zaterdag 30 december 2017

WeChat officieel persoonsidentificatiemiddel in China

Chinese burgers kunnen zich straks legitimeren met behulp van de WeChat-app. Een pilotprogramma is daarvoor gestart. In China is een id nodig voor de bekende zaken waarvoor dat ook in Nederland geldt, maar bijvoorbeeld ook voor het ov en inchecken in een hotel. Uiteindelijk moet de functie landelijk geïmplementeerd worden, maar er is in ieder geval nu nog geen sprake van een volledige vervanging van de Chinese ID-kaart.

vrijdag 29 december 2017

Orange begint met Visual Voicemail voor Android

Orange biedt voortaan Visual Voicemail voor Android aan. De dienst is al sinds 2011 beschikbaar voor klanten met een iPhone. Visual Voicemail is een manier om je voicemail rechtstreeks op je smartphone te beheren in plaats van door een auditief toetsenmenu te navigeren. De voicemailberichten komen toe als geluidsopnames wat het makkelijk maakt om ze te pauzeren, door te sturen of te herbeluisteren.

woensdag 27 december 2017

WhatsApp staakt ondersteuning BlackBerry 10 en Windows Phone 8.0

Vanaf 31 december ondersteunt WhatsApp BlackBerry OS, BlackBerry 10 en Windows Phone 8.0 niet meer. De app blijft wel werken op de besturingssystemen, maar krijgt geen nieuwe functies meer.

De ondersteuning voor Nokia S40 eindigt op 31 december 2018 en Android-versies 2.3.7 tot 2.3.3 blijven tot 1 februari 2020 ondersteund worden.

dinsdag 19 december 2017

Frankrijk verbiedt datadeling tussen WhatsApp en Facebook

De Franse toezichthouder CNIL verbiedt WhatsApp en Facebook om data met elkaar te delen. Dat meldt de waakhond in een verklaring. Moederbedrijf Facebook heeft een maand om de datadeling te staken. Gebeurt dit niet, dan worden er sancties overwogen. Facebook heeft Franse privacyregels geschonden door data van WhatsApp te delen, aldus CNIL. Gebruikers zijn niet gevraagd om toestemming voor de datadeling te geven. Ze konden dit alleen weigeren door hun apps te verwijderen.

Het telegram dood? Deze Groninger verstuurt er nog 25.000 per maand

Een dezer dagen werd bekend dat het Belgische telecombedrijf Proximus stopt met de mogelijkheid om telegrammen te versturen. In Nederland stopten KPN en PTT Post er al in 2001 mee. Rob van Hoof kocht destijds de dienst en verdient er nu al 16 jaar zijn brood mee.

maandag 18 december 2017

Avaya uit surseance

Avaya Holdings kan de Chapter 11 status afsluiten. Het Amerikaanse bedrijf heeft tijdens de herstructureringsprocedure de schuld op korte- en lange termijn leningen verminderd tot 3 miljard dollar en een kredietlijn van 300 miljoen opgebouwd. 'We hebben de financiële flexibiliteit om te investeren in unified communications en callcenteroplossingen nu we de omvorming voltooien naar een software, service en cloud oplossingen leverancier', aldus de verklaring van het bedrijf.

donderdag 14 december 2017

WhatsApp groeit minder hard in België

34 procent van de Belgen geeft aan WhatsApp te gebruiken. Dat is een aanzienlijke toename vergeleken met 2015 (13 procent), maar is wel opvallend minder dan het wereldwijde gemiddelde: 67 procent gebruikt WhatsApp 2 tot 3 keer per week of meer. De overige berichtendiensten (Facebook Messenger, Google Talk, MSN, BBM,...) scoren wereldwijd 66 procent. Dat blijkt uit een bevraging van BT en Cisco onder 5.000 consumenten waaronder 500 in België.

woensdag 13 december 2017

Ziggo nadert KPN op 0,2 procent in strijd ommarktleiderschap vaste telefonie

Ziggo heeft KPN bijna ingehaald in de strijd om de markt voor vaste telefonie. Met een marktaandeel van 41,4 procent is Ziggo de marktleider tot op 0,2 procentpunten genaderd.

De strijd vindt plaats om een krimpende markt. Het totaal aantal aansluitingen voor vaste telefonie zakte in het derde kwartaal van 2017 met 1 procentpunt, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper.

In totaal telde de Nederlandse vaste telefoniemarkt eind derde kwartaal nog 6,16 miljoen aansluitingen. Dit was mede het gevolg van een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen – 0,5 procentpunt - na twee achtereenvolgende stabiele kwartalen. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,6 miljoen, 30 duizend minder dan in Q2 2017. Het restant bestaat uit analoge/ISDN-aansluitingen.

De daling van het aantal aansluitingen is al gaande sinds eind 2015. Het positieve effect van triple play pakketten met (VoIP-)telefonie, internet en tv, zorgde sinds 2009 weer voor een groeiende markt in vaste telefonie. Sinds enkele jaren is dit niet meer voldoende om de ingezette daling van analoge lijnen te compenseren. Telecompaper verwacht dat de daling zal versnellen naar een gemiddelde van -2,4 procent per jaar tot en met 2021, om uit te komen op 5,45 miljoen.

Bij digitale telefonie groeide kabel met 3.000 aansluitingen in het kwartaal naar 2,656 miljoen, maar dit was niet genoeg om de daling bij DSL en glasvezel te compenseren. DSL VoIP daalde met 1,8 procent naar 2,038 miljoen en glasvezel VoIP verloor 2,1 procent in het derde kwartaal.

Tiener maakt iMessage geschikt voor Android

Als we op Apple moeten wachten, kan het nog lang duren voordat er een iMessage-app voor Android verschijnt. Daarom grijpt de 16-jarige ontwikkelaar Roman Scott zijn kans: hij heeft een gratis app gemaakt waarmee je iMessage op Android kunt gebruiken. Er zit zelfs verbeterde encryptie in, je kunt contacten blokkeren, emoji gebruiken en de app aanpassen aan je voorkeuren. Allemaal functies die je zelfs niet op de iPhone krijgt.  Maar je kunt het niet zomaar gebruiken…

donderdag 7 december 2017

ACM waarschuwt aanbieders van informatienummers

De Autoriteit Consument & Markt heeft de houders van een informatienummer geïnformeerd over aangescherpte regels. Aanleiding voor de nieuwe regels is de onophoudelijke stroom aan vragen en klachten over dure doorschakelservices en betaaldiensten. De aangescherpte regels gelden voor 0900-, 0906- en 0909-nummers.

Houders van een informatienummer moeten voortaan aan het begin duidelijk maken wie zij zijn en aangeven wat de voornaamste kenmerken zijn van hun dienst. Een doorschakelservice of betaaldienst met een tarief per minuut mag voortaan niet meer worden aangeboden met een 0900- of 0909-nummer. Gebruikt een doorschakelservice of een betaaldienst een 0900- of 0909-nummer met een tarief per gesprek? Dan geldt hiervoor het maximale bedrag van €1,60 per gesprek.

De ACM gaat vanaf januari 2018 controleren of de houders van uitgegeven nummers zich aan de regels houden. Nummerhouders mogen bellers niet eindeloos aan het lijntje houden. De ACM kan een nummer intrekken als een nummerhouder zich niet aan de regels houdt.

Stel: een consument wil bellen naar bijvoorbeeld de politie, Belastingdienst of de klantenservice van zijn telecomaanbieder. Deze organisaties hebben zelf een telefoonnummer waarmee consumenten gratis of tegen een laag tarief kunnen bellen. Er zijn echter ook doorschakeldiensten die consumenten verleiden via hen te bellen. Zij kopen advertentieruimte in bij zoekmachines en verschijnen zo hoog in de zoekresultaten. Voorheen kon het dan gebeuren dat een consument via een doorschakeldienst van 90 cent per minuut belde, zonder dat hij zich daarvan bewust was.
De nieuwe regels voorkomen dat een 0900- of 0909-nummer wordt ingezet om het informatietarief zo lang mogelijk in rekening te brengen.

Politie start met WhatsApp initiatief tijdens de jaarwisseling

Een jaarwisseling verloopt rumoeriger dan in reguliere nachten. Meestal is het een drukke nacht met veel meldingen over ordeverstoringen, ernstige overlast en/of vernielingen. Dit soort incidenten horen niet samen te vallen met een jaarwisseling. Het feestelijke karakter van Oud en Nieuw zou centraal moeten staan. Daarom zijn politie en gemeente voortdurend bezig zich voor te bereiden op een komende jaarwisseling. Tijdens de komende jaarwisseling richt de politie voor de eerste keer een specifieke WhatsApp groep voor Almere in.

Het is een pilotproject dat zich dit jaar richt op de wijken Muziekwijk-Zuid/ Tussen de Vaarten/ Striphelden-Molen- en Eilandenbuurt. De WhatsApp coördinatoren in deze wijken hebben rechtstreeks contact met de politie in Almere en geven direct informatie over incidenten die dan plaatsvinden. Medewerkers van de politie zijn tijdens de jaarwisseling vrijgemaakt om aan de slag te gaan met deze informatie. Waardevolle tijd gaat hierdoor niet verloren. Bovendien kunnen de coördinatoren ook gewaarschuwd worden op het moment dat er iets in de wijk gebeurt dat aandacht vraagt.