vrijdag 30 juni 2017

KPN gaat Visual Voicemail invoeren op de iPhone

Sinds 2008 was er in Nederland maar één provider die Visual Voicemail aanbood: T-Mobile. Nu komt ook KPN erbij. KPN gaat het nieuwe voicemail-systeem vanaf 3 juli invoeren voor vaste telefonie en rond 17 juli voor mobiele gebruikers. De grootste vernieuwing voor iPhone-gebruikers is Visual Voicemail. Dit houdt in dat je alle binnengekomen berichten in een lijstje ziet staat en zelf kiest in welke volgorde je de berichten beluistert.

donderdag 29 juni 2017

Telegram gaat akkoord met Russische registratie-eis

Telegram gaat toch akkoord met de eis van de Russische telecomwaakhond Roskomnadzor om zich te laten inschrijven bij een register van overheidsdiensten. De mediawaakhond dreigde vorige week Telegram te gaan blokkeren als de berichtendienst geen informatie zou overhandigen. Onder de Russische wetgeving zou het bedrijf chatbestanden van gebruikers met de overheid moeten delen als daarom wordt gevraagd.

zaterdag 24 juni 2017

Russische boycot dreigt voor Telegram

Telegram wordt mogelijk Rusland geblokkeerd als de chatdienst niet meewerkt aan de wetgeving. De Russische mediawaakhond eist dat Telegram informatie over het bedrijf deelt. Als de chatdienst daaraan geen gehoor geeft, zal Roskomnadzor Telegram in Rusland blokkeren totdat de informatie wel is afgeleverd.

vrijdag 23 juni 2017

'WhatsApp maakt delen van alle bestandstypes mogelijk'

WhatsApp is bezig met het updaten van zijn dienst, waardoor de beperkingen wegvallen die gebruikers maar een bepaald aantal bestandstypes laten delen. De functie zou langzaam beschikbaar worden gemaakt voor alle gebruikers. WABetaInfo schrijft dat de functie 'zeer langzaam beschikbaar komt, omdat WhatsApp deze eerst bij een aantal gebruikers test'.

woensdag 21 juni 2017

Voiceworks introduceert communicatiesuite Coligo

Voiceworks introduceerde tijdens het jaarlijkse partnerevent haar  communicatiesuite Coligo met 'baanbrekende nieuwe mogelijkheden'. Over dit platform levert Voiceworks zijn vernieuwde hosted communications dienst Managed Voice 3.

Coligo biedt een geavanceerd ontwikkelframework die de go-to-market van nieuwe functies en applicaties versnelt en de integratie van software van derden vergemakkelijkt.

Naast de welbekende functies uit de huidige hosted oplossing van Voiceworks biedt Managed Voice 3 ook andere nieuwe mogelijkheden zoals: één voicemailbox voor zowel vast als mobiel, uitgebreide wachtrijstrategieën en een handige terugbelfunctionaliteit. Ook is het pakket aan wachtrijfuncties flink uitgebreid en wordt het mogelijk om contacten en agenda’s te synchroniseren met de Office365 Connector.

Voiceworks ondersteunt daarnaast op het platform het nieuwe encrypted SIP en HD voice codec.

dinsdag 20 juni 2017

Problemen met Skype

Skype is voor veel gebruikers sinds maandagavond niet bereikbaar. De storing doet zich volgens de site Allestoringen.nl in heel Nederland en delen van België voor. Ook uit andere landen komen meldingen.

maandag 19 juni 2017

Tool ontwikkeld die inzicht geeft in roamingkosten buiten de EU

Elk jaar betalen burgers miljarden aan roamingkosten in het buitenland. Providers rekenen elkaar hoge bedragen voor het gebruik van elkaars netwerk en dat komt gebruikers duur te staan. Omdat veel mensen niet weten wat een paar minuten internet bij hun provider kost, ontwikkelde UnitedConsumers een tool waarin je precies kunt zien wat een MB per provider kost. In alle landen ter wereld.

 De Europese Unie schafte 15 juni de roamingkosten af, wat goed nieuws is voor iedereen die deze zomer in Europa blijft. Maar wie buiten Europa trekt, moet opletten met roamen. Een paar minuten kan namelijk al erg hoog in de kosten lopen. Providers mogen dan nog maar maximaal 60,50 euro aan roamingkosten rekenen, maar dat geld kan vast beter worden besteed.

De tarieven lopen erg uiteen en verschillen per provider. Daarom is het aan te raden voor verblijf altijd de website van de provider te checken. Een voorbeeld van uiteenlopende tarieven geldt bijvoorbeeld voor Australië:

-Ben: € 2,50 per MB

-KPN: € 2,50 per MB

-Tele2: € 10,00 per MB

-Telfort: € 5,00 per MB

-T-Mobile: € 2,50 per MB

-Vodafone: € 0,24 per MB

-Youfone: € 7,50 per MB

Er zit dus wel 9,76 euro verschil tussen verschillende providers. Omdat tarieven vaak omslachtig worden gecommuniceerd en het vaak zoeken is naar een speld in een hooiberg, ontwikkelde UnitedConsumers een tool waarin iedereen duidelijk kan zien wat je betaalt voor een MB in het buitenland. Per land staat een duidelijk overzicht met de meest actuele tarieven. Providers wijzigen hun tarieven nogal eens, maar deze kaart is altijd up-to-date. Zo hoeft niemand nog lang te zoeken naar de huidige tarieven.

vrijdag 16 juni 2017

Ziggo haalt KPN bijna in op vaste telefonie-markt

Ziggo heeft marktleider KPN bijna ingehaald in de strijd om de gebruiker van vaste telefonie. Het verschil tussen KPN en de kabelaanbieder bedroeg eind maart 2017 nog maar 1 procentpunt.

Ziggo groeide in marktaandeel met 0,3 procentpunt naar 40,7 procent. KPN verloor 0,1 procentpunt en kwam uit op 41,7 procent. De twee vaste telecomaanbieders strijden om een al jaren krimpende markt. Ook in het eerste kwartaal van 2017 was er weer krimp in het aantal telefonie-aansluitingen: 0,4 procentpunt naar ruim 6,2 miljoen, aldus marktonderzoeksbureau Telecompaper.

Volgens de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper is Tele2 op afstand de derde aanbieder in vaste-telefonieaansluitingen. Het marktaandeel van deze operator is stabiel gebleven op 4,6 procent. De overige aanbieders hebben nog 14 procent te verdelen van de in totaal nog 6,24 miljoen aansluitingen op 31 maart. Dit zijn steeds meer digitale aansluitingen. De groei van 0,1 procentpunt in digitale (VoIP)-telefonie was echter onvoldoende om de daling in analoge lijnen te compenseren. 

Het aantal digitale telefonielijnen kwam uit op 5,63 miljoen eind eerste kwartaal, vooral omdat dat glasvezel VoIP groeide met 9,5 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016. Tegelijkertijd daalde kabel VoIP-telefonie met 1.000 aansluitingen om uit te komen op 2,66 miljoen en steeg DSL VoIP telefonie met 1.000 aansluitingen naar 2,057 miljoen.

donderdag 15 juni 2017

'Amazon verkent overname zakelijke chat-app Slack'

Webwinkelier Amazon heeft interesse getoond in een overname van de zakelijke chat-app Slack. Het is nog onduidelijk of de twee bedrijven tot een overeenkomst kunnen komen, stellen bronnen die bekend zijn met de gesprekken donderdag tegen Bloomberg. Voor een overname zou minstens 9 miljard dollar (8 miljard euro) moeten worden neergelegd. Slack heeft 5 miljoen dagelijks actieve gebruikers, waarvan 1,5 miljoen de betaalde versie gebruiken.

Eindelijk einde aan roamingkosten binnen EU

Vanaf vandaag betalen consumenten geen extra kosten meer voor het gebruik van hun mobiele telefoon in een ander EU-land. Met name Consumentenbond heeft zich hier jarenlang voor ingezet, samen met andere Europese consumentenorganisaties, verenigd in de BEUC.

De kosten voor bellen, sms’en en internetten in EU-landen zijn voortaan hetzelfde als in Nederland en het verbruik gaat uit de bundel van consumenten. Bij abonnementen die onbeperkt bellen, sms'en of internetten bieden in Nederland, mogen providers een fair use policy (redelijke gebruikslimiet) opleggen voor gebruik binnen de EU.

In Europese landen die buiten de EU vallen, zoals Zwitserland of Turkije betalen consumenten nog wèl extra voor het gebruik van hun mobiele telefoon. Ook in landen buiten Europa kunnen de kosten voor mobiel internetten en bellen nog hoog oplopen tot 2,50 euro per minuut en 10 euro per MB. Voor consumenten die naar deze landen reizen, is het raadzaam om de kosten vooraf bij hun provider te checken.

De nieuwe regels gelden ook niet voor bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land. Daarvoor rekenen providers nog steeds buitensporige tarieven, waarbij ze gemiddeld 5000 procent winst maken op een internationaal gesprek. Dit is de Europese consumentenorganisaties een doorn in het oog en zij dringen er bij de Europese Unie op aan dit probleem nu snel aan te pakken.

woensdag 14 juni 2017

KPN en Vodafone leggen verbinding om klanten in HD te laten bellen

KPN en Vodafone zijn bezig met het leggen van een verbinding tussen hun beide systemen, zodat klanten van KPN met die van Vodafone een gesprek met HD Voice kunnen opzetten. Tot nu toe werkte deze technologie alleen tussen klanten van dezelfde provider. Om HD Voice tussen klanten van de twee providers mogelijk te maken, leggen de providers een IP-internconnectie aan. Daardoor kan de data voor het telefoongesprek van het netwerk van KPN naar die van Vodafone en omgekeerd.

maandag 12 juni 2017

Belkosten voor klantenlijn lager

Vanaf 1 juli 2017 is het voor bedrijven niet meer toegestaan om voor hun klantenservice een telefoonnummer (zoals een 0900-nummer) te gebruiken waarvan de kosten hoger liggen dan het basistarief. Op dit moment geldt er nog een maximaal informatietarief van € 1,00 per minuut maar dit wordt de volgende maand afgeschaft.

Deze wetswijziging komt voort uit een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie. Daarin is bepaald dat de kosten van een telefoongesprek over een gesloten overeenkomst via een door een handelaar opengestelde servicelijn uitsluitend nog de gebruikelijke belkosten – het verkeerstarief voor de vaste of mobiele telefoon – mogen bedragen. Volgens het Hof van Justitie kunnen extra belkosten klanten ervan weerhouden de klantenservice te bellen. Dit is onwenselijk omdat een klant zonder extra kosten telefonisch contact moet kunnen opnemen met zijn verkoper om informatie over de overeenkomst te krijgen.

zaterdag 10 juni 2017

Deze iOS 11-functies maken iMessage beter

Vorig jaar is Apple helemaal los gegaan met de vernieuwde iMessage en dit jaar zitten er weer enkele vernieuwingen in, waardoor de berichtendienst makkelijker in het gebruik is en ook meer opties biedt. Zo is de appkiezer voor iMessage-apps opnieuw ontworpen en daardoor makkelijker in het gebruik. Dankzij Berichten in iCloud worden alle berichten op je apparaten naadloos met elkaar gesynchroniseerd en als bonus zijn er ook nog twee nieuwe iMessage-effecten bij gekomen.

donderdag 8 juni 2017

Politie Losser stuurt 'boeven' de straat op om WhatsApp-groepen te testen

Twee 'oefenboeven' werden door de politie de Losserse wijken in gestuurd. De reden? Om de WhatsApp-groepen die aan buurtpreventie doen, te laten oefenen met het herkennen van verdachte situaties en het doorgeven van informatie. En met succes: de 'twee boeven' werden dankzij de alerte buurtbewoners al snel in de kraag gevat.

woensdag 7 juni 2017

Logitech introduceert zijn eerste camera speciaal voor kleine vergaderruimtes

Logitech kondigt zijn eerste camera voor conferenties aan, de Logitech MeetUp. De MeetUp is speciaal ontworpen voor kleine vergaderruimtes en zogenoemde huddle rooms, waarbij het 120-graden gezichtsveld ervoor zorgt dat iedereen in beeld is tijdens meetings. Het geluid is specifiek afgestemd op kleine vergaderruimtes en het compacte alles-in-één-ontwerp minimaliseert gerommel met kabels. MeetUp is USB-plug-and-play ontworpen zodat je er direct mee aan de slag kunt.

Logitech MeetUp is zo ontworpen dat het werkt met vrijwel elke video conferencing software applicatie en clouddienst, waaronder Skype for Business, Cisco collaboration applicaties en alle Logitech Collaboration Programma-partners zoals BlueJeans, BroadSoft, Vidyo en Zoom.

Logitech introduceert ook een ConferenceCam Soft Remote, een app waarmee men eenvoudig een afstandsbediening voor Logitech MeetUp maakt van je smartphone of tablet. ConferenceCam Soft Remote beschikt over alle bedieningselementen die beschikbaar zijn op de Logitech-afstandsbediening. Het is compatibel met zowel Android- als iOS-apparaten en zal vanaf juli beschikbaar zijn in Google Play en de Apple Appstore.

Logitech MeetUp is beschikbaar vanaf midden juli 2017. Zakelijke klanten kunnen MeetUp aanschaffen via het Logitech Video Collaboration reseller netwerk of op Logitech.com voor een adviesprijs van 1099 euro. Logitech Expansion Mic voor MeetUp zal ook verkrijgbaar zijn voor een adviesprijs van 249 euro.

dinsdag 6 juni 2017

KLM zet volgende strategische stap op social media met vluchtinformatie via Twitter en WeChat

Vanaf vandaag kunnen KLM-passagiers wereldwijd hun boekingsbevestiging, incheckinformatie, instapkaart en vluchtstatus ontvangen via Twitter en WeChat in tien verschillende talen. Zo is alle informatie makkelijk op één plek te vinden – thuis, onderweg of op de luchthaven. Klanten kunnen bovendien dag en nacht direct contact opnemen met het socialmediateam van KLM via Twitter en WeChat.

De nieuwe service is beschikbaar voor alle KLM-klanten die tickets boeken of inchecken via KLM.com en ervoor kiezen om informatie te ontvangen via Twitter of WeChat. De dienst wordt vandaag uitgerold en zal de komende weken steeds breder beschikbaar komen. Sinds 2016 is KLM de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die vluchtdocumenten en -informatie aanbiedt via Facebook Messenger. Nu loopt KLM opnieuw voorop met vluchtinformatie op Twitter en als eerste luchtvaartmaatschappij buiten China op WeChat.

Australië wil dat WhatsApp berichten gaat ontsleutelen

De Australische premier Malcolm Turnbull wil dat WhatsApp en Apple de versleutelde berichten van gebruikers gaan ontsleutelen zodat opsporingsdiensten hier toegang toe kunnen krijgen. De premier maakte dit duidelijk in een reactie op de aanslag in Londen, zo meldt News.com. Eerder haalde de Britse premier Theresa May uit naar internetbedrijven. Ze krijgt bijval van Turnbull, die vindt dat social media te tolerant zijn voor extremistisch materiaal.

Internet, tv en bellen duurder

Zes van de zeven grootste aanbieders van internet, tv en bellen verhogen vanaf 1 juli hun tarieven. De meeste Nederlanders gaan daardoor meer betalen. Het extra bedrag kan per klant uitkomen op maximaal 66 euro per jaar. Het gemiddelde over de hele linie is 22 op jaarbasis. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijkingssite Pricewise.

Het is niet de eerste keer dat providers de prijzen omhooggooien. Vorig jaar lieten onder andere Ziggo en KPN hun klanten al respectievelijk 1,95 en 2,50 euro per maand extra betalen, wat ook neerkomt op bijna 30 euro per jaar.

Naast de tariefstijgingen voor pakketten, vragen de providers ook extra geld voor andere diensten. Bij KPN en Telfort wordt bellen duurder, namelijk 12 cent per minuut en 12 cent als starttarief, in plaats van de 11 cent die voor beide gold. Bij Telfort wordt een extra tv-ontvanger voor interactieve TV 1 euro duurder, en bij Ziggo gaan de activatiekosten met 2,45 euro omhoog naar 19,95 euro. De enige grote provider die de tarieven niet laat stijgen, is T-Mobile.

De belangrijkste reden voor de prijsstijging is dat providers willen investeren in het netwerk en de internetsnelheid voor klanten willen verhogen. De meeste klanten krijgen dan ook iets terug voor de prijsstijging. Zo ook bij XS4ALL. Woordvoerder Niels Huijbregts: 'De internetsnelheid van XS4ALL-klanten gaat met 20 tot 60Mb/s omhoog, afhankelijk van het type abonnement en de locatie waar klanten zich bevinden. En ze krijgen gratis mobiel internet bij hun abonnement (behalve bij het Basic-pakket).'

KPN verhoogt eveneens de internetsnelheid, maar kan deze niet aan iedereen leveren vanwege technische beperkingen. Er is een meevaller voor klanten van KPN met een zeer lage internetsnelheid (tot 12Mb/s): zij krijgen 5 euro internetkorting per maand.

zaterdag 3 juni 2017

Simpel schrapt onbeperkt bellen

Sim-only-aanbieder Simpel heeft onbeperkt bellen uit alle abonnementen geschrapt. Simpel biedt nu nog 250 minuten en onbeperkt sms’en aan.

De databundels zijn wel vergroot. Een abonnement van 10 euro per maand heeft nu een databundel van 2GB.

De veranderingen gelden alleen voor nieuwe abonnees. Bestaande abonnees blijven hun huidige contractvoorwaarden behouden. Wie nu onbeperkt bellen heeft, blijft dat behouden.

donderdag 1 juni 2017

Microsoft vernieuwt Skype

Microsoft introduceert vandaag de volgende generatie van Skype. Het gaat om een compleet vernieuwde versie. De chat is naar voren gebracht en gecentreerd, dagelijkse momenten kunnen gedeeld worden met 'Highlights' en er is de mogelijkheid om uitdrukkingen of emoticons in beeld te laten verschijnen tijdens het bellen.

Verschillende bots en integraties, ook van derde partijen, bieden een rijkere chat-ervaring en zorgen voor meer plezier met je groeps-chat.

De vernieuwde Skype wordt vanaf vandaag wereldwijd gefaseerd uitgerold voor haar honderden miljoenen gebruikers en zal eerst beschikbaar worden voor Android. In de komende maanden wordt het ook beschikbaar voor iOS, Windows en Mac.