dinsdag 30 oktober 2018

KPN verbetert gebruikerservaring met mobiel bellen en sms’en over wifi

KPN introduceert vandaag mobiel bellen en sms’en over Wifi, als aanvulling op bellen via 4G (VoLTE). Hierdoor wordt het ook mogelijk om bereikbaar te blijven en gesprekken op te zetten of sms’jes te ontvangen op die plekken waar het mobiele netwerk moeilijk doordringt, denk aan goed geïsoleerde nieuwbouwhuizen en kantoorgebouwen.

Wanneer het mobiele signaal onvoldoende is en er in de buurt wél een Wifi-netwerk aanwezig is, schakelt het mobiele toestel automatisch over op Wifi. Zo kunnen klanten blijven bellen en sms’en zonder dat de verbinding verbreekt of vertraagt. Zodra het mobiele signaal weer voldoende aanwezig is, schakelt het toestel automatisch weer terug naar het mobiele netwerk. De kwaliteit van bellen en sms’en via wifi is afhankelijk van de kwaliteit en sterkte van het wifi-signaal.

‘Mobiel via wifi’ is de afgelopen tijd uitgebreid getest, in samenwerking met Samsung. Vanaf vandaag is deze oplossing beschikbaar voor klanten die reeds gebruikmaken van 4G Bellen (VoLTE) en beschikken over een Samsung smartphone met de juiste software-update. KPN verwacht medio november ook ondersteuning voor iOS 12.1, voor de iPhone 6 en hoger.

donderdag 25 oktober 2018

Politie belangrijke rol in begeleiden WhatsApp-buurtgroepen

WhatsApp-buurtpreventiegroepen zijn goed voor de sociale cohesie in de buurt, maar je vangt er nauwelijks boeven mee. Dit blijkt uit onderzoek van Mehlbaum onderzoek, de Vrije Universiteit en het Verwey-Jonker Instituut in opdracht van Politie en Wetenschap.

De onderzoekers volgden meer dan een jaar zes WhatsApp-buurtgroepen in Almere, Amstelveen, Amsterdam en Tilburg. Politie en gemeente hebben wel baat bij de WhatsApp-buurtgroepen. De wijkagent heeft vaak nauw contact met beheerders en blijft zo op de hoogte van wat er speelt in de wijk. Daarnaast kan de politie de WhatsApp-buurtgroepen voeden met informatie over bijvoorbeeld actieve dadergroepen in de buurt, zodat buurtbewoners hiernaar uit kunnen kijken en preventiemaatregelen kunnen treffen. Hier ligt een kans voor de politie om de verbinding met de wijk te verbeteren, in het bijzonder met buurten die gelden als zogenaamde ‘hot spots’ of waar weinig contact is met buurtbewoners.

WhatsApp-buurtgroepen zijn een wijdverspreid fenomeen in Nederland en duizenden Nederlanders helpen mee om hun buurt in de gaten te houden en delen verdachte situaties met elkaar. In hoeverre dit daadwerkelijk bijdraagt aan sociale veiligheid is echter nog nauwelijks onderzocht. Dit onderzoek heeft, op basis van een analyse van chatgeschiedenissen en gesprekken met beheerders en andere buurtbewoners, politie- en gemeentemedewerkers, in kaart gebracht wat zich allemaal afspeelt in deze appgroepen. Ook werd gekeken welke maatschappelijke gewenste en ongewenste gevolgen dit met zich meebrengt.

Uit het onderzoek blijkt dat buurtbewoners elkaar door de WhatsApp-buurtgroepen (beter) leren kennen en dit mondt vaak uit in andere vormen van contact, zoals een buurtbarbecue of een gezamenlijke Facebookgroep. Het initiatief voor deze groepen komt vaak vanuit een enthousiaste buurtbewoner die het beheer op zich neemt en de huisregels in de groep handhaaft.

De invloed van de appgroepen op sociale veiligheid lijkt echter beperkt. Respondenten wijzen vooral op de preventieve werking van de appgroepen om inbraken of andere delicten te voorkomen. Of dit daadwerkelijk zo is, is echter lastig hard te maken. Buurtbewoners delen wel verdachte situaties met elkaar, maar dit heeft slechts in 1 casus (Amsterdam) geleid tot aanhoudingen. Behalve dat buurtbewoners relatief weinig verdachte situaties opmerken, variërend van 0.08 tot 1,5 per maand, melden ze ook niet alle verdachte situaties aan de politie.

Politie en gemeente hebben wel baat bij de WhatsApp-buurtgroepen. De politie kan buurtbewoners trainen in het melden van verdachte situaties en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Het onderzoek wijst uit dat begeleiding en training van politie helpt om ongewenste situaties, zoals eigenrichting of uitsluiting te voorkomen. Deelnemers aan de groepen weten hierdoor wat wel en niet geoorloofd is in de groepen en wijzen elkaar hier op. Ongewenste uitwassen zijn we dan ook nauwelijks tegengekomen in de geanalyseerde appgroepen.

dinsdag 23 oktober 2018

‘WhatsApp werkt aan Touch ID- en Face ID-beveiliging’

De laatste jaren lijkt WhatsApp steeds meer naar gebruikers te luisteren. Nieuwe functies worden sneller toegevoegd dan een aantal jaar geleden en de chatapp krijgt ook steeds meer gewilde functies. Zo werkt WhatsApp aan een donkere modus, waardoor je de keuze krijgt tussen een lichte en donkere weergave. Vandaag meldt  WhatsApp-ontdekker WABetaInfo dat er ook hard gewerkt wordt aan ondersteuning voor Touch ID en Face ID.

maandag 22 oktober 2018

8 procent huishoudens stapt over naar triple play-abonnement

In het tweede kwartaal van 2018 is 8 procent van de Nederlandse huishoudens een vaste telefoonlijn gaan combineren met een aansluiting voor tv en internet (triple play). In dezelfde periode een jaar eerder was dit nog 12 procent. Zo blijkt uit cijfers van Telecompaper Consumer Insights uit september 2018.

In de afgelopen jaren zijn steeds meer huishoudens een triple play-abonnement (internet, televisie en vaste telefonie) gaan afsluiten. In het tweede kwartaal van 2018 had 44,9 procent van de huishoudens een dergelijk abonnement. Maar door de groei van het gebruik van de mobiele telefoon, is er steeds minder noodzaak om een vaste lijn aan te houden. Op de vast-mobiele markt is de combinatie breedband-internet met tv en mobiel dan ook de snelstgroeiende combinatie.

Het percentage Nederlandse huishoudens dat aangeeft in één keer alle drie de diensten als nieuwe klant te zijn gaan afnemen bij één provider, was in Q2 van 2018 dan ook lager dan in dezelfde meetperiode het voorgaande jaar: 32 procent versus 35 procent in 2017.

donderdag 18 oktober 2018

WhatsApp werkt aan speciale 'vakantiemodus'

De chatdienst WhatsApp krijgt in de toekomst mogelijk een zogeheten 'vakantiemodus', die berichten tijdens een vakantie verbergt. Dat blijkt uit een vroege testversie in handen van WABetaInfo. Gebruikers hebben al langer de optie om chatgesprekken te archiveren. Ze staan hierdoor niet in de berichtenlijst totdat er een nieuw bericht wordt verzonden. Door de vakantiemodus te activeren, blijven de gesprekken in het archief staan bij nieuwe berichten.

maandag 15 oktober 2018

Messenger laat berichten intrekken

Facebook test een nieuwe functie binnen Messenger om verzonden berichten in te trekken. Ze verdwijnen dan ook aan de zijde van de ontvanger. Facebook maakte intern al langer gebruik van deze optie. Gebruikers kunnen berichten momenteel wel wissen, maar dan blijft er altijd nog een kopie staan bij de ontvanger. Een aantal gebruikers meldt dat de optie al beschikbaar is.

woensdag 10 oktober 2018

Huisdiereneigenaren kunnen vanaf nu ook videobellen met dierenarts

Het videobellen met de (huis)arts bestaat al een aantal jaar. Binnen de diergeneeskundige sector is het een primeur. Dierenkliniek Europaplein in Amsterdam is de eerste kliniek die, naast de reguliere afspraakmogelijkheden, dagelijks tijd beschikbaar maakt voor Videobel-afspraken. Videobellen is de mogelijkheid om vanuit huis of onderweg snel deskundig face-to-face advies te vragen aan je eigen dierenarts.

Videobellen is voor eigenaren die ongerust zijn of twijfelen of ze direct naar de kliniek moeten gaan. Een denkbare situatie is een plotselinge kreupelheid in het park of een kat die thuiskomt met een wond, ineens braakt of binnen poept. Deze huisdiereigenaren willen dan even contact met de dierenarts om gerustgesteld te worden of om het advies te krijgen om naar de kliniek te komen. Ook voor snel gestreste dieren of mensen zonder vervoer is Videobellen een uitkomst.

Via de laptop, tablet of smartphone wordt verbinding gemaakt voor een vast bedrag per Videobel-gesprek van 10 minuten. Doordat het dier actief in beeld getoond kan worden, kan er meer zekerheid gegeven worden dan alleen met een telefoongesprek.

Het Videobellen wordt aangeboden via de site van de deelnemende praktijk en via de gratis HuisdierenApp. Eenmaal gedownload op de telefoon kan een huisdiereigenaar snel verbinding maken met de eigen dierenarts door middel van een button in de app.

De huisdiereigenaar plant vervolgens zelf de afspraak en betaalt vooraf via iDeal. Na betaling kijkt de dierenarts op het afgesproken tijdstip via live video mee naar het dier in de eigen omgeving en heeft interactie met zowel baasje als dier. Er kan worden besloten dat een bezoek aan de kliniek nodig is, maar in sommige gevallen kan er volstaan worden met een advies op afstand. Indien men toch naar de kliniek moet voor verdere behandeling, wordt er een korting gegeven op het consult in de kliniek.

dinsdag 2 oktober 2018

Desktopversie Telegram lekt IP-adres

Door een vergetelheid in onder meer de Windows-versie van Telegram is het mogelijk om het IP-adres van iemand die je belt te achterhalen. De fout werd opgemerkt door Dhiraj Mishra en is intussen rechtgezet in de meest recente versie. Telegram promoot zichzelf als een zeer veilige chat- en telefonie app, waardoor het zichtbaar maken van iemands IP-adres extra gevoelig ligt.

maandag 1 oktober 2018

Grandstream met Wifi IP telefoon

Grandstream lanceert de WP820, met een draagbare WiFi IP telefoon. Met dual-band WiFi, Bluetooth en HD-audio kwaliteit is het toestel via elke Wifi omgeving te gebruiken. 

De WP820 ondersteunt dual-band 802.11a/b/g/n WiFi met geavanceerd antenneontwerp voor snel en betrouwbaar roamen, Bluetooth 4.2 voor het synchroniseren van headsets en mobiele apparaten en HD-voice, dual microphone design, geavanceerde AEC (Acoustic Echo Cancellation) en Noise Shield-technologie om achtergrondruis te blokkeren.

De WP820 is vanaf half oktober beschikbaar voor 219 euro.