maandag 27 augustus 2018
Telegram op de desktop laat je nu je chats exporteren
Telegram is beschikbaar op al je apparaten, maar met de desktopversie is er nu ook een mogelijkheid om al je gegevens offline te bewaren. Met Telegram Desktop kun je nu je gegevens exporteren naar een offline JSON-formaat, maar je kan ook kiezen uit een HTML-indeling. De nieuwe Uitzondering-instelling geeft je op iOS in één keer een overzicht van chats waarvoor je aangepaste meldingen ingesteld hebt.
zondag 26 augustus 2018
Frankrijk stopt na 140 jaar met 'klassieke' vaste telefonie
In Frankrijk wordt een einde gemaakt aan 'ouderwets' bellen. Over twee maanden is het niet meer mogelijk om een vaste telefoonlijn aan te vragen, daarna volgt een geleidelijke afbouw. Over vijf jaar wordt het landelijke vaste telefonienetwerk in zijn geheel ontmanteld. Frankrijk neemt daarmee na 140 jaar afscheid van de klassieke vaste telefoon. Het apparaat, soms zelfs nog met een aparte hoorn en een speciale telefoonstekker die in de muur verdwijnt, zijn dan verleden tijd. "Dit is het einde van een tijdperk", schrijft dagblad Le Parisien over het besluit. Vast bellen moet in de toekomst via internet.
donderdag 23 augustus 2018
Skype biedt gebruikers end-to-end versleutelde gesprekken
In navolging van verschillende andere chatdiensten biedt nu ook Skype end-to-end versleutelde gesprekken. De optie staat echter niet standaard ingeschakeld. Begin dit jaar werd bekend dat Microsoft en Open Whisper Systems samenwerkten om end-to-end-encryptie aan Skype toe te voegen. Open Whisper Systems is de ontwikkelaar van het Signal Protocol, dat onder andere door WhatsApp en Signal worden gebruikt voor het end-to-end versleutelen van gesprekken.
Vodafone waarschuwt klanten voor mogelijke belfraude
Telefoongesprekken vanuit Nederland naar mogelijk frauduleuze buitenlandse nummers gaat Vodafone voortaan voorzien van de melding: ''Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding''. De telecomprovider hoopt dat hierdoor minder klanten onnodig kosten maken en het aantal klachten over deze vorm van fraude daalt.
Vaak is hier sprake van zogenaamde Wangiri-fraude, waarbij oplichters willen dat klanten een duur buitenlands nummer terugbellen. Sinds juli 2018 alleen al heeft Vodafone enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen geblokkeerd naar aanleiding van Wangiri-klachten. Het betreft hier vele duizenden gedupeerde klanten. Providers kunnen helaas niet voorkomen dat klanten Wangiri-oproepen ontvangen, omdat fraudeurs steeds nieuwe nummers gebruiken.
''Wangiri'' is een Japans term en betekent ''één keer overgaan en stoppen''. Bij Wangiri-fraude belt een oplichter met een buitenlands nummer naar een Nederlandse klant. De oplichter verbreekt de verbinding voordat de klant het gesprek heeft beantwoord. De klant ziet een gemiste oproep en belt vaak terug naar het dure buitenlandse nummer van de oplichter. De oplichter is gebruiker van dit buitenlandse nummer en iedere keer als er naar dit nummer wordt gebeld, ontvangt de oplichter een deel van de belkosten. De kosten kunnen hierbij voor de klant fors oplopen.
Vaak is hier sprake van zogenaamde Wangiri-fraude, waarbij oplichters willen dat klanten een duur buitenlands nummer terugbellen. Sinds juli 2018 alleen al heeft Vodafone enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen geblokkeerd naar aanleiding van Wangiri-klachten. Het betreft hier vele duizenden gedupeerde klanten. Providers kunnen helaas niet voorkomen dat klanten Wangiri-oproepen ontvangen, omdat fraudeurs steeds nieuwe nummers gebruiken.
''Wangiri'' is een Japans term en betekent ''één keer overgaan en stoppen''. Bij Wangiri-fraude belt een oplichter met een buitenlands nummer naar een Nederlandse klant. De oplichter verbreekt de verbinding voordat de klant het gesprek heeft beantwoord. De klant ziet een gemiste oproep en belt vaak terug naar het dure buitenlandse nummer van de oplichter. De oplichter is gebruiker van dit buitenlandse nummer en iedere keer als er naar dit nummer wordt gebeld, ontvangt de oplichter een deel van de belkosten. De kosten kunnen hierbij voor de klant fors oplopen.
woensdag 22 augustus 2018
VS wil Messenger makkelijker kunnen afluisteren
De Amerikaanse overheid probeert via een rechtszaak Facebook te dwingen om de encryptie van spraakberichten te stoppen zodat het kan meeluisteren om een zaak op te lossen. De zaak loopt volgens Reuters bij een federaal gerechtshof in Californië. Drie bronnen van het persbureau zeggen dat Facebook zich had verzet tegen het zomaar ontsleutelen van de spraakberichten waardoor het ministerie van justitie dit nu via juridische weg probeert te forceren.
maandag 20 augustus 2018
vrijdag 17 augustus 2018
iMessage in iOS 12 combineert meerdere chats met dezelfde persoon
Als je een iMessage-bericht wil sturen, dan kan dat zowel naar een telefoonnummer als geregistreerd e-mailadres. Via de instellingen kan je ook zelf bepalen vanaf welk account nieuwe gesprekken verzonden worden. Dit is handig, omdat je dan op meerdere manieren te bereiken bent en je niet per se je telefoonnummer aan iemand hoeft te geven om een iMessage-gesprek mee te starten. Maar als je met dezelfde persoon chat met meerdere contactgegevens, dan krijg je ook in je chatoverzicht meerdere gesprekken te zien. Na zeven jaar gaat Apple daar eindelijk wat aan doen, zo beloven ze in de nieuwe iOS 12 beta.
donderdag 16 augustus 2018
Back-up van WhatsApp gaat niet meer af van opslagcapaciteit Google Drive
De data die een back-up van WhatsApp inneemt op Google Drive, telt vanaf november niet meer mee voor het quotum van de gebruiker. Dat komt door een nieuwe overeenkomst tussen Google en WhatsApp. Verder laat Google weten dat back-ups die meer dan een jaar lang niet zijn geüpdatet voortaan automatisch worden verwijderd van Drive.
Gehackte telefooncentrale zorgt voor rekening van 450.000 euro
Een MKB-bedrijf in Noord-Holland heeft door een gehackte telefooncentrale een telefoonrekening van 450.000 euro gekregen. Gedurende een periode van twee dagen werden er een kleine 500 telefoontjes naar dure telefoonnummers in India en andere landen in Azië gepleegd. "De telefooncentrale was zo geprogrammeerd dat die op vrijdagavond om twaalf uur begon te bellen, het hele weekend door", zegt André Vermeulen, woordvoerder van de Fraudehelpdesk, tegenover Security.NL.
dinsdag 14 augustus 2018
'Zoals we nu bellen, bellen we over 10 jaar niet meer'
Bellen met een bedrijf levert vaak veel irritatie op. Zakelijk relecom provider Voys wil daar wat aan doen. Co founder Ben Hoetmer vertelt in Top Names over de inzet van artificial intelligence, api's, een igen technische partij en de kracht van een klein bedrijf.
Groepsgesprekken in FaceTime uitgesteld
iOS 12 is niet de allergrootste release van de laatste jaren, maar groepsgesprekken in FaceTime was tijdens de aankondiging zelfs één van de belangrijkste nieuwe functies. Apple liet weten dat het vanaf iOS 12 mogelijk werd om te FaceTimen met maximaal 32 mensen, maar nu is er slecht nieuws. Apple heeft de groepsgesprekken in FaceTime uit de nieuwste iOS 12 beta gehaald en laat daarbij weten dat de functie niet meer verschijnt zodra iOS 12 voor iedereen beschikbaar komt.
donderdag 9 augustus 2018
Cybersecuritybedrijf toont hoe WhatsApp-berichten verstuurd kunnen worden in iemand anders naam
Onderzoekers van het Israëlische cybersecuritybedrijf Checkpoint hebben een achterpoortje ontdekt in de populaire berichtenapp WhatsApp waardoor het mogelijk is om berichten te versturen alsof ze van iemand anders komen. Zo zouden valse geruchten massaal verspreid kunnen worden. Checkpoint ontdekte drie manieren om gesprekken op WhatsApp te manipuleren. Via de citeerfunctie kan de identiteit van de afzender van een bericht veranderd worden, zelfs als die persoon geen lid is van de groep waarin het bericht is gepubliceerd.
Veel klachten over zakelijke belaanbieder Belcentrale
De Consumentenbond ontvangt veel klachten over Belcentrale, die (klein)zakelijke bellers telefonisch benadert om naar hen over te stappen. Gedupeerden voelen zich om meerdere redenen misleid.
Belcentrale heeft dezelfde eigenaar als Garantiebellen. De klanten van Garantiebellen zijn door Belcentrale overgenomen. De Consumentenbond kreeg eerder ook al veel klachten over Garantiebellen. Klachten gaan onder meer over dat beide bedrijven zich zouden voordoen als KPN, dat het niet voldoende duidelijk is dat het om een zakelijk aanbod gaat en dat er vijfjarige contracten worden aangeboden die alleen tegen een hoge afkoopsom opzegbaar zijn. In totaal ontving de Consumentenbond al meer dan 100 klachten over beide bedrijven.
Omdat het om een zakelijke overeenkomst gaat, kunnen gedupeerden geen beroep doen op regels zoals bedenktijd en andere consumentrechtelijke bescherming. De Consumentenbond kan daarom ook weinig betekenen voor de gedupeerden. Gedupeerden kunnen gespecialiseerde hulp zoeken via een rechtsbijstandsverzekering of een branchevereniging.
Belcentrale heeft dezelfde eigenaar als Garantiebellen. De klanten van Garantiebellen zijn door Belcentrale overgenomen. De Consumentenbond kreeg eerder ook al veel klachten over Garantiebellen. Klachten gaan onder meer over dat beide bedrijven zich zouden voordoen als KPN, dat het niet voldoende duidelijk is dat het om een zakelijk aanbod gaat en dat er vijfjarige contracten worden aangeboden die alleen tegen een hoge afkoopsom opzegbaar zijn. In totaal ontving de Consumentenbond al meer dan 100 klachten over beide bedrijven.
Omdat het om een zakelijke overeenkomst gaat, kunnen gedupeerden geen beroep doen op regels zoals bedenktijd en andere consumentrechtelijke bescherming. De Consumentenbond kan daarom ook weinig betekenen voor de gedupeerden. Gedupeerden kunnen gespecialiseerde hulp zoeken via een rechtsbijstandsverzekering of een branchevereniging.
woensdag 8 augustus 2018
MessageBird koppelt alle berichtendiensten
MessageBird, het in Amsterdam gevestigde wereldwijde cloudcommunicatieplatform, introduceert Programmable Conversations: een API voor het samenbrengen van klantinteracties op meerdere kanalen in één gespreksinterface.
Door het consolideren van de volledige communicatiegeschiedenis van een klant in één interface kunnen bedrijven volgens het bedrijf betere klantprofielen maken, waardoor ze nog betere, gepersonaliseerde klantervaringen kunnen bieden. Met Programmable Conversations integreren bedrijven de communicatiekanalen WhatsApp, WeChat, Facebook Messenger, Line, Telegram, SMS en Voice-interacties in hun communicatieworkflows.
Door het consolideren van de volledige communicatiegeschiedenis van een klant in één interface kunnen bedrijven volgens het bedrijf betere klantprofielen maken, waardoor ze nog betere, gepersonaliseerde klantervaringen kunnen bieden. Met Programmable Conversations integreren bedrijven de communicatiekanalen WhatsApp, WeChat, Facebook Messenger, Line, Telegram, SMS en Voice-interacties in hun communicatieworkflows.
Jongeren vinden bellen eng
Uit onafhankelijk onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction blijkt dat de meerderheid van de jongeren van 18 tot en met 30 jaar (Gen Now) liever een voice-, video- of tekstberichtje stuurt dan dat ze bellen. 38 procent vindt het zelfs eng om te bellen, dit tegenover maar 15 procent van de oudere generatie Nederlanders (31 tot en met 70 jaar).
Uit het onderzoek blijkt dat 89 procent van ondervraagde jongeren hun vrienden eerder een berichtje stuurt dan dat ze bellen. Berichten beperken zich niet alleen tot tekst, jongeren geven aan dat ze onder andere regelmatig videobellen en online platformen als WhatsApp en Snapchat gebruiken in het contact met vrienden. Als er al gebeld wordt met belminuten, dan is dat eigenlijk omdat er geen Wifiis, of om te bellen met ouders. Al sturen de meeste jongeren (59%) familie liever ook een bericht dan dat ze hen bellen.
Uit het onderzoek blijkt dat 89 procent van ondervraagde jongeren hun vrienden eerder een berichtje stuurt dan dat ze bellen. Berichten beperken zich niet alleen tot tekst, jongeren geven aan dat ze onder andere regelmatig videobellen en online platformen als WhatsApp en Snapchat gebruiken in het contact met vrienden. Als er al gebeld wordt met belminuten, dan is dat eigenlijk omdat er geen Wifiis, of om te bellen met ouders. Al sturen de meeste jongeren (59%) familie liever ook een bericht dan dat ze hen bellen.
dinsdag 7 augustus 2018
Microsoft gaat Skype 7 toch langer ondersteunen
Microsoft heeft aangegeven versie 7 van Skype toch nog langer te ondersteunen. De software zou officieel worden ondersteund tot september dit jaar, maar na alle klachten die het bedrijf ontving over de opvolger is besloten de ondersteuning voor onbepaalde tijd voort te zetten. 'Bedankt voor al het commentaar, wij luisteren en gaan alle features waar jullie om vragen toevoegen aan Skype 8,' aldus Microsoft.
Grote telefoniestoring Ziggo
Ziggo kampte maandag met een grote storing bij haar telefoniedienst. Zowel particuliere als zakelijke klanten waren hierdoor slecht bereikbaar. De storing is maandagavond, na enkele uren, weer opgelost door de provider. Onder andere het Erasmus MC en reisorganisatie TUI waren door de storing niet of nauwelijks bereikbaar.
zondag 5 augustus 2018
'WhatsApp voor Android krijgt Picture-in-Picture mogelijkheid'
WhatsApp krijgt de mogelijkheid om picture-in-picture-video afkomstig van Instagram en YouTube te tonen binnen de chatapp op Android. De iOS-versie van WhatsApp heeft deze mogelijkheid sinds mei van dit jaar en ondersteunt videomateriaal afkomstig van YouTube, Facebook en Instagram.
vrijdag 3 augustus 2018
Zo kun je je WhatsApp-account veilig wissen
Heb je genoeg van WhatsApp? Word je gek van al die groepsberichten of wil je overstappen op iMessage, Telegram of een andere app? Wil je WhatsApp-account verwijderen, dan is het verstandig om eerst je gegevens te downloaden. Denk aan je gesprekken, maar ook aan de gegevens die WhatsApp over je heeft verzameld. Wil je je gesprekken bewaren, dan kun je het beste je WhatsApp-chats exporteren.
donderdag 2 augustus 2018
WhatsApp wil eindelijk geld verdienen
WhatsApp is megapopulair: vrijwel iedereen maakt gebruik van de berichtendienst. Niet voor niets nam Facebook de app in 2014 over. Het was echter lange tijd onduidelijk hoe het bedrijf van Zuckerberg geld ging verdienen aan het ontvangen en versturen van berichten, maar dat wordt steeds duidelijker. Bedrijven gaan namelijk betalen voor contact met (potentiële) klanten, zo meldt WhatsApp op haar blog. Ten eerste krijgen ondernemingen de mogelijkheid om jou direct berichtjes te sturen, bijvoorbeeld een boardingpass of verzendbevestiging. Dit kunnen zij pas doen nadat jij je nummer hebt doorgegeven via de website of app van het bedrijf.

















