donderdag 31 maart 2016

Skype krijgt ondersteuning voor Cortana-bots

Microsoft integreert Cortana met Skype om bots naar de communicatie-app te brengen. Bedrijven kunnen de bots gebruiken om bijvoorbeeld bestellingen aan te nemen van klanten. De functionaliteit komt per direct naar Skype voor Windows, Android en iOS. Volgens Microsoft brengen de bots 'expertise, entertainment, diensten en producten' naar Skype. Het bedrijf demonstreerde het bestellen van pizza's en hotelkamers via Skype. Gebruikers kunnen in volgens Microsoft gewone bewoordingen hun wensen doorgeven, Cortana zorgt ervoor dat de bots de tekst goed interpreteren.

dinsdag 29 maart 2016

BetterApp for WhatsApp: een persoonlijke Mac-app voor WhatsApp

Het gebruik van WhatsApp op andere toestellen dan een smartphone is voor iPhone-gebruikers sinds augustus vorig jaar mogelijk dankzij WhatsApp Web. Hierdoor kun je vanaf de desktop chats versturen, maar je toestel zal wel altijd in de buurt van je computer moeten blijven. BetterApp for WhatsApp brengt WhatsApp in een app naar de desktop met allerlei extra opties om het chatten net even wat persoonlijker te maken.

WhatsApp ondersteunt nu tekstopmaak

Hoewel in de release notes van de maandag vrijgegeven WhatsApp-update alleen ‘bugfixes’ vermeld staan, is er een nieuwe functie toegevoegd. Je kunt tekst in gesprekken voortaan opmaken en dik, schuingedrukt of doorgehaald maken. Op iOS werkt de opmaak van tekst met WhatsApp versie 2.12.17. De update is op moment van schrijven nog niet voor Android verschenen. Tekst opmaken gaat door middel van leestekens, een overzicht:

Bellen via 4G bij Tele2

Tele2 begint met het aanbieden van bellen via 4G. De provider heeft een fallback naar het 3G- en 2G-netwerk van T-Mobile, waardoor klanten kunnen blijven bellen als het signaal weg zou vallen. Tele2 is de enige in Nederland die terugschakelt op een ander netwerk. Als klanten gebruik willen maken van 4G, moet de fabrikant van hun toestel een update pushen om de mogelijkheid in de software te activeren, zegt de provider.

Hosted telefonie omgeving flexibel in te richten met Managed Voice Lite van Voiceworks

Niet iedere vaste telefoon hoeft alles te kunnen, blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Voiceworks, aanbieder van zakelijke, vaste, mobiele, UC-, cloud- en dataoplossingen. Zakelijke gebruikers willen ook kunnen kiezen voor een vaste telefoon met beperkte functionaliteiten, naast de standaard uitgebreidere telefoonfuncties, afhankelijk van waarvoor de telefoon gebruikt wordt.

In het onderzoek werd gekeken naar welke functies de vijf meest voorkomende vaste telefoontypen, te weten de bureau-, vergaderzaal-, magazijn-, kantine- en receptietelefoon, minimaal moeten hebben. De receptietelefoon vereist de meest geavanceerde functies, zoals inkomende gesprekken in de wachtrij plaatsen en doorverbinden, gevolgd door de bureautelefoon. Het bureautoestel wordt het meest gebruikt voor het voeren van zowel inkomende als uitgaande gesprekken en doorschakelopties.

Aan de overige telefoons in een organisatie worden andere eisen gesteld. ‘Hunt-groepen’ en het instellen van voicemail bijvoorbeeld worden gezien als niet noodzakelijke functies voor een telefoon in een kantine, vergaderzaal of magazijn. Voor deze plekken voldoet een vaste telefoon met beperktere functies. Een aanzienlijk deel van de respondenten (42%) geeft de voorkeur aan een beperktere variant in het magazijn en voor de kantine geldt hetzelfde.


Organisaties die op verschillende plekken gebruikmaken van een vaste telefoon hebben behoefte aan een telefonieoplossing met verschillende mogelijkheden welke flexibel in te richten is. Omdat een telefoon met uitgebreide functionaliteiten niet altijd de standaard hoeft te zijn, biedt Voiceworks nu ook Managed Voice Lite, de beperktere variant van de standaard hosted oplossing Managed Voice. Bij de aanhoudende trend van telefonie uit de cloud biedt Voiceworks met deze Lite variant, met basisfuncties als verkorte kiesnummers, wisselgesprekken en hotdesking een extra mogelijkheid met een lagere maandlicentie en meer eenvoud.


 

zaterdag 26 maart 2016

Ziggo stopt met belapps

Ziggo stopt eind april met zijn belapps Ziggo Bapp en UPC Phone app. Het gebruik van de apps is minimaal, zo zegt de kabelaar. Of het besluit iets te maken heeft met het samengaan van Ziggo en Vodafone is niet bekend. Aanvankelijk was het de bedoeling dat via Ziggo Bapp zowel uitgaande als ingaande gesprekken konden worden gevoerd, maar het is bij uitgaande gesprekken gebleven.

vrijdag 25 maart 2016

Chatapp Line heeft een miljard gebruikers

De chatapp Line van het Koreaanse bedrijf Naver heeft 1 miljard wereldwijde gebruikers. Dit aantal is bereikt in vijf jaar na de release van de app. Daarmee kan de dienst zich meten met WhatsApp, dat in februari eveneens een miljard gebruikers telde. De chatapp, die op veel besturingssystemen aanwezig is, maakte een explosieve groei door na zijn introductie in Japan in 2011.

Facebook Messenger groeit snel in Nederland

De populariteit van bel- en instant messaging-apps in Nederland blijft groeien. De top drie van deze apps, WhatsApp, Facebook en Facebook Messenger, laat het afgelopen jaar een stabiele groei zien voor wat betreft het aantal installaties op smartphones. Facebook Messenger staat geïnstalleerd op 57 procent van de Nederlandse smartphones, wat overeenkomt met ongeveer zeven miljoen toestellen. Deze app is daarmee de op de twee na populairste bel- en instant messaging-app in Nederland, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Apps Market-rapport van Telecompaper.

Volgens het maandelijks gehouden onderzoek zijn de Facebook-apps vooral populair onder vrouwen, met name Facebook Messenger. De Android-gerelateerde apps Hangouts en Google+ worden juist vaker gebruikt door mannen. De apps van Facebook staan daarnaast vaker geïnstalleerd op iPhones dan op Samsung-smartphones. De algemene Facebook-app staat op 74 procent van de Nederlandse smartphones, oftewel ongeveer negen miljoen toestellen. De penetratie van WhatsApp steeg van 87 procent in februari 2015 naar 92 procent een jaar later. 

Screenshots van end-to-end-encryptie WhatsApp gelekt, met nieuwe verwijderoptie

Het was al bekend dat WhatsApp straks ook op de iPhone extra beveiligde chatgesprekken krijgt, maar nu zijn er voor het eerst ook screenshots uitgelekt waarin deze encryptie getoond wordt. De screenshots zijn afkomstig van @WABetaInfo en zijn van de iOS-versie van de populaire chat-app.

dinsdag 22 maart 2016

'Vervang iMessage in zijn geheel'

De onderzoekers die onder leiding van Matthew Green een kwetsbaarheid in de iMessage-dienst van Apple vaststelden, adviseren om die dienst in zijn geheel te vervangen. De onderzoekers komen na hun eigen uitgebreide analyse tot de conclusie dat iMessage enkele ernstige gebreken vertoont en de beste oplossing is om de dienst te vervangen door een formeel geverifieerd systeem. Overigens is het ontdekte lek gisteren wel gedicht met het verschijnen van iOS 9.3, maar daarmee zouden de problemen niet volledig verholpen zijn.

maandag 21 maart 2016

Startup Peerio brengt versleutelde berichtenapp naar iOS en Android

Startup Peerio heeft zijn versleutelde berichtenapp voor iOS en Android uitgebracht. Tot voor kort was er alleen een desktopversie. Peerio ondersteunt onder meer cloudopslag, groepschat en offline berichten lezen. Initiatiefnemer is Nadim Kobeissi, bekend van de CryptoCat chatapp en MiniLock.

End-to-end-encryptie wordt steeds meer standaard bij berichtenapps. Zo gaat WhatsApp de versleuteling om berichtjes te beveiligen, uitbreiden naar de belfunctie. WhatsApp gebruikt de technologie van Open Whisper Systems voor zijn beveiliging.

Onderzoekers kraken iMessage-encryptie

Niet de FBI, maar onderzoekers aan de Johns Hopkins Universiteit hebben een manier gevonden om de encryptie van Apple’s iMessage te kraken. Apple heeft inmiddels op de gereageerd en belooft dat iOS 9.3 dit gaatje in de beveiliging oplost. De onderzoekers hebben een bug in iMessage benut om de encryptie te kraken, zodat ze onder meer foto’s en video’s konden ontcijferen en openen.

woensdag 16 maart 2016

Appen met de gemeente Groningen

Inwoners van Groningen kunnen sinds deze week via WhatsApp vragen stellen aan de gemeente. Groningen zet WhatsApp in als kanaal voor dienstverlening aan burgers en bedrijven. Wethouder dienstverlening Ton Schroor zegt: ‘We willen aansluiten bij de communicatiekanalen die inwoners zelf al gebruiken. En omdat veel mensen al whatsappen, is het een heel laagdrempelige en makkelijke manier om met de gemeente in contact te komen.’

dinsdag 15 maart 2016

Vier privacyregels voor WhatsApp

WhatsApp is met bijna 10 miljoen Nederlandse gebruikers de meest populaire online berichtendienst in Nederland. Vrijwel iedere smartphonegebruiker maakt gebruik van WhatsApp. Daarom onderzoeken veel adverteerders de mogelijkheden van deze berichtendienst als marketingkanaal. Zoals geldt voor meer nieuwe(re) marketingkanalen, heerst er de nodige juridische onduidelijkheid. DDMA ziet het als haar taak het juridische speelveld te schetsen van nieuwe marketingmogelijkheden, zoals de inzet van WhatsApp.

maandag 14 maart 2016

Bellen naar telefoonnummers mogelijk na update Skype for Web

De webversie van Skype heeft een update gekregen, waardoor het mogelijk is geworden voor gebruikers om te bellen naar vaste en mobiele nummers. Ook kunnen gebruikers via de chatfunctie YouTube-video's delen en bekijken, schrijft Skype maandag in een blogpost.

Zo gebruik je WhatsApp als privé notitieblok

Om WhatsApp als persoonlijk notitieblok te gebruiken moet je de app eigenlijk voor de gek houden. Door een groepsgesprek aan te maken waar alleen jij in aanwezig bent, komen de berichten die je erin verstuurt alleen bij jou binnen. Ideaal om een herinnering in weg te zetten, of om snel je locatie in op te slaan.

zondag 13 maart 2016

Amerikaanse justitie loopt vast met onderzoek WhatsApp

Het Amerikaanse Ministerie van Justitie zou tegen een muur aanlopen bij een onderzoek naar een telefoon met WhatsApp. WhatsApp heeft sinds eind 2014 standaard ondersteuning voor end-to-end-encryptie in zijn chatgesprekken. Dat betekent dat alleen de verzender en de ontvanger van een bericht de sleutel in handen hebben en de inhoud van een gesprek kunnen zien.

vrijdag 11 maart 2016

Voicemail meestal actief maar weinig gebruikt

De voicemail blijkt bij veel Nederlanders een 'slapende dienst' te zijn waar niet echt naar omgekeken wordt. Minder dan de helft (47 procent) van alle Nederlanders geeft aan zijn of haar voicemail te beluisteren op het moment dat er een bericht ingesproken is.

Bij alle Nederlandse mobiele aanbieders staat zowel bij postpaid als bij prepaid-klanten de voicemail standaard aan. Klanten die geen gebruik willen maken van voicemail moeten de dienst zelf uitschakelen.

Uit onderzoek van het Telecompaper Consumer Panel blijkt dat slechts 20 procent van alle Nederlanders zijn of haar voicemail uit heeft gezet.

donderdag 10 maart 2016

Tor Messenger beveiligt privéberichten op Twitter

Tor Messenger, het programma om beveiligd via het Tor-netwerk te chatten, ondersteunt nu ook Off-the-Record (OTR) Messaging voor privéberichten op Twitter, zo hebben de ontwikkelaars bij de aankondiging van een nieuwe testversie bekendgemaakt. Via Tor Messenger is het mogelijk om via verschillende chatnetwerken, zoals Jabber (XMPP), IRC, Google Talk, Twitter en Yahoo beveiligd via het Tor-netwerk te communiceren.

Nextel verzorgt IP-telefonie bij Group-f

Group-f levert strijk-, schoonmaak- en verhuurdiensten en telt 1.500 medewerkers over 16 locaties. Het bedrijf kiest voor een infrastructuur van Alcatel-Lucent opgezet en geïnstalleerd door Nextel. Het bedrijf verdubbelde de afgelopen twee jaar in omvang en dat vraagt een telecominfrastructuur die meer toekomstgericht is. "Als we een betere dienstverlening geven, krijgen we minder telefoon. En sterke telefonische communicatie is betere service", aldus Staf Michels, Operations manager bij Group-f.

woensdag 9 maart 2016

Ook Vodafone laat je binnenkort bellen via 4G en Wifi

Vodafone wil zijn klanten dit najaar ook mobiel laten bellen via 4G of Wifi, waardoor het bereik en de kwaliteit omhoog moet gaan. Als we met elkaar bellen, gaat de verbinding via 2G. Dat is een vrij oude technologie die nog steeds wordt gebruikt om telefoongesprekken te voeren. De verbinding hiervan is niet zo stabiel, vooral binnenshuis. Dat resulteert in gesprekken die wegvallen of waar de verbinding compleet wordt verbroken. Volgens Vodafone komen dit soort problemen nog regelmatig voor. Vodafone laat daarom klanten vanaf de lente bellen met 4G of wifi, waarmee de kwaliteit en stabiliteit van een telefoongesprek moet worden verbeterd

dinsdag 8 maart 2016

VoIP- en IMS-markt naar 5,5 miljard dollar in 2015

Mede dankzij het groeiend aantal toepassingen van Voice over LTE (VoLTE) groeide de operator- en providermarkt voor VoIP en IP multimedia subsystem (IMS) in 2015 mondiaal met 31 procent naar 5,5 miljard dollar. De recordomzet in de markt voor Carrier VoIP- en IMS werd vooral gedreven door de lancering van steeds meer VoLTE-diensten in EMEA en Azië-Pacific. In laatstgenoemde markt waren het vooral Chinese en Indiase operators, schrijft Telecompaper.

KPN begint in 2017 met mobiele telefonie over Wifi

KPN gaat klanten vanaf 2017 mobiel laten bellen via Wifi. Dat heeft de provider bekendgemaakt in een presentatie op zijn eigen Capital Markets Day. Bovendien komt de provider met een eigen systeem van Wifi-hotspots van klanten. Bellen via Wifi, een functie die sommige buitenlandse providers al ondersteunen, maakt het mogelijk om mobiele telefoontjes te plegen als er geen mobiel bereik is.

zaterdag 5 maart 2016

'Microsoft wilde Slack overnemen'

Microsoft zou plannen hebben gehad om communicatiedienst Slack over te nemen voor een bedrag van acht miljard dollar, omgerekend 7,2 miljard euro. Het plan is echter niet doorgegaan omdat het bedrijf zich zou willen richten op de verdere ontwikkeling van Skype. Slack werd volgens Techcrunch begin 2015 op een waarde van 2,5 miljard euro geschat; andere cijfers gaan zo ver als een waarde tot 4,5 miljard euro.

vrijdag 4 maart 2016

Omzetdaling telecomsector houdt aan

De omzet in de telecomsector is in het vierde kwartaal van 2015 met bijna 4 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Over heel 2015 behaalde de telecomsector 1,3 procent minder omzet dan in 2014. Sinds eind 2007 kampen de aanbieders van telefonie en internet met vrijwel onafgebroken dalende omzetten. Dit meldt CBS.

Sinds 2007 heeft de telecomsector ruim 16 procent aan omzet verloren. De grootste dalingen vonden plaats in 2009 en 2013: ruim 4 procent per jaar. In de loop der jaren zijn er diverse alternatieve communicatiemogelijkheden gekomen die een aantrekkelijke vervanging blijken te zijn voor traditioneel bellen en SMS-en. Het gaat dan bijvoorbeeld om sociale media zoals WhatsApp, Teamspeak, Skype en Facebook. Extra gebruik van deze media leidt niet of nauwelijks tot extra kosten of tot extra omzet voor de branche.

Begin 2016 waren er 1 210 bedrijven werkzaam in de telecomsector, samen goed voor ruim 17 miljard omzet per jaar. Het grootste deel van de bedrijven behoort tot het kleinbedrijf (1 tot 50 werkzame personen), waaronder ruim 800 bedrijven waar maar 1 persoon werkzaam is. Er zijn 40 middelgrote bedrijven (50 à 250 personen) actief. Tot het grootbedrijf (meer dan 250 werkzame personen) behoren 15 bedrijven. Dit zijn de grote telecomproviders op het gebied van telefonie, internet en televisie. Telefoonwinkels worden niet tot de telecomsector gerekend. In de telecomsector zijn circa 39 duizend personen werkzaam.

Zoals eerder door CBS gemeld is mobiel bellen de laatste jaren steeds goedkoper geworden. De tarieven hiervoor namen in zes jaar tijd met 24 procent af. De prijzen van vaste telefonie zijn daarentegen sinds 2010 sterk gestegen. In 2015 werd gemiddeld ruim 22 procent meer voor bellen betaald met een vast toestel dan in 2010. Gebundelde diensten voor telefonie, internet en televisie werden ruim 10 procent duurder en alleen toegang tot internet was in 2015 8 procent duurder.

Vodafone gaat KPN beconcurreren met push-to-talk-dienst

Vodafone komt met een push-to-talk-dienst voor zakelijke klanten. Concurrent KPN heeft een dergelijke dienst al langer en biedt het aan tegen dezelfde prijs. De dienst van KPN werkt op alle Android- en iOS-apparaten, waarop gebruikers een app kunnen zetten om direct contact te maken met bijvoorbeeld collega's. De app maakt het mogelijk om favorieten te selecteren en als het apparaat het ondersteunt, kan de telefoon met een druk op de knop contact maken zonder dat het scherm aanstaat.

donderdag 3 maart 2016

Gigaset pro en Kwebbl starten samenwerking

Gigaset pro, leverancier van innovatieve unified communications-oplossingen voor bedrijven, start een samenwerking met Kwebbl, het Smart Cloud Communications-platform. Beide partijen creëren gezamenlijk een full-service gehoste PBX-telecommunicatieoplossing met verschillende typen high-end DECT- en desktop-telefoons.

In tegenstelling tot traditionele systemen met een ‘master-slave fail-over’ set-up is Kwebbl een echt cloudplatform waar data en functionaliteit automatisch worden gedistribueerd via wereldwijde datacenters. Deze datacenters werken samen om voor gebruikers te fungeren als een enkele PBX.

Servercapaciteit is eenvoudig te schalen op basis van gebruikerseisen op een bepaald moment. Dat kan door het beschikbaar stellen van modules in de private cloud van Kwebbl of door een uitbreiding naar andere cloudproviders. Dankzij een sterk modulaire architectuur – die is gebouwd rond een decentrale, asynchrone en gedistribueerde API- en Database Engine – is het mogelijk om het communicatieplatform wereldwijd aan te bieden als een echt cloudplatform.

dinsdag 1 maart 2016

'VoIP-telefoons eenvoudig te hacken'

Telefoons waarmee via internet gebeld kan worden, blijken in veel gevallen kinderlijk eenvoudig te hacken te zijn. Dat blijkt uit een demonstratie van beveiligingsexpert Paul Moore. Het gaat om telefoonsystemen die in veel bedrijven gebruikt worden. Moore demonstreerde de kwetsbaarheid met een telefoon van het merk Snom, maar stelt dat het ook bij toestellen van andere merken voorkomt.