vrijdag 28 juli 2017

Mitel koopt ShoreTel voor 530 miljoen dollar

Telecom en unified communications (UC) aanbieder Mitel koopt branchegenoot ShoreTel voor 530 miljoen dollar. Het is de derde poging van Mitel om ShoreTel over te nemen, die laatste had eerdere overnamepogingen van Mitel afgeslagen. Mitel wil door de overname een top-3 speler worden in de markt voor unified communications as-a-service. De nieuwe combinatie werkt wereldwijd met 3200 channel partners en 4200 werknemers.

donderdag 27 juli 2017

Miljard mensen gebruikt WhatsApp dagelijks

WhatsApp heeft 1 miljard dagelijkse gebruikers, meldt de dienst. Ook het aantal gebruikers van moederbedrijf Facebook blijft groeien, al vlakt die groei wel af. Het doorbreken van de grens van een miljard dagelijkse gebruikers volgt een jaar nadat WhatsApp meldde een miljard maandelijkse gebruikers te hebben. Dagelijks versturen WhatsApp-gebruikers 55 miljard berichten volgens de dienst.

Google lijkt SMS-functie toe te voegen aan Chrome OS

Google lijkt een functie toe te voegen aan Chrome OS om SMS-berichten vanaf een gekoppelde smartphone te synchroniseren. Daardoor zouden gebruikers mogelijk sms-berichten kunnen beantwoorden vanaf hun laptop. De functie is nog niet actief, maar er verschijnt een toggle in het instellingenmenu wie in chrome://flags de optie 'multidevice' inschakelt, schrijft Chrome Unboxed. De toggle kan aan, maar schakelt zichzelf automatisch weer uit en doet niets.

maandag 24 juli 2017

Ziggo wint aanbesteding servicenummers Rijksoverheid

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) gunt de rijksbrede aanbesteding voor servicenummers (IWR2017 Inbound) voor de centrale overheid aan Ziggo. Twee belangrijke telefoonnummers binnen deze opdracht zijn de Belastingtelefoon (0800-0543) en het loket Informatie Rijksoverheid (1400). Het contract loopt voor een periode van 3 tot 6 jaar.

Voor het nieuwe bedrijf VodafoneZiggo is er nog meer goed nieuws, want ook Vodafone heeft een tender bij de Rijksoverheid gewonnen. Met de mobiele aanbesteding voorziet Vodafone werknemers van de Rijksoverheid van mobiele telefonie- en data, zowel in het binnen- als buitenland. Ziggo en Vodafone kunnen samen een nóg breder portfolio aanbieden, deze dubbele winst is daar een bevestiging van. Klik hier voor het persbericht van Vodafone.

Telegram laat je foto’s en video’s vanzelf verdwijnen binnen 1 minuut

Telegram heeft een nieuwe functie toegevoegd, die je waarschijnlijk al van andere apps kent: foto’s en video’s die na verloop van tijd vanzelf verdwijnen. Voorheen kon je alleen tekstberichten sturen die na verloop van tijd verdwenen, vanaf versie 4.2 kan het ook met foto’s en video’s. Bij het kiezen van een foto of video zie je een klokicoontje die je kunt instellen op een waarde van een paar seconden tot maximaal 1 minuut. De timer start zodra de ontvanger de foto of video opent. Je krijgt een waarschuwing als de ontvanger probeert om een screenshot te maken.

vrijdag 21 juli 2017

WhatsApp zoekt manieren om geld te verdienen

WhatsApp verdient nu nog geen geld, maar dat kan binnenkort veranderen. Het bedrijf heeft namelijk een nieuw team opgericht dat maar één doel heeft: inkomsten binnenbrengen. Het blijkt uit drie nieuwe vacatures, waaronder die voor een productmanager die bezig moet gaan met ‘monetization’. Waarschijnlijk zal het bedrijf zich vooral richten op zakelijke betaalmodellen. Zo zijn ze aan het testen met bedrijven die tegen betaling via WhatsApp willen communiceren. Ook werkt WhatsApp aan een betaalfunctie in India. De vacatures melden bovendien dat ervaring in internationale en opkomende markets de voorkeur heeft.

ORII smartring maakt van je hand een smartphone

Altijd handig: deze ORII smartring maakt van je hand een smartphone en zorgt ervoor dat je jouw telefoon lekker in je zak kan laten zitten. De gadget heeft via Kickstarter binnen twee dagen een bedrag van ruim 50.000 dollar opgehaald.

donderdag 20 juli 2017

9,6 miljoen Nederlanders chatten dagelijks via WhatsApp

12,1 miljoen Nederlanders hebben WhatsApp op hun smartphone geïnstalleerd. Ruim drie kwart hiervan (9,6 miljoen) gebruikt de app dagelijks om berichten te sturen. Snapchat wordt dagelijks door 2,1 miljoen Nederlanders gebruikt, zo blijkt uit het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper.

Ruim 90 procent van smartphone-bezitters heeft WhatsApp geïnstalleerd, ruimt 12,1 miljoen. De messaging-dochter van Facebook is inmiddels zodanig gemeengoed geworden, dat er geen verschillen gevonden kunnen worden tussen ouderen of jongeren, mannen of vrouwen en hoog of laag opgeleiden.

9,6 miljoen Nederlanders gebruiken de app dagelijks om berichten te sturen. Het aantal dat minimaal eens per week de app gebruikt om een bericht te sturen, ligt nog hoger: 11,3 miljoen. Behalve voor het sturen van berichten kan WhatsApp ook gebruikt worden om mee te bellen. Degenen die app hiervoor gebruiken, bellen gemiddeld 17 minuten per week. Het aantal belminuten via WhatsApp is gelijk aan dat van vorig jaar. Een verklaring voor het gebrek aan groei kunnen de ongelimiteerde belbundels zijn die tegenwoordig vaak bij (grotere) databundels inbegrepen zitten.

Het gebruik van Snapchat kan niet tippen aan WhatsApp. De berichtenapp wordt dagelijks door 2,1 miljoen Nederlanders gebruikt. Dat komt neer op 60 procent van het totaal aantal van 3,5 miljoen Nederlanders die de app op hun telefoon hebben staan. Het zijn vooral jongeren die de app hebben geïnstalleerd. 83 procent van de 12-19 jarigen heeft de app gedownload, tegenover 5 procent van de 50-plussers.

Na een korte periode van stagnatie in de groei, stijgt de penetratie van Snapchat weer. De groei is het sterkst onder vrouwen. Had in januari 2015 nog 17 procent van de mannen en vrouwen Snapchat op zijn of haar smartphone staan, in juni 2017 is dit gestegen tot 25 procent van de mannen en 30 procent van de vrouwen.

dinsdag 18 juli 2017

Microsoft brengt oude Skype-functies terug

Vorige maand kreeg Skype een grote make-over. De app werd kleurrijker, speelser en volgens Microsoft vooral meer fun. Veel gebruikers zaten echter niet op nóg een slap aftreksel van Facebook Messenger en Snapchat te wachten. Na vele negatieve beoordelingen in de App Store, krijgt Skype nu een aantal oude functies terug. Zo is het weer mogelijk om te zien of contactpersonen online zijn en de deelfunctie is weer native voor iOS en Android.

Onderzoekers vinden ernstige lekken in Cisco WebEx

Onderzoekers hebben opnieuw ernstige beveiligingslekken in de Cisco WebEx-browseruitbreiding gevonden, waardoor kwaadwillende websites systemen in het ergste geval volledig kunnen overnemen. WebEx is een browserextensie waarmee gebruikers aan video- en webconferenties kunnen deelnemen. Tavis Ormandy van Google en Cris Neckar van securitybedrijf Divergent Security ontdekten problemen in de manier waarop de extensie invoer filtert.

maandag 17 juli 2017

ACM ziet geen bezwaar tegen bundeling van telecomproducten

Er is voorlopig voldoende concurrentie op de telecommarkt, ondanks de bundeling van telecomproducten in één pakket. Dat concludeert de Autoriteit Consument en Markt na een uitgebreide marktstudie.

Aanbieders voegen steeds vaker exclusieve content toe aan een bundel bijvoorbeeld gratis films, series of sport. Dat kan aantrekkelijk zijn voor consumenten. Het levert vooralsnog ook geen concurrentieproblemen op.

De toezichthouder constateert wel dat consumenten steeds vaker meerdere telecomproducten in één bundel combineren. Denk aan combinaties van vaste telefonie, mobiele telecomdiensten, televisie en internet. Eerst werden vooral de abonnementen voor televisie, internet en vaste telefonie gecombineerd. De laatste jaren worden ook mobiele telecomdiensten in de bundel verkocht.

Twee grote partijen hebben zowel een vast als een mobiel netwerk: KPN en Vodafone/Ziggo. Andere aanbieders met alleen een mobiel netwerk, zoals Tele2 of T-Mobile, moeten toegang inkopen bij KPN om ook aan hun klanten een compleet pakket vast-mobiel, internet en tv aan te kunnen bieden. Ze hebben vaak een kleiner klantenbestand en kunnen de risico’s niet spreiden over verschillende bedrijfsonderdelen.

zondag 16 juli 2017

Telegram sluit kanalen met extremistische inhoud

Telegram zegt bepaalde openbare kanalen te hebben gesloten die volgens de Indonesische autoriteiten aan terrorisme gerelateerd materiaal bevatten. Oprichter Pavel Durov zei dat hier toe is overgegaan nadat Indonesië toegang tot de dienst had afgesloten op vrijdag. Durov toonde zich ontzet over de afsluiting. De Indonesische minister van Communicatie en Informatie zei tegenover Reuters dat Telegram niet snel genoeg had gehandeld.

zaterdag 15 juli 2017

Google laat bedrijven met klanten praten via Allo

Google heeft het mogelijk gemaakt voor bedrijven om via SMS of chatdienst Allo met klanten te praten. In hun My Business-pagina kunnen bedrijven een telefoonnummer instellen waarop zij te bereiken zijn, waardoor de klant zelf dus het contact moet opzetten. Search Engine Land rapporteerde de komst van de nieuwe functionaliteit, waarna een woordvoerder van Google dit bevestigde. Vooralsnog lijkt het kunnen chatten met klanten via sms of Allo echter alleen voor Amerikaanse bedrijven mogelijk gemaakt worden, en het is nog onduidelijk wanneer Europa ondersteuning krijgt.

‘Amazon ontwikkelt WhatsApp killer’

Amazon werkt naar verluidt aan een eigen berichtenapp Anytime voor smartphones, tablets, pc’s en slimme horloges. De software wordt momenteel getest en via AFTV News zijn ook al enkele afbeeldingen en beschrijvingen opgedoken. Anytime biedt alles wat concurrerende berichtenapps ook hebben, zoals videobellen, groepgesprekken en emojis. Alle berichten worden net als bijvoorbeeld in WhatsApp versleuteld.

vrijdag 14 juli 2017

Android-versie Whatsapp laat gebruikers alle soorten bestanden versturen

Android-gebruikers kunnen via Whatsapp voortaan alle soorten bestanden naar anderen versturen via de berichtenapp. Whatsapp heeft hiervoor een update uitgebracht die momenteel wordt uitgerold. De iOS-versie van Whatsapp heeft deze mogelijkheid nog niet. Gebruikers konden voorheen al verschillende soorten bestanden sturen, zoals foto's, video's, audiobestanden en documenten, maar het ging daarbij slechts om een beperkt aantal toegestane bestandextensies.

BMW bouwt Skype in

De Duitse automaker BMW gaat Skype inbouwen in zijn auto's. Daarmee kunnen automobilisten tijdens het rijden inbellen in vergaderingen. Dat kan automatisch, zonder dat de bestuurder iets hoeft te doen. BMW zal Skype for Business Participants vanaf het najaar in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië aanbieden. Het is de bedoeling dat de dienst daarna ook in andere landen wordt uitgerold. Behalve vergaderen, kan men er dankzij stemherkenning ook mee e-mailen.

dinsdag 11 juli 2017

SNS: ‘WhatsApp in klantcontact groter dan Twitter en Facebook’

Bij SNS is WhatsApp in het aantal klantvragen Twitter en Facebook voorbijgestreefd. Dat vertelt Social Media Manager Marc van den Boom. Afgelopen jaar vervijfvoudigde het aantal nog eens. Het succes heeft ertoe geleid dan nu ook zakelijke klanten via de chatapp worden bediend. Mits goed ingezet zorgt WhatsApp voor een serieuze stijging van de klanttevredenheid, merkt hij. “En voor een tsunami aan extra klantberichten.” Doordat SNS al vroeg de potentie zag van WhatsApp als servicekanaal heeft het aardig wat ervaring in huis. Als een van de eerste bedrijven en eerste bank startte het in 2015 een pilot met de app.

maandag 10 juli 2017

Hoe WhatsApp het briefje op de keukentafel heeft verslagen

Nooit meer een briefje op de keukentafel. Dat klinkt ongezellig. Een spontaan, lief briefje kan namelijk zo leuk zijn, en mooi om te bewaren voor later. Talloze ouders doen of deden dat ook, blijkt na een oproepje onder lezers. Tientallen kattebelletjes kwamen uit kastjes, laatjes en uit plakboeken onze kant op. Het handgeschreven briefje is klaarblijkelijk van grote nostalgische waarde. Is een whatsappgesprek dat ook? Zullen ouders die ook bewaren in een laatje, en later ontroerd teruglezen?  En heeft al dat appen niet als gevolg dat er thuis nauwelijks meer gepraat wordt aan de keukentafel? 

Desktopversie Allo komt over enkele weken

Google heeft laten weten dat een desktopversie van chatsoftware Allo binnen enkele weken beschikbaar moet komen. Er zouden nog enkele weken nodig zijn om de software klaar te stomen voor release, al werd er geen specifieke releasedatum bekendgemaakt. Google introduceerde Allo vorig jaar september, om de concurrentie met onder andere WhatsApp aan te gaan. Het is een opvolger voor een eerdere chatdienst die de naam Hangouts draagt.

donderdag 6 juli 2017

ACM trekt informatienummer YouTube-vlogger in

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het informatienummer 0909-0400528 van YouTube-vlogger Snapking uit de lucht gehaald. De vlogger spoorde bellers aan om te bellen naar dit nummer zonder dat duidelijk was onder welke voorwaarden zij hem te spreken kregen. De bellers werden vervolgens lang in de wacht gezet zonder dat zij iemand aan de lijn kregen. De ACM kreeg verschillende klachten over het informatienummer. Consumenten klaagden vooral omdat voornamelijk minderjarige bellers werden misleid.

woensdag 5 juli 2017

KPN sluit partnership voor lancering WeChat Go in Europa

KPN heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met China’s grootste internetbedrijf Tencent (WeChat) en Sunway Culture Media (Sunway), een vooraanstaande Chinese internetvideo- operator, om de WeChat Go SIM kaart te lanceren voor Chinese toeristen die naar Europa reizen.

Naast bellen en 4G-datadiensten biedt de WeChat Go SIM-kaart-propositie ook extra functionaliteiten zoals reisinformatie, Chinese video-content, top ups en sociale media in één applicatie om Chinese reizigers in alle EU-landen te ondersteunen.

De propositie zal vanaf begin juli beschikbaar zijn op China's bekende e-commerce platforms, luchthavens en populaire bestemmingen voor Chinese reizigers in Europa.

WeChat werd in 2011 gelanceerd door Tencent en heeft inmiddels meer dan 850 miljoen gebruikers.

De WeChat Go propositie is ontwikkeld door Sunway, dat het grootste videoplatform voor Chinese content in het buitenland beheert.



 

maandag 3 juli 2017

Kamp wil tarieven voor internationaal bellen niet aanpakken

De Nederlandse overheid zal niet pleiten voor Europese regulering op internationaal bellen. Dat schrijft minister Kamp van Economische Zaken in antwoord op kamervragen van D66-lid Jan Paternotte, waarover Telecompaper bericht. EZ vindt het 'niet wenselijk om in raadsverband te pleiten voor het reguleren van internationaal bellen binnen de EU.'

Hoewel de kosten voor roaming (verder) aan banden zijn gelegd, worden nog altijd extra kosten gerekend voor bellen vanaf het eigen netwerk (mobiel of vast) naar een ander EU-land, met uitschieters tot 1,99 euro per minuut.

WhatsAppen met de provincie Fryslân

Vanaf maandag 3 juli is de provincie Fryslân ook bereikbaar via WhatsApp. Het gaat in eerste instantie om een proef van een half jaar. Mocht er voldoende animo voor zijn, dan blijft het bestaan.

De provincie krijgt al veel vragen binnen via de traditionele kanalen als telefoon en e-mail en via social media. Een aanvulling daarop is WhatsApp. 'We willen zo toegankelijk mogelijk zijn voor de Mienskip en we zien WhatsApp als een laagdrempelige manier om contact met ons te zoeken', vertelt Arie Piet, waarnemend algemeen directeur.

De berichtendienst is vooral geschikt voor het stellen van korte vragen of een melding waar een snel en duidelijk antwoord op is te geven. Bijvoorbeeld een vraag over de brugtijden van de provinciale bruggen, een rondleiding in het provinciehuis of een melding van een kapot bord of dood dier langs de provinciale weg. Maar het kan uiteraard ook om iets heel anders gaan.
Berichten sturen

WhatsAppen met de provincie Fryslân kan via 06 - 10 26 88 31. Berichten worden beantwoord van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur.

zaterdag 1 juli 2017

Internet, tv en bellen wordt duurder

Zes van de zeven grootste providers verhogen vanaf 1 juli hun tarieven. De meeste Nederlanders gaan daardoor meer betalen voor internet, tv en bellen. Het extra bedrag kan per klant uitkomen op maximaal € 66,- per jaar. Het gemiddelde over de hele linie is € 22,- op jaarbasis. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijkingssite Pricewise. 

Het is niet de eerste keer dat providers de prijzen omhooggooien. Vorig jaar lieten onder andere Ziggo en KPN hun klanten al respectievelijk € 1,95 en € 2,50 per maand extra betalen, wat ook neerkomt op bijna € 30,- per jaar. Providers die hun prijzen laten stijgen, zijn verplicht om hun klanten hierover minimaal een maand van tevoren op de hoogte te stellen. Omdat de geplande stijgingen fors hoger liggen dan de huidige inflatie, hebben klanten het recht om niet akkoord te gaan met de prijsstijging en hun contract op te zeggen.

De minimale en maximale stijging per provider én een uitgebreid overzicht van de prijsstijgingen per pakket vind je op Pricewise.nl.

Naast de tariefstijgingen voor pakketten, vragen de providers ook extra geld voor andere diensten. Bij KPN en Telfort wordt bellen duurder, namelijk 12 cent per minuut en 12 cent als starttarief, in plaats van de 11 cent die voor beide gold. Bij Telfort wordt een extra tv-ontvanger voor interactieve TV € 1,- duurder, en bij Ziggo gaan de activatiekosten met € 2,45 omhoog naar € 19,95. De enige grote provider die de tarieven niet laat stijgen, is T-Mobile.

Volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise, komen deze prijsstijgingen niet geheel onverwachts. “Het is duidelijk een marktbrede stijging. Providers moeten meer dan ooit investeren in technologie om aan de capaciteitsvraag van klanten te kunnen voldoen. Datagebruik neemt nog altijd exponentieel toe en netwerken moeten daarop voorbereid zijn,” aldus De Kok. “Maar,” voegt hij nog toe, “klanten willen deze hogere prijzen natuurlijk wel terugzien in een verbetering van de diensten.”

De belangrijkste reden voor de prijsstijging is dat providers willen investeren in het netwerk en de internetsnelheid voor klanten willen verhogen. De meeste klanten krijgen dan ook iets terug voor de prijsstijging. Zo ook bij XS4ALL. Woordvoerder Niels Huijbregts: “De internetsnelheid van XS4ALL-klanten gaat met 20 tot 60Mb/s omhoog, afhankelijk van het type abonnement en de locatie waar klanten zich bevinden. En ze krijgen gratis mobiel internet bij hun abonnement (behalve bij het Basic-pakket).”

KPN verhoogt eveneens de internetsnelheid, maar kan deze niet aan iedereen leveren vanwege technische beperkingen. Er is een meevaller voor klanten van KPN met een zeer lage internetsnelheid (tot 12Mb/s): zij krijgen € 5,- internetkorting per maand. “We blijven constant investeren in de kwaliteit van onze producten en diensten,” vertelt Ellen van Heerwaarden van KPN. “Jaarlijks investeren we hier ongeveer een miljard euro in, en daar gaan we ook mee door. Zo kunnen we de capaciteit en snelheid van ons netwerk verhogen. Dat is ook nodig, aangezien er steeds meer data over ons netwerk gaat. Overigens biedt KPN vanaf nu ook pakketten aan met meer keuzevrijheid, waarbij klanten zelf kunnen kiezen wat ze wel en niet in hun pakket willen.”

Ziggo gebruikt de extra inkomsten ook om te investeren. “Het kost steeds meer geld om ons netwerk stabiel en veilig te houden. Daarnaast stijgen ook de kosten om series, films en sport uit te zenden,” verduidelijkt woordvoerster Alexis van Liebergen.  

Niet alleen de internetsnelheid en het netwerk worden verbeterd, een aantal providers past ook het zenderaanbod aan. KPN haalt bijvoorbeeld een aantal zenders van de buis, zoals Mozaïek, Meiden van Holland Soft en Motors TV. In ruil daarvoor krijgen klanten een aantal Duitse en Turkse zenders terug, en Secret Circle.