De Duitse inlichtingendienst BND krijgt in de komende negen jaar 150 miljoen euro om te proberen veelgebruikte berichtendiensten als WhatsApp te kraken. De dienst wil versleutelde gesprekken kunnen afluisteren. Dat project staat intern bekend als ANISKI, stelt de site NetzPolitik
op basis van een geheime begrotingsdocument. Dit jaar zou de BND al 5,4
miljoen euro uitgeven aan het kraken van versleuteling, gevolgd door
bijna 16 miljoen in 2017 en ruim 128 miljoen euro in de jaren 2018 tot
en met 2025.
woensdag 30 november 2016
zondag 27 november 2016
Nóg een oplichterstruc rond videobellen van WhatsApp

Doel van de oplichters is opnieuw om mensen naar een nepsite te lokken. In dit geval gaat het om mobiapps.mobile. Deze site lijkt sterk op de echte officiële van WhatsApp zelf.
Aan bezoekers wordt gevraagd vrienden uit te nodigen en de uitnodiging in verschillende groepen te delen. Opvallend is dat de site (ook) in het Nederlands is geschreven:
dinsdag 22 november 2016
Gratis telefoonnummer voor ondernemend Nederland
Message To The Moon (MTTM) bestaat dit jaar tien jaar en viert dat naar eigen zeggen groots. Tussen 18 en 30 november stelt MTTM, leverancier van zakelijke telefonie en internet aan bedrijven in Nederland, een gratis telefoonnummer beschikbaar aan alle Nederlandse ondernemers. Iedere ondernemer kan kosteloos een 085-nummer ontvangen met één gratis doorschakeling naar een mobiel nummer en krijgt daar bovendien 100 gratis belminuten bij.
Ondernemers die gebruikmaken van de actie, kunnen aanzienlijk voordeel tegemoetzien: normaal zouden zij voor een nieuw telefoonnummer vijf euro per maand betalen, plus opstartkosten, maar met de actie van MTTM is het nummer voor altijd gratis en hoeven er geen opstartkosten te worden betaald. Ook de eerste 100 belminuten zijn gratis. Na deze 100 minuten wordt het reguliere beltarief gefactureerd.
Ondernemers die gebruikmaken van de actie, kunnen aanzienlijk voordeel tegemoetzien: normaal zouden zij voor een nieuw telefoonnummer vijf euro per maand betalen, plus opstartkosten, maar met de actie van MTTM is het nummer voor altijd gratis en hoeven er geen opstartkosten te worden betaald. Ook de eerste 100 belminuten zijn gratis. Na deze 100 minuten wordt het reguliere beltarief gefactureerd.
maandag 21 november 2016
Vodafone vandaag met 4G bellen
Vodafone rolt vandaag 4G-bellen (Voice over LTE of VoLTE) én wifi-bellen (Voice over WiFi of VoWiFi) uit. Door gebruik te maken van de eigenschappen van 4G en Wifi wordt de kwaliteit van mobiel bellen voor Vodafoneklanten verder verbeterd, zowel buitens- als binnenshuis.
Klanten worden vanaf vandaag gefaseerd overgezet op deze nieuwe standaard van bellen en worden geïnformeerd zodra dat gebeurd is. Om gebruik te maken van 4G-bellen en wifi-bellen is een geschikt toestel nodig.
Dankzij 4G-bellen zijn klanten telefonisch beter bereikbaar op locaties waar de 2G- of 3G-dekking niet optimaal is. Dit komt doordat de lage 4G-frequentie (800 MHz) beter in staat is grotere afstanden af te leggen en door bouwmaterialen als beton, glas en staal heen te dringen dan de hogere frequenties van 2G en 3G.
Als de kwaliteit van een gesprek via 4G-bellen bínnenshuis onverhoopt toch niet naar behoren is, dan gebruikt de telefoon de beschikbare Wifi-verbinding om met het mobiele netwerk te verbinden om zo het mobiele gesprek voort te kunnen zetten. Klanten hoeven niet zelf tussen technieken te schakelen.
Klanten worden vanaf vandaag gefaseerd overgezet op deze nieuwe standaard van bellen en worden geïnformeerd zodra dat gebeurd is. Om gebruik te maken van 4G-bellen en wifi-bellen is een geschikt toestel nodig.
Dankzij 4G-bellen zijn klanten telefonisch beter bereikbaar op locaties waar de 2G- of 3G-dekking niet optimaal is. Dit komt doordat de lage 4G-frequentie (800 MHz) beter in staat is grotere afstanden af te leggen en door bouwmaterialen als beton, glas en staal heen te dringen dan de hogere frequenties van 2G en 3G.
Als de kwaliteit van een gesprek via 4G-bellen bínnenshuis onverhoopt toch niet naar behoren is, dan gebruikt de telefoon de beschikbare Wifi-verbinding om met het mobiele netwerk te verbinden om zo het mobiele gesprek voort te kunnen zetten. Klanten hoeven niet zelf tussen technieken te schakelen.
Meeste VoIP-oplossingen in Nederlandse zakelijke markt van Cisco
Cisco is momenteel de meest gebruikte leverancier op het gebied van Voice over IP (VoIP). Twintig procent van de oplossingen op dit gebied is van Cisco. Avaya is de nummer twee met een aandeel van circa 16 procent van de oplossingen. Mitel, KPN en Alcatel-Lucent maken de top vijf compleet. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van 3.500 gesprekken die het afgelopen jaar zijn gevoerd met Nederlandse IT-verantwoordelijken van bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers over het gebruik van (tele)communicatieoplossingen.
Cisco kent haar grootste aandeel bij multinationals, waar een kwart van de oplossingen een toepassing van Cisco (22 procent) of Tandberg (3 procent) betreft. Sinds zes jaar heeft Cisco Tandberg overgenomen. Ook Microsoft heeft met 34 procent binnen deze doelgroep haar grootste installed base-aandeel. Mitel kent haar hoogste aandeel (13 procent) in de publieke sector. Voor Avaya geldt dat haar aandeel voor de verschillende segmenten vrijwel gelijk is (10 procent). KPN kent ook een vergelijkbaar aandeel in de publieke en commerciële segmenten, rond de 9 á 10 procent, met uitzondering van locaties van multinationals. Hier ligt het aandeel van KPN rond de 3 procent.
Het leeuwendeel (69 procent) van de bedrijfsvestigingen maakt gebruikt van een VoIP-toepassing. Naast de penetratie naar branches, weergegeven in onderstaand figuur, is er ook gekeken naar het gebruik in samenhang met de omvang van de locatie. Dan blijkt dat bij locaties met 500 of meer werknemers de VoIP-penetratie boven de 80 procent ligt, bij locaties met 200 tot 500 werknemers op 73 procent, bij bedrijven met 100 tot 200 werknemers op 68 procent en bij locaties met 50 tot 100 medewerkers ligt dit op 64 procent.
De kern van Unified Communications (UC) komt voor de meeste leveranciers neer op de integratie van real-time communicatietoepassingen met berichtenverkeer binnen één omgeving. Gebruikers van UC gebruiken dus meer dan alleen VoIP.
Op dit moment geeft 31 procent van alle bedrijfsvestigingen aan gebruik te maken van een oplossing voor Unified Communications. Multinationals lopen voorop, hier ligt het gebruik op meer dan de helft van de vestigingen. Segmentatie naar branches laat slechts beperkte verschillen zien. De meeste branches kennen een gebruik tussen de 28 en 35 procent met uitzondering van de zorgsector en het segment ICT & Utilities. In de zorg ligt het gebruik op 20 procent en in het segment ICT & Utilities is de penetratie bovengemiddeld (50 procent).
Cisco kent haar grootste aandeel bij multinationals, waar een kwart van de oplossingen een toepassing van Cisco (22 procent) of Tandberg (3 procent) betreft. Sinds zes jaar heeft Cisco Tandberg overgenomen. Ook Microsoft heeft met 34 procent binnen deze doelgroep haar grootste installed base-aandeel. Mitel kent haar hoogste aandeel (13 procent) in de publieke sector. Voor Avaya geldt dat haar aandeel voor de verschillende segmenten vrijwel gelijk is (10 procent). KPN kent ook een vergelijkbaar aandeel in de publieke en commerciële segmenten, rond de 9 á 10 procent, met uitzondering van locaties van multinationals. Hier ligt het aandeel van KPN rond de 3 procent.
Het leeuwendeel (69 procent) van de bedrijfsvestigingen maakt gebruikt van een VoIP-toepassing. Naast de penetratie naar branches, weergegeven in onderstaand figuur, is er ook gekeken naar het gebruik in samenhang met de omvang van de locatie. Dan blijkt dat bij locaties met 500 of meer werknemers de VoIP-penetratie boven de 80 procent ligt, bij locaties met 200 tot 500 werknemers op 73 procent, bij bedrijven met 100 tot 200 werknemers op 68 procent en bij locaties met 50 tot 100 medewerkers ligt dit op 64 procent.
De kern van Unified Communications (UC) komt voor de meeste leveranciers neer op de integratie van real-time communicatietoepassingen met berichtenverkeer binnen één omgeving. Gebruikers van UC gebruiken dus meer dan alleen VoIP.
Op dit moment geeft 31 procent van alle bedrijfsvestigingen aan gebruik te maken van een oplossing voor Unified Communications. Multinationals lopen voorop, hier ligt het gebruik op meer dan de helft van de vestigingen. Segmentatie naar branches laat slechts beperkte verschillen zien. De meeste branches kennen een gebruik tussen de 28 en 35 procent met uitzondering van de zorgsector en het segment ICT & Utilities. In de zorg ligt het gebruik op 20 procent en in het segment ICT & Utilities is de penetratie bovengemiddeld (50 procent).
Oude berichten in iMessage automatisch verwijderen
In de iMessage-app kun je berichten automatisch te verwijderen na een aangegeven periode. Dat geldt zowel voor tekstberichten als voor audio- en videoberichten die je hebt uitgewisseld. Al die data neemt opslagruimte in beslag, dus het is verstandig om regelmatig te kijken wat er weg kan. Laat je de berichten in iMessage automatisch verwijderen, dan heb je er geen omkijken meer naar. Deze tip legt uit hoe je het instelt.
vrijdag 18 november 2016
Apple bewaart belgeschiedenis maandenlang in iCloud
Gebruikers van iPhones die Apples iCloud hebben geactiveerd sturen zonder dat ze zich ervan bewust zijn informatie over de mensen met wie ze bellen door naar de servers van Apple. Dat ontdekte het Russische securitybedrijf Elcomsoft, schrijft The Intercept. Het gaat om een lijst van telefoongesprekken die de gebruiker heeft gevoerd, met telefoonnummers, data, tijdstip en duur, inclusief gemiste oproepen. Volgens Elcomsoft bewaart Apple die gegevens tot vier maanden lang in iCloud-accounts.
donderdag 17 november 2016
Apple wil Siri in iMessage gebruiken voor afspraken plannen en betalingen doen
Siri zit momenteel ingebouwd in de iPhone, iPad en Mac als op zichzelf staand onderdeel van iOS en macOS, maar in de toekomst komt hier mogelijk verandering in. Apple zou namelijk plannen hebben om Siri te integreren in iMessage, zodat je de assistent kunt oproepen tijdens een chatgesprek. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijk een afspraak inplannen met je chatpartner. Ook zouden betalingen onderling mogelijk kunnen zijn.
woensdag 16 november 2016
ICQ bestaat twintig jaar
Speel het schelle 'uh-oh'-notificatiegeluidje van ICQ af, en spontaan kijken er mensen met een nostalgische blik in hun ogen jouw kant op. In de westerse wereld is de chatapp iets uit het verleden, maar in Rusland is ICQ, dat zijn twintigste verjaardag viert, nog altijd populair. De eerste versie van ICQ, ofwel 'I seek you', verscheen op 15 november 1996. De moeder aller chatapps is gemaakt door Mirabilis, een bedrijfje dat werd opgericht door vier studenten uit Israël.
Criminelen gebruiken telefoongesprek om bedrijven te infecteren
Een beruchte groep internetcriminelen die de afgelopen jaren miljoenen euro's van banken en bedrijven wist te stelen is opnieuw actief waarbij organisaties in de horecasector via telefoongesprekken en Word-documenten met malware worden geïnfecteerd die creditcardgegevens steelt. Daarvoor waarschuwt beveiligingsbedrijf Trustwave. Verschillende klanten van het bedrijf in de horecasector werden door een groep genaamd Carbanak aangevallen. De aanval begon met een telefoongesprek. De aanvallers belden de klantenservice en lieten weten dat het reserveringssysteem had aangegeven dat ze hun gegevens via e-mail moesten versturen.
maandag 14 november 2016
Voys breidt diensten uit naar België
Het Nederlandse Voys breidt haar activiteiten op het gebied van zakelijk bellen uit naar België. De telecomaanbieder biedt een alternatief voor de bestaande, vaak gedateerde, Belgische telefooncentrales. De zakelijke gebruiker heeft met de telefonie van Voys maximale flexibiliteit en de vrijheid om overal en op ieder tijdstip te werken.
Voys lanceert ook in België de online telefooncentrale ‘Freedom’. Deze naam staat symbool voor de mogelijkheid om volledig locatie-onafhankelijk te werken met de diensten van Voys.
Het in Groningen gevestigde bedrijf telt op dit moment zo’n 42 medewerkers en werkt volgens het holacracy-principe: een organisatiemodel zonder managers en zonder functies. Hierdoor kunnen medewerkers het maximale uit zichzelf halen en bovendien optimaal bijdragen aan de organisatie, in een omgeving waarin ze vertrouwen, verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid krijgen.
Zowel in Nederland als in België speelt de Voys 4G app een grote rol. 4G neemt een steeds grotere vlucht en dit geldt ook binnen de zakelijke telefonie. Voys heeft de functionaliteiten van een hardphone verwerkt in een app voor de smartphone.
Voys lanceert ook in België de online telefooncentrale ‘Freedom’. Deze naam staat symbool voor de mogelijkheid om volledig locatie-onafhankelijk te werken met de diensten van Voys.
Het in Groningen gevestigde bedrijf telt op dit moment zo’n 42 medewerkers en werkt volgens het holacracy-principe: een organisatiemodel zonder managers en zonder functies. Hierdoor kunnen medewerkers het maximale uit zichzelf halen en bovendien optimaal bijdragen aan de organisatie, in een omgeving waarin ze vertrouwen, verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid krijgen.
Zowel in Nederland als in België speelt de Voys 4G app een grote rol. 4G neemt een steeds grotere vlucht en dit geldt ook binnen de zakelijke telefonie. Voys heeft de functionaliteiten van een hardphone verwerkt in een app voor de smartphone.
WhatsApp activeert videobellen
Al in mei werd erover gesproken en nu is het eindelijk geactiveerd voor iPhone-gebruikers: videobellen in WhatsApp. Om het te gebruiken hoef je de app niet te updaten. Wel blijkt het nog niet bij iedereen te werken. Afgelopen mei doken de eerste berichten op over videobellen in WhatsApp. Toch heeft het nog een paar maanden geduurd voordat de functie eindelijk actief is.
vrijdag 11 november 2016
WhatsApp schakelt tweetrapsauthenticatie in bij bèta's
Tweetrapsauthenticatie is standaard ingeschakeld bij actuele testversies van WhatsApp voor Android en Windows Phones. Gebruikers kunnen een passcode aanmaken en dienen een e-mailadres op te geven voor het kunnen resetten van die code. Two factor authentication is ingeschakeld bij testversie 2.16.341 van WhatsApp en latere versies, constateerde Android Police. De mogelijkheid zit al langer in de bèta.
woensdag 9 november 2016
Zo kun je je telefoonnummer in iMessage aanpassen
Apple’s berichtendienst iMessage maakt het mogelijk om berichten uit te wisselen met vrienden. iMessage maakt daarbij gebruik van je mobiele telefoonnummer of e-mailadres dat gekoppeld is aan je Apple ID. Heb je een ander mobiel nummer gekregen, dan zul je dit moeten aanpassen. Als iemand jouw telefoonnummer of e-mailadres weet, dan kan deze persoon jou een iMessage-bericht sturen. Wisselt dit, dan kun je het aanpassen via de instellingen van de app.
vrijdag 4 november 2016
'Meeste betaalde informatienummers houden zich aan de regels'
De bedrijven achter een betaald informatienummer houden zich over het algemeen goed aan de regels. Uit een steekproef van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onder 1200 houders van een betaald informatienummer blijkt dat zij vaak juiste informatie geven over tarieven, dat de dienstverlening goed bereikbaar is en dat het informatienummer gebruikt wordt voor het doel waarvoor het nummer bestemd is.
ACM trof bij een tiental bedrijven een overtreding aan. Zo constateerde ACM dat er niemand aan de lijn kwam als het nummer werd gebeld of dat er geen dienst werd aangeboden. Ook kwam ACM bedrijven tegen die een te hoog tarief rekenden. In bijna alle gevallen pasten de bedrijven die in overtreding waren, hun gedrag aan na een waarschuwing van ACM.
De bedrijven die na de waarschuwing nog niet voldoen aan de regels, kunnen rekenen op een vervolgonderzoek. Als uit het onderzoek inderdaad blijkt dat zij misbruik maken van een nummer of geen juiste tariefmelding hebben, legt ACM hen een sanctie op.
0900-nummers zijn bestemd voor alle informatiediensten behalve amusement en erotische lijnen. Voor bijvoorbeeld belspelletjes bij radio- of televisieacties bellen consumenten naar een 0909-nummer. Erotische lijnen beginnen vaak met 0906. Viercijferige nummers die beginnen met 18 zijn telefoonnummers met speciale tarieven waarmee consumenten een telefoonnummer kunnen laten opzoeken. Meestal kunnen consumenten ook worden doorverbonden via dat nummer.
ACM trof bij een tiental bedrijven een overtreding aan. Zo constateerde ACM dat er niemand aan de lijn kwam als het nummer werd gebeld of dat er geen dienst werd aangeboden. Ook kwam ACM bedrijven tegen die een te hoog tarief rekenden. In bijna alle gevallen pasten de bedrijven die in overtreding waren, hun gedrag aan na een waarschuwing van ACM.
De bedrijven die na de waarschuwing nog niet voldoen aan de regels, kunnen rekenen op een vervolgonderzoek. Als uit het onderzoek inderdaad blijkt dat zij misbruik maken van een nummer of geen juiste tariefmelding hebben, legt ACM hen een sanctie op.
0900-nummers zijn bestemd voor alle informatiediensten behalve amusement en erotische lijnen. Voor bijvoorbeeld belspelletjes bij radio- of televisieacties bellen consumenten naar een 0909-nummer. Erotische lijnen beginnen vaak met 0906. Viercijferige nummers die beginnen met 18 zijn telefoonnummers met speciale tarieven waarmee consumenten een telefoonnummer kunnen laten opzoeken. Meestal kunnen consumenten ook worden doorverbonden via dat nummer.
‘Ook WhatsApp krijgt Snapchat-achtige functie’
Snapchat heeft een duidelijke trend neergezet. Na Instagram en Facebook Messenger werkt ook WhatsApp aan een soortgelijke Snapchat Verhalen-achtige functie. Onder de naam WhatsApp Status moet je met een foto je huidige status kunnen doorgeven aan al je WhatsApp-contacten. De functie zit verstopt in de nieuwste beta van de Android-versie van WhatsApp.