WhatsApp is van plan om meer diensten van bedrijven toe te laten in de chat-app. Ze hebben daarbij een nieuwe manier van interactie gepland: de bedrijven kunnen bijvoorbeeld tickets en instapkaarten sturen naar gebruikers. Het gaat daarbij om eenrichtingsverkeer, want gebruikers kunnen er niet op reageren.
donderdag 28 april 2016
donderdag 21 april 2016
Facebook Messenger voegt belfunctie voor groepen toe
Facebook-chatdienst Messenger bevat voortaan ondersteuning voor audiogesprekken met groepen. Hoewel Facebook al langer een optie bevat voor audiochats, waren deze beperkt tot maximaal twee personen. Voortaan is het mogelijk om meerdere mensen tegelijk te spreken.
woensdag 20 april 2016
'Geheime diensten willen chat-apps aftappen'
Met de aankomende 'aftapwet' wordt het voor de geheime diensten mogelijk om internetverkeer te onderscheppen. Daarmee wil de AIVD bijvoorbeeld gebruikers van specifieke apps in de gaten houden. In een document dat is ingezien door de NOS vraagt het ministerie van Binnenlandse Zaken aan internetproviders om een kostenberekening te maken voor een fictieve tapopdracht. De fictieve tapopdracht bestaat uit een stad met 400.000 inwoners die een specifieke chat-app gebruiken, waarvan het internetverkeer van 200 gebruikers moet worden 'doorzocht'.
dinsdag 19 april 2016
Red Tulip Systems houdt opsporingsambtenaren veilig met nieuwe mobiele telefoondienst
WorkFone helpt opsporings- en veiligheidsdiensten met het voorkomen van criminaliteit door verschillende identiteiten aan te maken en te beheren op één smartphone.
WorkFone is ontstaan uit de praktijkervaringen van Rob Sutter, oprichter van Red Tulip Systems. Sutter heeft zelf gedurende zijn eerdere carrière bij opsporings- en veiligheidsdiensten ervaren hoe groot de gevaren zijn waar opsporingsambtenaren dagelijks mee te maken krijgen. 'Ons hoofddoel met WorkFone', zegt Sutter, 'is om opsporings- en veiligheidsdiensten en hun opsporingsambtenaren te helpen bij het verzamelen van betere human intelligence (HUMINT) om zo criminaliteit en terrorisme te voorkomen.'
Om hun ware identiteit geheim te houden is het gebruikelijk dat opsporingsambtenaren gebruik maken van zogenaamde ‘'burner phones': contant aangeschafte prepaid-telefoons die moeilijk te traceren zijn. Voor elk dossier en identiteit is er een andere telefoon nodig, wat werken met burner phones riskant maakt. Het komt voor dat een telefoon kwijtraakt, de identiteit van een informant gecompromitteerd raakt of dat de ware identiteit van de opsporingsambtenaar wordt onthuld.
WorkFone kan worden geïnstalleerd zoals iedere andere app, maar een belangrijk verschil is dat WorkFone geen data opslaat op de smartphone zelf. Voor alle data wordt gebruik gemaakt van TLS v1.2 encryptie (NSA Suite B), dat is de zwaarst mogelijke beveiliging, en wordt opgeslagen op de servers van Red Tulip Systems of indien nodig op het terrein van de klant. Binnen WorkFone zijn de verschillende identiteiten strikt gescheiden. Elke identiteit krijgt een niet-sequentiële, willekeurig lokaal telefoonnummer toegewezen, zodat de ware identiteit beschermd blijft.
WorkFone is ontstaan uit de praktijkervaringen van Rob Sutter, oprichter van Red Tulip Systems. Sutter heeft zelf gedurende zijn eerdere carrière bij opsporings- en veiligheidsdiensten ervaren hoe groot de gevaren zijn waar opsporingsambtenaren dagelijks mee te maken krijgen. 'Ons hoofddoel met WorkFone', zegt Sutter, 'is om opsporings- en veiligheidsdiensten en hun opsporingsambtenaren te helpen bij het verzamelen van betere human intelligence (HUMINT) om zo criminaliteit en terrorisme te voorkomen.'
Om hun ware identiteit geheim te houden is het gebruikelijk dat opsporingsambtenaren gebruik maken van zogenaamde ‘'burner phones': contant aangeschafte prepaid-telefoons die moeilijk te traceren zijn. Voor elk dossier en identiteit is er een andere telefoon nodig, wat werken met burner phones riskant maakt. Het komt voor dat een telefoon kwijtraakt, de identiteit van een informant gecompromitteerd raakt of dat de ware identiteit van de opsporingsambtenaar wordt onthuld.
WorkFone kan worden geïnstalleerd zoals iedere andere app, maar een belangrijk verschil is dat WorkFone geen data opslaat op de smartphone zelf. Voor alle data wordt gebruik gemaakt van TLS v1.2 encryptie (NSA Suite B), dat is de zwaarst mogelijke beveiliging, en wordt opgeslagen op de servers van Red Tulip Systems of indien nodig op het terrein van de klant. Binnen WorkFone zijn de verschillende identiteiten strikt gescheiden. Elke identiteit krijgt een niet-sequentiële, willekeurig lokaal telefoonnummer toegewezen, zodat de ware identiteit beschermd blijft.
Chatapp Franz ondersteunt nog meer chatdiensten en heeft Windows- en Linux-versie
De chatapp Franz, waarin je meerdere chatdiensten combineert in één app, heeft een flinke update gekregen. Behalve meer ondersteuning voor verschillende diensten, is de app nu niet meer exclusief voor de Mac. Met ingang van versie 2.0 is er ook een versie van Franz beschikbaar voor Windows en Linux, zodat nog meer gebruikers van de app gebruik kunnen maken.
maandag 18 april 2016
Fortinet: nog geen goed chatprogramma voor bedrijven
Hoewel populaire chat-apps zoals WhatsApp en Signal end-to-end-encryptie gebruiken, zijn er voor bedrijven nog geen goede oplossingen, zo stelt beveiligingsbedrijf Fortinet. Volgens analiste Axelle Apvrille zijn Signal, WhatsApp en Telegram de veiligste chat-oplossingen van dit moment. "Er is echter nog geen goede instant messagingtool voor bedrijven. Het grootste probleem is dat als je bedrijfsstrategieën of broncode wilt delen dit niet eenvoudig via de smartphone of tablet is te doen", zo merkt ze op.
zondag 17 april 2016
Skype maakt videobellen mogelijk in Edge
Skype for Web heeft ondersteuning gekregen voor videobellen in de browser zonder hiervoor plug-ins nodig te hebben. Dat werkt vooralsnog alleen op de Edge-browser, maar ondersteuning voor andere browsers is onderweg. De plug-in-loze versie van Skype for Web werd aangekondigd op het blog van de dienst. Vanaf nu hebben gebruikers van de webdienst niet langer een plug-in nodig om te videobellen, als zij tenminste Edge gebruiken om te surfen.
vrijdag 15 april 2016
Mitel koopt Polycom voor 1,96 miljard dollar
Een grote overname in de markt voor zakelijke IP-communicatie: Mitel neemt na tien maanden onderhandelen branchegenoot Polycom over voor 1,96 miljard dollar. Daarmee ontstaat een bedrijf met een marktwaarde van 2,5 miljard dollar en 7000 werknemers. Het wordt de vijfde overname voor Mitel, maar wel de grootste.
woensdag 13 april 2016
'We willen traditionele e-mail vervangen'
Het Duitse tijdschrift FOCUS heeft in een interview WhatsApp-oprichter Jan Koum het hemd van het lijf over de toekomst van de chat-app gevraagd. Er blijkt een duidelijke visie te zijn die neerkomt op: de app niet overladen met functies. Koum vertelt de ambitie te hebben om e-mail te vervangen, maar ziet geen toepassing voor Virtual Reality of Snapchat-achtige functies binnen WhatsApp. Hij zegt ook weinig te zien in een iPad-app.
zondag 10 april 2016
Desktopversie Signal nu voor iedereen te downloaden
De desktopversie van de beveiligde berichtendienst Signal is nu voor iedereen te installeren. Sinds vorig jaar kon je er gebruik van maken door je er speciaal voor aan te melden, maar dat hoeft nu niet meer. Deze variant van Signal betreft een Chrome-app, die te installeren is zoals je bijvoorbeeld een extensie of plug-in zou installeren: via de Chrome Web Store. Om te kunnen chatten en toegang te krijgen tot je contacten, moet er verbinding worden gemaakt met je smartphone. Met de Signal-app voor Android (er is nog geen iOS-ondersteuning) kan dan een qr-code gescand worden.
Hoge telefoonkosten door buitenlandse nummers
Je wordt gebeld door een buitenlands nummer dat je niet kent. Het is niet duidelijk wie de beller is en er wordt geen voicemailbericht ingesproken. Mensen die terug bellen komen vaak voor een vervelende verrassingen te staan als blijkt dat ze onbewust naar een betaalnummer bellen. Een aantal Tele2 klanten stond echt voor een raadsel toen zij hun telefoonrekening binnen kregen en zij volgens provider Tele2 urenlang voor tientallen euro's naar een buitenlands nummer gebeld zouden hebben.
Internationale criminele groepen zijn actief in het bellen naar Nederlandse mobiele nummers, vaak vanuit landen buiten Europa. Je ontvangt een gemiste oproep van een telefoonnummer dat je niet kent waardoor de neiging ontstaat om terug te bellen. Dan hoor je een bandje of alleen een kiestoon, maar zonder dat je het door hebt is de teller flink aan het lopen. Deze manier van fraude via buitenlandse telefoonnummers wordt ook wel 'Wangiri fraude' genoemd. Er lijkt de laatste maanden een piek te zijn geweest in deze manier van misleiding.
Internationale criminele groepen zijn actief in het bellen naar Nederlandse mobiele nummers, vaak vanuit landen buiten Europa. Je ontvangt een gemiste oproep van een telefoonnummer dat je niet kent waardoor de neiging ontstaat om terug te bellen. Dan hoor je een bandje of alleen een kiestoon, maar zonder dat je het door hebt is de teller flink aan het lopen. Deze manier van fraude via buitenlandse telefoonnummers wordt ook wel 'Wangiri fraude' genoemd. Er lijkt de laatste maanden een piek te zijn geweest in deze manier van misleiding.
vrijdag 8 april 2016
Aantal vaste telefonielijnen groeit met 1,2 procent in 2015, omzet daalt
In 2015 is het aantal vaste telefoonaansluitingen in Nederland met 1,2 procent gegroeid, naar 6,3 miljoen aan het einde van het jaar. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper. Het aantal digitale telefonielijnen groeide vorig jaar met 4,6 procent, voldoende om een daling van het aantal traditionele telefonielijnen via PSTN/ISDN te compenseren.
Terwijl het aantal lijnen blijft groeien, daalt de omzet uit vaste telefonie vanwege dalende prijzen en minder gebruik van de vaste telefonielijn. De omzet uit vaste telefonie daalde in 2015 met 3 procent naar 1,22 miljard euro, waarvan 300 miljoen euro werd omgezet in het vierde kwartaal.
Telecompaper verwacht dat deze trends doorzetten in de komende jaren, met een gemiddelde groei per jaar voor de periode 2016 tot en met 2020 van 0,5 procent wat betreft het aantal lijnen en een krimp van 2,1 procent wat betreft de omzet.
Het aantal digitale telefonielijnen groeide naar 5,5 miljoen op 31 december 2015, vooral door 4,2 procent groei bij DSL VoIP en 29,4 procent groei voor VoIP via glasvezel. Er zijn nu bijna 2,1 miljoen aansluitingen voor DSL VoIP en bijna 800.000 VoIP lijnen via glasvezel. Tegelijkertijd daalde VoIP via de kabel met 0,8 procent naar bijna 2,7 miljoen aansluitingen.
Terwijl het aantal lijnen blijft groeien, daalt de omzet uit vaste telefonie vanwege dalende prijzen en minder gebruik van de vaste telefonielijn. De omzet uit vaste telefonie daalde in 2015 met 3 procent naar 1,22 miljard euro, waarvan 300 miljoen euro werd omgezet in het vierde kwartaal.
Telecompaper verwacht dat deze trends doorzetten in de komende jaren, met een gemiddelde groei per jaar voor de periode 2016 tot en met 2020 van 0,5 procent wat betreft het aantal lijnen en een krimp van 2,1 procent wat betreft de omzet.
Het aantal digitale telefonielijnen groeide naar 5,5 miljoen op 31 december 2015, vooral door 4,2 procent groei bij DSL VoIP en 29,4 procent groei voor VoIP via glasvezel. Er zijn nu bijna 2,1 miljoen aansluitingen voor DSL VoIP en bijna 800.000 VoIP lijnen via glasvezel. Tegelijkertijd daalde VoIP via de kabel met 0,8 procent naar bijna 2,7 miljoen aansluitingen.
dinsdag 5 april 2016
WhatsApp versleutelt alle soorten communicatie
Chatdienst WhatsApp versleutelt vanaf dinsdag alle soorten communicatie in zijn app. Dat gebeurt met zogeheten end-to-end encryptie, een vorm waarbij alleen de ontvanger van een bericht de sleutel heeft om het bericht te ontsleutelen. De eindgebruiker merkt daar helemaal niets van: alle ver- en ontsleuteling gebeurt automatisch. Dat zat al deels in de apps van WhatsApp voor de diverse mobiele platformen, maar nog niet voor alle vormen van communicatie die via WhatsApp gaan.
Gigaset pro gecertificeerd voor My-Connect-platform (Mitel Telepo) van BusinessCom
Gigaset pro, leverancier van innovatieve zakelijke-communicatieoplossingen voor organisaties, is gecertificeerd voor het My-Connect-platform (Mitel Telepo) van BusinessCom – de distributeur van IT-, VoIP- en telecommunicatieoplossingen. Met My-Connect biedt BusinessCom klanten een aantal cloudgebaseerde diensten – waaronder hosted telefonie, SIP-trunking, Access xDSL of FttH-verbindingen en VAMo. Dankzij de certificering van diverse Gigaset pro-producten – waaronder singlecell- en multicell-DECT-oplossingen en de Maxwell Basic, 3 en 10 – voor het My-Connect-platform, bieden Gigaset pro-resellers eindklanten vanaf nu een totaaloplossing inclusief cloudplatform en gecertificeerde producten. Zo profiteren eindklanten nog meer van de reseller als one-stop-shop.
My-Connect biedt alle mogelijke telefonietoepassingen waaraan organisaties behoefte hebben: van gewoon bellen met een vast toestel tot en met een geïntegreerde oplossing tussen verschillende toestellen. Het is gebaseerd op het Telepo-platform van Mitel en is de eerste clouddienst in Nederland, die werkt op dit platform. Telepo is een uiterst betrouwbaar platform dat wordt gebruikt door meer dan vijftien serviceproviders in Europa – waaronder Tele2 en Telia uit Zweden –, die gezamenlijk al ruim driehonderdduizend actieve poorten hebben, verdeeld over tienduizend organisaties. My-Connect wordt exclusief aangeboden door BusinessCom.
My-Connect biedt alle mogelijke telefonietoepassingen waaraan organisaties behoefte hebben: van gewoon bellen met een vast toestel tot en met een geïntegreerde oplossing tussen verschillende toestellen. Het is gebaseerd op het Telepo-platform van Mitel en is de eerste clouddienst in Nederland, die werkt op dit platform. Telepo is een uiterst betrouwbaar platform dat wordt gebruikt door meer dan vijftien serviceproviders in Europa – waaronder Tele2 en Telia uit Zweden –, die gezamenlijk al ruim driehonderdduizend actieve poorten hebben, verdeeld over tienduizend organisaties. My-Connect wordt exclusief aangeboden door BusinessCom.
Groei verwacht voor RCS
Waar zogenoemde RCS-diensten momenteel goed zijn voor 32 procent van de mondiale omzet in messaging, verwacht ABI Research dat dit aandeel groeit naar 72 procent in 2021. RCS is een alternatief voor SMS, met meer mogelijkheden. De technologie wordt echter gepasseerd door berichtendiensten als WhatsApp. Hoewel de omzet van RCS-diensten mondiaal zal groeien van 23,6 miljard dollar in 2015 naar 40,1 miljard dollar in 2021, zal de totale omzet uit SMS verkeer structureel dalen in deze periode, naar verwachting met 4 procent.
vrijdag 1 april 2016
Laatste bètaversie WhatsApp biedt nieuwe camerafuncties
In de nieuwste bètaversie van WhatsApp is de ingebouwde camera-interface op de schop gegaan, waardoor de applicatie nog mooier oogt dan voorheen. Eén van de dingen die lange tijd onveranderd zijn gebleven bij WhatsApp is de camera-interface. Terwijl de app tegenwoordig het fraaie Material Design hanteert, bleef de logge camera-interface bestaan. In versie 2.16.4 is hier verandering in gekomen. Op de foto’s hieronder zie je wat er precies verandert is.
BlackBerry maakt betaalde functies van BBM-app gratis
BlackBerry maakt betaalde functies van zijn chatprogramma BlackBerry Messenger gratis. Dat blijkt uit de meest recente changelog van de Android-app. Voorheen moesten gebruikers 99 cent betalen middels een in-app-aankoop om van de extra's gebruik te maken. BBM-gebruikers kunnen nu gratis berichten terugtrekken, bewerken na verzending en berichten op timer zetten, zodat de app ze later verstuurt.













