De zogeheten bill shock – een hoger dan verwachte telefoonrekening als gevolg van buiten-de-bundel-gebruik – behoort ondanks de groei van de gemiddelde databundel nog niet tot het verleden. In oktober 2018 gaf 24 procent van de Nederlanders aan dat zij de afgelopen twee jaar wel eens een rekening voor buiten-de-bundel activiteiten te hebben gekregen, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper Consumer Insights.
De afgelopen jaren zijn steeds meer steeds grotere databundels geïntroduceerd die het risico van het buiten de bundel gaan beperken. Abonnementen van 10 tot 20 GB zijn al vrij normaal, een gemiddeld abonnement telt zo’n 4,1 GB. Verder bieden T-Mobile en Tele2 sinds 2017 Unlimited-abonnementen met in principe onbeperkt dataverbruik.
Dat lijkt te leiden tot een afname van hoge rekeningen voor dataverbruik buiten de bundel. In oktober 2016 ging het nog op 28 procent van de Nederlanders. Van de ruim een kwart van de Nederlanders die dit de afgelopen twee jaar is overkomen, kreeg 18 procent een rekening die tot 10 euro hoger lag dan normaal.
vrijdag 28 december 2018
donderdag 27 december 2018
Nederlandse vaste telefonie omzet daalt 12,5 procent
De omzet van Nederlandse vaste telefonie aansluitingen is in het derde kwartaal van 2018 uitgekomen op 221,6 miljoen euro. Een daling van 12,5 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2017.
Dit blijkt uit de meest recente editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper. De omzetdaling komt vooral doordat er minder vaste telefonie aansluitingen zijn in Nederland. In het derde kwartaal daalde het totaal met 1,2 procent naar 5,89 miljoen aansluitingen.
De daling van de Nederlandse vaste telefoniemarkt komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 0,9 procent. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,44 miljoen, 47.000 minder dan in Q2 2018. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR-lijnen met 4,9 procent naar minder dan 450.000.
Dit blijkt uit de meest recente editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper. De omzetdaling komt vooral doordat er minder vaste telefonie aansluitingen zijn in Nederland. In het derde kwartaal daalde het totaal met 1,2 procent naar 5,89 miljoen aansluitingen.
De daling van de Nederlandse vaste telefoniemarkt komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 0,9 procent. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,44 miljoen, 47.000 minder dan in Q2 2018. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR-lijnen met 4,9 procent naar minder dan 450.000.
vrijdag 14 december 2018
donderdag 13 december 2018
Lifesize presenteert 4K-videoconferencing oplossing
Lifesize heeft de beschikbaarheid aangekondigd van een nieuwe wereldwijde architectuur van clouddiensten en introduceert een 4K-videoconferencing-systeem, de Icon 700. De complete oplossing is het vlaggenschip van een reeks nieuwe volgende generatie Lifesize-producten.
De Lifesize Icon 700 is wereldwijd het eerste videoconferencing-systeem met 4K-video, ondersteunt full motion 4K-data-sharing en biedt een ongeëvenaarde gebruikerservaring. Lifesize is een wereldwijde leverancier van videoconferencing en vergaderingsoplossingen en wordt in Nederland gedistribueerd door Exertis.
Met een prijs van 7139 euro is de Icon 700 volgens het bedrijf een future proof 4K-oplossing voor de prijs van concurrerende systemen met een resolutie van 720p.
De Lifesize Icon 700 is wereldwijd het eerste videoconferencing-systeem met 4K-video, ondersteunt full motion 4K-data-sharing en biedt een ongeëvenaarde gebruikerservaring. Lifesize is een wereldwijde leverancier van videoconferencing en vergaderingsoplossingen en wordt in Nederland gedistribueerd door Exertis.
Met een prijs van 7139 euro is de Icon 700 volgens het bedrijf een future proof 4K-oplossing voor de prijs van concurrerende systemen met een resolutie van 720p.
dinsdag 11 december 2018
DSD Europe stapt in telecommarkt
DSD Europe stapt in de telecommarkt en voegt VoIP-oplossing ClearVox Nexxt toe aan het cloud services aanbod. ClearVox Nexxt is via DSD verkrijgbaar als all-in-one VoIP-oplossing: alle ClearVox functionaliteiten in één maandelijkse dienst. De dienst kan al worden afgenomen vanaf één gebruiker. Vanaf heden verkrijgbaar in het DSD-platform.
ClearVox Nexxt is een communicatieplatform waarmee je met een applicatie op een pc of smartphone kunt bellen via VoIP. De VoIP-oplossing is ontwikkeld vanuit een IT-gedachte. Dit maakt ClearVox Nexxt en de werking van het platform voor IT-resellers eenvoudig en herkenbaar.
DSD Europe biedt ClearVox Nexxt aan als all-in-one VoIP-oplossing. Dit voorkomt ingewikkelde rekensommen door extra kosten voor functies en diensten. Een eindgebruiker kan, voor een vast maandelijks bedrag, gebruik maken van de complete VoIP-oplossing, bestaande uit o.a. een telefoonnummer voor onbeperkt bellen in Nederland, onbeperkt aantal uitgaande nummers en een desktop- en mobiele applicatie, waarmee gebruikers overal en altijd op dezelfde manier gebruik kunnen maken van alle ClearVox functionaliteiten.
ClearVox Nexxt is een communicatieplatform waarmee je met een applicatie op een pc of smartphone kunt bellen via VoIP. De VoIP-oplossing is ontwikkeld vanuit een IT-gedachte. Dit maakt ClearVox Nexxt en de werking van het platform voor IT-resellers eenvoudig en herkenbaar.
DSD Europe biedt ClearVox Nexxt aan als all-in-one VoIP-oplossing. Dit voorkomt ingewikkelde rekensommen door extra kosten voor functies en diensten. Een eindgebruiker kan, voor een vast maandelijks bedrag, gebruik maken van de complete VoIP-oplossing, bestaande uit o.a. een telefoonnummer voor onbeperkt bellen in Nederland, onbeperkt aantal uitgaande nummers en een desktop- en mobiele applicatie, waarmee gebruikers overal en altijd op dezelfde manier gebruik kunnen maken van alle ClearVox functionaliteiten.
maandag 10 december 2018
Zo kun je met WhatsApp gratis bellen en videobellen
Via WhatsApp kun je gratis bellen of videogesprekken voeren. Dit kan zowel één-op-één als met een groep van maximaal vier mensen. In deze tip lees je alles over bellen met WhatsApp. Je kan veel meer doen met WhatsApp dan alleen chatten. Je kan er bijvoorbeeld mee bellen en zelfs videogesprekken mee voeren. We leggen precies uit hoe WhatsApp-bellen werkt in deze tip, waarbij we ook aandacht besteden aan videogesprekken en bellen met groepen.
donderdag 6 december 2018
Nieuwe functie FaceTime na Apple iOS 12.1.1
Apple heeft versie 12.1.1 uitgebracht van iOS. In de nieuwe versie kunnen gebruikers met een druk op de knop tijdens een Facetime-gesprek wisselen van camera, iets dat tot nu toe meerdere stappen vereiste.Ook kunnen gebruikers na de update Live Photos maken tijdens Facetime-gesprekken.
dinsdag 4 december 2018
Skype gaat videogesprekken live ondertitelen
De functie wordt geleidelijk uitgerold, aldus Skype. Voor de ondertiteling is minstens Skype-versie 8 voor smartphones, tablets of computers vereist. Een dicteerprogramma luistert live mee met gesprekken, zodat alle uitgesproken woorden live op het scherm meegeschreven worden. Gebruikers moeten de optie inschakelen via de instellingen voor ze hem kunnen gebruiken.
zaterdag 1 december 2018
‘Google stopt in 2020 met Hangouts’
Google stopt in 2020 met de consumentenversie van Google Hangouts. Dat melden ingewijden aan 9to5Google. De ontwikkeling van de chatapp is al een jaar geleden gestopt.
Hangouts krijgt een zakelijk vervolg in Hangouts Chat en Hangouts Meet, onderdeel van G Suite. Deze twee apps zijn al langer beschikbaar. Chat is meer een Slack-achtige oplossing, terwijl Meet zich richt op videovergaderen.
Google had met Allo een alternatief willen bieden voor Hangouts op de smartphones, maar de app is niet echt aangeslagen. Daarvoor in de plaats is, althans voor Android smartphones, Android Messages gekomen.
Hangouts krijgt een zakelijk vervolg in Hangouts Chat en Hangouts Meet, onderdeel van G Suite. Deze twee apps zijn al langer beschikbaar. Chat is meer een Slack-achtige oplossing, terwijl Meet zich richt op videovergaderen.
Google had met Allo een alternatief willen bieden voor Hangouts op de smartphones, maar de app is niet echt aangeslagen. Daarvoor in de plaats is, althans voor Android smartphones, Android Messages gekomen.
WhatsApp-gesprekken vastzetten en als ongelezen markeren
Als je fanatiek WhatsApp-gebruiker bent, komt het vast voor dat je een bericht per ongeluk opent en geen tijd hebt om antwoord te geven. Je sluit de app en komt er dagen later achter dat je niets meer hebt teruggestuurd. Gelukkig kun je dat voorkomen met WhatsApp gesprekken vastzetten en als ongelezen markeren. Het vastzetten van gesprekken is handig als je bijvoorbeeld familie of je beste vrienden altijd bovenaan de lijst wilt zien. Je kunt ook meerdere personen of groepen bovenaan de lijst vastzetten. Vastgepinde gesprekken zijn te herkennen aan de grijze prikpen.







