donderdag 29 december 2016

Volvo maakt Skype beschikbaar in zijn auto's

Volvo gaat Skype for Business integreren in zijn nieuwe 90-serie. Zo moet het mogelijk worden om makkelijk een telefonische vergadering bij te wonen achter het stuur, zonder dat daar een smartphone aan te pas komt. De Skype-app zal te besturen zijn met knoppen op het stuur.

woensdag 28 december 2016

Markt voor virtuele operators stijgt met 2,9 procent naar 6,8 miljoen simkaarten

Het aantal mobiele klanten bij virtuele operators (VO's) is gegroeid tot 6,8 miljoen. In de zes maanden tot en met september groeide de Nederlandse markt met 2,9 procent. 34 procent van alle simkaarten wordt nu geleverd door een aanbieder zonder eigen netwerk, zo blijkt uit een kwartaalrapport van Telecompaper, Dutch Mobile Virtual Operators Market Q3 2016.


De markt is volgens het onderzoeksbureau bijna gelijk verdeeld tussen 3,3 miljoen klanten bij virtuele merken van de mobiele netwerkoperators en 3,4 miljoen klanten bij zelfstandige MVNO’s (mobile virtual network operators). De groei was met 2,9 procent eveneens gelijk. De winst zit vooral bij de ‘no-frills’ aanbieders (prijsvechters) en bij de vaste aanbieders.

Het ‘no-frills’ segment, waarin zowel MVNO’s als tweede merken van MNO’s basale diensten leveren tegen relatief lage tarieven, blijft met 50 procent het grootste segment in deze VO (virtual operator) markt. Dit segment groeide met 4,9 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2016, met name dankzij Simpel, Hollandsnieuwe en Ben.

Het op één na grootste segment is dat van de etnische/internationale spelers, aangevoerd door Lebara. Deze categorie blijft stabiel op ongeveer een derde van de markt. Het veel kleinere segment met de vaste aanbieders groeide in dezelfde periode met 15,5 procent, vooral dankzij Ziggo Mobiel.

dinsdag 27 december 2016

KPN behoudt ruime voorsprong in vaste telefonie

Komend van een monopoliepositie eind jaren negentig heeft KPN met 51 procent nog altijd een grote voorsprong in de markt van vaste telefonie. De concurrenten weten de laatste jaren wel terrein te winnen. Zo wordt Tele2 ingeschakeld door circa 16 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers. Dit is 2 procent meer dan vorig jaar. Vodafone wordt gebruikt door circa 13 procent en 8 procent van de bedrijfslocaties gebruikt Ziggo. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van circa 3.000 gesprekken met IT-functionarissen van Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers over de inschakeling van providers voor telefonie.

KPN heeft de hoogste penetratie kent in het segment multinationals. Hierin vallen de bedrijfslocaties van organisaties die in Nederland minstens 2.500 medewerkers hebben of onderdeel zijn van een bedrijf uit de Fortune Global 500 of Forbes Global 2000. Ook Vodafone wordt hier bovengemiddeld ingeschakeld. Voor Ziggo scoort het multinationalssegment vooralsnog het slechtst. Ziggo kent haar sterkste segment in het publieke domein. Dit is met name te danken aan de relatief sterke positie die Ziggo inneemt voor vaste telefonie bij instellingen in de zorgsector.

In het publieke domein is de positie van Tele2 opvallend. Van de overheidsinstellingen geeft 52 procent aan Tele2 te gebruiken voor vaste telefonie, voor het onderwijs is dit 20 procent en voor de zorg 11 procent. Vodafone scoort het best bij de grotere commerciële organisaties. Zo ligt bij vestigingen in de segmenten ICT & Utilities de Vodafone-penetratie op 24 procent, in de bouw is dit 30 procent.


Op het gebied van mobiele telefonie is de voorsprong van KPN op de concurrentie lang niet zo groot als voor vaste telefonie. Van alle Nederlandse bedrijfsvestigingen met minstens 50 medewerkers zegt 43 procent KPN in te schakelen als mobiele provider. Dit percentage is de laatste vijf jaar ongeveer gelijk gebleven. In de periode 2012 tot nu varieert het percentage bedrijven dat KPN inschakelt voor mobiele telefonie tussen de 42 en 45 procent. De voorsprong van KPN op Vodafone bedraagt circa 5 procent. Anno 2016 maakt een kleine 38 procent van de locaties gebruik van Vodafone voor mobiele telefonie. 

Voor Vodafone schommelt de penetratie de laatste vijf jaar tussen de 37 en 41 procent. T-Mobile, de nummer drie, volgt met een penetratie van 10 procent op enige afstand van de twee koplopers. De penetratie mobiele telefonie van T-Mobile ligt op 13 procent in 2012, 12 procent in 2013 en 2014 en 11 procent in 2015.

vrijdag 23 december 2016

Actis neemt CC4Skype op in haar Skype for Business portfolio

CC4Skype B.V. verwelkomt Actis Benelux en Frankrijk als businesspartner voor deze regio’s. De eerste gezamenlijke klant, Alten, heeft de customer care oplossing voor Skype for Business al in gebruik genomen.


CC4Skype is de customer care oplossing voor Skype for Business, ontwikkeld voor afdelingen en personen met veel intern en/ of extern klantcontact. Het uitgangspunt is het verbeteren van de dienstverlening met als resultaat hogere klant en medewerker tevredenheid en lagere kosten.

donderdag 22 december 2016

Crypto-chatapp Signal omzeilt censuur in Egypte en Emiraten

De crypto-chatapp Signal heeft een eerder aangekondigde wijziging doorgevoerd, waardoor Android-gebruikers in Egypte en de Verenigde Arabische Emiraten de blokkade van het verkeer van de app kunnen omzeilen. De software maakt daarvoor gebruik van domain fronting. De iOS-versie met domain fronting is in de bètafase en moet binnenkort een stabiele versie krijgen.

Gigaset pro benoemt ClearVox tot Interop Comfort Partner

Gigaset pro, leverancier van professionele communicatieoplossingen voor organisaties, benoemt ClearVox, specialist in VoIP-software, tot Interop Comfort Partner. Vanaf nu zijn alle VoIP- en SIP-producten van Gigaset pro gecertificeerd voor het ClearVox-platform, inclusief de nieuwe Maxwell 3 en Maxwell Basic.

De Interop Comfort Partner-status betekent dat resellers eindgebruikers nu nog eenvoudiger voorzien van een totaaloplossing bestaande uit Gigaset pro-producten in combinatie met het ClearVox-platform, dankzij auto-provisioning – voor snelle installatie.

ClearVox is specialist op het gebied van VoIP-software en levert verschillende oplossingen en diensten aan netwerkproviders en aan een landelijk netwerk van geaccrediteerde en professionele ICT-partners. Voor de certificering doorstonden de Gigaset pro-producten diverse testen met vlag en wimpel.


woensdag 21 december 2016

Centraal Beheer lanceert videobellen via de eigen app

Centraal Beheer biedt klanten nu ook de mogelijkheid om te videobellen via de Centraal Beheer app. Naast Even Apeldoorn bellen, appen en mailen kunnen we onze klanten nu nog persoonlijker van dienst zijn via videobellen.

In 2015 introduceerde Centraal Beheer al appen via een eigen messaging service in een veilige omgeving van de app, waarmee klanten direct kunnen communiceren met een medewerker van Centraal Beheer.

Sinds de lancering in november 2014 hebben ruim 150.000 klanten van Centraal Beheer de app gedownload. Met de app kunnen klanten schademelden, wijzigingen doorgeven, gebruikmaken van pechhulp onderweg en contact opnemen met Centraal Beheer.


dinsdag 20 december 2016

Toezichthouders willen opheldering WhatsApp over datadelen

De Europese privacytoezichthouders, verenigd in de Artikel 29-werkgroep, hebben WhatsApp opnieuw opgeroepen meer duidelijkheid te geven over het privacybeleid. In een gezamenlijke brief wordt WhatsApp gemaand heldere antwoorden te geven op vragen over het delen van gegevens van Europese WhatsApp-gebruikers met moederbedrijf Facebook. In oktober van dit jaar hebben de Europese privacytoezichthouders WhatsApp in een eerste brief om opheldering gevraagd.

maandag 19 december 2016

Facebook voegt groepvideochat toe aan Messenger

Facebook heeft chatdienst Messenger uitgebreid met groepsvideochat. Het is voor gebruikers mogelijk om met maximaal vijf anderen een videochat te voeren. De nieuwe functie wordt uitgerold voor de Messenger-app op iOS en Android, maakt Facebook maandag bekend. Ook de desktopversie krijgt de mogelijkheid tot videogroepschat.

VisionsConnected neemt Cisco Spark op in dienstenaanbod

VisionsConnected, leverancier van cloud-based videoconferencing en unified communications, heeft online samenwerkingsplatform Cisco Spark opgenomen in zijn dienstenaanbod.

VisionsConnected is de eerste Cisco Spark-reseller in Europa die additionele videoconferencing-diensten levert op het Cisco Spark-platform. NHTV Breda heeft als eerste partij in Nederland gekozen voor Cisco Spark als gezamenlijk aanbod van Cisco, VisionsConnected en SURFmarket specifiek voor educatie.

Cisco Spark is een samenwerkingsplatform waarmee teams in de cloud informatie kunnen uitwisselen binnen projecten. Dat varieert van (chat)berichten en documenten tot en met spraak en video. Cisco Spark is te gebruiken op alle devices, van desktop- en laptop-computers tot en met tablets en smartphones.

zaterdag 17 december 2016

AIVD kraakt WhatsApp

De Nederlandse opsporings- en inlichtingendiensten zijn bezig toegang te krijgen tot versleutelde berichtendiensten als WhatsApp en Telegram. Het gaat moeizaam, maar we zeggen niet dat het ons niet lukt. Er zijn mogelijkheden, zegt Dick Schoof, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, in een interview met De Telegraaf. Schoof beseft dat snuffelen in gecodeerde berichten gevoelig ligt. Maar hij vindt in dit geval privacy minder zwaar wegen dan nationale veiligheid.

vrijdag 16 december 2016

Tele2 geeft nieuwe klanten toegang tot bellen via 4G

Klanten van Tele2 kunnen vanaf vandaag bellen via 4G. Tot nu toe gingen klanten automatisch over het 3G- of 2G-netwerk van T-Mobile om te kunnen bellen. Tele2 heeft alleen een eigen 4G-netwerk. Voor bellen via 4G hebben klanten wel een geschikt toestel nodig, zoals de Galaxy S-telefoons van Samsung, mde Sony Xperia Z5-serie en recente Lumia's. Veel telefoons zijn echter nog niet geschikt, waaronder de iPhone.

Microsoft maakt Skype slimmer als ‘Mingo’

Microsoft heeft een testversie van Skype uitgebracht onder de naam Mingo. Deze versie voegt sms- en telefoonintegratie en ondersteuning voor Skype-bots toe. Een nieuwe versie van Skype is onder de naam Mingo op Google Play verschenen. De app is een doorontwikkeling van Skype die specifiek gericht is op smartphonegebruikers. Wat opvalt is dat de app Skype Mingo genoemd wordt: of dit betekent dat er een andere naam voor de dienst komt is niet helemaal duidelijk. De app is nog maar een alpha-versie, wat betekent dat vrijwel alles nog kan veranderen.

donderdag 15 december 2016

Acties voor mobiele bundels met onbeperkt bellen en sms’en slaan aan

Telecomaanbieders hebben eerder dit jaar vol ingezet op mobiele bundels met onbeperkt bellen en sms’en. Dat is terug te zien in de cijfers, zo laat toezichthouder ACM weten. In het tweede kwartaal 2016 is het aantal verstuurde sms-berichten voor het eerst sinds een jaar toegenomen (van 780 miljoen naar 824 miljoen berichtjes). Ook het aantal mobiele belminuten steeg sterk in het tweede kwartaal, van 7,2 miljard naar 7,8 miljard. Dat is een stijging van 9 procent.

Onderzoekers vinden 'backdoor' in Skype voor Mac OS X

Onderzoekers hebben een backdoor in Skype voor Mac OS X gevonden die mogelijk het gevolg van een programmeerfout is. Via de backdoor kunnen andere programma's toegang tot allerlei zaken van Skype-gebruikers krijgen, zoals gesprekken, adresboek en chatberichten. Dat laten onderzoekers van het Amerikaanse beveiligingsbedrijf Trustwave weten. Het probleem bevindt zich in de Desktop-programmeerinterface (api) in de Mac OS X-versie van Skype.

woensdag 14 december 2016

Chat-app Slack krijgt videobelfuntie

Zakelijke chat-app Slack geeft gebruikers de mogelijkheid om videogesprekken te voeren, zowel één op één als in groepsverband. De dienst is vooral gericht op chatten in tekstvorm in kanalen per onderwerp, maar voegde eerder dit jaar al een audio-belfunctie toe. Nu is ook videobellen beschikbaar voor Slack.

dinsdag 13 december 2016

T-Mobile mag de vaste telecomtak van Vodafone Nederland overnemen

Telecomaanbieder T-Mobile mag de vaste telecomtak van Vodafone Nederland overnemen. Deze tak staat bekend onder de naam Vodafone Thuis en bevat de vaste telefonie-, tv- en internetactiviteiten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) keurt de overname goed. De verkoop van de vaste activiteiten van Vodafone Nederland was een harde voorwaarde van de Europese Commissie voor de fusie tussen Ziggo en Vodafone Nederland.

Begin 2016 maakten Ziggo en Vodafone Nederland hun wens bekend om te gaan fuseren. De Europese Commissie heeft in augustus 2016 groen licht gegeven voor deze fusie, onder één harde voorwaarde: Vodafone moest zijn vaste activiteiten in Nederland afstoten. Daarvoor heeft Vodafone nu een koper gevonden: T-Mobile. De Europese Commissie heeft T-Mobile als koper op vrijdag 9 december 2016 goedgekeurd. Nu de ACM de verkoop heeft goedgekeurd, ligt de weg open voor een daadwerkelijke fusie tussen Ziggo en Vodafone Nederland.

De ACM heeft onderzocht of de overname van Vodafone Thuis door T-Mobile slecht is voor de Nederlandse markt. De toezichthouder was nauw betrokken bij het eerdere fusieonderzoek van de Europese Commissie en kon dus na een kort onderzoek toestemming verlenen voor deze overname.

Vodafone activeert bellen via Wi-Fi in iOS 10.2

Bellen via Wi-Fi is al sinds iOS 8 mogelijk op de iPhone, maar werd niet ondersteund in Nederland. Met iOS 10.2 is daar verandering in gekomen, want Vodafone heeft de Bellen via Wi-Fi-optie ingeschakeld. Bellen via Wi-Fi maakt het mogelijk om een gewoon telefoongesprek te voeren als je bijvoorbeeld slecht bereik hebt met je eigen provider.

maandag 12 december 2016

Skype Translator werkt nu ook met vaste telefonie

Skype kan nu ook gesprekken in real-time vertalen wanneer je naar vaste of mobiele telefoonnummers belt. Eerder werkte de functie alleen binnen Skype zelf. Voor je het gesprek aangaat, stel je in Skype eerst in welke taal je spreekt én welke taal de persoon aan de andere kant van de lijn spreekt. Zodra diegene opneemt, krijgt hij de boodschap dat het gesprek wordt opgenomen zodat het vertaald kan worden.

Ook bij langer verblijf in buitenland geen extra telefoonkosten

Ook wie tijdelijk in het buitenland werkt of studeert, plukt voordeel van nieuwe regels voor bellen in het buitenland. Pas na vier maanden mogen de kosten hiervan opgeschroefd worden. Onder voormalig eurocommissaris Neelie Kroes werden de maximale tarieven voor bellen in het buitenland steeds verder teruggebracht. Vanaf 15 juni 2017 mogen telecomaanbieders daar überhaupt geen extra kosten meer voor rekenen.

donderdag 8 december 2016

Chatapp Telegram brengt update met IFTTT-integratie uit

Telegram heeft een nieuwe update gepresenteerd, waarin het zijn dienst integreert met If This Then That. Daardoor kunnen gebruikers meer dan 360 diensten koppelen aan Telegram, waaronder bijvoorbeeld Gmail, Instagram en Philips Hue. Zo kunnen gebruikers de kleur van hun Hue-lampen aanpassen door een bericht te sturen aan de @ifttt-chatbot in Telegram, schrijven de ontwikkelaars.

Markt vaste telefonie krimpt licht in derde kwartaal

Het aantal vaste telefoonaansluitingen in Nederland daalde met 0,2 procent in het derde kwartaal van 2016 om uit te komen op 6,28 miljoen. De kwartaalgroei van 0,3 procent voor digitale telefonielijnen was onvoldoende om de daling van traditionele telefonie via PSTN/ISDN te compenseren. De omzet in vaste telefonie daalt harder dan het aantal lijnen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper. Het aantal digitale telefonielijnen kwam uit op meer dan 5,6 miljoen eind september 2016. De sterkste kwartaalgroei kwam voor rekening van glasvezel VoIP, dat met 2,8 procent steeg naar bijna 900.000 lijnen.

vrijdag 2 december 2016

Klantencommunicatie KLM straks volledig via chatapps

KLM wil in de toekomst zijn webactiviteiten gaan verplaatsen naar chatapps na het enorme succes van Facebook Messenger als servicekanaal. Ook wil de luchtvaartmaatschappij gaan samenwerken met partners om aanvullende diensten in Messenger te verkopen. Dat vertelde Karlijn Vogel-Meijer van KLM gisteren op het Social Service Congres van BBP Media in Nieuwegein.

Webcare bij KLM is sterk aan het veranderen. Waar vroeger op Facebook of Twitter binnen 60 minuten werd gereageerd, moet tegenwoordig meteen antwoord worden gegeven. “Klanten wiens vlucht is geannuleerd kun je niet laten wachten”, zegt Vogel-Meijer.

Een groot deel van de contacten verlopen via chatapps als Facebook Messenger, WhatsApp en WeChat. Facebook Messenger is nu het belangrijke contactkanaal voor KLM met 1 miljoen gebruikers.

Gebruik chatbots bij webcare nog zeer bescheiden

Het gebruik van berichtendiensten als WhatsApp, Facebook Messenger en ook Snapchat is het afgelopen jaar alleen maar toegenomen. Steeds meer organisaties zetten deze actief in voor webcare, zo blijkt uit het onderzoek Stand van Webcare 2016, dat gisteren werd gepresenteerd op het Social Service Congres in Nieuwegein.

De inzet van kunstmatige intelligentie en chatbots is nog zeer bescheiden. Ongeveer 3 procent van de ondervraagde organisaties maakt op dit moment al gebruikt van bots of van systemen voor automatische beantwoording bij webcare. Twaalf procent is het aan het overwegen.

Bijna de helft (49 procent) van de organisaties registreert klantcontacten via sociale media niet in het CRM-systeem. Iets meer dan de helft 51 procent doet dit dus wel; 15 procent automatisch en slechts 5 procent realtime.

woensdag 30 november 2016

'Duitsland steekt 150 miljoen euro in kraken versleuteling chat-apps'

De Duitse inlichtingendienst BND krijgt in de komende negen jaar 150 miljoen euro om te proberen veelgebruikte berichtendiensten als WhatsApp te kraken. De dienst wil versleutelde gesprekken kunnen afluisteren. Dat project staat intern bekend als ANISKI, stelt de site NetzPolitik op basis van een geheime begrotingsdocument. Dit jaar zou de BND al 5,4 miljoen euro uitgeven aan het kraken van versleuteling, gevolgd door bijna 16 miljoen in 2017 en ruim 128 miljoen euro in de jaren 2018 tot en met 2025.

zondag 27 november 2016

Nóg een oplichterstruc rond videobellen van WhatsApp

Oplichters hebben een valse website gelanceerd waar mensen worden misleid rond een nieuwe videobellenfunctie van WhatsApp. Het is al de tweede truc rond deze nieuwe functie van deze app van deze week.

Doel van de oplichters is opnieuw om mensen naar een nepsite te lokken. In dit geval gaat het om mobiapps.mobile. Deze site lijkt sterk op de echte officiële van WhatsApp zelf.

Aan bezoekers wordt gevraagd vrienden uit te nodigen en de uitnodiging in verschillende groepen te delen. Opvallend is dat de site (ook) in het Nederlands is geschreven:

dinsdag 22 november 2016

Gratis telefoonnummer voor ondernemend Nederland

Message To The Moon (MTTM) bestaat dit jaar tien jaar en viert dat naar eigen zeggen groots. Tussen 18 en 30 november stelt MTTM, leverancier van zakelijke telefonie en internet aan bedrijven in Nederland, een gratis telefoonnummer beschikbaar aan alle Nederlandse ondernemers. Iedere ondernemer kan kosteloos een 085-nummer ontvangen met één gratis doorschakeling naar een mobiel nummer en krijgt daar bovendien 100 gratis belminuten bij.

Ondernemers die gebruikmaken van de actie, kunnen aanzienlijk voordeel tegemoetzien: normaal zouden zij voor een nieuw telefoonnummer vijf euro per maand betalen, plus opstartkosten, maar met de actie van MTTM is het nummer voor altijd gratis en hoeven er geen opstartkosten te worden betaald. Ook de eerste 100 belminuten zijn gratis. Na deze 100 minuten wordt het reguliere beltarief gefactureerd.

maandag 21 november 2016

Vodafone vandaag met 4G bellen

Vodafone rolt vandaag 4G-bellen (Voice over LTE of VoLTE) én wifi-bellen (Voice over WiFi of VoWiFi) uit. Door gebruik te maken van de eigenschappen van 4G en Wifi wordt de kwaliteit van mobiel bellen voor Vodafoneklanten verder verbeterd, zowel buitens- als binnenshuis.

Klanten worden vanaf vandaag gefaseerd overgezet op deze nieuwe standaard van bellen en worden geïnformeerd zodra dat gebeurd is. Om gebruik te maken van 4G-bellen en wifi-bellen is een geschikt toestel nodig.

Dankzij 4G-bellen zijn klanten telefonisch beter bereikbaar op locaties waar de 2G- of 3G-dekking niet optimaal is. Dit komt doordat de lage 4G-frequentie (800 MHz) beter in staat is grotere afstanden af te leggen en door bouwmaterialen als beton, glas en staal heen te dringen dan de hogere frequenties van 2G en 3G.
Als de kwaliteit van een gesprek via 4G-bellen bínnenshuis onverhoopt toch niet naar behoren is, dan gebruikt de telefoon de beschikbare Wifi-verbinding om met het mobiele netwerk te verbinden om zo het mobiele gesprek voort te kunnen zetten. Klanten hoeven niet zelf tussen technieken te schakelen.

Meeste VoIP-oplossingen in Nederlandse zakelijke markt van Cisco

Cisco is momenteel de meest gebruikte leverancier op het gebied van Voice over IP (VoIP). Twintig procent van de oplossingen op dit gebied is van Cisco. Avaya is de nummer twee met een aandeel van circa 16 procent van de oplossingen. Mitel, KPN en Alcatel-Lucent maken de top vijf compleet. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van 3.500 gesprekken die het afgelopen jaar zijn gevoerd met Nederlandse IT-verantwoordelijken van bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers over het gebruik van (tele)communicatieoplossingen.

Cisco kent haar grootste aandeel bij multinationals, waar een kwart van de oplossingen een toepassing van Cisco (22 procent) of Tandberg (3 procent) betreft. Sinds zes jaar heeft Cisco Tandberg overgenomen. Ook Microsoft heeft met 34 procent binnen deze doelgroep haar grootste installed base-aandeel. Mitel kent haar hoogste aandeel (13 procent) in de publieke sector. Voor Avaya geldt dat haar aandeel voor de verschillende segmenten vrijwel gelijk is (10 procent). KPN kent ook een vergelijkbaar aandeel in de publieke en commerciële segmenten, rond de 9 á 10 procent, met uitzondering van locaties van multinationals. Hier ligt het aandeel van KPN rond de 3 procent.

Het leeuwendeel (69 procent) van de bedrijfsvestigingen maakt gebruikt van een VoIP-toepassing. Naast de penetratie naar branches, weergegeven in onderstaand figuur, is er ook gekeken naar het gebruik in samenhang met de omvang van de locatie. Dan blijkt dat bij locaties met 500 of meer werknemers de VoIP-penetratie boven de 80 procent ligt, bij locaties met 200 tot 500 werknemers op 73 procent, bij bedrijven met 100 tot 200 werknemers op 68 procent en bij locaties met 50 tot 100 medewerkers ligt dit op 64 procent.

De kern van Unified Communications (UC) komt voor de meeste leveranciers neer op de integratie van real-time communicatietoepassingen met berichtenverkeer binnen één omgeving. Gebruikers van UC gebruiken dus meer dan alleen VoIP.

Op dit moment geeft 31 procent van alle bedrijfsvestigingen aan gebruik te maken van een oplossing voor Unified Communications. Multinationals lopen voorop, hier ligt het gebruik op meer dan de helft van de vestigingen. Segmentatie naar branches laat slechts beperkte verschillen zien. De meeste branches kennen een gebruik tussen de 28 en 35 procent met uitzondering van de zorgsector en het segment ICT & Utilities. In de zorg ligt het gebruik op 20 procent en in het segment ICT & Utilities is de penetratie bovengemiddeld (50 procent).

Oude berichten in iMessage automatisch verwijderen

In de iMessage-app kun je berichten automatisch te verwijderen na een aangegeven periode. Dat geldt zowel voor tekstberichten als voor audio- en videoberichten die je hebt uitgewisseld. Al die data neemt opslagruimte in beslag, dus het is verstandig om regelmatig te kijken wat er weg kan. Laat je de berichten in iMessage automatisch verwijderen, dan heb je er geen omkijken meer naar. Deze tip legt uit hoe je het instelt.

vrijdag 18 november 2016

Apple bewaart belgeschiedenis maandenlang in iCloud

Gebruikers van iPhones die Apples iCloud hebben geactiveerd sturen zonder dat ze zich ervan bewust zijn informatie over de mensen met wie ze bellen door naar de servers van Apple. Dat ontdekte het Russische securitybedrijf Elcomsoft, schrijft The Intercept. Het gaat om een lijst van telefoongesprekken die de gebruiker heeft gevoerd, met telefoonnummers, data, tijdstip en duur, inclusief gemiste oproepen. Volgens Elcomsoft bewaart Apple die gegevens tot vier maanden lang in iCloud-accounts.

donderdag 17 november 2016

Apple wil Siri in iMessage gebruiken voor afspraken plannen en betalingen doen

Siri zit momenteel ingebouwd in de iPhone, iPad en Mac als op zichzelf staand onderdeel van iOS en macOS, maar in de toekomst komt hier mogelijk verandering in. Apple zou namelijk plannen hebben om Siri te integreren in iMessage, zodat je de assistent kunt oproepen tijdens een chatgesprek. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijk een afspraak inplannen met je chatpartner. Ook zouden betalingen onderling mogelijk kunnen zijn.

woensdag 16 november 2016

ICQ bestaat twintig jaar

Speel het schelle 'uh-oh'-notificatiegeluidje van ICQ af, en spontaan kijken er mensen met een nostalgische blik in hun ogen jouw kant op. In de westerse wereld is de chatapp iets uit het verleden, maar in Rusland is ICQ, dat zijn twintigste verjaardag viert, nog altijd populair. De eerste versie van ICQ, ofwel 'I seek you', verscheen op 15 november 1996. De moeder aller chatapps is gemaakt door Mirabilis, een bedrijfje dat werd opgericht door vier studenten uit Israël.

Criminelen gebruiken telefoongesprek om bedrijven te infecteren

Een beruchte groep internetcriminelen die de afgelopen jaren miljoenen euro's van banken en bedrijven wist te stelen is opnieuw actief waarbij organisaties in de horecasector via telefoongesprekken en Word-documenten met malware worden geïnfecteerd die creditcardgegevens steelt. Daarvoor waarschuwt beveiligingsbedrijf Trustwave. Verschillende klanten van het bedrijf in de horecasector werden door een groep genaamd Carbanak aangevallen. De aanval begon met een telefoongesprek. De aanvallers belden de klantenservice en lieten weten dat het reserveringssysteem had aangegeven dat ze hun gegevens via e-mail moesten versturen.

maandag 14 november 2016

Voys breidt diensten uit naar België

Het Nederlandse Voys breidt haar activiteiten op het gebied van zakelijk bellen uit naar België. De telecomaanbieder biedt een alternatief voor de bestaande, vaak gedateerde, Belgische telefooncentrales. De zakelijke gebruiker heeft met de telefonie van Voys maximale flexibiliteit en de vrijheid om overal en op ieder tijdstip te werken.

Voys lanceert ook in België de online telefooncentrale ‘Freedom’. Deze naam staat symbool voor de mogelijkheid om volledig locatie-onafhankelijk te werken met de diensten van Voys.

Het in Groningen gevestigde bedrijf telt op dit moment zo’n 42 medewerkers en werkt volgens het holacracy-principe: een organisatiemodel zonder managers en zonder functies. Hierdoor kunnen medewerkers het maximale uit zichzelf halen en bovendien optimaal bijdragen aan de organisatie, in een omgeving waarin ze vertrouwen, verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid krijgen.

Zowel in Nederland als in België speelt de Voys 4G app een grote rol. 4G neemt een steeds grotere vlucht en dit geldt ook binnen de zakelijke telefonie. Voys heeft de functionaliteiten van een hardphone verwerkt in een app voor de smartphone.

WhatsApp activeert videobellen

Al in mei werd erover gesproken en nu is het eindelijk geactiveerd voor iPhone-gebruikers: videobellen in WhatsApp. Om het te gebruiken hoef je de app niet te updaten. Wel blijkt het nog niet bij iedereen te werken. Afgelopen mei doken de eerste berichten op over videobellen in WhatsApp. Toch heeft het nog een paar maanden geduurd voordat de functie eindelijk actief is.

vrijdag 11 november 2016

WhatsApp schakelt tweetrapsauthenticatie in bij bèta's

Tweetrapsauthenticatie is standaard ingeschakeld bij actuele testversies van WhatsApp voor Android en Windows Phones. Gebruikers kunnen een passcode aanmaken en dienen een e-mailadres op te geven voor het kunnen resetten van die code. Two factor authentication is ingeschakeld bij testversie 2.16.341 van WhatsApp en latere versies, constateerde Android Police. De mogelijkheid zit al langer in de bèta.

woensdag 9 november 2016

Zo kun je je telefoonnummer in iMessage aanpassen

Apple’s berichtendienst iMessage maakt het mogelijk om berichten uit te wisselen met vrienden. iMessage maakt daarbij gebruik van je mobiele telefoonnummer of e-mailadres dat gekoppeld is aan je Apple ID. Heb je een ander mobiel nummer gekregen, dan zul je dit moeten aanpassen. Als iemand jouw telefoonnummer of e-mailadres weet, dan kan deze persoon jou een iMessage-bericht sturen. Wisselt dit, dan kun je het aanpassen via de instellingen van de app.

vrijdag 4 november 2016

'Meeste betaalde informatienummers houden zich aan de regels'

De bedrijven achter een betaald informatienummer houden zich over het algemeen goed aan de regels. Uit een steekproef van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onder 1200 houders van een betaald informatienummer blijkt dat zij vaak juiste informatie geven over tarieven, dat de dienstverlening goed bereikbaar is en dat het informatienummer gebruikt wordt voor het doel waarvoor het nummer bestemd is.

ACM trof bij een tiental bedrijven een overtreding aan. Zo constateerde ACM dat er niemand aan de lijn kwam als het nummer werd gebeld of dat er geen dienst werd aangeboden. Ook kwam ACM bedrijven tegen die een te hoog tarief rekenden. In bijna alle gevallen pasten de bedrijven die in overtreding waren, hun gedrag aan na een waarschuwing van ACM.

De bedrijven die na de waarschuwing nog niet voldoen aan de regels, kunnen rekenen op een vervolgonderzoek. Als uit het onderzoek inderdaad blijkt dat zij misbruik maken van een nummer of geen juiste tariefmelding hebben, legt ACM hen een sanctie op.

0900-nummers zijn bestemd voor alle informatiediensten behalve amusement en erotische lijnen. Voor bijvoorbeeld belspelletjes bij radio- of televisieacties bellen consumenten naar een 0909-nummer. Erotische lijnen beginnen vaak met 0906. Viercijferige nummers die beginnen met 18 zijn telefoonnummers met speciale tarieven waarmee consumenten een telefoonnummer kunnen laten opzoeken. Meestal kunnen consumenten ook worden doorverbonden via dat nummer.

‘Ook WhatsApp krijgt Snapchat-achtige functie’

Snapchat heeft een duidelijke trend neergezet. Na Instagram en Facebook Messenger werkt ook WhatsApp aan een soortgelijke Snapchat Verhalen-achtige functie. Onder de naam WhatsApp Status moet je met een foto je huidige status kunnen doorgeven aan al je WhatsApp-contacten. De functie zit verstopt in de nieuwste beta van de Android-versie van WhatsApp.

maandag 31 oktober 2016

KPN start 4G bellen

KPN is maandag begonnen met de uitrol van 4G bellen (Voice over LTE/VoLTE). De komende maanden worden KPN klanten, die beschikken over een geschikt toestel, stapsgewijs overgezet.

Na meerdere tests, in samenwerking met Samsung, start KPN de gefaseerde uitrol van deze dienst. De eerste KPN klanten met een Samsung S6 en S6 Edge bellen vanaf vandaag via 4G en KPN verwacht dat het aantal gebruikers de komende maanden stapsgewijs zal stijgen.

Tot op heden werd het 4G netwerk alleen gebruikt voor mobiel dataverkeer. Voor spraakverkeer grijpt het toestel terug op de 2G of 3G-netwerken. Dit heeft als nadeel dat er door het toestel regelmatig geschakeld moet worden tussen de verschillende netwerken.

Naast 4G bellen gaat KPN in 2017 ook nog bellen over Wi-Fi (VoWiFi) introduceren. Dit heeft als voordeel dat wanneer het 4G signaal niet tot binnenshuis reikt, klanten toch een goede bereikbaarheid ervaren doordat ze bellen via het aanwezige Wi-Fi-netwerk. De telefoon kiest automatisch het sterkste netwerk, Wi-Fi danwel 4G van KPN.

Skype voor Insiders krijgt drag-and-drop en linkpreviews

Microsoft lanceert een nieuwe versie van Skype voor Windows 10-Insiders in de fast ring. Om er gebruik van te maken, moet de Skype Preview-app geïnstalleerd staan. Skype Preview is te vinden in de Windows Store, maar alleen als je een insider-versie van Windows 10 draait. Microsoft test in deze versie van Skype nieuwe features, voor ze doorgeloodst worden naar alle gebruikers.

woensdag 26 oktober 2016

Google Messenger 2.0 introduceert nieuw design

Google Messenger 2.0 is beschikbaar in de Play Store. De berichten-app is voorzien van een opgeruimder ontwerp dat  beter past bij Android 7.1. Zo is de gekleurde balk bovenaan in beeld iets donkerder blauw gemaakt. Ook zit er minder witruimte tussen de verschillende conversaties.

dinsdag 25 oktober 2016

WhatsApp introduceert videogesprekken op Android

WhatsApp maakt het voor sommige Android-gebruikers mogelijk om te videobellen. De functie is bij veel mensen echter nog niet verschenen. Videogesprekken zijn toegevoegd aan verschillende bètaversies van de chat-app, ontdekte Android Police. Niet alle bètagebruikers kunnen de functie gebruiken en videogesprekken zitten ook nog niet in de algemene versie van de app, die in Google Play te downloaden is.

maandag 24 oktober 2016

Telfort vereenvoudigt Thuis-aanbod

Telfort maakt bekend zijn aanbod voor de vaste lijn terug te brengen naar twee pakketten. Telfort Thuis gaat naar twee pakketten: Internet en Alles-in-1. Een vast telefoonnummer is optioneel gratis verkrijgbaar bij beide pakketten. Het internet pakket kost 30 euro per maand en een Alles-in-1 pakket met internet en interactieve televisie 42,50 euro per maand.

Chatapp Line gaat de zakelijke markt op

Chatapp Line verlegt de koers luttele maanden na de beursgang. Het Japanse bedrijf heeft plannen aangekondigd om de zakelijke markt te bedienen. Daartoe is een samenwerking aangekondigd met Works Mobile Japan, die een eigen zakelijke app exploiteert. Samen gaan ze een nieuwe veelzijdige communicatietool ontwikkelen die volgend jaar moet uitkomen.

Amnesty adviseert Signal

Wie een chatapp zoekt die gesprekken tegen luistervinken beschermt kan volgens Amnesty International het beste voor Signal kiezen, maar WhatsApp is ook een prima alternatief. De mensenrechtenorganisatie vergeleek 11 aanbieders van populaire chat-apps en bekeek hoe ze encryptie toepassen. Verschillende van de bekende chatapps maken gebruik van end-to-end-encryptie, zodat alleen de ontvanger en afzender de inhoud van een bericht kunnen lezen. WhatsApp is van de populaire chat-apps de enige app die gebruikers uitdrukkelijk waarschuwt als een chatgesprek niet end-to-end versleuteld is.

vrijdag 21 oktober 2016

Marco Polo, de walkie-talkie-app waar niemand over praat

Er is een vreemde app, waar niemand over praat maar die ongemerkt steeds meer gebruikers trekt: Marco Polo. De app wordt gemaakt door een bedrijf met de naam Joya Communications, dat in 2012 is opgericht maar waar eigenlijk maar weinig van bekend is. Wel haalden ze in de loop van de tijd heel wat investeringsgeld op bij durfinvesteerders als Battery Ventures, Altos Ventures en recent nog bij GGV en Greylock. Het bedrijf zou $500 miljoen waard zijn, maar toch konden we geen enkele techsite in Nederland vinden die er iets over heeft geschreven.

donderdag 20 oktober 2016

Mobiele data sparen met Facebook Messenger

Facebook Messenger krijgt een Data Saver-functie, zo blijkt uit de laatste bètaversie van de populaire berichtendiensten. De nieuwe optie zorgt ervoor dat je dataverbruik beperkt wordt. Heb je de nieuwste versie van de Facebook Messenger-bèta gedownload, dan kun je nu een ‘Data Saver’ vinden tussen de instellingen van de app. Eenmaal geactiveerd worden afbeeldingen en video’s niet meer automatisch gedownload, maar pas als je op ze tikt in het gespreksvenster.

dinsdag 18 oktober 2016

Ophef in Australië over WhatsApp-gebruik ministers

In Australië is ophef ontstaan over het feit dat verschillende ministers WhatsApp gebruiken om met elkaar te communiceren. De kritiek op het WhatsApp-gebruik volgt op waarschuwingen van experts dat het gebruik van de chat-app voor regeringszaken de veiligheid van Australië in gevaar kan brengen. Met name het feit dat de Australische overheid geen controle over WhatsApp heeft is een kritiekpunt, alsmede dat de chatdienst informatie met Facebook gaat delen. Daarnaast is het gebruik van WhatsApp voor vertrouwelijke overheidscommunicatie niet door de Australische inlichtingendienst goedgekeurd.