donderdag 30 juni 2016

Chat-app Slack krijgt Android Wear-ondersteuning

De zakelijke chat-app Slack heeft Android Wear-ondersteuning gekregen. Daarmee wordt het voor gebruikers mogelijk om met hun horloge op berichten te reageren. Slack is een zakelijke chat-app die in korte tijd enorm populair is geworden. Het idee achter de dienst is een chat-app voor besloten groepen, waar je kanalen kunt opzetten om gesprekken met collega’s te voeren, of om gewoon privéberichten te versturen.

woensdag 29 juni 2016

iMessage in iOS 10: in-app App Store zorgt voor minder losse apps

iMessage krijgt in iOS 10 grote veranderingen, zoals het versturen van berichten met effecten, grotere emoji, Digital Touch en meer kleine vernieuwingen. De grootste toevoeging is de komst van iMessage Apps, een soort App Store voor iMessage. Ontwikkelaars kunnen straks hun eigen extensies maken om de Berichten-app op te vrolijken met grappige maar ook nuttige toevoegingen. Dit is voor het eerst dat Apple ontwikkelaars de mogelijkheid geeft om apps aan te bieden buiten de traditionele App Store om.

PGEM telefoonnet speelde grote rol bij verzet in Tweede Wereldoorlog

De ontsnapping van 1600 gevangenen uit een Duits gevangenkamp en de evacuatie van honderden gestrande Geallieerden na het mislukken van operatie Market Garden. Ze zouden zonder een ‘geheim’ telefoonnet van de PGEM en de PGEM-medewerkers die in het verzet zaten niet mogelijk zijn geweest. Het valt allemaal te lezen in het boek ‘Verzet via het geheime telefoonnet’ dat op 21 juni gepubliceerd werd.

Auteur Kartel Berkhuysen en directeur Asset Management van Liander Daan Schut overhandigden het eerste exemplaar aan de zoon en dochter van Cor Massop, PGEM-monteur en spil in dit verzetsnet. "We kunnen ons vandaag de dag bijna niet voorstellen hoe moedig dat was. Ontdekking kon immers leiden tot de doodstraf", sprak Schut bij de uitreiking.

Behalve 80.000 kilometer elektriciteitskabel en 43.000 kilopmeter gasleiding beheert Liander vandaag de dag ruim 10.000 kilometer aan telecomverbindingen. Die zorgen ervoor dat alle slimme sensoren kunnen worden uitgelezen, meterstanden kunnen worden opgenomen of installaties vanuit het bedrijfsvoeringcentrum kunnen worden bediend.

Meer dan zeventig jaar geleden hadden energiebedrijven, zoals de Provinciale Gelderse Elektriciteits Maatschappij (PGEM), óók een communicatienet. Dat bestond toen uit diverse telefoons bij schakelstations of middenspanningsinstallaties. En bij de monteurs thuis. Allemaal nodig om ervoor te zorgen dat er veilig geschakeld kon worden op stroomstoringen zonder uitstel konden worden opgelost.

In de Tweede Wereldoorlog kreeg dat net nóg een functie: communicatie tussen diverse verzetsgroepen met elkaar en aan het einde van de oorlog met het bevrijde deel van Nederland. De verbindingen liepen toen dwars door de frontlinie heen. Het ‘geheime’ telefoonnet was eigenlijk helemaal niet zo geheim. De automatische telefooncentrale stond zelfs in het oude PGEM hoofdkantoor (tegenover Bellevue) waar destijds ook de Duitse Sicherheitsdienst en Sicherheitspolizei gevestigd waren. De bezetter snapte ook wel dat dat telefoonnet nodig was. Maar dat het zó werd gebruikt, daar zijn ze nooit achter gekomen.

dinsdag 28 juni 2016

Groepsdruk belangrijker dan privacy bij keuze chat-app

Bij het kiezen van een chat-app laten mensen zich voornamelijk door groepsdruk leiden en speelt de beveiliging of privacy die een app biedt een marginale rol, zo hebben onderzoekers van Google en de Carnegie Mellon Universiteit aangetoond in een onderzoek dat vorige week werd gepresenteerd. Voor het onderzoek werden zo'n 1500 mensen uit Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten via internet ondervraagd, waarna er een uitgebreider interview met 31 personen volgde. Het ging om een balans tussen doorsnee gebruikers en it-beveiligingsexperts.

Gratis gebeld worden in buitenland kan nu al

Terwijl de roamingkosten voor bellen van en naar EU-landen in 2017 definitief afgeschaft worden, heeft het Amsterdamse bedrijf Itnomy nu al een constructie bedacht waarmee zakenmensen en vakantiegangers gratis gebeld kunnen worden in het buitenland. Niet alleen binnen de EU, maar wereldwijd.

Het bedrijf biedt sinds kort de WorldMobile Internationale SIM-kaart aan. Die maakt bellen en internetten in het buitenland een stuk goedkoper. Bovendien kunnen gebruikers van de SIM-kaart in 146 landen gratis gebeld worden. ,,Wij zijn bij mijn weten de enige in Nederland die dit aanbieden," zegt Dogan Yilmaz van Itnomy.

Doordat de Europese Commissie de groothandelprijzen die telecomanbieders elkaar mogen rekenen voor mobiel verkeer eind dit jaar verder wil verlagen, zullen de prijzen voor internationaal mobiel bellen en internetten verder afnemen. Daardoor zullen ook de roamingkosten verder dalen. In 2017 worden die definitief afgeschaft 

 De WorldMobile SIM-kaart werkt via een Estlands nummer dat in die 146 landen gratis gebeld kan worden. Zakenmensen die voor hun werk lang op reis gaan of vakantiegangers kunnen hun relaties en of familie voor vertrek dat nummer geven, zodat ze goedkoop contact kunnen houden. Gebeld worden is gratis, bellen kost vanaf 15 cent per minuut. WorldMobile-klanten bellen elkaar voor 19 cent per minuut in en tussen de 146 landen.

Yilmaz snapt dat een ander Estlands nummer voor sommige een probleem kan zijn. Daarom is het mogelijk om gesprekken naar mobiele nummers van klanten door te schakelen naar WorldMobile. Dan is gebeld worden niet meer gratis, maar wel een stuk goedkoper.

Het gebruik van de WorldMobile SIM-kaart in combinatie met eigen mobiele nummers is ook mogelijk. WorldMobile klanten kunnen bellen en gebeld worden in het buitenland alsof ze hun gewone mobiele nummer gebruiken. Voor die doorschakeling worden de diensten van zusterbedrijf World Telecom gebruikt. ,,Zo blijven klanten bereikbaar met hun eigen nummer, maar betalen ze geen hoge roamingkosten," aldus Yilmaz. Volgens hem kunnen vooral bedrijven op deze manier hun hoge telecommunicatiekosten in het buitenland fors verlagen.

Voys introduceert bèta versie van 4G app

Zakelijke telecomprovider Voys lanceert vandaag de bètaversie van haar nieuwe app die het mogelijk maakt uit te bellen met een zakelijk nummer via een 4G verbinding op een smartphone.

De nieuwe applicatie van Voys is zeer geschikt voor mensen die veel onderweg zijn of vanuit huis werken. Wanneer iemand gebruikmaakt van de applicatie via de smartphone, ziet de gebelde klant het telefoonnummer van het bedrijf in het scherm verschijnen, in plaats van het mobiele (privé)nummer van de medewerker of de ondernemer. Om de app te kunnen gebruiken is een 4G dataverbinding of een stabiele WiFi-verbinding nodig.

Zakelijk bellen via een 4G-verbinding kent diverse voordelen. Zo zijn de gesprekken die met de Voys app worden gevoerd inzichtelijk in de online telefooncentrale van Voys. Declaraties van mobiel verkeer behoren bovendien tot het verleden, doordat alle gesprekken worden gefactureerd via het zakelijke account. Daarnaast is het door een slimme integratie mogelijk om de contactenlijst van de smartphone te importeren en te gebruiken met de Voys app. Ook is de 4G app een goedkoper alternatief voor de doorschakeling naar mobiel, doordat je niet meer te maken hebt met doorschakelkosten. Ook inkomende gesprekken komen direct via de Voys app op de mobiele telefoon uit.

zondag 26 juni 2016

Fuze biedt 'Unmetered calling'

Fuze (voorheen ThinkingPhones), aanbieder van zakelijke communicatie-oplossingen voor voice, video en samenwerking, heeft Fuze ‘Global Unmetered calling’ geïntroduceerd. ‘Global Unmetered calling’ is een wereldwijd concept dat klanten de mogelijkheid biedt om voor een vaste fee onbeperkt te bellen naar meer dan 100 landen. Daarnaast kunnen klanten gratis bellen tussen de met andere Fuze-gebruikers. Dankzij het nieuwe concept kunnen klanten hun telecommunicatiekosten veel beter voorspellen en in de hand houden.

vrijdag 24 juni 2016

WhatsApp-gebruikers bellen 100 miljoen keer per dag via app

De belfunctie in WhatsApp wordt iedere dag gebruikt voor 100 miljoen gesprekken. Dat meldt WhatsApp in een blogpost. De belfunctie werd in maart vorig jaar aan de smartphone-app toegevoegd. Per seconde worden er gemiddeld 1.100 mee gestart.

woensdag 22 juni 2016

Telfort wijzigt platform vaste telefonie

Telfort schakelt voor vaste telefonie over op een nieuw platform, meldt Telecompaper. Daardoor komen enkele functies op een nieuwe of op een andere manier beschikbaar, zoals voicemail en doorschakelen. De diensten werken alleen op eigen apparatuur. In de maanden juni, juli en augustus worden groepsgewijs alle klanten gemigreerd naar het nieuwe platform voor vaste telefonie.

dinsdag 21 juni 2016

Rusland wil verplichte backdoor in Whatsapp en Telegram

Er ligt een voorstel bij de Russische Doema om alle berichtenapps te verplichten om mogelijkheden tot het ontsleutelen van berichten te bieden aan de Russische geheime dienst op straffe van een boete. Dit is onderdeel van antiterreurwetgeving. De Staatsdoema wil dat apps zoals WhatsApp, Telegram en Viber een boete tot 1 miljoen roebel, ongeveer 14 duizend euro, krijgen als deze niet voldoen aan de eis om een achterdeur in te bouwen waarmee de geheime dienst berichten kan lezen.

Gemeente kort keuzemenu telefoon drastisch in

De gemeente Eindhoven heeft de feedback van haar bellers ter harte genomen en het uitgebreide telefoonmenu van het algemene nummer 14040 gehaald. “Als je de gemeente belt via 14040 dan kun je na afloop de dienstverlening beoordelen en verbeterpunten aangeven. Daaruit bleek dat mensen het telefoonmenu te ingewikkeld en te lang vonden. Daar hebben we iets aan gedaan”, aldus wethouder Torunoglu die de gemeentelijke dienstverlening in zijn portefeuille heeft.

De gemeente heeft het telefoonmenu drastisch ingekort. Als u nu 14040 belt, zegt u nog tegen een geautomatiseerd systeem welke gemeente u binnen de 040-regio wilt spreken. Vervolgens maakt u de keuze of u voor de gemeente of voor afvalinzamelaar Cure belt. Bij de keuze voor de gemeente krijgt u daarna direct een medewerker aan de lijn.

maandag 20 juni 2016

Ziggo en Media Markt sluiten partnership

Consumenten kunnen vanaf nu ook bij Media Markt terecht voor de diensten van Ziggo en advies over hun internetverbinding, tv-aansluiting of telefoon. Ziggo opent bij iedere Media Markt in Nederland een eigen shop-in-shop.

De 49 shop-in-shops worden nog in de loop van dit jaar door heel Nederland geopend. De eerste is nu open in Media Markt Rotterdam Alexandrium. Klanten kunnen er terecht voor advies bij de keuze van het juiste abonnement en krijgen antwoorden op vragen over het gebruik (bijvoorbeeld door van elke scherm in huis een tv te maken) of het zorgen van een goede wifi-ontvangst overal in huis.

ZPEAK.com biedt nieuwe telefonie-oplossing

Nederland is een nieuwe VoIP aanbieder rijker: ZPEAK.com. ZPEAK.com staat voor een concept dat onder het motto ‘Vast toestel, vast bedrag‘ internettelefonie op een voordelige én eenvoudige manier beschikbaar maakt voor zakelijke gebruikers. Die betalen per toestel het vaste maandbedrag van 10 euro. Daarbij stelt ZPEAK.com het toestel gratis ter beschikking. 

Om te kunnen bellen met ZPEAK.com is alleen een internetaansluiting nodig. ZPEAK.com kan online worden besteld en is vervolgens direct beschikbaar. Ook zijn diverse opties bedschikbaar, die per maand flexibel aan- en uitgezet kunnen worden, zoals Fax-to-E-Mail, of een vast maandbedrag van 5 euro voor internationale gesprekken binnen Europa.

vrijdag 17 juni 2016

Holding Talk360 failliet

Het bedrijf achter de belapp Talk360 is failliet. Aan de holding Brooklyn Ventures werd eerder deze week surseance verleend, inmiddels is het faillissement uitgesproken. Talk360 is de opvolger van RingCredible, opgezet door serieondernemers Hans Osnabrugge en Wouter van den Berg. Deze app, waarmee naar vaste nummers kon worden gebeld, telde vorig jaar 4 miljoen gebruikers wereldwijd en had lokale vertegenwoordigingen in Afrika, Mexico en Italië.

woensdag 15 juni 2016

Polycom lanceer videovergaderingen met Skype for Business

Polycom, Microsoft-partner, introduceert de Polycom RealConnect-oplossing voor Skype for Business. Welke videoleverancier iemand ook gebruikt – of dat nu Skype for Business of Polycom of Cisco is – en op welk apparaat dan ook: met één klik woont iedere deelnemer dezelfde vergadering bij.

Voor de introductie van Polycom RealConnect konden gebruikers van Skype for Business geen meeting inplannen of content delen met deelnemers die gebruik maakten van andere videoplatformen. Polycom RealConnect neemt deze barrière weg door alle systemen te laten samenwerken. Gebruikers hoeven geen complexe netnummers te kennen of nieuwe systemen onder de knie te krijgen.

Het inplannen van meetings is met Polycom RealConnect eenvoudig: je nodigt deelnemers uit voor een vergadering via Microsoft Outlook. Gebruikers kunnen overal vandaan inloggen – vanaf een mobiel apparaat of vanuit een Polycom of Cisco Immersive vergaderruimte. Gebruikers van Skype for Business zien op hun scherm meerdere balken, waaronder een panoramisch breedbeeld van alle deelnemers.

Polycom zorgt er ook voor dat gebruikers precies zien wie er aan de vergadering is toegevoegd door middel van een uitgebreid roosteroverzicht. Als een deelnemer is toegevoegd, die niet in de meeting thuishoort, of wanneer het omgevingsgeluid van een deelnemer storend is, dan kan de leider van de vergadering via de roosterbediening deelnemers zo nodig verwijderen.

dinsdag 14 juni 2016

Appen met gemeente Bladel

Een aantal jaar geleden was het nog ondenkbaar, tegenwoordig lijkt het de normaalste zaak van de wereld. Inwoners van de dorpen Hapert, Bladel, Netersel, Hoogeloon en Casteren kunnen sinds kort hun vragen, opmerkingen en klachten via WhatsApp insturen naar de gemeente. "We proberen het de burger zo makkelijk mogelijk te maken", licht wethouder Wim van der Linden toe.

maandag 13 juni 2016

Groepsgesprekken overzichtelijker dankzij nieuwe Antwoord-functie in WhatsApp

WhatsApp heeft weer stilletjes een nieuwe functie erbij gekregen die vooral chats een stuk overzichtelijker kunnen maken. Net als in Telegram is het nu mogelijk om direct te reageren op verzonden berichten, zodat deze als quote geplaatst wordt. De functie wordt momenteel bij WhatsApp uitgerold.

vrijdag 10 juni 2016

'Apple brengt iMessage uit voor Android'

Apple werkt mogelijk aan een Android-versie van zjin berichtenapp iMessage. Apple zal de nieuwe Android-app onthullen tjidens zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie WWDC, die volgende week zal plaatsvinden. Dat meldt althans Mac Daily News op basis van een ingewijde.

donderdag 9 juni 2016

Chat-app Slack zet belfunctie aan

De chatapplicatie Slack heeft de belfunctie aangezet voor alle teams. Daardoor kunnen gebruikers elkaar voortaan bellen met stemoproepen. Een belletje gaat automatisch over op de smartphone als de gebruiker daar Slack op heeft staan. De chat-app wil op termijn ook videobellen toevoegen.


Links in privéberichten Facebook Messenger kan iedereen zien

Links in privéberichten die gebruikers van Facebook Messenger naar elkaar versturen en bijvoorbeeld naar vertrouwelijke documenten wijzen zijn door iedereen te lezen, zo waarschuwt de Belgische onderzoeker Inti De Ceukelaire en Facebook zal het probleem niet verhelpen, zo laat hij weten. De eerste keer dat er een link op Facebook wordt gedeeld, wordt die door de crawler van Facebook geanalyseerd. De crawler kijkt naar de gedeelde pagina en verzamelt de titel, omschrijving en thumbnail-afbeelding en kent hier een uniek identificatienummer aan toe en slaat al deze informatie op.

Moet een WhatsApp-buurtgroep rekening houden met de Wbp?

In steeds meer buurten worden zogenaamde WABP-groepen opgericht. Dit zijn WhatsApp-groepen voor buurtbewoners zodat die elkaar via zo’n groep snel kunnen alarmeren als er iets verdachts in de buurt aan de hand is. Je deelt dan foto’s en beschrijvingen van verdachte personen, plus iedereen ziet natuurlijk elkaars telefoonnummer, en beheerders vragen vaak om nog meer gegevens (zoals namen en adressen). Valt zo’n groep ook onder de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)?

maandag 6 juni 2016

Viber gaat meer gesponsorde content maken

Als je kijkt naar de grote namen op het gebied van chatapps, dan heb je WhatsApp, Facebook Messenger, Line en WeChat. Er hoort nog naam in de top 5, namelijk Viber. In meer dan 10 landen is het de meest gebruikte berichten-app, vooral in Oost-Europa. Inwoners van Wit-Rusland, Oekraïne en Moldavië zijn gek op Viber, dat zich gaandeweg steeds meer heeft ontwikkeld tot een contentplatform. De makers vinden het tijd om nu de volgende stap te nemen: ze gaan de komen drie maanden experimenteren met native content in de app.

zondag 5 juni 2016

Facebook maakt Messenger-app verplicht voor gebruikers mobiele website

Het is vanaf deze zomer niet langer toegestaan om te chatten via de mobiele website van Facebook. Het sociale netwerk dwingt gebruikers om gebruik te maken van de losse Messenger-app. Momenteel is de mobiele site nog te gebruiken als alternatief voor de app. Via een tabblad kom je bij de berichten terecht. Sinds vandaag krijgen gebruikers echter een melding dat de berichten binnenkort alleen nog via de Messenger-app te bekijken zijn

woensdag 1 juni 2016

Bètaversie WhatsApp heeft publieke groepschats

De nieuwste testversie van WhatsApp heeft de mogelijkheid om groepschats middels een link openbaar te delen. De link kan door de beheerder van een WhatsApp-groep worden opgeroepen, iedereen die op die link klikt krijgt toegang tot de groep. Dat ontdekte Android Police. De functie zou het veel makkelijker maken voor WhatsApp-gebruikers om zich bij grote groepen te voegen.