zaterdag 30 december 2017

WeChat officieel persoonsidentificatiemiddel in China

Chinese burgers kunnen zich straks legitimeren met behulp van de WeChat-app. Een pilotprogramma is daarvoor gestart. In China is een id nodig voor de bekende zaken waarvoor dat ook in Nederland geldt, maar bijvoorbeeld ook voor het ov en inchecken in een hotel. Uiteindelijk moet de functie landelijk geïmplementeerd worden, maar er is in ieder geval nu nog geen sprake van een volledige vervanging van de Chinese ID-kaart.

vrijdag 29 december 2017

Orange begint met Visual Voicemail voor Android

Orange biedt voortaan Visual Voicemail voor Android aan. De dienst is al sinds 2011 beschikbaar voor klanten met een iPhone. Visual Voicemail is een manier om je voicemail rechtstreeks op je smartphone te beheren in plaats van door een auditief toetsenmenu te navigeren. De voicemailberichten komen toe als geluidsopnames wat het makkelijk maakt om ze te pauzeren, door te sturen of te herbeluisteren.

woensdag 27 december 2017

WhatsApp staakt ondersteuning BlackBerry 10 en Windows Phone 8.0

Vanaf 31 december ondersteunt WhatsApp BlackBerry OS, BlackBerry 10 en Windows Phone 8.0 niet meer. De app blijft wel werken op de besturingssystemen, maar krijgt geen nieuwe functies meer.

De ondersteuning voor Nokia S40 eindigt op 31 december 2018 en Android-versies 2.3.7 tot 2.3.3 blijven tot 1 februari 2020 ondersteund worden.

dinsdag 19 december 2017

Frankrijk verbiedt datadeling tussen WhatsApp en Facebook

De Franse toezichthouder CNIL verbiedt WhatsApp en Facebook om data met elkaar te delen. Dat meldt de waakhond in een verklaring. Moederbedrijf Facebook heeft een maand om de datadeling te staken. Gebeurt dit niet, dan worden er sancties overwogen. Facebook heeft Franse privacyregels geschonden door data van WhatsApp te delen, aldus CNIL. Gebruikers zijn niet gevraagd om toestemming voor de datadeling te geven. Ze konden dit alleen weigeren door hun apps te verwijderen.

Het telegram dood? Deze Groninger verstuurt er nog 25.000 per maand

Een dezer dagen werd bekend dat het Belgische telecombedrijf Proximus stopt met de mogelijkheid om telegrammen te versturen. In Nederland stopten KPN en PTT Post er al in 2001 mee. Rob van Hoof kocht destijds de dienst en verdient er nu al 16 jaar zijn brood mee.

maandag 18 december 2017

Avaya uit surseance

Avaya Holdings kan de Chapter 11 status afsluiten. Het Amerikaanse bedrijf heeft tijdens de herstructureringsprocedure de schuld op korte- en lange termijn leningen verminderd tot 3 miljard dollar en een kredietlijn van 300 miljoen opgebouwd. 'We hebben de financiële flexibiliteit om te investeren in unified communications en callcenteroplossingen nu we de omvorming voltooien naar een software, service en cloud oplossingen leverancier', aldus de verklaring van het bedrijf.

donderdag 14 december 2017

WhatsApp groeit minder hard in België

34 procent van de Belgen geeft aan WhatsApp te gebruiken. Dat is een aanzienlijke toename vergeleken met 2015 (13 procent), maar is wel opvallend minder dan het wereldwijde gemiddelde: 67 procent gebruikt WhatsApp 2 tot 3 keer per week of meer. De overige berichtendiensten (Facebook Messenger, Google Talk, MSN, BBM,...) scoren wereldwijd 66 procent. Dat blijkt uit een bevraging van BT en Cisco onder 5.000 consumenten waaronder 500 in België.

woensdag 13 december 2017

Ziggo nadert KPN op 0,2 procent in strijd ommarktleiderschap vaste telefonie

Ziggo heeft KPN bijna ingehaald in de strijd om de markt voor vaste telefonie. Met een marktaandeel van 41,4 procent is Ziggo de marktleider tot op 0,2 procentpunten genaderd.

De strijd vindt plaats om een krimpende markt. Het totaal aantal aansluitingen voor vaste telefonie zakte in het derde kwartaal van 2017 met 1 procentpunt, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper.

In totaal telde de Nederlandse vaste telefoniemarkt eind derde kwartaal nog 6,16 miljoen aansluitingen. Dit was mede het gevolg van een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen – 0,5 procentpunt - na twee achtereenvolgende stabiele kwartalen. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,6 miljoen, 30 duizend minder dan in Q2 2017. Het restant bestaat uit analoge/ISDN-aansluitingen.

De daling van het aantal aansluitingen is al gaande sinds eind 2015. Het positieve effect van triple play pakketten met (VoIP-)telefonie, internet en tv, zorgde sinds 2009 weer voor een groeiende markt in vaste telefonie. Sinds enkele jaren is dit niet meer voldoende om de ingezette daling van analoge lijnen te compenseren. Telecompaper verwacht dat de daling zal versnellen naar een gemiddelde van -2,4 procent per jaar tot en met 2021, om uit te komen op 5,45 miljoen.

Bij digitale telefonie groeide kabel met 3.000 aansluitingen in het kwartaal naar 2,656 miljoen, maar dit was niet genoeg om de daling bij DSL en glasvezel te compenseren. DSL VoIP daalde met 1,8 procent naar 2,038 miljoen en glasvezel VoIP verloor 2,1 procent in het derde kwartaal.

Tiener maakt iMessage geschikt voor Android

Als we op Apple moeten wachten, kan het nog lang duren voordat er een iMessage-app voor Android verschijnt. Daarom grijpt de 16-jarige ontwikkelaar Roman Scott zijn kans: hij heeft een gratis app gemaakt waarmee je iMessage op Android kunt gebruiken. Er zit zelfs verbeterde encryptie in, je kunt contacten blokkeren, emoji gebruiken en de app aanpassen aan je voorkeuren. Allemaal functies die je zelfs niet op de iPhone krijgt.  Maar je kunt het niet zomaar gebruiken…

donderdag 7 december 2017

ACM waarschuwt aanbieders van informatienummers

De Autoriteit Consument & Markt heeft de houders van een informatienummer geïnformeerd over aangescherpte regels. Aanleiding voor de nieuwe regels is de onophoudelijke stroom aan vragen en klachten over dure doorschakelservices en betaaldiensten. De aangescherpte regels gelden voor 0900-, 0906- en 0909-nummers.

Houders van een informatienummer moeten voortaan aan het begin duidelijk maken wie zij zijn en aangeven wat de voornaamste kenmerken zijn van hun dienst. Een doorschakelservice of betaaldienst met een tarief per minuut mag voortaan niet meer worden aangeboden met een 0900- of 0909-nummer. Gebruikt een doorschakelservice of een betaaldienst een 0900- of 0909-nummer met een tarief per gesprek? Dan geldt hiervoor het maximale bedrag van €1,60 per gesprek.

De ACM gaat vanaf januari 2018 controleren of de houders van uitgegeven nummers zich aan de regels houden. Nummerhouders mogen bellers niet eindeloos aan het lijntje houden. De ACM kan een nummer intrekken als een nummerhouder zich niet aan de regels houdt.

Stel: een consument wil bellen naar bijvoorbeeld de politie, Belastingdienst of de klantenservice van zijn telecomaanbieder. Deze organisaties hebben zelf een telefoonnummer waarmee consumenten gratis of tegen een laag tarief kunnen bellen. Er zijn echter ook doorschakeldiensten die consumenten verleiden via hen te bellen. Zij kopen advertentieruimte in bij zoekmachines en verschijnen zo hoog in de zoekresultaten. Voorheen kon het dan gebeuren dat een consument via een doorschakeldienst van 90 cent per minuut belde, zonder dat hij zich daarvan bewust was.
De nieuwe regels voorkomen dat een 0900- of 0909-nummer wordt ingezet om het informatietarief zo lang mogelijk in rekening te brengen.

Politie start met WhatsApp initiatief tijdens de jaarwisseling

Een jaarwisseling verloopt rumoeriger dan in reguliere nachten. Meestal is het een drukke nacht met veel meldingen over ordeverstoringen, ernstige overlast en/of vernielingen. Dit soort incidenten horen niet samen te vallen met een jaarwisseling. Het feestelijke karakter van Oud en Nieuw zou centraal moeten staan. Daarom zijn politie en gemeente voortdurend bezig zich voor te bereiden op een komende jaarwisseling. Tijdens de komende jaarwisseling richt de politie voor de eerste keer een specifieke WhatsApp groep voor Almere in.

Het is een pilotproject dat zich dit jaar richt op de wijken Muziekwijk-Zuid/ Tussen de Vaarten/ Striphelden-Molen- en Eilandenbuurt. De WhatsApp coördinatoren in deze wijken hebben rechtstreeks contact met de politie in Almere en geven direct informatie over incidenten die dan plaatsvinden. Medewerkers van de politie zijn tijdens de jaarwisseling vrijgemaakt om aan de slag te gaan met deze informatie. Waardevolle tijd gaat hierdoor niet verloren. Bovendien kunnen de coördinatoren ook gewaarschuwd worden op het moment dat er iets in de wijk gebeurt dat aandacht vraagt.

donderdag 30 november 2017

Gigaset’s Maxwell-reeks gecertificeerd op BroadSoft-platform

Gigaset Communications GmbH heeft zijn Maxwell-reeks gecertificeerd op het platform van BroadSoft, de toonaangevende technologische innovator in cloud PBX-, Unified Communications-, samenwerkings- en contactcenteroplossingen. Met de certificering van de Maxwell Basic, Maxwell 3 en de nieuwe Maxwell 2 is nu het complete Gigaset pro-productportfolio gecertificeerd op het platform: van desktoptelefoons tot en met IP DECT-systemen voor draadloze apparatem.

In 2012 certificeerde Gigaset Communications GmbH al een deel van zijn professionele productportfolio op het BroadSoft-platform. Nu productfuncties zijn verbeterd en nieuwe producten zijn toegevoegd aan het portfolio – zoals de nieuwe IP desktopoplossing Maxwell 2 –, was er een uitgebreider niveau van interoperabiliteit nodig. Zo is nu ook autoprovisioning mogelijk, wat eenvoudige installatie van producten op het platform mogelijk maakt. Dankzij hun werking op het Gigaset pro Software Platform bieden alle producten bovendien optimale gebruiksvriendelijkheid.

woensdag 29 november 2017

Waar blijven iMessage in iCloud en AirPlay 2?

Toen Apple tijdens de WWDC iOS 11 onthulde, werden iMessage in iCloud en AirPlay 2 als twee nieuwe functies aangekondigd. Inmiddels zijn we heel wat iOS-versies verder, maar beide functies zijn nog niet voor het grote publiek beschikbaar. Het lijkt er ook niet op dat de functies nog dit jaar komen. iMessage in iCloud en AirPlay 2 zijn twee nieuwe functies waar gebruikers op zitten te wachten. Met iMessage in iCloud zorg je ervoor dat al je berichten met end-to-end-encryptie opgeslagen staan in iCloud en gesynchroniseerd worden tussen al je apparaten.

Intercity Technology vernieuwt de mobiele abonnementsvormen

Aanbieder van zakelijke communicatieoplossingen Intercity Technology heeft haar abonnementsvormen verfrist en de tarieven hierbij aangepast. Alle abonnementen zijn tegen het licht gehouden en waar nodig aangepast. Ook zijn de prijzen verlaagd. Intercity maakt gebruik van het kwaliteitsnetwerk van KPN inclusief 4G en HD voice waardoor topkwaliteit geboden wordt tegen zeer interessante tarieven.

dinsdag 28 november 2017

Niet langer inloggen op Skype met Facebook

Vanaf 10 januari moeten gebruikers die nu nog via hun Facebook-account inloggen, een Microsoft-account hebben om gebruik te maken van de Voip- en messaging-dienst, zo heeft Microsoft bekendgemaakt. De feature om via Facebook in te loggen was al niet meer beschikbaar in Skype voor Windows 10 en in de nieuwste versie van de software voor Android, iOS, Windows, Linux en Mac. In oude desktopversies van Skype en in Skype for Web is het nog wel mogelijk om via een Facebook-profiel in te loggen.

maandag 27 november 2017

Chat en voice bepalen de toekomst van digitale communicatie

Als je naar Wechat in China kijkt en de ontwikkelingen rond chatbots op Messenger, dan duurt het niet lang meer voor we ook hier in Europa massaal gebruikmaken van conversational interfaces, of dat nu spraakassistenten of chatapps zijn. Wat zijn de gevolgen hiervan voor ontwerpers, marketeers, programmeurs en onderwijsinstellingen? Die vraag stond centraal tijdens het Freshheads Debat dat we op tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven hielden met panelleden Gijs van de Nieuwegiessen (Flow.ai), Emiel Krahmer (Tilburg University), Wilbert Baan (KLM) en ikzelf namens Freshheads. Vier stellingen werden besproken en we delen graag de uitkomsten met je.

NXTvoice 100% geïntegreerd met Office365

NXTvoice, het hosted VOIP telecommunicatie platform van Europees provider NXTcom is nu ook gecertificeerd voor Office 365. Het wereldwijde hosted VoIP platform voor de zakelijke markt heeft zowel haar siptrunks als haar cloud telefonie licenties volledig geïntegreerd met Office 365, waardoor gebruikers van Office 365 nu alle telefonie functionaliteiten ook vanuit Office365 kunnen realiseren.

Dus ook Skype for Business eenvoudig zowel intern als extern voorzien van telefonie functionaliteiten zonder moeilijke tussen hard- en software apparatuur. Gewoon werken zoals het hoort. De integratie met Office365 is vanaf heden dus ook voor de partners (Reseller & wholesale) van NXTcom beschikbaar die nu al gebruik maken NXTvoice.

NXTvoice voegt PSTN-toegang toe aan Microsoft Office 365 waardoor er met de bestaande Skype for Business licenties (belangrijk onderdeel van Office 365) getelefoneerd kan worden met behoud van SIP-trunk en telefoonnummers (zowel vast als mobiel).

donderdag 23 november 2017

Zo kun je met WhatsApp gratis bellen en videobellen

Bellen via WhatsApp kan soms wat verwarrend, want als je in de app op het telefoonhoorntje klikt, dan bel je die persoon niet op de normale manier. Je start een audio-gesprek in WhatsApp en dat werkt nét even anders. WhatsApp-bellen is gratis, je gebruikt alleen wat dataverkeer. De app belooft daarbij zuinig te zijn: een telefoongesprek kost ongeveer 500 Kilobyte per minuut. Met een databundel van 100 MB kun je ongeveer 200 minuten bellen. Als je iemand wilt bellen via WhatsApp dan druk je simpelweg bij iemands naam op de telefoonhoorn-icoontje. Dat kan bijvoorbeeld rechtsbovenin een chatgesprek of op de pagina met contactinformatie. Als je onderin het menu op gesprekken klikt, kun

dinsdag 21 november 2017

Proximus komt huurders vaste toestellen toch tegemoet

Proximus zal de 150.000 klanten die al jaren een vast telefoontoestel huren bij de volgende factuur een brief sturen. Daarin vertelt het bedrijf hoe ze de huur kosteloos kunnen opzeggen. Wie dat doet, zal bovendien zijn vast toestel mogen houden. Een financiële compensatie komt er niet. Sommige abonnees huren al jarenlang een toestel zonder dat ze zich daar bewust van zijn. Vaak hebben ze een veelvoud betaald van de waarde van de telefoon. Het is wel aan de klant zelf om contact op te nemen met het telecombedrijf (telefonisch of via de website) om de huur stop te zetten.

Google werkt aan dualsimfunctie in Telefoon-app

Google werkt aan een functie voor het gebruik van twee simkaarten met de Telefoon-app in Android. Veel fabrikanten vervangen de Telefoon-app die standaard in het besturingssysteem zit, vermoedelijk mede omdat die zulke functies niet ondersteunt. Veel telefoons hebben een dualsimvariant, al zijn die lang niet allemaal te koop in de Benelux.

donderdag 16 november 2017

'WhatsApp krijgt groepschats waarin alleen een beheerder berichten kan sturen'

WhatsApp krijgt naar alle waarschijnlijkheid groepschats waarin alleen een beheerder berichten kan sturen. Andere deelnemers in de groep kunnen niet reageren. De functie zou bijvoorbeeld dienst kunnen doen voor mededelingen vanuit scholen of bedrijven. Wie toch een bericht wil sturen, kan dan de beheerder of beheerders een tekstbericht sturen via een speciale knop.

woensdag 15 november 2017

Telegram laat je nu berichten opslaan en is aangepast voor iPhone X

De populaire chatapp Telegram is vandaag bijgewerkt met een grote nieuwe update. Versie 4.5 voegt niet alleen nieuwe functies toe, zoals het versturen van foto-albums en het opslaan van berichten, maar is ook aangepast voor de iPhone X. Hierdoor staan knoppen en andere elementen niet meer in de weg. Elk album kan maximaal tien foto’s of video’s bevatten. Dit zorgt er ook voor dat je als ontvanger slechts één notificatie krijgt, in plaats van allerlei individuele meldingen. Je kan zelf ook bepalen in welke volgorde de foto’s verstuurd worden.

Skype verliest hoger beroep om weigering verdachten in België af te tappen

Skype heeft in België een hoger beroep verloren in de zaak om zijn weigering de gesprekken van twee verdachten af te tappen. De Microsoft-dochter moet de vorig jaar opgelegde boete van 30.000 euro alsnog betalen, hoewel de bedrijven nog wel verdere juridische acties overwegen. De advocaat van Skype argumenteerde volgens Reuters in het hoger beroep opnieuw dat het bedrijf technisch gezien geen telecombedrijf is en daarom niet verplicht is om mee te werken aan dergelijke bevelen van de Belgische autoriteiten. Daar ging ook de hogere rechter niet in mee; onder 'telecommunicatie' valt in de Belgische wet ook 'elektronische communicatie'.

maandag 13 november 2017

‘WhatsApp werkt aan iPad-versie’

Veruit de meeste mensen gebruiken WhatsApp vanaf hun smartphone, maar via aparte apps voor bijvoorbeeld de desktop kun je ook WhatsAppen vanaf je computer. Het lijkt erop dat WhatsApp de ondersteuning uit wil gaan breiden, want er zijn aanwijzingen gevonden dat WhatsApp werkt aan een versie voor de iPad, zo ontdekte een Twitter-account dat vaak nieuwe functies onthult.

vrijdag 10 november 2017

Samsung Galaxy S8 heeft microfoonproblemen

Steeds meer gebruikers van de Samsung Galaxy S8 en Galaxy Note 8 zeggen onverstaanbaar te zijn op hun toestel. Even blazen lost het op, maar toch is waarschijnlijk niet stof het probleem. Doorgaans is onduidelijk geluid het gevolg van stof aan de binnenkant van je smartphone. Als het probleem echter ook verholpen kan worden met een reboot, is dat waarschijnlijk niet het geval.

zaterdag 4 november 2017

Nepversie WhatsApp voor Android meer dan een miljoen keer gedownload

Een vervalste versie van WhatsApp voor Android is meer dan een miljoen keer gedownload voordat deze van de Play Store verwijderd werd. De app, die voor technisch minder onderlegde gebruikers waarschijnlijk niet van echt te onderscheiden viel, werd gebruikt om reclame-inkomsten te genereren. Hoewel de vervalste applicatie inmiddels van de Play Store verwijderd is, heeft Motherboard de nodige screenshots weten te verzamelen. Ook is een cached versie van de webpagina nog beschikbaar. Het verschil tussen de echte WhatsApp en deze versie is de naam, die veranderd is naar 'Update WhatsApp'.

vrijdag 3 november 2017

Dual Messenger op Samsung-smartphones

Met Dual Messenger kun je meerdere accounts voor Facebook, Skype en andere diensten op één smartphone gebruiken. Op steeds meer Samsung-smartphones is deze functie te activeren. Dual Messenger is sinds eind vorig jaar op een klein aantal Samsung-smartphones te vinden, waaronder de Galaxy J5 (2017) en Galaxy Note 8. Vanaf Android 8.0 staat de feature echter standaard op smartphones van het bedrijf. Dat betekent dat je ook met de Samsung Galaxy S8, die begin 2018 een update krijgt, deze feature kunt gebruiken.

woensdag 1 november 2017

Beveiligde chatdienst Signal nu als desktop-app voor de Mac

Open Whisper Systems, het bedrijf achter de berichtendienst Signal, heeft nu ook een losse desktop-app uitgebracht voor macOS, Windows en Linux. Eerder was de dienst al te gebruiken via een Chrome-extensie, maar die zal nu worden uitgefaseerd. De zelfstandige desktop-app is identiek aan de oudere Chrom-app, maar je hoeft niet langer van de Chrome-browser gebruik te maken.

Google komt met zakelijke videovergadering-camera's

Google heeft een systeem voor zakelijke videovergaderingen aangekondigd. Het systeem kan automatisch op sprekende personen inzoomen. Google presenteerde het Hangout Meet videosysteem dinsdag. Het systeem bestaat uit een 4K-camera met een blikveld van 120 graden, heeft een 10,1 inch touchscreen voor bediening en een Asus Chromebox drijft het geheel aan.

vrijdag 27 oktober 2017

EU: WhatsApp blijft privacywet overtreden

WhatsApp heeft het nog steeds aan de stok met Brussel. De Europese privacywaakhond begon in 2016 een onderzoek naar het delen van data tussen WhatsApp en Facebook. De chat-app beloofde verbetering, maar er is erg weinig vooruitgang geboekt. Dat blijkt uit een brief van Europese toezichthouders aan WhatsApp-CEO Jan Koum. De dienst is nog steeds niet transparant genoeg en daarnaast hebben gebruikers geen controle over wat er met hun data gebeurt.

zondag 22 oktober 2017

WhatsApp brengt update uit

De afgelopen weken speelt er een probleem met WhatsApp in iOS 11, waardoor je nieuwe berichten eenvoudig kunt missen. Veel gebruikers krijgen namelijk geen melding van binnenkomende WhatsApp-berichten, maar er is nu goed nieuws. WhatsApp zou van plan zijn om de komende dagen een nieuwe update uit te brengen, waardoor dit probleem opgelost wordt. In de tussentijd is er ook een mogelijke oplossing beschikbaar.

woensdag 18 oktober 2017

Bug: macOS High Sierra vertraagt iMessage-berichten

Reageren je contacten de laatste tijd traag op iMessage-berichten? Dan is de kans groot dat ze getroffen zijn door een bug in macOS High Sierra. Om een nog onbekende reden komen berichten met vertraging aan op een Mac. Vaak meer dan een half uur later. Met trucjes als iMessage in- uitschakelen is het probleem tijdelijk te verhelpen. Een permanente oplossing is niet voorhanden en de vertraging is ook in de laatste bèta van macOS High Sierra (10.13.1) aanwezig.

WhatsApp laat gebruikers locaties live delen

WhatsApp laat gebruikers hun locaties live delen. Dit maakt het mogelijk anderen op de kaart te volgen tijdens bijvoorbeeld een autorit. De nieuwe functie kan worden geactiveerd door bij een chat een locatie te delen en vervolgens op 'Deel live locatie' te drukken. Volgens WhatsApp wordt de locatie-informatie beveiligd met end-to-end encryptie.

dinsdag 17 oktober 2017

CC4Skype maximaliseert Contact Center agent efficiëntie

CC4Skype, een expert op het gebied van Contact Center oplossingen voor Skype for Business, heeft tijdens de GITEX Technology Week in Dubai haar e-mailoplossing geïntroduceerd. Net zoals bij alle nieuwe functionaliteiten die aan CC4Skype worden toegevoegd, is ook e-mail routering nu al voor bestaande CC4Skype-klanten beschikbaar. De geavanceerde e-mail routeer functionaliteit, op basis van Exchange Web Services (EWS), maakt de oplossing uniek.

Met CC4Skype worden e-mails en telefoongesprekken in dezelfde client afgehandeld als andere digitale communicatiekanalen. Gebruikers kunnen de verschillende kanalen gelijktijdig afhandelen zonder te schakelen tussen applicaties. Hierdoor wordt de efficiëntie verbeterd en de productiviteit verhoogd. Het unieke aan de oplossing  van CC4Skype is hoe inkomende e-mails worden gerouteerd via dezelfde krachtige engine als bij telefoongesprekken. Hiermee kunnen telefoongesprekken en e-mails op basis van kennis en vaardigheden gerouteerd worden naar de juiste afdeling, werkgroep of specifieke medewerker.

Wanneer een agent is toegewezen aan wachtrijen voor zowel e-mail als telefoongesprekken, kan de beheerder prioriteitsregels instellen waarbij telefoongesprekken bijvoorbeeld altijd voorrang krijgen. Wanneer een e-mail binnenkomt, heeft de agent de keuze om te antwoorden (op basis van rich html), af te drukken, te negeren (in welk geval de e-mail teruggaat naar de wachtrij), te sluiten of toe te voegen aan de blacklist (in geval van spam).

Rusland beboet Telegram wegens niet overhandigen decryptie-sleutels

Telegram heeft in Rusland een boete van 800.000 roebel (11.824 euro) gekregen, omdat het geen decryptiesleutels wilde overhandigen aan de overheid. Met een dergelijke sleutel is het mogelijk om versleutelde berichten van gebruikers alsnog te kunnen lezen. Telegram claimt dat de eisen van de FSB, de beveiligingsorganisatie van de staat, tegen de grondwet ingaan. In de grondwet staat dat iedereen "het recht heeft tot privacy omtrent correspondentie, telefoongesprekken, post, telegrafische en andere communicatie".

maandag 16 oktober 2017

'WhatsApp krijgt volgend jaar functie om te videobellen in groepen'

WhatsApp krijgt mogelijk volgend jaar een functie om met verschillende mensen tegelijk te videobellen. Facebooks andere chatapp, Messenger, ondersteunt die functie al wel en nu zou WhatsApp intern werken aan groepsvideochats. WABetaInfo, dat vaak als eerste onaangekondigde functies in WhatsApp ontdekt, zegt nog niets te kunnen laten zien, maar de site zou 'referenties' naar de komende functie hebben gevonden.

vrijdag 13 oktober 2017

KPN start 16 oktober met Visual Voicemail voor Android

KPN wijzigt zijn voicemaildienst van 16 tot en met 25 oktober en brengt Visual Voicemail naar zowel consumenten als zakelijke klanten. Het gaat daarbij om de app voor Android. Bij iOS wordt Visual Voicemail geïntegreerd, maar dat volgt later dit jaar. KPN heeft de langverwachte komst van Visual Voicemail op zijn forum bevestigd en het bedrijf heeft de informatie over de wijzigingen op zijn site gezet. Van 16 tot en met 25 oktober moeten de wijzigingen plaatsvinden. Ergens rond die tijd moet de Android-app beschikbaar komen die gebruikers kunnen inzetten om berichten af te luisteren, te pauzeren of door- en terug te spoelen.

donderdag 12 oktober 2017

Telegram-update laat zien waar je vrienden zijn

Telegram-gebruikers kunnen voortaan hun live locatie delen met vrienden, familie en andere contacten. De laatste update verbetert tevens de mediaspeler. De Live Locatie-tracker is onderdeel van versie 4.4 van Telegram, die nu beschikbaar is voor iedereen. Na installatie kun je in elk gesprek je actuele locatie delen. Andere apps laten je eenmalig je locatie delen op het moment van versturen, maar met deze functie kun je je vrienden langere tijd op de voet volgen.

woensdag 11 oktober 2017

Cortana huist voortaan in Skype

Microsoft heeft zijn spraakhulpje Cortana geïntegreerd in Skype, althans voor gebruikers van iOS en Android in de VS. Cortana verschijnt voortaan als een permanent contact in de contactenlijst van Skype, maar werkt verder net zo als elders. Zij kan vragen beantwoorden, bijvoorbeeld wat voor weer het wordt.

dinsdag 10 oktober 2017

Slaappatroon WhatsApp-gebruikers eenvoudig te volgen

Het is eenvoudig om het WhatsApp-gebruik en slaappatroon van WhatsApp-gebruikers te volgen. Informatie die bijvoorbeeld aan zorgverzekeraars en kredietbureaus kan worden verkocht, zo stelt software-engineer Robert Heaton. Aan de hand van alleen het telefoonnummer van een WhatsApp-gebruiker is het mogelijk om zijn status uit te lezen, zoals of hij online is en wanneer hij voor het laatst is gezien. Het is hiervoor niet nodig om met de WhatsApp-gebruiker bevriend te zijn. Alleen een telefoonnummer is voldoende. Heaton schreef een eenvoudig script dat de informatie elke 10 seconden bij WhatsApp opvraagt.

zaterdag 7 oktober 2017

Chatprogramma AIM stopt na twintig jaar

AOL Instant Messenger, beter bekend onder de afkorting AIM, houdt ermee op. De chatdienst was vooral rond de eeuwwisseling populair, maar wordt inmiddels nog nauwelijks gebruikt. Ongeveer twintig jaar na de introductie wordt de dienst stopgezet. Eigenaar AOL heeft een Tumblr-post online gezet waarin het bedrijf terugkijkt op twintig jaar AIM, en waarin het opmerkt de beslissing te hebben genomen om niet langer met het chatprogramma door te gaan.

Afbeeldingen gelekt van Whatsapp Business

Er zijn afbeeldingen gelekt van Whatsapp Business, de zakelijke versie van de communicatiedienst. Die moet in de nabije toekomst bedrijven aantrekken. Met de Business-versie hebben bedrijven onder andere toegang tot statistieken en profielen. De zakelijke versie van WhatsApp kwam vorige maand aan het licht, toen KLM meldde actief te worden op WhatsApp en daar onder meer vragen beantwoorden van klanten en instapkaarten uitdelen.

vrijdag 6 oktober 2017

Zo werkt de zoekfunctie in WhatsApp

WhatsApp heeft een handige zoekfunctie waardoor je snel naar specifieke berichten binnen een bepaalde chat kunt zoeken. In deze tip lees je hoe je de zoekfunctie gebruikt en op welke manieren je allemaal naar WhatsApp-berichten en -contacten kunt zoeken. Je kunt op verschillende manieren de juiste WhatsApp-berichten terugvinden waar je naar op zoek bent. Je kunt gebruikmaken van Spotlight, van de algemene zoekfunctie in WhatsApp of door specifieke chats zoeken. Hieronder lees je hoe je elke manier van zoeken in WhatsApp gebruikt.

Microsoft gelooft in bel- en videobots voor Skype

Microsoft gaat nog een stapje verder in het geloof in bots. Dat blijkt uit de tools die beschikbaar zijn gemaakt voor ontwikkelaars. Daarmee kunnen ze bots onderdeel maken van de audio- en videogesprekken in Skype. Hoe stelt Microsoft zich dat precies voor?

Terecht of niet, bots zijn in een hele korte tijd een vast onderdeel geworden van het marketing- en servicevocabulair. Met computergestuurde gesprekken beantwoorden bedrijven de veel voorkomende vragen van klanten. Of ze koppelen een bot op zo’n manier aan de systemen dat ze zijn te gebruiken voor selfservicing. Denk dan bijvoorbeeld aan de vliegmaatschappij die zijn klanten al pratende laat inchecken voor een vlucht.

zondag 1 oktober 2017

Zo voer je groepsgesprekken op Twitter

De groepsberichten van Twitter kunnen net als bij normale DM’s zo lang zijn als je zelf wilt. Je bent dus niet gebonden aan het maximum van 140 tekens. Wel is er een maximum aan het aantal mensen dat kan deelnemen; bij de introductie was dat maximaal 20 mensen. Niet iedereen hoeft elkaar te volgen, om te kunnen deelnemen aan de chat. Als je al een bestaande Twitter DM-conversatie met een groep of een bepaalde persoon hebt, kun je daar nieuwe mensen aan toevoegen. Die personen krijgen wel alle eerdere berichten te zien, dus check even of je geen vertrouwelijke informatie hebt uitgewisseld.

donderdag 28 september 2017

Polycom kondigt ondersteuning aan voor Microsoft Teams

De HD stem- en videotechnologie-portfolio van Polycom is nu ook beschikbaar voor Microsoft's nieuw aangekondigde Teams-samenwerkingsplatform. Microsoft heeft dit platform op de jaarlijkse Microsoft Ignite-conferentie geïntroduceerd.

Met Polycom RealConnect kunnen online gebruikers van Skype for Business in Office 365 en non-Skype for Business-gebaseerde tools eenvoudig contact maken. Migratie naar de cloud en Office 365 is voor elke organisatie weer anders en gebeurt vaak in fasen. Om deze kloof te overbruggen introduceert Polycom de nieuwe Polycom RealConnect Hybrid-oplossing.

Deze oplossing maakt eenvoudig verbinding met Skype for Business-gebruikers en bestaande videoapparaten via de video-oplossing van Polycom in Microsoft Azure. Wanneer klanten klaar zijn om te migreren naar Office 365 en Skype for Business Online, kunnen ze gewoon overstappen naar RealConnect voor een Office 365 abonnement. RealConnect Hybrid is beschikbaar vanaf oktober.

Amazon presenteert apparaat voor vast bellen via Echo-speakers en alarmklok

Amazon heeft op een eigen evenement een apparaatje getoond dat gebruikers kunnen inzetten om via Echo-speakers vaste nummers te bellen. Tot nu toe konden Echo-speakers alleen met elkaar bellen, maar met het kastje wordt het mogelijk om alle vaste nummers te bereiken. Het kastje moeten gebruikers inpluggen op de aansluiting van een vaste telefoon, waarna die draadloos verbinding maakt met een Echo-speaker om bellen mogelijk te maken. Ook het bellen van het Amerikaanse alarmnummer 911 is mogelijk, meldt Engadget.

dinsdag 26 september 2017

Worldmeetings lanceert eerste Virtual Meeting Room zonder abonnement

Worldmeetings gaat in samenwerking met KPN, als eerste intermediair in de markt een Virtual Meeting Room (VMR)-verbinding aanbieden, zonder dat hier een abonnement voor nodig is. Hiermee komt Worldmeetings tegemoet aan de wens van vergaderend Nederland.

Uit recent onderzoek bleek namelijk dat 83 procent van de boekers bereid is nieuwe technologieën te omarmen. Ook hecht vergaderend Nederland veel waarde aan een groene locatie (80 procent).

Een Virtual Meeting Room is een vergaderruimte ‘in de cloud’, toegankelijk voor deelnemers via videoconference vanaf de eigen werkplek. De VMR reduceert zowel kosten als CO2 uitstoot, door middel van het beperken van reisbewegingen. “Fysiek wordt het nieuwe uniek”, zegt Henk Evers, Sales Manager bij KPN Talk en Vision. ”Online meeten zal over enkele jaren de standaard zijn.”

Videomeeting en -conferencing bestaat al jaren. Veel organisaties gebruiken Skype of andere gratis programma’s. Het gebruik van deze technologieën is al zo wijdverspreid, dat uit eerder genoemd onderzoek blijkt dat 15 procent van de geïnterviewden verwacht dat face to face meetings in de komende vijf jaar overbodig worden.

Het boeken van een VMR verschilt tegenwoordig weinig van het boeken van een fysieke vergaderruimte. Dit is zeer belangrijk; 94 procent van de geïnterviewden gaf namelijk aan dat een vergaderruimte geen gedoe moet geven.

'China heeft WhatsApp grotendeels geblokkeerd'

Volgens cryptograaf Nadim Kobeissi, van het in Parijs gevestigde beveiligingsbedrijf Symbolic Software, heeft de Chinese overheid WhatsApp geblokkeerd. Er waren al eerder problemen met het sturen van video's en foto's, maar nu zouden ook tekstberichten volledig geblokkeerd worden. Facebook, de eigenaar van WhatsApp, heeft nog niet gereageerd op een verzoek tot commentaar van The New York Times.

donderdag 21 september 2017

VodafoneZiggo levert vaste communicatie aan Nederlandse gemeenten

Vandaag ondertekent VodafoneZiggo het contract GT Vaste Communicatie met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Vanaf 2018 zullen zo’n 200 gemeenten diensten voor vaste data, vaste spraak en internet gaan afnemen onder het nieuwe contract. Het contract loopt voor een periode van 5 tot maximaal 11 jaar.

Voor het nieuwe bedrijf is dit niet de eerste grote aanbesteding dit jaar. Zo wonnen Vodafone en Ziggo al meerdere opdrachten waaronder de aanbesteding voor het leveren van mobiele communicatiediensten (IWR2017 Mobiele Communicatiediensten) en de aanbesteding voor servicenummers (IWR2017 Inbound) uit het IWR2017 programma van de Rijksoverheid.

dinsdag 19 september 2017

Korrelatie eerste hulpdienst die hulp biedt via WhatsApp

Na een proef van een paar maanden stapt ook Korrelatie over op WhatsApp. Sinds januari 2017 hebben al meer dan 700 mensen gebruik gemaakt van dit medium.

De proef van Korrelatie begon rond een uitzending van Goede Tijden, Slechte Tijden in januari over zelfbeschadiging. RTL wees kijkers via haar sociale media op het feit dat zij konden appen met hulpverleners van Korrelatie.

Korrelatie heeft de hulpverlening via WhatsApp tot nu toe nog niet heel actief onder de aandacht gebracht, dus de hulpdienst verwacht dat het aantal hulpvragen nu gaat toenemen.

Uit de pilot blijkt dat de meeste hulpvragers die van WhatsApp gebruikmaken een leeftijd van 21-30 jaar hebben, gevolgd door 11-20 jarigen en 31-40 jarigen. Van de telefonische hulpverlening door Korrelatie maken nog steeds de meeste mensen gebruik, vooral de groep 31-60 jarigen.