vrijdag 28 december 2018

Kwart Nederlanders krijgt wel eens hogere mobiele rekening

De zogeheten bill shock – een hoger dan verwachte telefoonrekening als gevolg van buiten-de-bundel-gebruik – behoort ondanks de groei van de gemiddelde databundel nog niet tot het verleden. In oktober 2018 gaf 24 procent van de Nederlanders aan dat zij de afgelopen twee jaar wel eens een rekening voor buiten-de-bundel activiteiten te hebben gekregen, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper Consumer Insights.

De afgelopen jaren zijn steeds meer steeds grotere databundels geïntroduceerd die het risico van het buiten de bundel gaan beperken. Abonnementen van 10 tot 20 GB zijn al vrij normaal, een gemiddeld abonnement telt zo’n 4,1 GB.  Verder bieden T-Mobile en Tele2 sinds 2017 Unlimited-abonnementen met in principe onbeperkt dataverbruik.

Dat lijkt te leiden tot een afname van hoge rekeningen voor dataverbruik buiten de bundel. In oktober 2016 ging het nog op 28 procent van de Nederlanders. Van de ruim een kwart van de Nederlanders die dit de afgelopen twee jaar is overkomen, kreeg 18 procent een rekening die tot 10 euro hoger lag dan normaal.

donderdag 27 december 2018

Nederlandse vaste telefonie omzet daalt 12,5 procent

De omzet van Nederlandse vaste telefonie aansluitingen is in het derde kwartaal van 2018 uitgekomen op 221,6 miljoen euro. Een daling van 12,5 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2017.

Dit blijkt uit de meest recente editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper. De omzetdaling komt vooral doordat er minder vaste telefonie aansluitingen zijn in Nederland. In het derde kwartaal daalde het totaal met 1,2 procent naar 5,89 miljoen aansluitingen.

De daling van de Nederlandse vaste telefoniemarkt komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 0,9 procent. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,44 miljoen, 47.000 minder dan in Q2 2018. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR-lijnen met 4,9 procent naar minder dan 450.000.

donderdag 13 december 2018

Lifesize presenteert 4K-videoconferencing oplossing

Lifesize heeft de beschikbaarheid aangekondigd van een nieuwe wereldwijde architectuur van clouddiensten en introduceert een 4K-videoconferencing-systeem, de Icon 700. De complete oplossing is het vlaggenschip van een reeks nieuwe volgende generatie Lifesize-producten.

De Lifesize Icon 700 is wereldwijd het eerste videoconferencing-systeem met 4K-video, ondersteunt full motion 4K-data-sharing en biedt een ongeëvenaarde gebruikerservaring. Lifesize is een wereldwijde leverancier van videoconferencing en vergaderingsoplossingen en wordt in Nederland gedistribueerd door Exertis.

Met een prijs van 7139 euro is de Icon 700 volgens het bedrijf een future proof 4K-oplossing voor de prijs van concurrerende systemen met een resolutie van 720p.

dinsdag 11 december 2018

DSD Europe stapt in telecommarkt

DSD Europe stapt in de telecommarkt en voegt VoIP-oplossing ClearVox Nexxt toe aan het cloud services aanbod. ClearVox Nexxt is via DSD verkrijgbaar als all-in-one VoIP-oplossing: alle ClearVox functionaliteiten in één maandelijkse dienst. De dienst kan al worden afgenomen vanaf één gebruiker. Vanaf heden verkrijgbaar in het DSD-platform.

ClearVox Nexxt is een communicatieplatform waarmee je met een applicatie op een pc of smartphone kunt bellen via VoIP. De VoIP-oplossing is ontwikkeld vanuit een IT-gedachte. Dit maakt ClearVox Nexxt en de werking van het platform voor IT-resellers eenvoudig en herkenbaar.

DSD Europe biedt ClearVox Nexxt aan als all-in-one VoIP-oplossing. Dit voorkomt ingewikkelde rekensommen door extra kosten voor functies en diensten. Een eindgebruiker kan, voor een vast maandelijks bedrag, gebruik maken van de complete VoIP-oplossing, bestaande uit o.a. een telefoonnummer voor onbeperkt bellen in Nederland, onbeperkt aantal uitgaande nummers en een desktop- en mobiele applicatie, waarmee gebruikers overal en altijd op dezelfde manier gebruik kunnen maken van alle ClearVox functionaliteiten.

maandag 10 december 2018

Zo kun je met WhatsApp gratis bellen en videobellen

Via WhatsApp kun je gratis bellen of videogesprekken voeren. Dit kan zowel één-op-één als met een groep van maximaal vier mensen. In deze tip lees je alles over bellen met WhatsApp. Je kan veel meer doen met WhatsApp dan alleen chatten. Je kan er bijvoorbeeld mee bellen en zelfs videogesprekken mee voeren. We leggen precies uit hoe WhatsApp-bellen werkt in deze tip, waarbij we ook aandacht besteden aan videogesprekken en bellen met groepen.

donderdag 6 december 2018

Nieuwe functie FaceTime na Apple iOS 12.1.1

Apple heeft versie 12.1.1 uitgebracht van iOS. In de nieuwe versie kunnen gebruikers met een druk op de knop tijdens een Facetime-gesprek wisselen van camera, iets dat tot nu toe meerdere stappen vereiste.Ook kunnen gebruikers na de update Live Photos maken tijdens Facetime-gesprekken.

dinsdag 4 december 2018

Skype gaat videogesprekken live ondertitelen

De functie wordt geleidelijk uitgerold, aldus Skype. Voor de ondertiteling is minstens Skype-versie 8 voor smartphones, tablets of computers vereist. Een dicteerprogramma luistert live mee met gesprekken, zodat alle uitgesproken woorden live op het scherm meegeschreven worden. Gebruikers moeten de optie inschakelen via de instellingen voor ze hem kunnen gebruiken.

zaterdag 1 december 2018

‘Google stopt in 2020 met Hangouts’

Google stopt in 2020 met de consumentenversie van Google Hangouts. Dat melden ingewijden aan 9to5Google. De ontwikkeling van de chatapp is al een jaar geleden gestopt.

Hangouts krijgt een zakelijk vervolg in Hangouts Chat en Hangouts Meet, onderdeel van G Suite. Deze twee apps zijn al langer beschikbaar. Chat is meer een Slack-achtige oplossing, terwijl Meet zich richt op videovergaderen.

Google had met Allo een alternatief willen bieden voor Hangouts op de smartphones, maar de app is niet echt aangeslagen. Daarvoor in de plaats is, althans voor Android smartphones, Android Messages gekomen.

WhatsApp-gesprekken vastzetten en als ongelezen markeren

Als je fanatiek WhatsApp-gebruiker bent, komt het vast voor dat je een bericht per ongeluk opent en geen tijd hebt om antwoord te geven. Je sluit de app en komt er dagen later achter dat je niets meer hebt teruggestuurd. Gelukkig kun je dat voorkomen met WhatsApp gesprekken vastzetten en als ongelezen markeren. Het vastzetten van gesprekken is handig als je bijvoorbeeld familie of je beste vrienden altijd bovenaan de lijst wilt zien. Je kunt ook meerdere personen of groepen bovenaan de lijst vastzetten. Vastgepinde gesprekken zijn te herkennen aan de grijze prikpen.

donderdag 29 november 2018

Energieleverancier Oxxio stapt in de wereld van telecom

Oxxio gaat naast elektriciteit en gas ook internet, televisie en bellen aanbieden aan klanten. Daarmee is het in een korte tijd al de derde speler op de markt van alles in-1. De dochter van energiebedrijf Eneco wil zich steeds meer als dienstverlener profileren. Wat de volgende stap zal zijn, wil de energieleverancier niet kwijt. Ook wil het niet kwijt wat er straks gerekend gaat worden voor de pakketten en hoeveel goedkoper klanten gemiddeld uit zullen zijn. 'Dat is wat we in de aanloop naar januari nog bekend gaan maken maar reken maar dat het voordeliger wordt.'

woensdag 28 november 2018

Plantronics opent deur voor ITSP-partners met nieuwe VVX x50 Series Obi Edition-telefoons

Plantronics brengt de nieuwe Polycom VVX x50 Series Obi Edition-telefoons op de markt, speciaal ontworpen voor mkb-bedrijven. De serie bestaat uit zakelijke IP-desktoptelefoons die de legendarische Polycom-audio en het eenvoudig design combineren. Ook bieden de VVX x50 Series Obi Edition-telefoons serviceproviders flexibiliteit en op maat gemaakte mogelijkheden bij het beheer van de telefoons voor mkb-bedrijven, tegen een betaalbare prijs.

Een onderscheidende kenmerk voor serviceproviders is, dat de VVX x50 Series Obi Edition-telefoons worden beheerd via de Polycom-cloudservice – Polycom Device Management Services for Service Providers (PDMS-SP) –, een web-based configuratietool. Deze cloudservice vereenvoudigt het beheer, biedt bruikbare analytics en stroomlijnt de technische support van Polycom-desktoptelefoons. Als multitenant-platform ondersteunen PDMS-SP en VVX x50 Series Obi Edition-telefoons meerdere installaties. Ook is het platform schaalbaar tot een miljoen UCS-devices, allemaal te beheren vanuit de cloudportal.

Naast dat ze tegemoetkomen aan de behoeften van serviceproviders, sluiten de VVX x50 Series Obi Edition-telefoons ook aan op de constant veranderende communicatiebehoeften van de mkb-markt. Dankzij de eenvoudige buttons en intuïtieve interface zijn de telefoons gebruiksvriendelijk en makkelijk aan te passen, zodat ze integreren in bestaande workflows zonder de bedrijfsvoering te verstoren.

donderdag 15 november 2018

Facebook Messenger laat gebruikers berichten intrekken: zo werkt het

Een paar maanden geleden werd ontdekt dat Zuckerberg stiekem berichten uit zijn Messenger had gewist, terwijl dat voor gewone gebruikers onmogelijk is. Binnenkort kunnen ook andere gebruikers berichten intrekken, maar dit kan alleen in de eerste 10 minuten nadat het is afgeleverd. Zo kun je bijvoorbeeld een spelfout behalen of een berichtje dat je per ongeluk hebt gestuurd, zonder dat het jarenlang in je historie blijft hangen. De verwijderfunctie gaat van start in een beperkt aantal landen. Vandaag zijn Polen, Bolivia, Colombia en Litouwen. Daarna volgen andere landen zo snel mogelijk.

woensdag 14 november 2018

Bellen naar ander EU-land kost vanaf mei 2019 maximaal 23 cent per minuut

Het Europees Parlement heeft regelgeving aangenomen die de maximale kosten van bellen naar andere landen binnen de Europese Unie beperkt tot 23 cent per minuut. Sms'en binnen de EU kost straks maximaal 7 cent. De regels gaan op 15 mei 2019 in. De nieuwe regelgeving is met een grote meerderheid aangenomen door de lidstaten van het Europarlement. In juni werd al een akkoord bereikt over de regels; die zijn nu bekrachtigd door de stemming. Bij Nederlandse providers betalen klanten nu nog 25 tot 75 cent per minuut voor gesprekken naar andere EU-landen.

Cisco komt met volwaardige telefooncentrale via de cloud

Cisco kondigt vandaag verschillende innovaties aan op het gebied van bellen via de cloud en samenwerken in teams.

Organisaties willen graag telefoneren via de cloud, maar zonder in te boeten op de gesprekskwaliteit en de mogelijkheden. Webex Teams, Cisco’s app waarmee teamleden makkelijk kunnen samenwerken, bevat nu een complete telefooncentrale: Cisco BroadCloud Calling. Dit biedt dezelfde mogelijkheden als een traditionele telefooncentrale, maar dan in de cloud.

Organisaties krijgen hiermee de beschikking over hoogwaardige telefonie, vergaderingen en samenwerking via de cloud. Cisco BroadCloud Calling is ontwikkeld voor organisaties met meer dan 100 medewerkers.

Cisco BroadCloud Calling is een nieuwe telefoniedienst die wordt toegevoegd aan het Cisco Collaboration Flex-abonnement. Service providers kunnen hiermee een complete collaboration-oplossing samenstellen waarmee middelgrote en grote organisaties makkelijker overstappen op bellen via de cloud. Cisco BroadCloud Calling is in eerste instantie beschikbaar via service providers in de VS, waaronder CenturyLink, NWN, Orange en West. Vanaf eind 2018 wordt deze oplossing beschikbaar via service providers in 19 landen over de hele wereld, een aantal dat in 2019 verder wordt uitgebreid.

Cisco introduceert ook een nieuwe Cisco Calling App. Naast de traditionele belfuncties (mute, doorschakelen, wachtstand), biedt de Calling App een aantal bijzondere extra’s. Het is bijvoorbeeld mogelijk om via de app videogesprekken in HD-kwaliteit te voeren, of met een mobiel apparaat via het mobiele datanetwerk zakelijke gesprekken te voeren, waarbij het normale zakelijke telefoonnummer wordt weergegeven. De app is ook geïntegreerd met Outlook en bedrijfsdirectories, zodat het makkelijk is om contactgegevens van collega’s te vinden.

Makkelijker samenwerken in ‘huddle spaces’

We zien tegenwoordig steeds traditionele vaste werkplekken, maar juist meer open werkruimtes, flexplekken en zogenaamde ‘huddle spaces’ (kleine vergaderruimten waar teams kunnen samenwerken). Er zijn wereldwijd al ongeveer 25 miljoen(1) van deze ‘huddle spaces’ en dit aantal blijft groeien. Deze ruimtes beschikten tot nu toe niet altijd over de mogelijkheden van een volwaarde conference room. Denk aan digitale whiteboards, het makkelijk delen van presentaties of het verzamelen van feedback.

In veel gevallen is het installeren van hoogwaardige apparatuur in kleine afzonderlijke ruimtes te duur of te ingewikkeld. Daarom heeft Cisco de Webex Room Kit Mini ontwikkeld. Deze kit is speciaal voor ruimtes waar teams tot vijf personen bij elkaar komen. De kit activeert zichzelf automatisch wanneer iemand de ruimte binnenkomt en beschikt over de intelligentie, camera’s en microfoons die je zou verwachten in conference rooms. Met de Webex Room Kit Mini kun je bovendien gemakkelijk content delen of overleggen met teamleden die thuis of mobiel werken.

Naast de Webex Room Kit Mini kondigt Cisco ook de Webex Board 55 aan. Cisco Webex Board 55 is een alles-in-één videoconference-apparaat voor onder andere whiteboarding, video- of audioconferenties, of om draadloos te presenteren.

maandag 12 november 2018

KPN introduceert Combineer & krijg meer voor MKB klanten

KPN introduceert vandaag Combineer & krijg meer voor MKB klanten. Hiermee worden KPN EEN MKB klanten die Internet, Vast Bellen en Mobiel Bellen combineren automatisch en blijvend beloond met extra voordelen. Deze voordelen heten Combinatie Voordelen. KPN is de eerste provider die zakelijke MKB klanten beloont met extra voordelen wanneer zij meerdere producten afnemen.

KPN EEN MKB klanten die Internet en Vast Bellen combineren met Mobiel bellen genieten van drie voordelen. Zij krijgen 5 procent korting op de vaste abonnementskosten van Internet, Vast Bellen en Mobiel Bellen en een verdubbeling van mobiele data, belminuten en sms’jes. Daarnaast krijgen zij gratis licenties van F-Secure Computer Protection waarmee zij hun computers en laptops kunnen beschermen tegen onder andere virussen en spyware.

De Combinatie Voordelen worden gefaseerd geïntroduceerd. Klanten die in aanmerking komen voor de voordelen hoeven zelf geen actie te ondernemen. De 5% korting en de mobiele verdubbelaar worden automatisch bij deze klanten geactiveerd en zijn zichtbaar op hun factuur. Voor het activeren van de gratis licenties van F-Secure Computer Protection neemt KPN contact met hen op.

In 2013 introduceerde KPN Combineer & krijg meer al succesvol voor consumenten klanten en later ook voor KleinZakelijke klanten.

woensdag 7 november 2018

Facebook Messenger krijgt functie om verzenden ongedaan te maken

Facebook voegt binnenkort een functie aan Messenger toe om verzonden berichten terug te trekken. Gebruikers moeten dat wel binnen tien minuten na het verzenden doen. Bij de vergelijkbare functie op WhatsApp is dat ruim een uur. In de changelog van Messenger-versie 191.0 voor iOS staat dat de verwijderfunctie binnenkort naar de app komt. Het is nog niet duidelijk wanneer dat precies is. Uit de omschrijving blijkt ook dat gebruikers een verzonden bericht binnen tien minuten moeten verwijderen, daarna kan dat niet meer.

Nieuwe WhatsApp-functie maakt groepschats overzichtelijker

Wie in een drukke groepschat op WhatsApp zit, kent vast het fenomeen van de plotselinge onderonsjes tussen twee mensen. Omdat twee mensen toevallig zin en tijd hebben om te praten, verandert een groepsgesprek ineens in een semi-openbare chat tussen twee mensen. Om dat te voorkomen zit er in de nieuwste testversie van WhatsApp een nieuwe functie, meldt de site Android Police. Gebruikers kunnen straks op een bericht in een groepsgesprek reageren in de vorm van een privégesprek aan degene die het bericht plaatste.

dinsdag 30 oktober 2018

KPN verbetert gebruikerservaring met mobiel bellen en sms’en over wifi

KPN introduceert vandaag mobiel bellen en sms’en over Wifi, als aanvulling op bellen via 4G (VoLTE). Hierdoor wordt het ook mogelijk om bereikbaar te blijven en gesprekken op te zetten of sms’jes te ontvangen op die plekken waar het mobiele netwerk moeilijk doordringt, denk aan goed geïsoleerde nieuwbouwhuizen en kantoorgebouwen.

Wanneer het mobiele signaal onvoldoende is en er in de buurt wél een Wifi-netwerk aanwezig is, schakelt het mobiele toestel automatisch over op Wifi. Zo kunnen klanten blijven bellen en sms’en zonder dat de verbinding verbreekt of vertraagt. Zodra het mobiele signaal weer voldoende aanwezig is, schakelt het toestel automatisch weer terug naar het mobiele netwerk. De kwaliteit van bellen en sms’en via wifi is afhankelijk van de kwaliteit en sterkte van het wifi-signaal.

‘Mobiel via wifi’ is de afgelopen tijd uitgebreid getest, in samenwerking met Samsung. Vanaf vandaag is deze oplossing beschikbaar voor klanten die reeds gebruikmaken van 4G Bellen (VoLTE) en beschikken over een Samsung smartphone met de juiste software-update. KPN verwacht medio november ook ondersteuning voor iOS 12.1, voor de iPhone 6 en hoger.

donderdag 25 oktober 2018

Politie belangrijke rol in begeleiden WhatsApp-buurtgroepen

WhatsApp-buurtpreventiegroepen zijn goed voor de sociale cohesie in de buurt, maar je vangt er nauwelijks boeven mee. Dit blijkt uit onderzoek van Mehlbaum onderzoek, de Vrije Universiteit en het Verwey-Jonker Instituut in opdracht van Politie en Wetenschap.

De onderzoekers volgden meer dan een jaar zes WhatsApp-buurtgroepen in Almere, Amstelveen, Amsterdam en Tilburg. Politie en gemeente hebben wel baat bij de WhatsApp-buurtgroepen. De wijkagent heeft vaak nauw contact met beheerders en blijft zo op de hoogte van wat er speelt in de wijk. Daarnaast kan de politie de WhatsApp-buurtgroepen voeden met informatie over bijvoorbeeld actieve dadergroepen in de buurt, zodat buurtbewoners hiernaar uit kunnen kijken en preventiemaatregelen kunnen treffen. Hier ligt een kans voor de politie om de verbinding met de wijk te verbeteren, in het bijzonder met buurten die gelden als zogenaamde ‘hot spots’ of waar weinig contact is met buurtbewoners.

WhatsApp-buurtgroepen zijn een wijdverspreid fenomeen in Nederland en duizenden Nederlanders helpen mee om hun buurt in de gaten te houden en delen verdachte situaties met elkaar. In hoeverre dit daadwerkelijk bijdraagt aan sociale veiligheid is echter nog nauwelijks onderzocht. Dit onderzoek heeft, op basis van een analyse van chatgeschiedenissen en gesprekken met beheerders en andere buurtbewoners, politie- en gemeentemedewerkers, in kaart gebracht wat zich allemaal afspeelt in deze appgroepen. Ook werd gekeken welke maatschappelijke gewenste en ongewenste gevolgen dit met zich meebrengt.

Uit het onderzoek blijkt dat buurtbewoners elkaar door de WhatsApp-buurtgroepen (beter) leren kennen en dit mondt vaak uit in andere vormen van contact, zoals een buurtbarbecue of een gezamenlijke Facebookgroep. Het initiatief voor deze groepen komt vaak vanuit een enthousiaste buurtbewoner die het beheer op zich neemt en de huisregels in de groep handhaaft.

De invloed van de appgroepen op sociale veiligheid lijkt echter beperkt. Respondenten wijzen vooral op de preventieve werking van de appgroepen om inbraken of andere delicten te voorkomen. Of dit daadwerkelijk zo is, is echter lastig hard te maken. Buurtbewoners delen wel verdachte situaties met elkaar, maar dit heeft slechts in 1 casus (Amsterdam) geleid tot aanhoudingen. Behalve dat buurtbewoners relatief weinig verdachte situaties opmerken, variërend van 0.08 tot 1,5 per maand, melden ze ook niet alle verdachte situaties aan de politie.

Politie en gemeente hebben wel baat bij de WhatsApp-buurtgroepen. De politie kan buurtbewoners trainen in het melden van verdachte situaties en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Het onderzoek wijst uit dat begeleiding en training van politie helpt om ongewenste situaties, zoals eigenrichting of uitsluiting te voorkomen. Deelnemers aan de groepen weten hierdoor wat wel en niet geoorloofd is in de groepen en wijzen elkaar hier op. Ongewenste uitwassen zijn we dan ook nauwelijks tegengekomen in de geanalyseerde appgroepen.

dinsdag 23 oktober 2018

‘WhatsApp werkt aan Touch ID- en Face ID-beveiliging’

De laatste jaren lijkt WhatsApp steeds meer naar gebruikers te luisteren. Nieuwe functies worden sneller toegevoegd dan een aantal jaar geleden en de chatapp krijgt ook steeds meer gewilde functies. Zo werkt WhatsApp aan een donkere modus, waardoor je de keuze krijgt tussen een lichte en donkere weergave. Vandaag meldt  WhatsApp-ontdekker WABetaInfo dat er ook hard gewerkt wordt aan ondersteuning voor Touch ID en Face ID.

maandag 22 oktober 2018

8 procent huishoudens stapt over naar triple play-abonnement

In het tweede kwartaal van 2018 is 8 procent van de Nederlandse huishoudens een vaste telefoonlijn gaan combineren met een aansluiting voor tv en internet (triple play). In dezelfde periode een jaar eerder was dit nog 12 procent. Zo blijkt uit cijfers van Telecompaper Consumer Insights uit september 2018.

In de afgelopen jaren zijn steeds meer huishoudens een triple play-abonnement (internet, televisie en vaste telefonie) gaan afsluiten. In het tweede kwartaal van 2018 had 44,9 procent van de huishoudens een dergelijk abonnement. Maar door de groei van het gebruik van de mobiele telefoon, is er steeds minder noodzaak om een vaste lijn aan te houden. Op de vast-mobiele markt is de combinatie breedband-internet met tv en mobiel dan ook de snelstgroeiende combinatie.

Het percentage Nederlandse huishoudens dat aangeeft in één keer alle drie de diensten als nieuwe klant te zijn gaan afnemen bij één provider, was in Q2 van 2018 dan ook lager dan in dezelfde meetperiode het voorgaande jaar: 32 procent versus 35 procent in 2017.

donderdag 18 oktober 2018

WhatsApp werkt aan speciale 'vakantiemodus'

De chatdienst WhatsApp krijgt in de toekomst mogelijk een zogeheten 'vakantiemodus', die berichten tijdens een vakantie verbergt. Dat blijkt uit een vroege testversie in handen van WABetaInfo. Gebruikers hebben al langer de optie om chatgesprekken te archiveren. Ze staan hierdoor niet in de berichtenlijst totdat er een nieuw bericht wordt verzonden. Door de vakantiemodus te activeren, blijven de gesprekken in het archief staan bij nieuwe berichten.

maandag 15 oktober 2018

Messenger laat berichten intrekken

Facebook test een nieuwe functie binnen Messenger om verzonden berichten in te trekken. Ze verdwijnen dan ook aan de zijde van de ontvanger. Facebook maakte intern al langer gebruik van deze optie. Gebruikers kunnen berichten momenteel wel wissen, maar dan blijft er altijd nog een kopie staan bij de ontvanger. Een aantal gebruikers meldt dat de optie al beschikbaar is.

woensdag 10 oktober 2018

Huisdiereneigenaren kunnen vanaf nu ook videobellen met dierenarts

Het videobellen met de (huis)arts bestaat al een aantal jaar. Binnen de diergeneeskundige sector is het een primeur. Dierenkliniek Europaplein in Amsterdam is de eerste kliniek die, naast de reguliere afspraakmogelijkheden, dagelijks tijd beschikbaar maakt voor Videobel-afspraken. Videobellen is de mogelijkheid om vanuit huis of onderweg snel deskundig face-to-face advies te vragen aan je eigen dierenarts.

Videobellen is voor eigenaren die ongerust zijn of twijfelen of ze direct naar de kliniek moeten gaan. Een denkbare situatie is een plotselinge kreupelheid in het park of een kat die thuiskomt met een wond, ineens braakt of binnen poept. Deze huisdiereigenaren willen dan even contact met de dierenarts om gerustgesteld te worden of om het advies te krijgen om naar de kliniek te komen. Ook voor snel gestreste dieren of mensen zonder vervoer is Videobellen een uitkomst.

Via de laptop, tablet of smartphone wordt verbinding gemaakt voor een vast bedrag per Videobel-gesprek van 10 minuten. Doordat het dier actief in beeld getoond kan worden, kan er meer zekerheid gegeven worden dan alleen met een telefoongesprek.

Het Videobellen wordt aangeboden via de site van de deelnemende praktijk en via de gratis HuisdierenApp. Eenmaal gedownload op de telefoon kan een huisdiereigenaar snel verbinding maken met de eigen dierenarts door middel van een button in de app.

De huisdiereigenaar plant vervolgens zelf de afspraak en betaalt vooraf via iDeal. Na betaling kijkt de dierenarts op het afgesproken tijdstip via live video mee naar het dier in de eigen omgeving en heeft interactie met zowel baasje als dier. Er kan worden besloten dat een bezoek aan de kliniek nodig is, maar in sommige gevallen kan er volstaan worden met een advies op afstand. Indien men toch naar de kliniek moet voor verdere behandeling, wordt er een korting gegeven op het consult in de kliniek.

dinsdag 2 oktober 2018

Desktopversie Telegram lekt IP-adres

Door een vergetelheid in onder meer de Windows-versie van Telegram is het mogelijk om het IP-adres van iemand die je belt te achterhalen. De fout werd opgemerkt door Dhiraj Mishra en is intussen rechtgezet in de meest recente versie. Telegram promoot zichzelf als een zeer veilige chat- en telefonie app, waardoor het zichtbaar maken van iemands IP-adres extra gevoelig ligt.

maandag 1 oktober 2018

Grandstream met Wifi IP telefoon

Grandstream lanceert de WP820, met een draagbare WiFi IP telefoon. Met dual-band WiFi, Bluetooth en HD-audio kwaliteit is het toestel via elke Wifi omgeving te gebruiken. 

De WP820 ondersteunt dual-band 802.11a/b/g/n WiFi met geavanceerd antenneontwerp voor snel en betrouwbaar roamen, Bluetooth 4.2 voor het synchroniseren van headsets en mobiele apparaten en HD-voice, dual microphone design, geavanceerde AEC (Acoustic Echo Cancellation) en Noise Shield-technologie om achtergrondruis te blokkeren.

De WP820 is vanaf half oktober beschikbaar voor 219 euro. 

zondag 30 september 2018

Telegram 5 compleet vernieuwd

De berichtenapp Telegram heeft groot nieuws: de app voor iOS is volledig herschreven in Swift en is daardoor nog sneller. Ook zijn de notificaties verbeterd. De app is van de grond af opnieuw geprogrammeerd in Apple’s eigen programmeertaal Swift. De gebruikersinterface is hetzelfde gebleven, maar de rest is op alle punten verbeterd. Zo is de app sneller en energiezuiniger geworden. De notificaties werken nu overal in de app, de animaties in chats zijn soepeler en het synchroniseren gaat sneller.

zaterdag 29 september 2018

'Overheid VS krijgt geen toegang tot versleutelde Messenger-berichten'

Facebook hoeft de versleuteling van chatdienst Messenger niet uit te schakelen om de overheid toegang tot berichten te geven. Het Amerikaanse ministerie van Justitie wilde Facebook dwingen om de versleuteling uit te schakelen, zodat de overheid berichten kon inzien voor strafrechtelijk onderzoek. Facebook had al gezegd de wens van de Amerikaanse overheid aan te vechten. Een rechtbank in Californië oordeelde in het voordeel van Facebook, schrijft Reuters op basis van ingewijden.

vrijdag 28 september 2018

Apple aangeklaagd voor patentinbreuk iMessage en FaceTime

Een Fins bedrijf klaagt Apple aan wegens inbreuk op patenten met de iMessage- en FaceTime-diensten en een VPN-implementatie. In totaal zou Apple inbreuk maken op acht patenten van het bedrijf. De Finse onderneming uit Espoo, MPH Technologies, bezit meerdere patenten rond het beveiligen van communicatie, onder andere onder de noemers 'Method and System for Sending a Message Through a Secure Connection' en 'Method and Network for Ensuring Secure Forwarding of Messages'. Het bedrijf nam in 2016 contact op met Apple met een aanbod om de in de patenten beschreven technologie in licentie te nemen.

woensdag 26 september 2018

Wanneer kan ik dualsim gebruiken?

De iPhone XS (Max) en iPhone XR beschikken over een dualsim-functie. Naast het normale simkaartslot zit er ook een eSIM in, waarmee je een tweede nummer kunt toevoegen. Het werkt nog niet in Nederland en België, maar als je vaak in het buitenland komt kun je er toch profijt van hebben. Er zijn slechts tien landen waar providers zijn die de eSIM ondersteunen. Op Apple’s supportpagina kun je zien welke providers dit zijn. Bivakkeer je bijvoorbeeld vaak in Spanje, dan zul je bij Vodafone Spanje moeten zijn en moet je voor je werk vaak in Londen zijn, dan is EE de aangewezen provider. In Duitsland kun je zelfs bij twee providers terecht. Dit kan handig zijn als je in de grensstreek woont.

dinsdag 25 september 2018

Plantronics introduceert nieuw mobiel telefoonstation Elara

Plantronics introduceert de Plantronics Elara 60 Series, een mobiel telefoonstation dat is ontworpen voor de steeds groter wordende groep werknemers die voornamelijk de mobiele telefoon gebruikt voor communicatie. Zesendertig procent van de werknemers is namelijk afhankelijk van zijn of haar mobiele telefoon voor de dagelijkse zakelijke communicatie[1]. Door de mobiele telefoon in het hart van de samenwerkingservaring te plaatsen met geïntegreerde Microsoft Teams-ondersteuning wordt de productiviteit van medewerkers op een natuurlijke manier verbeterd.

Plantronics Elara voorziet een mobiele telefoon van bureautelefoon-achtige mogelijkheden, inclusief opties voor de headset, luidspreker en handset. Het mobiele telefoonstation ontvangt Microsoft Teams-meldingen en biedt gebruikers een one-touch- of stem-geactiveerde Microsoft Teams-ervaring. Om het te gebruiken, hoeft de mobiele telefoon alleen ingesteld te worden op Plantronics Elara. Het telefoonstation biedt de mogelijkheid voor draadloos opladen en vereist geen bekabelde netwerkaansluiting.

woensdag 19 september 2018

Aanwijzingen voor Face ID landscape gevonden in iOS 12.1

In de code van de gisteren verschenen iOS 12.1 beta zijn hints gevonden dat er ondersteuning aankomt voor Face ID in landschapsweergave. Dit zou bedoeld zijn voor de aanstaande iPad Pro's, die in oktober worden verwacht. Eerder bleek de functie uitgesteld, omdat het blijkbaar niet goed werkte. Maar veel interessanter is de ontdekkingvan ontwikkelaar Steven Troughton-Smith: hem viel op dat Face ID binnenkort ook in landschapsstand gaat werken.

zaterdag 15 september 2018

'WhatsApp werkt aan donkere modus'

WhatsApp werkt aan een donkere modus voor zijn populaire chatapp. Dat claimt de site WABetainfo. Het zou niet de eerste grote app zijn die een dergelijke modus introduceert, onlangs gebeurde dat nog voor YouTube op Android. Het is onduidelijk in welk stadium de ontwikkeling zich bevindt en op welke termijn de modus mogelijk beschikbaar komt voor gebruikers. WABetainfo is een site die zich onder meer toelegt op het verkrijgen van informatie over nieuwe WhatsApp-functies door bètaversies te analyseren.

woensdag 12 september 2018

Minder dan 6 miljoen vaste telefonie aansluitingen, Ziggo de grootste

De Nederlandse vaste telefoniemarkt telde aan het eind van het tweede kwartaal van 2018 in totaal 5,96 miljoen aansluitingen, 1,1 procent minder dan in Q1 2018. Hiermee komt de ratio van vaste telefonie lijnen per huishouden uit op 75,6 procent, 0,9 procentpunten minder dan in Q1 2018. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper. Ziggo blijft de grootste aanbieder qua aanslutingen ondanks het verlies van 10.000 vaste telefonie klanten gedurende het kwartaal.

De daling van de Nederlandse vaste telefoniemarkt komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 0,7 procent. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,49 miljoen, 37 duizend minder dan in Q1 2018. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR-lijnen met 5,4 procent naar minder dan 470.000. Het is het vijfde kwartaal op rij dat naast de traditionele telefonie lijnen ook de digitale telefonie lijnen dalen. 

Telecompaper verwacht dat de daling voor heel 2018 zal uitkomen op -4 procent. Voor de periode tot en met 2022 wordt een gemiddelde van -4,8 procent per jaar tot en met 2022 verwacht, om uit te komen op 4,76 miljoen vaste telefonie aansluitingen.

Bij digitale telefonie daalde kabel in het tweede kwartaal met 0,4 procent naar 2,644 miljoen. Dit is het tweede kwartaal op rij met een daling voor kabel VoIP. Bij DSL VoIP zet de ingezette daling door waarbij DSL met 1,4 procent daalde naar minder dan 1,95 miljoen VoIP-lijnen. Glasvezel was stabiel gedurende het kwartaal en kwam uit op ongeveer 894.000 VoIP-lijnen.

Kabelaanbieder Ziggo heeft in het tweede kwartaal de voorsprong op nummer twee KPN uitgebreid, ondanks verlies in het aantal vaste telefonie klanten. Ziggo’s marktaandeel groeide met 0,3 procentpunten naar 42,6 procent. Het bedrijf heeft nu 2,5438 miljoen vaste telefonie klanten, 10 duizend minder dan in Q1 2018. Tegelijkertijd verloor KPN (PSTN, DSL en glasvezel) 57.000 vaste telefonie klanten om uit te komen op 2,38 miljoen. Dit was goed voor een marktaandeel van 40 procent, 0,5 procentpunten minder dan in Q1 2018.

De Nederlandse vaste telefonieomzet daalde in het tweede kwartaal van 2018 met 3,5 procent of EUR 8 miljoen naar EUR 228 miljoen. Telecompaper verwacht dat de vaste telefonieomzet in 2018 daalt met 8,3 procent. Voor periode daarna tot en met 2022 wordt een gemiddelde daling per jaar van 8,4 procent verwacht.

Wifi bellen geeft beter bereik maar is niet gratis

In tegenstelling tot wat je denkt bij Wifi bellen is het niet gratis. Wanneer je gebruik maakt van deze techniek op je smartphone, dan maakt het toestel verbinding met het netwerk van je provider via het Wifi netwerk. De verbinding komt dus tot stand dankzij Wifi, maar gaat direct over op het netwerk van de provider. In de praktijk gebruik je daarom de normale belminuten en moet je de nieuwe techniek eigenlijk ook zien als normaal bellen. Iedere minuut gaat van je bundel af. Binnen de EU heb je de normale bundel om te gebruiken, maar bel je vanuit het buitenland dan betaal je ook de normale buitenland kosten. In Turkije is dat bijvoorbeeld al snel 1,70 euro per minuut.

dinsdag 11 september 2018

Berichtenapps winnen nog steeds terrein

Apps waarmee via het internet berichten kunnen worden verzonden, winnen nog altijd aan terrein in België. Dat blijkt uit een enquête van het BIPT bij 1.214 Belgen tussen 15 en 74 jaar. In 2016 gebruikte 68 procent van de consumenten apps zoals Facebook Messenger, WhatsApp of Skype. Dit jaar steeg dat aantal naar 85 procent. Het gebruik van mobiel internet nam op twee jaar toe van 51 naar 67 procent.

maandag 10 september 2018

WhatsApp-update die valse info tegengaat nog niet in India

Het labelen van doorgestuurde berichten in WhatsApp heeft vooralsnog weinig effect in de gebieden waar deze zomer in India lynchpartijen plaatsvonden na geruchten op WhatsApp. Gebruikers in die gebieden updaten hun apps niet. Het labelen van doorgestuurde berichten is de belangrijkste maatregel van WhatsApp om de verspreiding van nepinformatie via de chatdienst tegen te gaan. De gebruikers voor wie de functie vooral bedoeld was, mensen op het Indiase platteland, lijken de update nog niet te gebruiken, zo schrijft Buzzfeed in een uitgebreid achtergrondartikel over de lynchpartijen.

woensdag 5 september 2018

Skype-gesprekken opnemen nu mogelijk op iOS en macOS

De nieuwste versie van Skype biedt nieuwe functies waar we al een tijdje op zaten te wachten. Eindelijk wordt het mogelijk om gesprekken op te nemen en die opnames op te slaan en te delen. Iedereen kan kiezen een Skype-gesprek op te nemen. Mocht je bang zijn dat dit stiekem gebeurt, dan hoef je daar in principe niet bezorgd over te zijn. Als iemand een opname start, verschijnt er namelijk een melding in beeld. Skype neemt zowel de audio als de video van een gesprek op. Deel je ook je scherm tijdens een gesprek, dan wordt ook dat beeldmateriaal opgenomen.

Het Nieuwe Bellen gaat ISDN vervangen

Tele2 zakelijk introduceert ‘Het Nieuwe Bellen’ als alternatief voor de uitfasering van ISDN in september 2019. Het Nieuwe Bellen garandeert bereikbaarheid en biedt ondernemers uit het MKB, naast gewoon bellen, veel meer extra mogelijkheden.

Als invulling van ‘Het Nieuwe Bellen’ introduceert Tele2 de propositie Hosted Voice Light voor kleinzakelijke ondernemingen. Hiermee complementeert Tele2 haar vast-mobiel (FMC) portfolio, welke al bestond uit de proposities Vast op Mobiel voor ZZP-ers, Hosted Voice voor MKB en Mobile Connect voor grote organisaties die hun eigen telefooncentrale willen integreren met mobiele telefonie.

Tele2 biedt bereikbaarheid voor één vast bedrag van €13,95 per medewerker per maand. Een vaste telefoon, onbeperkt bellen naar vaste en mobiele nummers in de EU & naar USA doorverbinden, verkort kiezen, wisselgesprek en voicemail. Voorspelbare kosten en in de meeste gevallen veel voordeliger dan de huidige kosten voor ISDN.

dinsdag 4 september 2018

Consumentenbond wint kort geding Belcentrale

De Consumentenbond hoeft zijn nieuwsbericht over klachten over Belcentrale niet te rectificeren. Dit is de uitslag van een kort geding dat Belcentrale had aangespannen tegen de Consumentenbond. Belcentrale stelde dat de klachten over het bedrijf niet bestonden en dat de Consumentenbond uit eigen gewin melding van problemen maakte. De rechter heeft Belcentrale op alle punten in het ongelijk gesteld.

Op 7 augustus 2018 publiceerde de Consumentenbond een nieuwsbericht over de vele klachten die het ontvangt over Belcentrale. Belcentrale benadert (klein)zakelijke bellers met een telefooncontract. Klagers meldden onder andere dat het bedrijf zich soms voordoet als KPN en dat het onvoldoende duidelijk maakt dat het een zakelijk aanbod betreft. Ook klagen sommigen over het feit dat meerjarige contracten alleen tegen een hoge afkoopsom opzegbaar zijn.

Omdat het om een zakelijke overeenkomst gaat, kunnen gedupeerden geen beroep doen op consumentrechtelijke bescherming, zoals een wettelijke bedenkperiode. De Consumentenbond kan daarom ook weinig betekenen voor de gedupeerden. In het oorspronkelijke bericht verwijst de Consumentenbond gedupeerden dan ook naar een rechtsbijstandsverzekering of een branchevereniging.

Belcentrale stelde dat de berichtgeving onrechtmatig was. Het trok de klachten in twijfel en vond dat het niet de taak van de Consumentenbond is om te berichten over de belangen van (kleine) ondernemers.

De rechter stelt Belcentrale op alle punten in het ongelijk. Het bericht van de Consumentenbond is niet onrechtmatig. Onder andere omdat het bericht slechts een feitelijke mededeling is en geen oordeel geeft over de juistheid van de klachten. Ook is het aantal en de inhoud van de klachten ten onrechte in twijfel getrokken.

Belcentrale neemt dienstverlening en klanten Radik over

De Nederlandse VoIP-aanbieder Radik is per 1 juli opgegaan in Belcentrale. Alle bestaande klanten zijn geïnformeerd en inmiddels 'zacht geland' bij Belcentrale. “We hebben bewust ervoor gekozen om de Radik klanten en andere referrers onder te brengen bij de afdeling Groot Zakelijk. Hier zitten onze technici die echt alle ins en outs kennen en die ook in veel gevallen al jaren contact met deze klanten hebben. De support van Radik verliep namelijk al via deze afdeling van Belcentrale”, aldus hoofd van de afdeling Groot Zakelijk Belcentrale Amancho Latuihamallo

WhatsApp detecteert verdachte links

WhatsApp heeft zijn app voor iOS een update gegeven. De bijgewerkte software geeft waarschuwingen als de gebruiker verdachte links ontvangt. Daarnaast toont de app previews van afbeeldingen en gifs in notificaties. De update brengt WhatsApp naar versienummer 2.18.90 en deze is alleen ondersteund voor toestellen op iOS 8 en hoger, wat betekent dat de iPhone 5c en eerdere smartphones buiten de boot vallen.

maandag 3 september 2018

Microsoft verwijdert omstreden Snapchat-functies uit Skype

Skype gebruik je omdat veel mensen het van oudsher gebruiken en vaak niet omdat je fan bent van de app. De afgelopen jaren heeft Microsoft regelmatig het roer omgegooid met de app. Maar er waren ook veranderingen die gebruikers maar wat vreemd vonden, zoals de toevoeging van een Snapchat-achtige Highlights-functie. Het blijkt dat die Highlights-functie nauwelijks werd gebruikt. Mensen gaan niet dagelijks naar Snapchat Skype om te kijken wat hun (zakelijke) vrienden de afgelopen uren hebben meegemaakt.

maandag 27 augustus 2018

Telegram op de desktop laat je nu je chats exporteren

Telegram is beschikbaar op al je apparaten, maar met de desktopversie is er nu ook een mogelijkheid om al je gegevens offline te bewaren. Met Telegram Desktop kun je nu je gegevens exporteren naar een offline JSON-formaat, maar je kan ook kiezen uit een HTML-indeling. De nieuwe Uitzondering-instelling geeft je op iOS in één keer een overzicht van chats waarvoor je aangepaste meldingen ingesteld hebt.

zondag 26 augustus 2018

Frankrijk stopt na 140 jaar met 'klassieke' vaste telefonie

In Frankrijk wordt een einde gemaakt aan 'ouderwets' bellen. Over twee maanden is het niet meer mogelijk om een vaste telefoonlijn aan te vragen, daarna volgt een geleidelijke afbouw. Over vijf jaar wordt het landelijke vaste telefonienetwerk in zijn geheel ontmanteld. Frankrijk neemt daarmee na 140 jaar afscheid van de klassieke vaste telefoon. Het apparaat, soms zelfs nog met een aparte hoorn en een speciale telefoonstekker die in de muur verdwijnt, zijn dan verleden tijd. "Dit is het einde van een tijdperk", schrijft dagblad Le Parisien over het besluit. Vast bellen moet in de toekomst via internet.

donderdag 23 augustus 2018

Skype biedt gebruikers end-to-end versleutelde gesprekken

In navolging van verschillende andere chatdiensten biedt nu ook Skype end-to-end versleutelde gesprekken. De optie staat echter niet standaard ingeschakeld. Begin dit jaar werd bekend dat Microsoft en Open Whisper Systems samenwerkten om end-to-end-encryptie aan Skype toe te voegen. Open Whisper Systems is de ontwikkelaar van het Signal Protocol, dat onder andere door WhatsApp en Signal worden gebruikt voor het end-to-end versleutelen van gesprekken.

Vodafone waarschuwt klanten voor mogelijke belfraude

Telefoongesprekken vanuit Nederland naar mogelijk frauduleuze buitenlandse nummers gaat Vodafone voortaan voorzien van de melding: ''Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding''. De telecomprovider hoopt dat hierdoor minder klanten onnodig kosten maken en het aantal klachten over deze vorm van fraude daalt.

Vaak is hier sprake van zogenaamde Wangiri-fraude, waarbij oplichters willen dat klanten een duur buitenlands nummer terugbellen. Sinds juli 2018 alleen al heeft Vodafone enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen geblokkeerd naar aanleiding van Wangiri-klachten. Het betreft hier vele duizenden gedupeerde klanten. Providers kunnen helaas niet voorkomen dat klanten Wangiri-oproepen ontvangen, omdat fraudeurs steeds nieuwe nummers gebruiken.

''Wangiri'' is een Japans term en betekent ''één keer overgaan en stoppen''. Bij Wangiri-fraude belt een oplichter met een buitenlands nummer naar een Nederlandse klant. De oplichter verbreekt de verbinding voordat de klant het gesprek heeft beantwoord. De klant ziet een gemiste oproep en belt vaak terug naar het dure buitenlandse nummer van de oplichter. De oplichter is gebruiker van dit buitenlandse nummer en iedere keer als er naar dit nummer wordt gebeld, ontvangt de oplichter een deel van de belkosten. De kosten kunnen hierbij voor de klant fors oplopen.

woensdag 22 augustus 2018

VS wil Messenger makkelijker kunnen afluisteren

De Amerikaanse overheid probeert via een rechtszaak Facebook te dwingen om de encryptie van spraakberichten te stoppen zodat het kan meeluisteren om een zaak op te lossen. De zaak loopt volgens Reuters bij een federaal gerechtshof in Californië. Drie bronnen van het persbureau zeggen dat Facebook zich had verzet tegen het zomaar ontsleutelen van de spraakberichten waardoor het ministerie van justitie dit nu via juridische weg probeert te forceren.

vrijdag 17 augustus 2018

iMessage in iOS 12 combineert meerdere chats met dezelfde persoon

Als je een iMessage-bericht wil sturen, dan kan dat zowel naar een telefoonnummer als geregistreerd e-mailadres. Via de instellingen kan je ook zelf bepalen vanaf welk account nieuwe gesprekken verzonden worden. Dit is handig, omdat je dan op meerdere manieren te bereiken bent en je niet per se je telefoonnummer aan iemand hoeft te geven om een iMessage-gesprek mee te starten. Maar als je met dezelfde persoon chat met meerdere contactgegevens, dan krijg je ook in je chatoverzicht meerdere gesprekken te zien. Na zeven jaar gaat Apple daar eindelijk wat aan doen, zo beloven ze in de nieuwe iOS 12 beta.

donderdag 16 augustus 2018

Back-up van WhatsApp gaat niet meer af van opslagcapaciteit Google Drive

De data die een back-up van WhatsApp inneemt op Google Drive, telt vanaf november niet meer mee voor het quotum van de gebruiker. Dat komt door een nieuwe overeenkomst tussen Google en WhatsApp. Verder laat Google weten dat back-ups die meer dan een jaar lang niet zijn geüpdatet voortaan automatisch worden verwijderd van Drive.