donderdag 29 december 2016

Volvo maakt Skype beschikbaar in zijn auto's

Volvo gaat Skype for Business integreren in zijn nieuwe 90-serie. Zo moet het mogelijk worden om makkelijk een telefonische vergadering bij te wonen achter het stuur, zonder dat daar een smartphone aan te pas komt. De Skype-app zal te besturen zijn met knoppen op het stuur.

woensdag 28 december 2016

Markt voor virtuele operators stijgt met 2,9 procent naar 6,8 miljoen simkaarten

Het aantal mobiele klanten bij virtuele operators (VO's) is gegroeid tot 6,8 miljoen. In de zes maanden tot en met september groeide de Nederlandse markt met 2,9 procent. 34 procent van alle simkaarten wordt nu geleverd door een aanbieder zonder eigen netwerk, zo blijkt uit een kwartaalrapport van Telecompaper, Dutch Mobile Virtual Operators Market Q3 2016.


De markt is volgens het onderzoeksbureau bijna gelijk verdeeld tussen 3,3 miljoen klanten bij virtuele merken van de mobiele netwerkoperators en 3,4 miljoen klanten bij zelfstandige MVNO’s (mobile virtual network operators). De groei was met 2,9 procent eveneens gelijk. De winst zit vooral bij de ‘no-frills’ aanbieders (prijsvechters) en bij de vaste aanbieders.

Het ‘no-frills’ segment, waarin zowel MVNO’s als tweede merken van MNO’s basale diensten leveren tegen relatief lage tarieven, blijft met 50 procent het grootste segment in deze VO (virtual operator) markt. Dit segment groeide met 4,9 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2016, met name dankzij Simpel, Hollandsnieuwe en Ben.

Het op één na grootste segment is dat van de etnische/internationale spelers, aangevoerd door Lebara. Deze categorie blijft stabiel op ongeveer een derde van de markt. Het veel kleinere segment met de vaste aanbieders groeide in dezelfde periode met 15,5 procent, vooral dankzij Ziggo Mobiel.

dinsdag 27 december 2016

KPN behoudt ruime voorsprong in vaste telefonie

Komend van een monopoliepositie eind jaren negentig heeft KPN met 51 procent nog altijd een grote voorsprong in de markt van vaste telefonie. De concurrenten weten de laatste jaren wel terrein te winnen. Zo wordt Tele2 ingeschakeld door circa 16 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers. Dit is 2 procent meer dan vorig jaar. Vodafone wordt gebruikt door circa 13 procent en 8 procent van de bedrijfslocaties gebruikt Ziggo. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van circa 3.000 gesprekken met IT-functionarissen van Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers over de inschakeling van providers voor telefonie.

KPN heeft de hoogste penetratie kent in het segment multinationals. Hierin vallen de bedrijfslocaties van organisaties die in Nederland minstens 2.500 medewerkers hebben of onderdeel zijn van een bedrijf uit de Fortune Global 500 of Forbes Global 2000. Ook Vodafone wordt hier bovengemiddeld ingeschakeld. Voor Ziggo scoort het multinationalssegment vooralsnog het slechtst. Ziggo kent haar sterkste segment in het publieke domein. Dit is met name te danken aan de relatief sterke positie die Ziggo inneemt voor vaste telefonie bij instellingen in de zorgsector.

In het publieke domein is de positie van Tele2 opvallend. Van de overheidsinstellingen geeft 52 procent aan Tele2 te gebruiken voor vaste telefonie, voor het onderwijs is dit 20 procent en voor de zorg 11 procent. Vodafone scoort het best bij de grotere commerciële organisaties. Zo ligt bij vestigingen in de segmenten ICT & Utilities de Vodafone-penetratie op 24 procent, in de bouw is dit 30 procent.


Op het gebied van mobiele telefonie is de voorsprong van KPN op de concurrentie lang niet zo groot als voor vaste telefonie. Van alle Nederlandse bedrijfsvestigingen met minstens 50 medewerkers zegt 43 procent KPN in te schakelen als mobiele provider. Dit percentage is de laatste vijf jaar ongeveer gelijk gebleven. In de periode 2012 tot nu varieert het percentage bedrijven dat KPN inschakelt voor mobiele telefonie tussen de 42 en 45 procent. De voorsprong van KPN op Vodafone bedraagt circa 5 procent. Anno 2016 maakt een kleine 38 procent van de locaties gebruik van Vodafone voor mobiele telefonie. 

Voor Vodafone schommelt de penetratie de laatste vijf jaar tussen de 37 en 41 procent. T-Mobile, de nummer drie, volgt met een penetratie van 10 procent op enige afstand van de twee koplopers. De penetratie mobiele telefonie van T-Mobile ligt op 13 procent in 2012, 12 procent in 2013 en 2014 en 11 procent in 2015.

vrijdag 23 december 2016

Actis neemt CC4Skype op in haar Skype for Business portfolio

CC4Skype B.V. verwelkomt Actis Benelux en Frankrijk als businesspartner voor deze regio’s. De eerste gezamenlijke klant, Alten, heeft de customer care oplossing voor Skype for Business al in gebruik genomen.


CC4Skype is de customer care oplossing voor Skype for Business, ontwikkeld voor afdelingen en personen met veel intern en/ of extern klantcontact. Het uitgangspunt is het verbeteren van de dienstverlening met als resultaat hogere klant en medewerker tevredenheid en lagere kosten.

donderdag 22 december 2016

Crypto-chatapp Signal omzeilt censuur in Egypte en Emiraten

De crypto-chatapp Signal heeft een eerder aangekondigde wijziging doorgevoerd, waardoor Android-gebruikers in Egypte en de Verenigde Arabische Emiraten de blokkade van het verkeer van de app kunnen omzeilen. De software maakt daarvoor gebruik van domain fronting. De iOS-versie met domain fronting is in de bètafase en moet binnenkort een stabiele versie krijgen.

Gigaset pro benoemt ClearVox tot Interop Comfort Partner

Gigaset pro, leverancier van professionele communicatieoplossingen voor organisaties, benoemt ClearVox, specialist in VoIP-software, tot Interop Comfort Partner. Vanaf nu zijn alle VoIP- en SIP-producten van Gigaset pro gecertificeerd voor het ClearVox-platform, inclusief de nieuwe Maxwell 3 en Maxwell Basic.

De Interop Comfort Partner-status betekent dat resellers eindgebruikers nu nog eenvoudiger voorzien van een totaaloplossing bestaande uit Gigaset pro-producten in combinatie met het ClearVox-platform, dankzij auto-provisioning – voor snelle installatie.

ClearVox is specialist op het gebied van VoIP-software en levert verschillende oplossingen en diensten aan netwerkproviders en aan een landelijk netwerk van geaccrediteerde en professionele ICT-partners. Voor de certificering doorstonden de Gigaset pro-producten diverse testen met vlag en wimpel.


woensdag 21 december 2016

Centraal Beheer lanceert videobellen via de eigen app

Centraal Beheer biedt klanten nu ook de mogelijkheid om te videobellen via de Centraal Beheer app. Naast Even Apeldoorn bellen, appen en mailen kunnen we onze klanten nu nog persoonlijker van dienst zijn via videobellen.

In 2015 introduceerde Centraal Beheer al appen via een eigen messaging service in een veilige omgeving van de app, waarmee klanten direct kunnen communiceren met een medewerker van Centraal Beheer.

Sinds de lancering in november 2014 hebben ruim 150.000 klanten van Centraal Beheer de app gedownload. Met de app kunnen klanten schademelden, wijzigingen doorgeven, gebruikmaken van pechhulp onderweg en contact opnemen met Centraal Beheer.


dinsdag 20 december 2016

Toezichthouders willen opheldering WhatsApp over datadelen

De Europese privacytoezichthouders, verenigd in de Artikel 29-werkgroep, hebben WhatsApp opnieuw opgeroepen meer duidelijkheid te geven over het privacybeleid. In een gezamenlijke brief wordt WhatsApp gemaand heldere antwoorden te geven op vragen over het delen van gegevens van Europese WhatsApp-gebruikers met moederbedrijf Facebook. In oktober van dit jaar hebben de Europese privacytoezichthouders WhatsApp in een eerste brief om opheldering gevraagd.

maandag 19 december 2016

Facebook voegt groepvideochat toe aan Messenger

Facebook heeft chatdienst Messenger uitgebreid met groepsvideochat. Het is voor gebruikers mogelijk om met maximaal vijf anderen een videochat te voeren. De nieuwe functie wordt uitgerold voor de Messenger-app op iOS en Android, maakt Facebook maandag bekend. Ook de desktopversie krijgt de mogelijkheid tot videogroepschat.

VisionsConnected neemt Cisco Spark op in dienstenaanbod

VisionsConnected, leverancier van cloud-based videoconferencing en unified communications, heeft online samenwerkingsplatform Cisco Spark opgenomen in zijn dienstenaanbod.

VisionsConnected is de eerste Cisco Spark-reseller in Europa die additionele videoconferencing-diensten levert op het Cisco Spark-platform. NHTV Breda heeft als eerste partij in Nederland gekozen voor Cisco Spark als gezamenlijk aanbod van Cisco, VisionsConnected en SURFmarket specifiek voor educatie.

Cisco Spark is een samenwerkingsplatform waarmee teams in de cloud informatie kunnen uitwisselen binnen projecten. Dat varieert van (chat)berichten en documenten tot en met spraak en video. Cisco Spark is te gebruiken op alle devices, van desktop- en laptop-computers tot en met tablets en smartphones.

zaterdag 17 december 2016

AIVD kraakt WhatsApp

De Nederlandse opsporings- en inlichtingendiensten zijn bezig toegang te krijgen tot versleutelde berichtendiensten als WhatsApp en Telegram. Het gaat moeizaam, maar we zeggen niet dat het ons niet lukt. Er zijn mogelijkheden, zegt Dick Schoof, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, in een interview met De Telegraaf. Schoof beseft dat snuffelen in gecodeerde berichten gevoelig ligt. Maar hij vindt in dit geval privacy minder zwaar wegen dan nationale veiligheid.

vrijdag 16 december 2016

Tele2 geeft nieuwe klanten toegang tot bellen via 4G

Klanten van Tele2 kunnen vanaf vandaag bellen via 4G. Tot nu toe gingen klanten automatisch over het 3G- of 2G-netwerk van T-Mobile om te kunnen bellen. Tele2 heeft alleen een eigen 4G-netwerk. Voor bellen via 4G hebben klanten wel een geschikt toestel nodig, zoals de Galaxy S-telefoons van Samsung, mde Sony Xperia Z5-serie en recente Lumia's. Veel telefoons zijn echter nog niet geschikt, waaronder de iPhone.

Microsoft maakt Skype slimmer als ‘Mingo’

Microsoft heeft een testversie van Skype uitgebracht onder de naam Mingo. Deze versie voegt sms- en telefoonintegratie en ondersteuning voor Skype-bots toe. Een nieuwe versie van Skype is onder de naam Mingo op Google Play verschenen. De app is een doorontwikkeling van Skype die specifiek gericht is op smartphonegebruikers. Wat opvalt is dat de app Skype Mingo genoemd wordt: of dit betekent dat er een andere naam voor de dienst komt is niet helemaal duidelijk. De app is nog maar een alpha-versie, wat betekent dat vrijwel alles nog kan veranderen.

donderdag 15 december 2016

Acties voor mobiele bundels met onbeperkt bellen en sms’en slaan aan

Telecomaanbieders hebben eerder dit jaar vol ingezet op mobiele bundels met onbeperkt bellen en sms’en. Dat is terug te zien in de cijfers, zo laat toezichthouder ACM weten. In het tweede kwartaal 2016 is het aantal verstuurde sms-berichten voor het eerst sinds een jaar toegenomen (van 780 miljoen naar 824 miljoen berichtjes). Ook het aantal mobiele belminuten steeg sterk in het tweede kwartaal, van 7,2 miljard naar 7,8 miljard. Dat is een stijging van 9 procent.

Onderzoekers vinden 'backdoor' in Skype voor Mac OS X

Onderzoekers hebben een backdoor in Skype voor Mac OS X gevonden die mogelijk het gevolg van een programmeerfout is. Via de backdoor kunnen andere programma's toegang tot allerlei zaken van Skype-gebruikers krijgen, zoals gesprekken, adresboek en chatberichten. Dat laten onderzoekers van het Amerikaanse beveiligingsbedrijf Trustwave weten. Het probleem bevindt zich in de Desktop-programmeerinterface (api) in de Mac OS X-versie van Skype.

woensdag 14 december 2016

Chat-app Slack krijgt videobelfuntie

Zakelijke chat-app Slack geeft gebruikers de mogelijkheid om videogesprekken te voeren, zowel één op één als in groepsverband. De dienst is vooral gericht op chatten in tekstvorm in kanalen per onderwerp, maar voegde eerder dit jaar al een audio-belfunctie toe. Nu is ook videobellen beschikbaar voor Slack.

dinsdag 13 december 2016

T-Mobile mag de vaste telecomtak van Vodafone Nederland overnemen

Telecomaanbieder T-Mobile mag de vaste telecomtak van Vodafone Nederland overnemen. Deze tak staat bekend onder de naam Vodafone Thuis en bevat de vaste telefonie-, tv- en internetactiviteiten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) keurt de overname goed. De verkoop van de vaste activiteiten van Vodafone Nederland was een harde voorwaarde van de Europese Commissie voor de fusie tussen Ziggo en Vodafone Nederland.

Begin 2016 maakten Ziggo en Vodafone Nederland hun wens bekend om te gaan fuseren. De Europese Commissie heeft in augustus 2016 groen licht gegeven voor deze fusie, onder één harde voorwaarde: Vodafone moest zijn vaste activiteiten in Nederland afstoten. Daarvoor heeft Vodafone nu een koper gevonden: T-Mobile. De Europese Commissie heeft T-Mobile als koper op vrijdag 9 december 2016 goedgekeurd. Nu de ACM de verkoop heeft goedgekeurd, ligt de weg open voor een daadwerkelijke fusie tussen Ziggo en Vodafone Nederland.

De ACM heeft onderzocht of de overname van Vodafone Thuis door T-Mobile slecht is voor de Nederlandse markt. De toezichthouder was nauw betrokken bij het eerdere fusieonderzoek van de Europese Commissie en kon dus na een kort onderzoek toestemming verlenen voor deze overname.

Vodafone activeert bellen via Wi-Fi in iOS 10.2

Bellen via Wi-Fi is al sinds iOS 8 mogelijk op de iPhone, maar werd niet ondersteund in Nederland. Met iOS 10.2 is daar verandering in gekomen, want Vodafone heeft de Bellen via Wi-Fi-optie ingeschakeld. Bellen via Wi-Fi maakt het mogelijk om een gewoon telefoongesprek te voeren als je bijvoorbeeld slecht bereik hebt met je eigen provider.

maandag 12 december 2016

Skype Translator werkt nu ook met vaste telefonie

Skype kan nu ook gesprekken in real-time vertalen wanneer je naar vaste of mobiele telefoonnummers belt. Eerder werkte de functie alleen binnen Skype zelf. Voor je het gesprek aangaat, stel je in Skype eerst in welke taal je spreekt én welke taal de persoon aan de andere kant van de lijn spreekt. Zodra diegene opneemt, krijgt hij de boodschap dat het gesprek wordt opgenomen zodat het vertaald kan worden.

Ook bij langer verblijf in buitenland geen extra telefoonkosten

Ook wie tijdelijk in het buitenland werkt of studeert, plukt voordeel van nieuwe regels voor bellen in het buitenland. Pas na vier maanden mogen de kosten hiervan opgeschroefd worden. Onder voormalig eurocommissaris Neelie Kroes werden de maximale tarieven voor bellen in het buitenland steeds verder teruggebracht. Vanaf 15 juni 2017 mogen telecomaanbieders daar überhaupt geen extra kosten meer voor rekenen.

donderdag 8 december 2016

Chatapp Telegram brengt update met IFTTT-integratie uit

Telegram heeft een nieuwe update gepresenteerd, waarin het zijn dienst integreert met If This Then That. Daardoor kunnen gebruikers meer dan 360 diensten koppelen aan Telegram, waaronder bijvoorbeeld Gmail, Instagram en Philips Hue. Zo kunnen gebruikers de kleur van hun Hue-lampen aanpassen door een bericht te sturen aan de @ifttt-chatbot in Telegram, schrijven de ontwikkelaars.

Markt vaste telefonie krimpt licht in derde kwartaal

Het aantal vaste telefoonaansluitingen in Nederland daalde met 0,2 procent in het derde kwartaal van 2016 om uit te komen op 6,28 miljoen. De kwartaalgroei van 0,3 procent voor digitale telefonielijnen was onvoldoende om de daling van traditionele telefonie via PSTN/ISDN te compenseren. De omzet in vaste telefonie daalt harder dan het aantal lijnen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper. Het aantal digitale telefonielijnen kwam uit op meer dan 5,6 miljoen eind september 2016. De sterkste kwartaalgroei kwam voor rekening van glasvezel VoIP, dat met 2,8 procent steeg naar bijna 900.000 lijnen.

vrijdag 2 december 2016

Klantencommunicatie KLM straks volledig via chatapps

KLM wil in de toekomst zijn webactiviteiten gaan verplaatsen naar chatapps na het enorme succes van Facebook Messenger als servicekanaal. Ook wil de luchtvaartmaatschappij gaan samenwerken met partners om aanvullende diensten in Messenger te verkopen. Dat vertelde Karlijn Vogel-Meijer van KLM gisteren op het Social Service Congres van BBP Media in Nieuwegein.

Webcare bij KLM is sterk aan het veranderen. Waar vroeger op Facebook of Twitter binnen 60 minuten werd gereageerd, moet tegenwoordig meteen antwoord worden gegeven. “Klanten wiens vlucht is geannuleerd kun je niet laten wachten”, zegt Vogel-Meijer.

Een groot deel van de contacten verlopen via chatapps als Facebook Messenger, WhatsApp en WeChat. Facebook Messenger is nu het belangrijke contactkanaal voor KLM met 1 miljoen gebruikers.

Gebruik chatbots bij webcare nog zeer bescheiden

Het gebruik van berichtendiensten als WhatsApp, Facebook Messenger en ook Snapchat is het afgelopen jaar alleen maar toegenomen. Steeds meer organisaties zetten deze actief in voor webcare, zo blijkt uit het onderzoek Stand van Webcare 2016, dat gisteren werd gepresenteerd op het Social Service Congres in Nieuwegein.

De inzet van kunstmatige intelligentie en chatbots is nog zeer bescheiden. Ongeveer 3 procent van de ondervraagde organisaties maakt op dit moment al gebruikt van bots of van systemen voor automatische beantwoording bij webcare. Twaalf procent is het aan het overwegen.

Bijna de helft (49 procent) van de organisaties registreert klantcontacten via sociale media niet in het CRM-systeem. Iets meer dan de helft 51 procent doet dit dus wel; 15 procent automatisch en slechts 5 procent realtime.