Het aantal internet abonnementen met vaste telefonie neemt in rap tempo af. In het eerste kwartaal van 2017 sloot nog 52 procent van de consumenten via Pricewise een abonnement inclusief vaste telefonie af, in het eerste kwartaal van 2018 was dat nog maar 33 procent. Ook kiezen steeds meer consumenten voor een ‘internet only’-abonnement. Het aandeel van ‘internet only’-abonnementen is in het eerste kwartaal van 2018 gestegen naar 20 procent, ten opzichte van 15 procent in het eerste kwartaal van 2017.
Als gevolg hiervan is ook het aandeel alles-in-1-abonnementen met 36 procent afgenomen. Per saldo is het aantal abonnementen inclusief vaste telefonie met 36 procent afgenomen.
Pricewise constateert ook dat gemiddelde snelheid van verkochte abonnementen snel toeneemt. Was de gemiddelde snelheid in het eerste kwartaal van 2017 62 Mb/s van alle verkochte abonnementen via Pricewise, in het eerste kwartaal van 2018 kwam deze uit op 95 Mb/s. Dit is een snelheidstoename van circa 50 procent. Ondanks de aangekondigde prijsstijging van de meeste abonnementen per 1 juli, gaat de prijs per Mb/s omlaag.
vrijdag 29 juni 2018
maandag 25 juni 2018
Patentzaak KPN tegen TCL
KPN heeft een rechtszaak aangespannen tegen het bedrijf TCL vanwege schending van patentrecht. Het gaat om twee patenten voor data-overdracht rond Web Real-Time Communication ofwel WebRTC. KPN wil een schadevergoeding van TCL.
dinsdag 19 juni 2018
Xelion presenteert nieuwe release van cloudtelefonie
Xelion presenteerde vandaag de nieuw versie van haar cloud telefoniedienst Xelion7 in Het Spant in Bussum voor een publiek van ruim 300 gespecialiseerde ICT-resellers. Xelion7 is de opvolger van Xelion6 waarmee circa 10.000 bedrijven en meer dan 100.000 gebruikers werken.
Naast een volledige telefoniecentrale biedt Xelion7 ook integratie met CRM en andere communicatiefuncties zoals chat, sms of agenda. Het platform van Xelion is volledig open en geeft gebruikers keuzevrijheid voor onder meer de vaste en mobiele provider van bedrijven. Xelion is in vijf jaar gegroeid tot het grootste in Nederland ontwikkelde aanbieder van cloudtelefonie.
Xelion heeft haar vleugels de afgelopen jaren uitgeslagen en biedt diensten in vijf Europese landen via een snelgroeiend aantal gecertificeerde resellers.
Naast een volledige telefoniecentrale biedt Xelion7 ook integratie met CRM en andere communicatiefuncties zoals chat, sms of agenda. Het platform van Xelion is volledig open en geeft gebruikers keuzevrijheid voor onder meer de vaste en mobiele provider van bedrijven. Xelion is in vijf jaar gegroeid tot het grootste in Nederland ontwikkelde aanbieder van cloudtelefonie.
Xelion heeft haar vleugels de afgelopen jaren uitgeslagen en biedt diensten in vijf Europese landen via een snelgroeiend aantal gecertificeerde resellers.
ACM trekt 0900-nummers in na misbruik
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft 22 0900-nummers ingetrokken van in totaal negen verschillende bedrijven. Een aantal van deze betaalde informatienummers werd gebruikt voor het aanbieden van dure doorschakeldiensten met een tarief per minuut. Dit mag niet. Ook moesten bellers een tarief betalen terwijl er helemaal geen dienst werd geleverd.
De ACM is dit voorjaar een onderzoek gestart naar het juiste gebruik van betaalde informatienummers. Bij een eerste controle, op basis van concrete signalen van consumenten, voldeden 22 nummers niet aan de wet- en regelgeving. De ACM heeft deze nummers direct uit de lucht gehaald om verdere financiële schade voor consumenten te voorkomen. Na nader onderzoek heeft de ACM de informatienummers formeel ingetrokken. De nummergebruikers kunnen deze nummers hierdoor in de toekomst niet meer gebruiken. Henk Don, waarnemend voorzitter van de ACM: “Misbruik van betaalde informatienummers is een kwalijke zaak. De ACM gaat de komende tijd extra controleren of 0900-nummers wel voor de juiste activiteiten worden ingezet.”
Sinds december 2017 gelden er strengere regels voor het gebruik van de betaalde informatienummers 0900, 0906 en 0909. De ACM heeft destijds nummerhouders en nummergebruikers hierover geïnformeerd en controles aangekondigd. De ACM constateert dat nummerhouders en nummergebruikers hun werkwijze en tarieven hebben aangepast, maar dat de regels in een aantal gevallen toch nog worden overtreden. Handhaving blijft daarom noodzakelijk.
De ACM is dit voorjaar een onderzoek gestart naar het juiste gebruik van betaalde informatienummers. Bij een eerste controle, op basis van concrete signalen van consumenten, voldeden 22 nummers niet aan de wet- en regelgeving. De ACM heeft deze nummers direct uit de lucht gehaald om verdere financiële schade voor consumenten te voorkomen. Na nader onderzoek heeft de ACM de informatienummers formeel ingetrokken. De nummergebruikers kunnen deze nummers hierdoor in de toekomst niet meer gebruiken. Henk Don, waarnemend voorzitter van de ACM: “Misbruik van betaalde informatienummers is een kwalijke zaak. De ACM gaat de komende tijd extra controleren of 0900-nummers wel voor de juiste activiteiten worden ingezet.”
Sinds december 2017 gelden er strengere regels voor het gebruik van de betaalde informatienummers 0900, 0906 en 0909. De ACM heeft destijds nummerhouders en nummergebruikers hierover geïnformeerd en controles aangekondigd. De ACM constateert dat nummerhouders en nummergebruikers hun werkwijze en tarieven hebben aangepast, maar dat de regels in een aantal gevallen toch nog worden overtreden. Handhaving blijft daarom noodzakelijk.
Google introduceert webversie van Android Berichten
Google heeft zijn Berichten-dienst uitgebreid met nieuwe functionaliteit. Onder andere is 'Berichten voor het web' er bijgekomen, waarmee berichten via een webversie van de dienst te versturen zijn. Om de webversie te gebruiken, dienen gebruikers de app Berichten op hun Android-toestel te openen, 'Berichten voor het web' te selecteren en de qr-code op de pagina in hun browser met de telefoon te scannen. Gebruikers kunnen tekst, emoji, stickers en bijlagen sturen, net als bij de Android-versie van Berichten. Volgens Google was de webversie een veelgevraagde optie.
maandag 18 juni 2018
Mensen uitnodigen voor een WhatsApp-groep via een link of QR-code
Eén van de handigste en misschien wel meestgebruikte mogelijkheden van WhatsApp is de functie om een groepsgesprek te starten. In totaal kunnen er 256 mensen in een WhatsApp-groep. Je kunt als beheerder van een groep andere WhatsApp-gebruikers toevoegen aan een groep, maar hoe doe je dat als je hun nummer niet hebt?
woensdag 13 juni 2018
Daling vaste telefoniemarkt versnelt naar 1,2 procent
De Nederlandse vaste telefoniemarkt telde aan het eind van het eerste kwartaal van 2018 nog 6,025 miljoen aansluitingen. Dit is een daling van 1,2 procent vergeleken met het vierde kwartaal van 2017 en daarmee versnelt de daling ten opzichte van eerdere kwartalen, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper.
Ziggo blijft de grootste aanbieder qua aansluitingen ondanks het verlies van 3.000 vaste telefonie klanten gedurende het kwartaal.
De daling van de Nederlandse vaste telefoniemarkt komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 0,7 procent. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,53 miljoen, 41.000 minder dan in Q4 2017. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR lijnen met 5,5 procent naar minder dan 500.000. Het is het vierde kwartaal op rij dat naast de traditionele telefonielijnen ook de digitale telefonielijnen dalen.
Telecompaper verwacht dat de daling voor heel 2018 zal uitkomen op -3,6 procent. Voor de periode tot en met 2022 wordt een gemiddelde van -3,4 procent per jaar verwacht tot en met 2022, om uit te komen op 5,13 miljoen vaste telefonie aansluitingen.
Kabel-VoIP begint ook weer te dalen
Bij digitale telefonie daalde kabel in het eerste kwartaal met 0,1 procent naar 2,655 miljoen. In 2015 en 2016 heeft kabel VoIP ook kwartalen gehad waarin een daling werd geconstateerd, maar die werden dan gevolgd door groeikwartalen. Bij DSL VoIP en glasvezel VoIP zette de ingezette daling door, waarbij DSL met 1,6 procent daalde naar minder dan 2 miljoen VoIP lijnen en glasvezel uitkwam onder 900.000 VoIP lijnen door een kwartaaldaling van 0,8 procent.
Ziggo blijft de grootste aanbieder qua aansluitingen ondanks het verlies van 3.000 vaste telefonie klanten gedurende het kwartaal.
De daling van de Nederlandse vaste telefoniemarkt komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 0,7 procent. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,53 miljoen, 41.000 minder dan in Q4 2017. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR lijnen met 5,5 procent naar minder dan 500.000. Het is het vierde kwartaal op rij dat naast de traditionele telefonielijnen ook de digitale telefonielijnen dalen.
Telecompaper verwacht dat de daling voor heel 2018 zal uitkomen op -3,6 procent. Voor de periode tot en met 2022 wordt een gemiddelde van -3,4 procent per jaar verwacht tot en met 2022, om uit te komen op 5,13 miljoen vaste telefonie aansluitingen.
Kabel-VoIP begint ook weer te dalen
Bij digitale telefonie daalde kabel in het eerste kwartaal met 0,1 procent naar 2,655 miljoen. In 2015 en 2016 heeft kabel VoIP ook kwartalen gehad waarin een daling werd geconstateerd, maar die werden dan gevolgd door groeikwartalen. Bij DSL VoIP en glasvezel VoIP zette de ingezette daling door, waarbij DSL met 1,6 procent daalde naar minder dan 2 miljoen VoIP lijnen en glasvezel uitkwam onder 900.000 VoIP lijnen door een kwartaaldaling van 0,8 procent.
dinsdag 12 juni 2018
Videobellen met groepen op iPhone, iPad en Mac
FaceTime is een videochatdienst van Apple. Met FaceTime kun je gratis video- en audiogesprekken voeren met andere gebruikers die een iPhone, iPad, iPod touch of Mac hebben. Dit werkt zowel via 3G/4G als via Wi-Fi en het is vergelijkbaar met de manier waarop Skype, Hangout en andere chatdiensten werken. Het grote verschil is dat het alleen werkt op apparaten die door Apple zijn gemaakt. Je kunt met 32 mensen deelnemen aan een groepsgesprek in FaceTime. Wanneer één van de personen spreekt zal het videobeeld van deze deelnemer extra groot worden weergegeven, zodat je weet wie het woord heeft.
zondag 10 juni 2018
iOS krijgt ondersteuning voor melding spamtelefoontjes en sms'jes
Apple geeft iOS-gebruikers de mogelijkheid om ongewenste telefoontjes en sms'jes te rapporteren als spam. In iOS 12 komt hiervoor ondersteuning, via software van derden. Overigens heeft Apple zelf al ondersteuning ingebouwd voor het melden van spam binnen iMessage.
zaterdag 9 juni 2018
Chatdienst Yahoo Messenger stopt
Oath, een onderdeel van Verizon waar onder meer Yahoo onder valt, heeft bekendgemaakt op 17 juli te stoppen met zijn chatdienst Yahoo Messenger. Er komt niet direct een vervanger voor de dienst, die sinds 1998 beschikbaar was. In de aankondiging schrijft het bedrijf dat 'het communicatielandschap is veranderd' en dat het daarom stopt met de dienst. Mogelijk speelt de populariteit van alternatieve diensten een rol, zoals de chatapps van Facebook.
Ook Orange start met bellen via Wifi
Drie dagen nadat Telenet aankondigde dat het Voice over WiFi en Voice over 4G zal aanbieden, zegt concurrent Orange dat de functie al beschikbaar is op haar netwerk. Voice over WiFi (VoWiFi) laat gebruikers toe om te bellen via de draadloze vaste internetverbinding thuis (of elders). Dat zorgt er voor dat je binnenshuis of op plaatsen zonder mobiel netwerk toch kan bellen, een wifi-verbinding volstaat.
donderdag 7 juni 2018
Australië werkt aan decryptieplicht voor versleutelde chat-apps
De Australische overheid werkt aan wetgeving die techbedrijven verplicht om versleutelde chatgesprekken van verdachten te ontsleutelen. Minister van cybersecurity Angus Taylor liet weten dat het wetsvoorstel bestaande wetgeving zal moderniseren zodat veiligheidsdiensten toegang krijgen tot informatie die via versleutelde chat-apps wordt uitgewisseld. Wanneer bedrijven niet meewerken kunnen er hoge boetes worden opgelegd. Hoe er precies toegang tot de versleutelde data zal worden verkregen is onduidelijk.
woensdag 6 juni 2018
Ruimere mogelijkheden voor Hangouts Meet
Hangouts Meet, Googles software voor videovergaderen, zal binnenkort gebruikt kunnen worden samen met Skype for Business en oplossingen van Cisco en Polycom. Vorig jaar kondigde Google aan dat er twee varianten zouden komen van het Hangouts platform: het Slack-achtige Hangouts Chat en Hangouts Meet voor videovergaderen.
Bellen naar ander EU-land mag maximaal 19 cent per minuut kosten
Bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land mag niet meer dan 19 eurocent per minuut kosten, een sms niet meer dan 6 cent. De lidstaten, Europese Commissie en het Europees Parlement hebben daar in Brussel woensdagmorgen na maandenlang onderhandelen een politiek akkoord over bereikt. De maximumtarieven moeten gaan gelden voor alle buitenlandse gesprekken en sms'en binnen de 28 lidstaten.
dinsdag 5 juni 2018
Verbod op WhatsApp op werktelefoons door privacywet
Fabrikant van auto-onderdelen Continental gaat het gebruik van apps als WhatsApp en Snapchat op werktelefoons verbieden. Het risico op overtredingen van de nieuwe Europese privacywet wordt daardoor te groot, vindt het Duitse concern. Het verbod geldt voor alle afdelingen van het bedrijf, dat wereldwijd meer dan 235.000 werknemers heeft. Daardoor moet Whatsapp, net zoals Snapchat en andere social media, van ruim 36.000 smartphones worden gewist.
Telenet-klanten bellen binnenkort ook over 4G en Wifi
Klanten van Telenet bellen binnenkort mobiel niet langer alleen via het 2G en 3G netwerk. Met Voice over LTE en Voice over wifi kan dat ook via 4G en via Wifi.
De Belgische kabelaar kon deze technologieën implementeren dankzij de investeringen die het de afgelopen jaren deed in zijn vaste en mobiele netwerk.
Tijdens het telefoongesprek kiest de smartphone automatisch het meest geschikte netwerk om de beste belervaring te geven. Dit betekent ook dat als het mobiele bereik in huis door factoren zoals isolatie onvoldoende is, er naadloos overgeschakeld wordt naar het wifi-netwerk. De gesprekken zijn bovendien in HD-geluidskwaliteit.
De Belgische kabelaar kon deze technologieën implementeren dankzij de investeringen die het de afgelopen jaren deed in zijn vaste en mobiele netwerk.
Tijdens het telefoongesprek kiest de smartphone automatisch het meest geschikte netwerk om de beste belervaring te geven. Dit betekent ook dat als het mobiele bereik in huis door factoren zoals isolatie onvoldoende is, er naadloos overgeschakeld wordt naar het wifi-netwerk. De gesprekken zijn bovendien in HD-geluidskwaliteit.