSearch-database. Elasticsearch is zoekmachinesoftware voor het indexeren van allerlei soorten informatie

FaceTime-gesprekken beantwoorden op je Apple Watch

Wist je dat je FaceTime-gesprekken kunt beantwoorden met je Apple Watch? Hoewel er (nog) geen camera op de Apple Watch zit, hoef je nog niet naar je iPhone, iPad of Mac te rennen om een FaceTime-gesprek te accepteren. e kan ook gebeld worden voor een FaceTime-groep. Ook die gesprekken kan je via je Apple Watch beantwoorden, al neem je dan deel aan het gesprek via FaceTime audio.

woensdag 9 januari 2019

WhatsApp werkt aan ontgrendeling via vingerafdruk voor Android-versie

WhatsApp wil ontgrendeling via een vingerafdruk testen in de bètaversie van de app in Android. De functie staat tussen de instellingen van de 2.19.3-versie, maar is nog niet bruikbaar. Wanneer het wel kan worden toegepast, is nog niet bekend. WABetaInfo merkte de verificatiefunctie op via WhatsApps Google Play Beta Program. Verbeteringen voor de functie komen mee met toekomstige updates.

maandag 7 januari 2019

iOS krijgt mogelijk ondersteuning voor SMS-opvolger RCS

Met de Berichten-app van Apple verstuur je twee soorten berichten. De blauwe berichtenbubbels zijn iMessage-berichtjes die je naar andere Apple-gebruikers verstuurt. Groene berichten zijn de ouderwetse (betaalde) sms’jes, die je meestal verstuurt naar Android-gebruikers. Door de komst van WhatsApp en andere chatapps gebruikt bijna niemand meer sms, maar RCS moet het oude platform weer nieuw leven brengen. Apple gaat mogelijk ook meedoen met deze SMS-opvolger. Apple is al meerdere malen in gesprek geweest met de GSMA om RCS toe te voegen aan iOS.

SLTN Inter Access (SLTN) en HPS Connectivity Solutions (HPS) sluiten strategische samenwerking

SLTN en HPS sluiten een strategische samenwerking met betrekking tot het gezamenlijk aanbieden van geïntegreerde en op Cloud gebaseerde Unified Communication oplossingen.

Door de samenwerking is de nieuwe combinatie in staat om hoogwaardige en innovatieve oplossingen te leveren en te beheren bij een breed scala aan bedrijven en instellingen. Indien gewenst kunnen deze oplossingen tevens aangevuld worden met maatwerksoftware en volledig geïntegreerd worden in de bedrijfsprocessen waar nodig.

ACM grijpt in bij misbruik doorschakeldienst Telinfo

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft twee telefoonnummers van doorschakeldienst Telinfo ingetrokken nadat misbruik werd geconstateerd. Gedupeerde consumenten krijgen hun geld terug.

Telinfo liet bellers standaard bijna 10 minuten in de wacht staan. Vaak werd daarna de verbinding verbroken, soms werd wel doorverbonden. Consumenten die tussen 7 september 2018 en 3 oktober 2018 gebeld hebben naar nummers van Telinfo, krijgen hun telefoonkosten terug van hun telecomaanbieder. Hiervoor hoeven de gedupeerde consumenten zelf niets te doen. In totaal gaat het om enkele duizenden telefoontjes.

Telinfo bood doorschakeldiensten aan met een tarief per minuut. De ACM startte een onderzoek naar aanleiding van meerdere signalen. Na onderzoek bleek dat sprake was van misbruik; bellers stonden standaard bijna tien minuten in de wacht en betaalden voor die minuten. Toen dat werd geconstateerd zijn de nummers direct uit de lucht gehaald, om verder misbruik te voorkomen.

donderdag 3 januari 2019

Draadloze Beyerdynamic ‘speakerphone’ voor teleconferenties

Beyerdynamic gaat een Phonum Wireless Bluetooth Speakerphone aan zijn assortiment toevoegen. Dat is een draadloze speaker voor (mobiele) teleconferenties. Het toestel bevat drie microfooncapsules die ervoor moeten zorgen dat zo min mogelijk achtergrondruis of echo de ‘lijn’ over gaat. De nieuwe Beyerdynamic heeft een accu waarmee het apparaat 12 uur van stroom kan worden voorzien.