woensdag 22 februari 2017
Chat-app Signal zonder Google Play Services te gebruiken
De versleutelde chat-app Signal is nu ook zonder Google Play Services te gebruiken, zo hebben de ontwikkelaars bij de nieuwste bètaversie bekendgemaakt. Signal wordt onder andere door klokkenluider Edward Snowden, de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF, Amnesty en andere organisaties aangeraden. Het biedt end-to-end-encryptie en slaat weinig metadata van gebruikers op.
dinsdag 21 februari 2017
Ziekenhuizen aan de slag met videoconsult via een app
Vandaag toonde FocusCura in Berlijn haar nieuwe eHealth-toepassingen, waarmee zorg op afstand voor elke chronische patiënt mogelijk moet worden. Door integratie van het wereldwijd beschikbare Cisco Spark in de eHealth-producten van FocusCura, moet het een fluitje van een cent worden voor zorgaanbieders om zelf een videodokter te beginnen.
Het Nederlandse zorginnovatiebedrijf FocusCura en IT-bedrijf Cisco presenteerden het eerste resultaat van de toepassing van Cisco Spark in de innovatieve zorgapps van FocusCura. Dit gebeurde tijdens het internationale ICT-evenement Cisco Live in Berlijn. Komende maand starten de eerste ziekenhuizen en zorgorganisaties met deze nieuwe vorm van zorgcommunicatie via smartphone of tablet.
De eHealth-producten cContact en cVitals van FocusCura worden door steeds meer ziekenhuizen en thuiszorginstellingen in binnen- en buitenland ingezet voor telemonitoring en beeldzorg. Met cVitals kunnen patiënten thuis vitale waarden meten en automatisch doorsturen naar hun behandelaars; cContact maakt direct videocontact tussen patiënten en zorgverleners mogelijk.
Kwetsbare ouderen en chronische patiënten, zoals mensen met hartfalen of COPD, hebben veelvuldig contact met artsen of verpleegkundigen. Nu kan dit vaak alleen tijdens een bezoek aan het ziekenhuis, wat juist voor deze mensen erg belastend is.
Het Nederlandse zorginnovatiebedrijf FocusCura en IT-bedrijf Cisco presenteerden het eerste resultaat van de toepassing van Cisco Spark in de innovatieve zorgapps van FocusCura. Dit gebeurde tijdens het internationale ICT-evenement Cisco Live in Berlijn. Komende maand starten de eerste ziekenhuizen en zorgorganisaties met deze nieuwe vorm van zorgcommunicatie via smartphone of tablet.
De eHealth-producten cContact en cVitals van FocusCura worden door steeds meer ziekenhuizen en thuiszorginstellingen in binnen- en buitenland ingezet voor telemonitoring en beeldzorg. Met cVitals kunnen patiënten thuis vitale waarden meten en automatisch doorsturen naar hun behandelaars; cContact maakt direct videocontact tussen patiënten en zorgverleners mogelijk.
Kwetsbare ouderen en chronische patiënten, zoals mensen met hartfalen of COPD, hebben veelvuldig contact met artsen of verpleegkundigen. Nu kan dit vaak alleen tijdens een bezoek aan het ziekenhuis, wat juist voor deze mensen erg belastend is.
'Omzet internetbellen zakelijke markt verviervoudigd'
De totale omzet in de zakelijke telecommarkt daalde in de afgelopen twee jaar met 9,5 procent. ABN AMRO verwacht dat deze omzetdaling doorzet: met zo'n 4 procent per jaar. Dat is een grotere krimp dan in de totale telecommarkt, die ongeveer 2 procent per jaar daalt.
De omzet in de VoIP-markt is in dezelfde periode daarentegen verviervoudigd. ABN AMRO verwacht dat deze groei zal doorzetten met ongeveer 30 procent per jaar. De zakelijke markt voor VoIP-diensten wordt gestimuleerd door de toename van cloudgebaseerde diensten. Traditionele providers, grootzakelijke operators, distributeurs met een eigen VoIP-platform maar ook IT-dienstverleners zoeken een positie in deze markt.
Terwijl in de consumentenmarkt internetbellen al volkomen normaal is, zit de zakelijke telecommarkt midden in de transitie naar volledig plaats- en netwerkonafhankelijke Voice over IP-verbindingen. Met als gevolg dat ook de markt voor zakelijke VoIP-diensten snel volwassen wordt. In de laatste twee jaar kwam de groei van VoIP in een stroomversnelling en nam het aantal VoIP-aansluitingen toen van 74.000 naar ruim 281.000.
De meerderheid van de zakelijke markt belt nog traditioneel. Steeds meer bedrijven zien echter de voordelen van internetbellen. Zo kan VoIP eenvoudiger worden geïntegreerd met mobiele telefonie en bijvoorbeeld CRM- en ERP-systemen.
ABN AMRO verwacht dat groei vooral mogelijk is door het ontwikkelen van nieuwe diensten of de integratie van bestaande diensten. "Het speelveld in de zakelijke telecommarkt is complex en wordt flink opgeschud. De barrières tussen vast en mobiel vervagen. Aanbieders richten zich steeds meer op de integratie tussen bellen en bijvoorbeeld e-mail, instant messaging en webconferencing. Dit heet ook wel Unified Communications.", vertelt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN AMRO. "Traditionele telecomaanbieders moeten zorgen dat zij minder afhankelijk zijn van traditionele diensten. Bijvoorbeeld door klanten te adviseren over de mogelijkheden van internetbellen. Nieuwe modellen zoals pay per use en de integratie van verschillende communicatiemiddelen luiden een volgende fase in."
De omzet in de VoIP-markt is in dezelfde periode daarentegen verviervoudigd. ABN AMRO verwacht dat deze groei zal doorzetten met ongeveer 30 procent per jaar. De zakelijke markt voor VoIP-diensten wordt gestimuleerd door de toename van cloudgebaseerde diensten. Traditionele providers, grootzakelijke operators, distributeurs met een eigen VoIP-platform maar ook IT-dienstverleners zoeken een positie in deze markt.
Terwijl in de consumentenmarkt internetbellen al volkomen normaal is, zit de zakelijke telecommarkt midden in de transitie naar volledig plaats- en netwerkonafhankelijke Voice over IP-verbindingen. Met als gevolg dat ook de markt voor zakelijke VoIP-diensten snel volwassen wordt. In de laatste twee jaar kwam de groei van VoIP in een stroomversnelling en nam het aantal VoIP-aansluitingen toen van 74.000 naar ruim 281.000.
De meerderheid van de zakelijke markt belt nog traditioneel. Steeds meer bedrijven zien echter de voordelen van internetbellen. Zo kan VoIP eenvoudiger worden geïntegreerd met mobiele telefonie en bijvoorbeeld CRM- en ERP-systemen.
ABN AMRO verwacht dat groei vooral mogelijk is door het ontwikkelen van nieuwe diensten of de integratie van bestaande diensten. "Het speelveld in de zakelijke telecommarkt is complex en wordt flink opgeschud. De barrières tussen vast en mobiel vervagen. Aanbieders richten zich steeds meer op de integratie tussen bellen en bijvoorbeeld e-mail, instant messaging en webconferencing. Dit heet ook wel Unified Communications.", vertelt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN AMRO. "Traditionele telecomaanbieders moeten zorgen dat zij minder afhankelijk zijn van traditionele diensten. Bijvoorbeeld door klanten te adviseren over de mogelijkheden van internetbellen. Nieuwe modellen zoals pay per use en de integratie van verschillende communicatiemiddelen luiden een volgende fase in."
maandag 20 februari 2017
David van den Berg leidt Avaya Nederland
Avaya heeft David van den Berg aangesteld als managing director voor Avaya Nederland B.V. Van den Berg zal zich de komende periode concentreren op het uitbreiden van de leidende positie van Avaya in Nederland op gebied van communication-enablement, next-generation Unified Communications, Networking en Internet of Things (IoT).
Van den Berg over zijn nieuwe functie: 'Er gebeurt veel in de industrie en Avaya heeft de juiste technologie om klanten juist nu te ondersteunen bij het doorvoeren van innovatieve samenwerkings- en communicatieoplossingen. Avaya vernieuwt zichzelf continu en hanteert hierbij de hoogst mogelijke standaard.'
Van den Berg over zijn nieuwe functie: 'Er gebeurt veel in de industrie en Avaya heeft de juiste technologie om klanten juist nu te ondersteunen bij het doorvoeren van innovatieve samenwerkings- en communicatieoplossingen. Avaya vernieuwt zichzelf continu en hanteert hierbij de hoogst mogelijke standaard.'
Eerste indruk: Wifi- en 4G-bellen met Vodafone
Het is sinds kort mogelijk om via 4G of wifi te bellen met Vodafone. Dat brengt een aantal voordelen met zich mee ten opzichte van bellen via 2G en 3G, belooft de provider. Het belangrijkst is de ontvangst binnenshuis, vooral als je ergens woont waar het bereik vaak wegvalt. Omdat je via wifi belt, wordt het signaal versterkt en dat komt de verbinding ten goede. Hiervoor wordt de router gebruikt als antenne. Tijdens het testen klonk de ander in elk geval kraakhelder, zowel op 4G als via wifi, maar op 2G/3G was de verbinding ook al prima. Niets te klagen dus.
woensdag 15 februari 2017
'Google en Amazon willen slimme speakers als huistelefoon inzetten'
De slimme speakers Google Home en Amazon Echo kunnen in de toekomst mogelijk ook worden gebruikt als vaste telefoon. Beide internetbedrijven zouden werken aan die functionaliteit. Dat stellen anonieme bronnen woensdag tegen de Wall Street Journal. Momenteel kunnen de Home en Echo worden gebruikt om stemopdrachten te geven en zo bijvoorbeeld muziek af te spelen, huisapparatuur te besturen en het internet te doorzoeken.
Chat-app Signal introduceert beveiligd videobellen
Terwijl WhatsApp in rap tempo nieuwe updates en functies uitbrengt, zitten ze ook bij Signal niet stil. De beveiligde chat-app is woensdag voorzien van een langverwachte functie: versleutelde videogesprekken. Het gaat om een betafunctie, die je als gebruiker zelf kan inschakelen. Ook is er ondersteuning toegevoegd voor CallKit, waarmee inkomende Signal-gesprekken worden weergegeven alsof je een gewoon telefoongesprek ontvangt. Al is die ondersteuning niet geheel onomstreden.
dinsdag 14 februari 2017
Amazon Web Services start zakelijke communicatiedienst
Amazon Web Services heeft een eigen zakelijke communicatiedienst uitgebracht. De dienst draagt de naam Chime en laat gebruikers deelnemen aan gesprekken en vergaderingen, bijvoorbeeld via videogesprekken. Er bestaat een gratis versie naast de betaalde varianten. In de aankondiging schrijft Amazon dat er versies van de software zijn voor Android, iOS en desktopsystemen als macOS en Windows.
vrijdag 10 februari 2017
WhatsApp stelt tweestapsverificatie beschikbaar
WhatsApp is gestart met de uitrol van tweestapsverificatie. De functie stelt gebruikers in staat om hun accounts extra te beveiligen. De beveiligingsfunctie wordt geleidelijk door WhatsApp beschikbaar gesteld. Uit tests blijkt dat sommige Android-gebruikers al toegang hebben tot de optie. Eerder werd de nieuwe functionaliteit in de bètaversie van WhatsApp getest.
Bereikbaarheid grote energieleveranciers laat te wensen over, Eneco spant de kroon
Op 10 februari is het Warme Truien-dag. De verwarming gaat dan in menig huiskamer en kantoor een stukje lager, om zo het milieu (en niet onbelangrijk: de energierekening) eens wat minder te belasten. Dat is allemaal nog te doen voor één dag, maar de rest van het jaar wilt u er warmpjes bij zitten. Problemen met gas, water en/of elektra kunnen nogal wat vervelende problemen opleveren. Reden voor Telefoonboek.nl om te testen hoe goed de telefonische bereikbaarheid van energieleveranciers is.
In de database van Telefoonboek staan 488 telefoonnummers geregistreerd in de categorie ´Gas, water en Elektra´. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als ´slecht bereikbaar´ wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 89 van de 488 bedrijven het geval, hetgeen neerkomt op 18,2% van de gevallen. Dat betekent dat 81,8 procent van de onderzochte energiebedrijven weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid.
Onder de 89 telefoonnummers die meer dan drie keer niet bereikbaar waren vallen vooral veel kantoren van grote water- en energiebedrijven. Vooral Essent is met tien vermeldingen goed vertegenwoordig. Ook kantoren van Nuon en Liander (beiden zeven vermeldingen) komen vaak in deze lijst voor. Het energiebedrijf met de meeste klachten is de klantenservice van Eneco in Rotterdam: hierbij werden het afgelopen jaar maar liefst 422 mislukte belpogingen geregistreerd. Veelvoorkomende klachten die onze bezoekers noemen zijn het lange wachten (vaak meer dan tien minuten) en het gebrekkige doorschakelen. Op plaats twee en drie komen de hoofdkantoren Essent in Den Bosch (120 mislukte pogingen) en Nuon in Amsterdam Zuidoost (95).
In de database van Telefoonboek staan 488 telefoonnummers geregistreerd in de categorie ´Gas, water en Elektra´. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als ´slecht bereikbaar´ wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 89 van de 488 bedrijven het geval, hetgeen neerkomt op 18,2% van de gevallen. Dat betekent dat 81,8 procent van de onderzochte energiebedrijven weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid.
Onder de 89 telefoonnummers die meer dan drie keer niet bereikbaar waren vallen vooral veel kantoren van grote water- en energiebedrijven. Vooral Essent is met tien vermeldingen goed vertegenwoordig. Ook kantoren van Nuon en Liander (beiden zeven vermeldingen) komen vaak in deze lijst voor. Het energiebedrijf met de meeste klachten is de klantenservice van Eneco in Rotterdam: hierbij werden het afgelopen jaar maar liefst 422 mislukte belpogingen geregistreerd. Veelvoorkomende klachten die onze bezoekers noemen zijn het lange wachten (vaak meer dan tien minuten) en het gebrekkige doorschakelen. Op plaats twee en drie komen de hoofdkantoren Essent in Den Bosch (120 mislukte pogingen) en Nuon in Amsterdam Zuidoost (95).
woensdag 8 februari 2017
ING eerste Nederlandse bank met betaalverzoek via Apple iMessage
Vanaf vandaag kunnen particuliere klanten van ING een betaalverzoek maken en versturen via de berichtendienst van Apple, iMessage.
ING is de eerste Nederlandse bank die een toepassing heeft ontwikkeld voor iMessage. Hiermee kunnen klanten direct vanuit Berichten bijvoorbeeld geld terugvragen voor een etentje, zonder in te loggen in de ING Mobiel Bankieren App. Deze nieuwe functionaliteit is beschikbaar voor klanten met een Apple iPhone of iPad met iOS 10.
Om een betaalverzoek te kunnen maken vanuit Berichten, moeten klanten eerst eenmalig de ING Bankieren iMessage-app aanzetten vanuit de App Store voor iMessage. Daarna kunnen klanten heel makkelijk direct vanuit Berichten een betaalverzoek maken en versturen.
ING is de eerste Nederlandse bank die een toepassing heeft ontwikkeld voor iMessage. Hiermee kunnen klanten direct vanuit Berichten bijvoorbeeld geld terugvragen voor een etentje, zonder in te loggen in de ING Mobiel Bankieren App. Deze nieuwe functionaliteit is beschikbaar voor klanten met een Apple iPhone of iPad met iOS 10.
Om een betaalverzoek te kunnen maken vanuit Berichten, moeten klanten eerst eenmalig de ING Bankieren iMessage-app aanzetten vanuit de App Store voor iMessage. Daarna kunnen klanten heel makkelijk direct vanuit Berichten een betaalverzoek maken en versturen.
BlackBerry biedt SDK voor BBM
BlackBerry heeft de Enterprise SDK uitgebracht, waarmee ontwikkelaars BlackBerry Messenger kunnen integreren in applicaties voor bedrijven. Zo kunnen medewerkers beveiligd met elkaar chatten, bellen en videobellen, zo claimt het Canadese softwarebedrijf. De Canadese fabrikant lijkt zich vooral te richten op de gezondheidszorg, waar beveiligd communiceren door de gevoelige info die artsen en medewerkers uitwisselen een heet hangijzer is.
dinsdag 7 februari 2017
Kwart Nederlanders belt nog dagelijks via vaste lijn
Een kwart van de Nederlanders telefoneert nog dagelijks via de vaste lijn terwijl bijna een derde dit meerdere keren per week doet, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het Telecompaper Consumer Panel. Hoewel een kwart van de Nederlanders zegt nog dagelijks met de vaste lijn te bellen, is dit percentage de voorbije jaren wel flink gedaald. Eind 2012 gaf nog 40 procent van de respondenten de vaste lijn te gebruiken.
Nederlanders hebben meerdere redenen om te vaste lijn te blijven gebruiken. In veel gevallen is het een kwestie van gemak, bijvoorbeeld dat de vaste lijn altijd 'aan' staat terwijl een mobiele telefoon afhankelijk is van de batterij. Daarnaast spelen ook kosten een overweging en maakt de vaste lijn vaak deel uit van multiplay-pakketten.
Nederlanders hebben meerdere redenen om te vaste lijn te blijven gebruiken. In veel gevallen is het een kwestie van gemak, bijvoorbeeld dat de vaste lijn altijd 'aan' staat terwijl een mobiele telefoon afhankelijk is van de batterij. Daarnaast spelen ook kosten een overweging en maakt de vaste lijn vaak deel uit van multiplay-pakketten.
Communiceren via WhatsApp kan grote gevolgen hebben
Een afspraak via WhatsApp is net zo rechtsgeldig als iedere andere afspraak. Hoewel het heel laagdrempelig en informeel lijkt, kan communiceren via WhatsApp verstrekkende gevolgen hebben. Dat stelt jurist contractenrecht Annelieke Fenstra van LegalMatters.com in Amsterdam.
Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2016 heeft WhatsApp in Nederland maar liefst 9,8 miljoen gebruikers. Niet gek dus dat er via WhatsApp over van alles en nog wat wordt gecommuniceerd en dat er met een simpel ‘appje’ afspraken worden gemaakt. Even snel een bericht sturen naar een freelancer met een opdracht. Of naar de aannemer die jouw huis gaat verbouwen. Misschien zie je wel een leuke auto op Marktplaats en spreek je met de verkoper via WhatsApp. Waar velen alleen niet van doordrongen zijn, is dat afspraken die via WhatsApp tot stand komen ook rechtsgeldig zijn. Dat betekent dat partijen daaraan zijn gebonden.
Een overeenkomst komt tot stand wanneer een aanbod wordt aanvaard. Voor een rechtsgeldige overeenkomst geldt er in principe geen vormvereiste. Hierdoor kan een overeenkomst in iedere vorm worden aangegaan; mondeling, schriftelijk of stilzwijgend. Denk bijvoorbeeld aan een gebaar zoals het opsteken van een hand op een veiling.
Fenstra: “Dit betekent dat wanneer je een aanbod van een ander via WhatsApp accepteert of een afspraak maakt via WhatsApp, je daaraan in principe vastzit. De andere partij kan dan afdwingen, desnoods via de rechter, dat je de gemaakte afspraak nakomt. Dit geldt alleen niet voor overeenkomsten waar de wet wél een vormvereiste aan stelt. Zo moet de koop van een woning altijd gebeuren via een schriftelijke koopovereenkomst.”
Door rechters in Nederland wordt er steeds vaker bewijskracht toegekend aan WhatsApp-berichten. Zo oordeelde bijvoorbeeld de Rechtbank Amsterdam in 2015 dat een ontslagmededeling via WhatsApp gezien mag worden als een rechtsgeldige aanzegging. In dat geval in het bijzonder omdat de werknemer via WhatsApp op de ontslagmededeling had gereageerd. Daarmee kon worden bewezen dat de ontslagmededeling de werknemer had bereikt.
Om te bewijzen dat partijen een afspraak hebben gemaakt, is het van belang dat kan worden aangetoond dat een aanbod is aanvaard of dat de afspraak is bevestigd. Met mondelinge afspraken is dat nagenoeg ondoenlijk. Fenstra: “Als je een partij voor de rechter sleept, zonder bewijs van een gemaakte afspraak, sta je met lege handen. Het wordt dan immers jouw woord tegen dat van de tegenpartij. En daar kan een rechter weinig mee.”
Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2016 heeft WhatsApp in Nederland maar liefst 9,8 miljoen gebruikers. Niet gek dus dat er via WhatsApp over van alles en nog wat wordt gecommuniceerd en dat er met een simpel ‘appje’ afspraken worden gemaakt. Even snel een bericht sturen naar een freelancer met een opdracht. Of naar de aannemer die jouw huis gaat verbouwen. Misschien zie je wel een leuke auto op Marktplaats en spreek je met de verkoper via WhatsApp. Waar velen alleen niet van doordrongen zijn, is dat afspraken die via WhatsApp tot stand komen ook rechtsgeldig zijn. Dat betekent dat partijen daaraan zijn gebonden.
Een overeenkomst komt tot stand wanneer een aanbod wordt aanvaard. Voor een rechtsgeldige overeenkomst geldt er in principe geen vormvereiste. Hierdoor kan een overeenkomst in iedere vorm worden aangegaan; mondeling, schriftelijk of stilzwijgend. Denk bijvoorbeeld aan een gebaar zoals het opsteken van een hand op een veiling.
Fenstra: “Dit betekent dat wanneer je een aanbod van een ander via WhatsApp accepteert of een afspraak maakt via WhatsApp, je daaraan in principe vastzit. De andere partij kan dan afdwingen, desnoods via de rechter, dat je de gemaakte afspraak nakomt. Dit geldt alleen niet voor overeenkomsten waar de wet wél een vormvereiste aan stelt. Zo moet de koop van een woning altijd gebeuren via een schriftelijke koopovereenkomst.”
Door rechters in Nederland wordt er steeds vaker bewijskracht toegekend aan WhatsApp-berichten. Zo oordeelde bijvoorbeeld de Rechtbank Amsterdam in 2015 dat een ontslagmededeling via WhatsApp gezien mag worden als een rechtsgeldige aanzegging. In dat geval in het bijzonder omdat de werknemer via WhatsApp op de ontslagmededeling had gereageerd. Daarmee kon worden bewezen dat de ontslagmededeling de werknemer had bereikt.
Om te bewijzen dat partijen een afspraak hebben gemaakt, is het van belang dat kan worden aangetoond dat een aanbod is aanvaard of dat de afspraak is bevestigd. Met mondelinge afspraken is dat nagenoeg ondoenlijk. Fenstra: “Als je een partij voor de rechter sleept, zonder bewijs van een gemaakte afspraak, sta je met lege handen. Het wordt dan immers jouw woord tegen dat van de tegenpartij. En daar kan een rechter weinig mee.”
vrijdag 3 februari 2017
Apple aangeklaagd om FaceTime in iOS 6
Apple is in de Verenigde Staten aangeklaagd, omdat de videochatdienst FaceTime in iOS 6 onbruikbaar werd. Volgens de aanklagers heeft Apple dat bewust gedaan, waardoor mensen noodgedwongen moesten updaten naar iOS 7. Apple stapte in iOS 7 over naar een nieuwe verbindingstechnologie voor FaceTime. Een jaar na het verschijnen van iOS 7, werkte FaceTime ineens niet meer in iOS 6. Het certificaat voor de oude, duurdere verbindingstechnologie zou zijn verlopen.
donderdag 2 februari 2017
Verdwijnende berichten in Viber
Er zijn al veel chatapps beschikbaar op de iPhone en iPad, allemaal met hun eigen functies. Viber begon ooit eens als een bel-app, maar is inmiddels veel meer dan dat. Vanaf vandaag heeft Viber er weer enkele functies bij gekregen die zeker van pas kunnen komen. Zo stel je voor video’s en foto’s in hoelang deze zichtbaar blijven, om daarna vanzelf weer te verdwijnen. Ook kun je korte videoberichten sturen en ondersteunt de app rijke notificaties.














