donderdag 28 september 2017

Polycom kondigt ondersteuning aan voor Microsoft Teams

De HD stem- en videotechnologie-portfolio van Polycom is nu ook beschikbaar voor Microsoft's nieuw aangekondigde Teams-samenwerkingsplatform. Microsoft heeft dit platform op de jaarlijkse Microsoft Ignite-conferentie geïntroduceerd.

Met Polycom RealConnect kunnen online gebruikers van Skype for Business in Office 365 en non-Skype for Business-gebaseerde tools eenvoudig contact maken. Migratie naar de cloud en Office 365 is voor elke organisatie weer anders en gebeurt vaak in fasen. Om deze kloof te overbruggen introduceert Polycom de nieuwe Polycom RealConnect Hybrid-oplossing.

Deze oplossing maakt eenvoudig verbinding met Skype for Business-gebruikers en bestaande videoapparaten via de video-oplossing van Polycom in Microsoft Azure. Wanneer klanten klaar zijn om te migreren naar Office 365 en Skype for Business Online, kunnen ze gewoon overstappen naar RealConnect voor een Office 365 abonnement. RealConnect Hybrid is beschikbaar vanaf oktober.

Amazon presenteert apparaat voor vast bellen via Echo-speakers en alarmklok

Amazon heeft op een eigen evenement een apparaatje getoond dat gebruikers kunnen inzetten om via Echo-speakers vaste nummers te bellen. Tot nu toe konden Echo-speakers alleen met elkaar bellen, maar met het kastje wordt het mogelijk om alle vaste nummers te bereiken. Het kastje moeten gebruikers inpluggen op de aansluiting van een vaste telefoon, waarna die draadloos verbinding maakt met een Echo-speaker om bellen mogelijk te maken. Ook het bellen van het Amerikaanse alarmnummer 911 is mogelijk, meldt Engadget.

dinsdag 26 september 2017

Worldmeetings lanceert eerste Virtual Meeting Room zonder abonnement

Worldmeetings gaat in samenwerking met KPN, als eerste intermediair in de markt een Virtual Meeting Room (VMR)-verbinding aanbieden, zonder dat hier een abonnement voor nodig is. Hiermee komt Worldmeetings tegemoet aan de wens van vergaderend Nederland.

Uit recent onderzoek bleek namelijk dat 83 procent van de boekers bereid is nieuwe technologieën te omarmen. Ook hecht vergaderend Nederland veel waarde aan een groene locatie (80 procent).

Een Virtual Meeting Room is een vergaderruimte ‘in de cloud’, toegankelijk voor deelnemers via videoconference vanaf de eigen werkplek. De VMR reduceert zowel kosten als CO2 uitstoot, door middel van het beperken van reisbewegingen. “Fysiek wordt het nieuwe uniek”, zegt Henk Evers, Sales Manager bij KPN Talk en Vision. ”Online meeten zal over enkele jaren de standaard zijn.”

Videomeeting en -conferencing bestaat al jaren. Veel organisaties gebruiken Skype of andere gratis programma’s. Het gebruik van deze technologieën is al zo wijdverspreid, dat uit eerder genoemd onderzoek blijkt dat 15 procent van de geïnterviewden verwacht dat face to face meetings in de komende vijf jaar overbodig worden.

Het boeken van een VMR verschilt tegenwoordig weinig van het boeken van een fysieke vergaderruimte. Dit is zeer belangrijk; 94 procent van de geïnterviewden gaf namelijk aan dat een vergaderruimte geen gedoe moet geven.

'China heeft WhatsApp grotendeels geblokkeerd'

Volgens cryptograaf Nadim Kobeissi, van het in Parijs gevestigde beveiligingsbedrijf Symbolic Software, heeft de Chinese overheid WhatsApp geblokkeerd. Er waren al eerder problemen met het sturen van video's en foto's, maar nu zouden ook tekstberichten volledig geblokkeerd worden. Facebook, de eigenaar van WhatsApp, heeft nog niet gereageerd op een verzoek tot commentaar van The New York Times.

donderdag 21 september 2017

VodafoneZiggo levert vaste communicatie aan Nederlandse gemeenten

Vandaag ondertekent VodafoneZiggo het contract GT Vaste Communicatie met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Vanaf 2018 zullen zo’n 200 gemeenten diensten voor vaste data, vaste spraak en internet gaan afnemen onder het nieuwe contract. Het contract loopt voor een periode van 5 tot maximaal 11 jaar.

Voor het nieuwe bedrijf is dit niet de eerste grote aanbesteding dit jaar. Zo wonnen Vodafone en Ziggo al meerdere opdrachten waaronder de aanbesteding voor het leveren van mobiele communicatiediensten (IWR2017 Mobiele Communicatiediensten) en de aanbesteding voor servicenummers (IWR2017 Inbound) uit het IWR2017 programma van de Rijksoverheid.

dinsdag 19 september 2017

Korrelatie eerste hulpdienst die hulp biedt via WhatsApp

Na een proef van een paar maanden stapt ook Korrelatie over op WhatsApp. Sinds januari 2017 hebben al meer dan 700 mensen gebruik gemaakt van dit medium.

De proef van Korrelatie begon rond een uitzending van Goede Tijden, Slechte Tijden in januari over zelfbeschadiging. RTL wees kijkers via haar sociale media op het feit dat zij konden appen met hulpverleners van Korrelatie.

Korrelatie heeft de hulpverlening via WhatsApp tot nu toe nog niet heel actief onder de aandacht gebracht, dus de hulpdienst verwacht dat het aantal hulpvragen nu gaat toenemen.

Uit de pilot blijkt dat de meeste hulpvragers die van WhatsApp gebruikmaken een leeftijd van 21-30 jaar hebben, gevolgd door 11-20 jarigen en 31-40 jarigen. Van de telefonische hulpverlening door Korrelatie maken nog steeds de meeste mensen gebruik, vooral de groep 31-60 jarigen.

maandag 18 september 2017

ACM wil strenger optreden tegen misbruik informatienummers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) treedt naar eigen zeggen strenger op tegen misbruik van informatienummers die beginnen met 0900, 0906 of 0909 en de viercijferige nummers die beginnen met 18. Deze nummers worden soms misbruikt door voornamelijk doorschakeldiensten, zo blijkt uit signalen die de ACM binnenkrijgt. Om doeltreffend op te treden wil de ACM de regels voor deze informatienummers verduidelijken.

De ACM zal bij de aanvraag van een 0900 en 0909-nummers en van viercijferig nummers die beginnen met 18, voortaan strenger controleren of de voorgenomen dienstverlening voldoet aan alle regels. Dat kan betekenen dat aanvragers meer vragen moeten beantwoorden voordat de ACM hun aanvraag goedkeurt. De ACM gaat ook actief optreden tegen partijen die zich niet aan de regels houden. De consequentie daarvan kan zijn dat sommige partijen hun dienstverlening binnenkort moeten aanpassen of staken, ook als zij al enige tijd actief zijn.

Stel: een consument wil bellen met de klantenservice van zijn telecomaanbieder en zoekt het telefoonnummer op via zijn smartphone. Bovenaan de zoekresultaten verschijnt een advertentie van een doorschakeldienst. De consument denkt rechtstreeks te bellen met het gratis nummer van zijn telecomaanbieder, maar belt via een doorschakeldienst van 90 cent per minuut, zonder dat hij zich daarvan bewust is. De doorschakeldienst verrijkt zich zo wel heel eenvoudig.

De nieuwe beleidsregel voorkomt onder andere dat een 0900- of 0909-nummer alleen wordt ingezet om het informatietarief zo lang mogelijk in rekening te brengen. Ook moet een beller voorafgaand aan een gesprek ervan op de hoogte zijn dat hij tijdens het gesprek wordt doorgeschakeld, dat degene die hij belt een doorverbindservice aanbiedt, en welk tarief geldt na doorschakeling.

donderdag 14 september 2017

Facebook Messenger heeft nu 1,3 miljard gebruikers

Facebook Messenger heeft nu 1,3 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Vorig jaar juli stond de teller op 1 miljard. Het zijn evenveel gebruikers als WhatsApp heeft. De groei is wel aan het vertragen. Messenger had zes maanden nodig om van 800 miljoen naar 1 miljard gebruikers te groeien en negen maanden om de 1,2 miljard te halen. Het grote voordeel van Messenger ten opzichte van WhatsApp is dat de apps op meerdere toestellen zijn te gebruiken.

Dorint Hotel Frankfurt-Oberursel in zee met Gigaset

Dorint Hotel Frankfurt-Oberursel, onderdeel van Dorint Hotels & Resorts, optimaliseert zijn dienstverlening voor gasten met een vernieuwde communicatieoplossing, inclusief de digitale iQ-telefoonoplossing van Betterspace in combinatie met Maxwell 10-toestellen van Gigaset pro. Op die manier speelt het hotel in op de veranderende behoeften van gasten – zowel zakenreizigers als toeristen – die worden beïnvloed door moderne technologische ontwikkelingen.

Ook de telefoniediensten van het hotel worden met de oplossing naar een hoger niveau getild. Zo is er een directe verbinding met de receptie en roomservice, waarbij de diverse mogelijkheden visueel worden weergegeven. Een taxi is eenvoudig te boeken met behulp van vooraf ingevulde adresinformatie, en gasten starten via het device snel een videogesprek op met zakenrelaties of het thuisfront. Zo komt Dorint Hotel tegemoet aan de wensen van zijn gasten en de digitalisering van de maatschappij. 

woensdag 13 september 2017

Bouw je eigen Telegram-chatbot

Er zijn diverse websites met tools om een bot te bouwen. Leerzamer is het om er zelf eentje te maken. Om inspiratie op te doen kun je kijken op storebot.me van Telegram of het bredere botlist.co. Ook Microsoft zet vol in op bots, de website bots.framework.com geeft een goede indruk. In deze masterclass gebruiken we een bot als ‘communicatiekanaal’. Vanaf een server kunnen we hier bijvoorbeeld teksten en foto’s naar versturen. De meldingen lees je via de Telegram-app, waar en wanneer je maar wilt.

dinsdag 12 september 2017

Beroepsrechter schrapt boetes KPN voor benadelen concurrenten

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft een groot deel van de boetes die de ACM in 2014 oplegde aan KPN geschrapt. Het gaat om het deel van de boetes voor een overtreding van verplichtingen uit ACM's marktanalysebesluit uit 2008. Het CBb stelt de resterende hoogte van de boete op 70.000 euro. In 2014 legde de ACM twee boetes op aan KPN, een van 1,6 miljoen euro en een van 1,1 miljoen euro. Na bezwaar van KPN verlaagde de ACM die bedragen tot respectievelijk 360.000 euro en 280.000 euro en na een vonnis van de rechter bleef daarvan nog maar 425.00 euro van over.

Ziggo vrijwel gelijk met KPN op vaste telefoniemarkt

De Nederlandse vaste telefoniemarkt is in het voorgaande kwartaal gedaald met 0,5 procent naar 6,22 miljoen aansluitingen op 30 juni 2017. Het verschil tussen KPN en Ziggo is geslonken tot 0,6 procentpunten in het tweede kwartaal van 2017. De totale omzet uit vaste telefonie daalde sterker dan het aantal aansluitingen: met 4 procent naar 253 miljoen euro, zo blijkt uit het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper

De daling van analoge lijnen werd niet gecompenseerd door de groei van digitale telefonie (VoIP). Integendeel, het aantal digital telefoonlijnen bleef gelijk in vergelijking met het eerste kwartaal op 5,63 miljoen lijnen.Sinds eind 2015 daalt het aantal aansluitingen, nadat het positieve effect van triple play pakketten was uitgewerkt. Deze trend startte in 2009 en zorgde voor een groeiende vaste telefoniemarkt die de al eerder ingezette daling van analoge lijnen compenseerde. 

In het tweede kwartaal groeide digitale telefonie bij kabel met 1.000 aansluitingen naar 2,67 miljoen, terwijl de daling bij 5.000 betrof.  Digitale telefonie bij DSL kwam uit op 2,052 miljoen waardoor de 6,7 procent groei van glasvezel onvoldoende was om die daling te compenseren.

maandag 11 september 2017

'Skype for Business wordt mogelijk Teams’

Microsoft gaat Skype for Business mogelijk een nieuwe naam geven: Teams. Onder die naam lanceerde het bedrijf vorig jaar al eens een collaboratiedienst. Skype for Business was op zijn beurt weer de nieuwe naam voor Lync.

Atlassian lanceert nieuwe Slack rivaal

Atlassian heeft een nieuwe chatapplicatie gelanceerd die moet concurreren met Slack en Microsoft Teams. Stride combineert elementen van collaboratieapps als Jira, BitBucket en Confluence. Zelfs videovergaderen is mogelijk.

Atlassians belangrijkste Slack-concurrent was HipChat, maar die heeft veel marktaandeel ingeleverd, al blijft het een belangrijke speler. Jira is meer bedoeld voor software project management.

donderdag 7 september 2017

Signal breidt bèta van chat-app uit met profielen

De op privacy gerichte chat-app Signal heeft een profielfunctie toegevoegd aan de publieke bètaversie. Zowel de foto als de naam die bij het profiel staan worden end-to-end versleuteld, net als uitgewisselde berichten via de applicatie zelf. Profielen maken conversaties persoonlijker en groepchats minder verwarrend, aldus Open Whisper Systems, maker van de app.

Gemeenten kunnen WhatsApp mogelijk niet meer gebruiken

Zeker 53 gemeenten die via WhatsApp burgers te woord staan moeten mogelijk overstappen naar een ander communicatiemiddel. WhatsApp probeerde eerder gemeenten Den Haag en Delft tegen te houden met het gebruik van de app, meldt Binnenlands Bestuur.

In het privacybeleid van WhatsApp staat dat het voor bedrijven is toegestaan om met WhatsApp-gebruikers te communiceren over bijvoorbeeld leveringen, maar ook marketingberichten. Uitdrukkelijk verboden is het om via WhatsApp toegang te bieden tot hulpdiensten, aanbieders van hulpdiensten of informatiediensten voor openbare veiligheid.

dinsdag 5 september 2017

KLM start zakelijke dienst op WhatsApp

KLM start met een zakelijke chatdienst op WhatsApp. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een officieel systeem voor bedrijven dat WhatsApp aanbiedt. Dat vertelt KLM aan NRC. Het zou gaan om een test van WhatsApp, waar een klein aantal bedrijven aan deelnemen. KLM is één van deze bedrijven. De vliegmaatschappij gaat via WhatsApp boekingsbevestigingen, incheckmeldingen en instapkaarten versturen. Daarnaast worden gebruikers via de chatdienst op de hoogte gebracht van vluchtwijzigingen.

maandag 4 september 2017

Telegram breidt functies voor groepsgesprekken en stickers uit

In versie 4.3 van Telegram vind je behoorlijk wat verbeteringen, zoals meer opties voor fotobewerking. Als je een afbeelding knipt en plakt kun je meteen een onderschrift toevoegen en de foto bewerken. Maar er is meer. Je kunt nu je favoriete stickers markeren met een ster, zodat ze snel terug te vinden zijn in het vernieuwde stickerpaneel.

Waarom bedrijven Facebook Messenger inzetten voor klantcontact

De adoptiegraad van social platformen is gigantisch. Maandelijks worden er 1 miljard berichten uitgewisseld op Facebook Messenger tussen bedrijven en klanten. Er zijn 100.000 bots actief die vragen beantwoorden. Dat is niet zo verwonderlijk want Messenger is perfect voor het onderhouden van klantcontact. Iedereen heeft het op zijn telefoon staan en consumenten vinden het prettig om te communiceren via chat. Facebook Messenger heeft daarom specifieke tools voor de zakelijke gebruiker ontwikkeld. Voordeel daarvan is dat ze ondersteund zijn, zodat updates ‘doorlopen’. Bovendien kun je niet alleen tekst, beeld en audio delen maar ook documenten. En je kunt gebruikmaken van functies als een koopknop, belknop, et cetera. De hele flow, van oriëntatie tot en met aanschaf kun je dus binnen het platform faciliteren.