zondag 30 september 2018
Telegram 5 compleet vernieuwd
De berichtenapp Telegram heeft groot nieuws: de app voor iOS is volledig herschreven in Swift en is daardoor nog sneller. Ook zijn de notificaties verbeterd. De app is van de grond af opnieuw geprogrammeerd in Apple’s eigen programmeertaal Swift. De gebruikersinterface is hetzelfde gebleven, maar de rest is op alle punten verbeterd. Zo is de app sneller en energiezuiniger geworden. De notificaties werken nu overal in de app, de animaties in chats zijn soepeler en het synchroniseren gaat sneller.
zaterdag 29 september 2018
'Overheid VS krijgt geen toegang tot versleutelde Messenger-berichten'
Facebook hoeft de versleuteling van chatdienst Messenger niet uit te schakelen om de overheid toegang tot berichten te geven. Het Amerikaanse ministerie van Justitie wilde Facebook dwingen om de versleuteling uit te schakelen, zodat de overheid berichten kon inzien voor strafrechtelijk onderzoek. Facebook had al gezegd de wens van de Amerikaanse overheid aan te vechten. Een rechtbank in Californië oordeelde in het voordeel van Facebook, schrijft Reuters op basis van ingewijden.
vrijdag 28 september 2018
Apple aangeklaagd voor patentinbreuk iMessage en FaceTime
Een Fins bedrijf klaagt Apple aan wegens inbreuk op patenten met de iMessage- en FaceTime-diensten en een VPN-implementatie. In totaal zou Apple inbreuk maken op acht patenten van het bedrijf. De Finse onderneming uit Espoo, MPH Technologies, bezit meerdere patenten rond het beveiligen van communicatie, onder andere onder de noemers 'Method and System for Sending a Message Through a Secure Connection' en 'Method and Network for Ensuring Secure Forwarding of Messages'. Het bedrijf nam in 2016 contact op met Apple met een aanbod om de in de patenten beschreven technologie in licentie te nemen.
woensdag 26 september 2018
Wanneer kan ik dualsim gebruiken?
De iPhone XS (Max) en iPhone XR beschikken over een dualsim-functie. Naast het normale simkaartslot zit er ook een eSIM in, waarmee je een tweede nummer kunt toevoegen. Het werkt nog niet in Nederland en België, maar als je vaak in het buitenland komt kun je er toch profijt van hebben. Er zijn slechts tien landen waar providers zijn die de eSIM ondersteunen. Op Apple’s supportpagina kun je zien welke providers dit zijn. Bivakkeer je bijvoorbeeld vaak in Spanje, dan zul je bij Vodafone Spanje moeten zijn en moet je voor je werk vaak in Londen zijn, dan is EE de aangewezen provider. In Duitsland kun je zelfs bij twee providers terecht. Dit kan handig zijn als je in de grensstreek woont.
dinsdag 25 september 2018
Plantronics introduceert nieuw mobiel telefoonstation Elara
Plantronics introduceert de Plantronics Elara 60 Series, een mobiel telefoonstation dat is ontworpen voor de steeds groter wordende groep werknemers die voornamelijk de mobiele telefoon gebruikt voor communicatie. Zesendertig procent van de werknemers is namelijk afhankelijk van zijn of haar mobiele telefoon voor de dagelijkse zakelijke communicatie[1]. Door de mobiele telefoon in het hart van de samenwerkingservaring te plaatsen met geïntegreerde Microsoft Teams-ondersteuning wordt de productiviteit van medewerkers op een natuurlijke manier verbeterd.
Plantronics Elara voorziet een mobiele telefoon van bureautelefoon-achtige mogelijkheden, inclusief opties voor de headset, luidspreker en handset. Het mobiele telefoonstation ontvangt Microsoft Teams-meldingen en biedt gebruikers een one-touch- of stem-geactiveerde Microsoft Teams-ervaring. Om het te gebruiken, hoeft de mobiele telefoon alleen ingesteld te worden op Plantronics Elara. Het telefoonstation biedt de mogelijkheid voor draadloos opladen en vereist geen bekabelde netwerkaansluiting.
Plantronics Elara voorziet een mobiele telefoon van bureautelefoon-achtige mogelijkheden, inclusief opties voor de headset, luidspreker en handset. Het mobiele telefoonstation ontvangt Microsoft Teams-meldingen en biedt gebruikers een one-touch- of stem-geactiveerde Microsoft Teams-ervaring. Om het te gebruiken, hoeft de mobiele telefoon alleen ingesteld te worden op Plantronics Elara. Het telefoonstation biedt de mogelijkheid voor draadloos opladen en vereist geen bekabelde netwerkaansluiting.
woensdag 19 september 2018
Aanwijzingen voor Face ID landscape gevonden in iOS 12.1
In de code van de gisteren verschenen iOS 12.1 beta zijn hints gevonden dat er ondersteuning aankomt voor Face ID in landschapsweergave. Dit zou bedoeld zijn voor de aanstaande iPad Pro's, die in oktober worden verwacht. Eerder bleek de functie uitgesteld, omdat het blijkbaar niet goed werkte. Maar veel interessanter is de ontdekkingvan ontwikkelaar Steven Troughton-Smith: hem viel op dat Face ID binnenkort ook in landschapsstand gaat werken.
zaterdag 15 september 2018
'WhatsApp werkt aan donkere modus'
WhatsApp werkt aan een donkere modus voor zijn populaire chatapp. Dat claimt de site WABetainfo. Het zou niet de eerste grote app zijn die een dergelijke modus introduceert, onlangs gebeurde dat nog voor YouTube op Android. Het is onduidelijk in welk stadium de ontwikkeling zich bevindt en op welke termijn de modus mogelijk beschikbaar komt voor gebruikers. WABetainfo is een site die zich onder meer toelegt op het verkrijgen van informatie over nieuwe WhatsApp-functies door bètaversies te analyseren.
woensdag 12 september 2018
Minder dan 6 miljoen vaste telefonie aansluitingen, Ziggo de grootste
De Nederlandse vaste telefoniemarkt telde aan het eind van het tweede kwartaal van 2018 in totaal 5,96 miljoen aansluitingen, 1,1 procent minder dan in Q1 2018. Hiermee komt de ratio van vaste telefonie lijnen per huishouden uit op 75,6 procent, 0,9 procentpunten minder dan in Q1 2018. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper. Ziggo blijft de grootste aanbieder qua aanslutingen ondanks het verlies van 10.000 vaste telefonie klanten gedurende het kwartaal.
De daling van de Nederlandse vaste telefoniemarkt komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 0,7 procent. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,49 miljoen, 37 duizend minder dan in Q1 2018. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR-lijnen met 5,4 procent naar minder dan 470.000. Het is het vijfde kwartaal op rij dat naast de traditionele telefonie lijnen ook de digitale telefonie lijnen dalen.
Telecompaper verwacht dat de daling voor heel 2018 zal uitkomen op -4 procent. Voor de periode tot en met 2022 wordt een gemiddelde van -4,8 procent per jaar tot en met 2022 verwacht, om uit te komen op 4,76 miljoen vaste telefonie aansluitingen.
Bij digitale telefonie daalde kabel in het tweede kwartaal met 0,4 procent naar 2,644 miljoen. Dit is het tweede kwartaal op rij met een daling voor kabel VoIP. Bij DSL VoIP zet de ingezette daling door waarbij DSL met 1,4 procent daalde naar minder dan 1,95 miljoen VoIP-lijnen. Glasvezel was stabiel gedurende het kwartaal en kwam uit op ongeveer 894.000 VoIP-lijnen.
Kabelaanbieder Ziggo heeft in het tweede kwartaal de voorsprong op nummer twee KPN uitgebreid, ondanks verlies in het aantal vaste telefonie klanten. Ziggo’s marktaandeel groeide met 0,3 procentpunten naar 42,6 procent. Het bedrijf heeft nu 2,5438 miljoen vaste telefonie klanten, 10 duizend minder dan in Q1 2018. Tegelijkertijd verloor KPN (PSTN, DSL en glasvezel) 57.000 vaste telefonie klanten om uit te komen op 2,38 miljoen. Dit was goed voor een marktaandeel van 40 procent, 0,5 procentpunten minder dan in Q1 2018.
De Nederlandse vaste telefonieomzet daalde in het tweede kwartaal van 2018 met 3,5 procent of EUR 8 miljoen naar EUR 228 miljoen. Telecompaper verwacht dat de vaste telefonieomzet in 2018 daalt met 8,3 procent. Voor periode daarna tot en met 2022 wordt een gemiddelde daling per jaar van 8,4 procent verwacht.
De daling van de Nederlandse vaste telefoniemarkt komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 0,7 procent. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,49 miljoen, 37 duizend minder dan in Q1 2018. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR-lijnen met 5,4 procent naar minder dan 470.000. Het is het vijfde kwartaal op rij dat naast de traditionele telefonie lijnen ook de digitale telefonie lijnen dalen.
Telecompaper verwacht dat de daling voor heel 2018 zal uitkomen op -4 procent. Voor de periode tot en met 2022 wordt een gemiddelde van -4,8 procent per jaar tot en met 2022 verwacht, om uit te komen op 4,76 miljoen vaste telefonie aansluitingen.
Bij digitale telefonie daalde kabel in het tweede kwartaal met 0,4 procent naar 2,644 miljoen. Dit is het tweede kwartaal op rij met een daling voor kabel VoIP. Bij DSL VoIP zet de ingezette daling door waarbij DSL met 1,4 procent daalde naar minder dan 1,95 miljoen VoIP-lijnen. Glasvezel was stabiel gedurende het kwartaal en kwam uit op ongeveer 894.000 VoIP-lijnen.
Kabelaanbieder Ziggo heeft in het tweede kwartaal de voorsprong op nummer twee KPN uitgebreid, ondanks verlies in het aantal vaste telefonie klanten. Ziggo’s marktaandeel groeide met 0,3 procentpunten naar 42,6 procent. Het bedrijf heeft nu 2,5438 miljoen vaste telefonie klanten, 10 duizend minder dan in Q1 2018. Tegelijkertijd verloor KPN (PSTN, DSL en glasvezel) 57.000 vaste telefonie klanten om uit te komen op 2,38 miljoen. Dit was goed voor een marktaandeel van 40 procent, 0,5 procentpunten minder dan in Q1 2018.
De Nederlandse vaste telefonieomzet daalde in het tweede kwartaal van 2018 met 3,5 procent of EUR 8 miljoen naar EUR 228 miljoen. Telecompaper verwacht dat de vaste telefonieomzet in 2018 daalt met 8,3 procent. Voor periode daarna tot en met 2022 wordt een gemiddelde daling per jaar van 8,4 procent verwacht.
Wifi bellen geeft beter bereik maar is niet gratis
In tegenstelling tot wat je denkt bij Wifi bellen is het niet gratis. Wanneer je gebruik maakt van deze techniek op je smartphone, dan maakt het toestel verbinding met het netwerk van je provider via het Wifi netwerk. De verbinding komt dus tot stand dankzij Wifi, maar gaat direct over op het netwerk van de provider. In de praktijk gebruik je daarom de normale belminuten en moet je de nieuwe techniek eigenlijk ook zien als normaal bellen. Iedere minuut gaat van je bundel af. Binnen de EU heb je de normale bundel om te gebruiken, maar bel je vanuit het buitenland dan betaal je ook de normale buitenland kosten. In Turkije is dat bijvoorbeeld al snel 1,70 euro per minuut.
dinsdag 11 september 2018
Berichtenapps winnen nog steeds terrein
Apps waarmee via het internet berichten kunnen worden verzonden, winnen nog altijd aan terrein in België. Dat blijkt uit een enquête van het BIPT bij 1.214 Belgen tussen 15 en 74 jaar. In 2016 gebruikte 68 procent van de consumenten apps zoals Facebook Messenger, WhatsApp of Skype. Dit jaar steeg dat aantal naar 85 procent. Het gebruik van mobiel internet nam op twee jaar toe van 51 naar 67 procent.
maandag 10 september 2018
WhatsApp-update die valse info tegengaat nog niet in India
Het labelen van doorgestuurde berichten in WhatsApp heeft vooralsnog weinig effect in de gebieden waar deze zomer in India lynchpartijen plaatsvonden na geruchten op WhatsApp. Gebruikers in die gebieden updaten hun apps niet. Het labelen van doorgestuurde berichten is de belangrijkste maatregel van WhatsApp om de verspreiding van nepinformatie via de chatdienst tegen te gaan. De gebruikers voor wie de functie vooral bedoeld was, mensen op het Indiase platteland, lijken de update nog niet te gebruiken, zo schrijft Buzzfeed in een uitgebreid achtergrondartikel over de lynchpartijen.
woensdag 5 september 2018
Skype-gesprekken opnemen nu mogelijk op iOS en macOS
De nieuwste versie van Skype biedt nieuwe functies waar we al een tijdje op zaten te wachten. Eindelijk wordt het mogelijk om gesprekken op te nemen en die opnames op te slaan en te delen. Iedereen kan kiezen een Skype-gesprek op te nemen. Mocht je bang zijn dat dit stiekem gebeurt, dan hoef je daar in principe niet bezorgd over te zijn. Als iemand een opname start, verschijnt er namelijk een melding in beeld. Skype neemt zowel de audio als de video van een gesprek op. Deel je ook je scherm tijdens een gesprek, dan wordt ook dat beeldmateriaal opgenomen.
Het Nieuwe Bellen gaat ISDN vervangen
Tele2 zakelijk introduceert ‘Het Nieuwe Bellen’ als alternatief voor de uitfasering van ISDN in september 2019. Het Nieuwe Bellen garandeert bereikbaarheid en biedt ondernemers uit het MKB, naast gewoon bellen, veel meer extra mogelijkheden.
Als invulling van ‘Het Nieuwe Bellen’ introduceert Tele2 de propositie Hosted Voice Light voor kleinzakelijke ondernemingen. Hiermee complementeert Tele2 haar vast-mobiel (FMC) portfolio, welke al bestond uit de proposities Vast op Mobiel voor ZZP-ers, Hosted Voice voor MKB en Mobile Connect voor grote organisaties die hun eigen telefooncentrale willen integreren met mobiele telefonie.
Tele2 biedt bereikbaarheid voor één vast bedrag van €13,95 per medewerker per maand. Een vaste telefoon, onbeperkt bellen naar vaste en mobiele nummers in de EU & naar USA doorverbinden, verkort kiezen, wisselgesprek en voicemail. Voorspelbare kosten en in de meeste gevallen veel voordeliger dan de huidige kosten voor ISDN.
Als invulling van ‘Het Nieuwe Bellen’ introduceert Tele2 de propositie Hosted Voice Light voor kleinzakelijke ondernemingen. Hiermee complementeert Tele2 haar vast-mobiel (FMC) portfolio, welke al bestond uit de proposities Vast op Mobiel voor ZZP-ers, Hosted Voice voor MKB en Mobile Connect voor grote organisaties die hun eigen telefooncentrale willen integreren met mobiele telefonie.
Tele2 biedt bereikbaarheid voor één vast bedrag van €13,95 per medewerker per maand. Een vaste telefoon, onbeperkt bellen naar vaste en mobiele nummers in de EU & naar USA doorverbinden, verkort kiezen, wisselgesprek en voicemail. Voorspelbare kosten en in de meeste gevallen veel voordeliger dan de huidige kosten voor ISDN.
dinsdag 4 september 2018
Consumentenbond wint kort geding Belcentrale
De Consumentenbond hoeft zijn nieuwsbericht over klachten over Belcentrale niet te rectificeren. Dit is de uitslag van een kort geding dat Belcentrale had aangespannen tegen de Consumentenbond. Belcentrale stelde dat de klachten over het bedrijf niet bestonden en dat de Consumentenbond uit eigen gewin melding van problemen maakte. De rechter heeft Belcentrale op alle punten in het ongelijk gesteld.
Op 7 augustus 2018 publiceerde de Consumentenbond een nieuwsbericht over de vele klachten die het ontvangt over Belcentrale. Belcentrale benadert (klein)zakelijke bellers met een telefooncontract. Klagers meldden onder andere dat het bedrijf zich soms voordoet als KPN en dat het onvoldoende duidelijk maakt dat het een zakelijk aanbod betreft. Ook klagen sommigen over het feit dat meerjarige contracten alleen tegen een hoge afkoopsom opzegbaar zijn.
Omdat het om een zakelijke overeenkomst gaat, kunnen gedupeerden geen beroep doen op consumentrechtelijke bescherming, zoals een wettelijke bedenkperiode. De Consumentenbond kan daarom ook weinig betekenen voor de gedupeerden. In het oorspronkelijke bericht verwijst de Consumentenbond gedupeerden dan ook naar een rechtsbijstandsverzekering of een branchevereniging.
Belcentrale stelde dat de berichtgeving onrechtmatig was. Het trok de klachten in twijfel en vond dat het niet de taak van de Consumentenbond is om te berichten over de belangen van (kleine) ondernemers.
De rechter stelt Belcentrale op alle punten in het ongelijk. Het bericht van de Consumentenbond is niet onrechtmatig. Onder andere omdat het bericht slechts een feitelijke mededeling is en geen oordeel geeft over de juistheid van de klachten. Ook is het aantal en de inhoud van de klachten ten onrechte in twijfel getrokken.
Op 7 augustus 2018 publiceerde de Consumentenbond een nieuwsbericht over de vele klachten die het ontvangt over Belcentrale. Belcentrale benadert (klein)zakelijke bellers met een telefooncontract. Klagers meldden onder andere dat het bedrijf zich soms voordoet als KPN en dat het onvoldoende duidelijk maakt dat het een zakelijk aanbod betreft. Ook klagen sommigen over het feit dat meerjarige contracten alleen tegen een hoge afkoopsom opzegbaar zijn.
Omdat het om een zakelijke overeenkomst gaat, kunnen gedupeerden geen beroep doen op consumentrechtelijke bescherming, zoals een wettelijke bedenkperiode. De Consumentenbond kan daarom ook weinig betekenen voor de gedupeerden. In het oorspronkelijke bericht verwijst de Consumentenbond gedupeerden dan ook naar een rechtsbijstandsverzekering of een branchevereniging.
Belcentrale stelde dat de berichtgeving onrechtmatig was. Het trok de klachten in twijfel en vond dat het niet de taak van de Consumentenbond is om te berichten over de belangen van (kleine) ondernemers.
De rechter stelt Belcentrale op alle punten in het ongelijk. Het bericht van de Consumentenbond is niet onrechtmatig. Onder andere omdat het bericht slechts een feitelijke mededeling is en geen oordeel geeft over de juistheid van de klachten. Ook is het aantal en de inhoud van de klachten ten onrechte in twijfel getrokken.
Belcentrale neemt dienstverlening en klanten Radik over
De Nederlandse VoIP-aanbieder Radik is per 1 juli opgegaan in Belcentrale. Alle bestaande klanten zijn geïnformeerd en inmiddels 'zacht geland' bij Belcentrale. “We hebben bewust ervoor gekozen om de Radik klanten en andere referrers onder te brengen bij de afdeling Groot Zakelijk. Hier zitten onze technici die echt alle ins en outs kennen en die ook in veel gevallen al jaren contact met deze klanten hebben. De support van Radik verliep namelijk al via deze afdeling van Belcentrale”, aldus hoofd van de afdeling Groot Zakelijk Belcentrale Amancho Latuihamallo
WhatsApp detecteert verdachte links
WhatsApp heeft zijn app voor iOS een update gegeven. De bijgewerkte software geeft waarschuwingen als de gebruiker verdachte links ontvangt. Daarnaast toont de app previews van afbeeldingen en gifs in notificaties. De update brengt WhatsApp naar versienummer 2.18.90 en deze is alleen ondersteund voor toestellen op iOS 8 en hoger, wat betekent dat de iPhone 5c en eerdere smartphones buiten de boot vallen.
maandag 3 september 2018
Microsoft verwijdert omstreden Snapchat-functies uit Skype
Skype gebruik je omdat veel mensen het van oudsher gebruiken en vaak niet omdat je fan bent van de app. De afgelopen jaren heeft Microsoft regelmatig het roer omgegooid met de app. Maar er waren ook veranderingen die gebruikers maar wat vreemd vonden, zoals de toevoeging van een Snapchat-achtige Highlights-functie. Het blijkt dat die Highlights-functie nauwelijks werd gebruikt. Mensen gaan niet dagelijks naar Snapchat Skype om te kijken wat hun (zakelijke) vrienden de afgelopen uren hebben meegemaakt.
















