maandag 29 februari 2016

Organisaties richten zich op de cloud voor unified communications en collaboration

Nu organisaties steeds meer cloudtechnologie inzetten om hun applicaties sneller beschikbaar te stellen, en beschikbaarheid en kostenefficiëntie te verbeteren, kijken ze steeds vaker naar de cloud voor collaboration-applicaties. Het migreren van deze technologieën naar de cloud is voor veel bedrijven het middel geworden om samenwerking voor grote groepen gebruikers beschikbaar te maken.

Dit is een van de belangrijkste uitkomsten van het 2016 Connected Enterprise Report dat door Dimension Data naar buiten is gebracht. Het rapport biedt een overzicht van de actuele stand van zaken als het gaat om implementatiestrategieën van collaboration-applicaties. Het belicht de trends die spelen bij grote wereldwijde bedrijven. De resultaten zijn gebaseerd op een onderzoek onder negenhonderd deelnemers in vijftien landen². Respondenten waren IT-managers, CIO’s en Line of Business-managers³ van organisaties met meer dan duizend werknemers.

Er is niet een enkele reden waarom bedrijven hun collaboration-strategieën overbrengen naar de cloud. Zij hanteren hiervoor een set van strategische, operationele en financiële motieven. De belangrijkste zijn:
  • Er is sprake van een bestaande, organisatiebrede cloudstrategie die ook de richting aangeeft voor collaboration-applicaties.
  • Initieel zijn de kosten van de cloud naar verwachting lager. Maar bij het afnemen van een gehoste dienst veranderen ze van investeringskosten in operationele uitgaven.
  • Applicaties in de cloud zijn makkelijker te beheren en up-to-date te houden. Dat betekent een kleinere foutkans in het beheerproces.
Op cloud gebaseerde samenwerking is voor de meeste bedrijven nog een doelstelling in plaats van realiteit. Gemiddeld is 75 procent van de collaboration-applicaties nog on-premise geïnstalleerd. Het beheer vindt plaats door de eigen IT-afdeling of door een externe partij in opdracht van de organisatie.

zaterdag 27 februari 2016

WhatsApp laat veel platforms vallen

Chatdienst WhatsApp gaat stoppen met het ondersteunen van een aantal verouderde mobiele besturingssystemen, waaronder die van Blackberry en Nokia. WhatsApp, dat deze week zeven jaar bestond en eerder deze maand de grens van een miljard maandelijkse actieve gebruikers slechtte, wil zich gaan richten op Android, iOS en de moderne mobiele vormen van Windows.

vrijdag 26 februari 2016

WhatsApp gaat telefoongesprekken versleutelen

De Android-versie van WhatsApp gaat telefoongesprekken via end-to-end-encryptie versleutelen, zo meldt het Duitse Chip.de op basis van teksten die in een vertaaldatabase van de populaire berichtendienst zijn gevonden. Ook zal het gebruik van end-to-end-encryptie, waardoor berichten alleen door de afzender en ontvanger kunnen worden gelezen, duidelijker voor gebruikers worden gemaakt.

donderdag 25 februari 2016

Microsoft blokkeert Linux-versie Skype

Het nieuws dat je wist dat zou komen, Linux-gebruikers riepen het al jaren. "De overname van Skype door Microsoft gaat ervoor zorgen dat de Linux-versie minder (tot geen) aandacht krijgt." De Linux-versie van het bel- en chatprogramma is al niet meer bijgewerkt sinds juni 2014 en nu blijkt deze versie niet meer te kunnen verbinden met de nieuwste OS X en Windows versies.

Eilie Telecom & Marketing lanceert WebRTCforum.nl

Eilie Telecom & Marketing heeft de website WebRTCforum.nl gelanceerd. WebRTC maakt realtime video- en spraakcommunicatie mogelijk via de browser en geldt als een belangrijke trend binnen digitale communicatie.

Met name binnen online sales, zorg en onderwijs biedt solide en veilige realtime video- en spraakcommunicatie veel mogelijkheden. In Nederland zijn de eerste applicaties inmiddels zichtbaar en zijn pilots succesvol afgerond.

Dat WebRTC gaat doorbreken staat wel vast. Alleen al in de VS werd er vorig jaar voor 1 miljard geïnvesteerd in WebRTC-startups.

Google Chrome, Firefox en Android ondersteunen WebRTC al volledig. Dit maakt dat de acceptie straks snel zal gaan.

Zo voorkom je een leesbevestiging in iMessage met 3D Touch

In iMessage is het mogelijk om het versturen van leesbewijzen aan te zetten, zodat de ander weet dat je het bericht gelezen hebt. Leesbevestigingen kun je aan- of uitzetten in de instellingen van je iPhone, maar je kunt het versturen van leesbevestigingen ook voorkomen door gebruik te maken van 3D Touch terwijl je het verstuurde bericht wel degelijk gelezen hebt. In deze tip leggen we uit hoe je dat doet.

Steeds meer buurten alert met WhatsAppgroep

In Soest zijn al langer enkele WhatsApp-groepen actief, maar het virus lijkt ook over te slaan naar Baarn. Daar houden buurtbewoners hier en daar al op kleine schaal elkaar op de hoogte, maar Sander Bosboom heeft sinds een week een snel groeiende groep waarmee ze in de Bloemenbuurt elkaar op de hoogte houden. ,,In een week tijd hebben zich al 25 mensen aangesloten. En het neemt nog elke dag toe.”

zondag 21 februari 2016

Zo kun je het dataverbruik van individuele FaceTimegesprekken bekijken

FaceTime is een handige app om gratis videogesprekken mee te voeren, maar het slurpt natuurlijk wel je MB’s. Als je op een Wifi-netwerk zit maakt dat weinig uit, al wordt het een ander verhaal zodra je op mobiel internet een FaceTime-gesprek voert. Gelukkig kun je in de app gemakkelijk zien hoeveel data individuele gesprekken verbruiken. FaceTime laat zien hoeveel data een gesprek heeft verbruikt, ongeacht of je het gesprek via mobiel internet of Wifi hebt gevoerd.

donderdag 18 februari 2016

Vandaag wordt mobiel Skypen in groep mogelijk

Behalve met Google Hangouts kan je vanaf nu ook in Skype een mobiel videogesprek in groep starten. Dat was al mogelijk via de pc-versie van Skype, maar kan nu dus ook op iOS en Android. Met deze aanpassing wordt FaceTime de enige grote videochatdienst die niet op de wagen springt. De update wordt deze week in de Verenigde Staten en Europa verspreid, en zal rond maart wereldwijd beschikbaar zijn

zondag 14 februari 2016

Miljoenen via gehackte PBX-telefooncentrales gestolen

Een groep criminelen heeft de afgelopen jaren bijna 20 miljoen dollar via het hacken van PBX-centrales weten te stelen. Een man die het geld voor de groep witwaste heeft dit voor een Amerikaanse rechter bekend. Via PBX-telefooncentrales kunnen werknemers van een bedrijf intern met elkaar bellen, maar kan er ook naar buiten worden gebeld. Hoe de criminelen precies toegang tot de centrales wisten te krijgen laat het Amerikaanse ministerie van Justitie niet weten.

zaterdag 13 februari 2016

Facebook Messenger gaat opnieuw sms ondersteunen

Velen zullen zich dit niet herinneren, maar jaren geleden waren sms’en onderdeel van Facebook Messenger. De functie werd echter niet met open armen ontvangen en werd uiteindelijk opgedoekt doordat het erg weinig werd gebruikt. Nu wil Facebook de functie van weleer een nieuwe kans geven. Ook zal het sociale medium het mogelijk maken om meerdere accounts op eenzelfde toestel te gebruiken.

Telegram 3.5 verbetert geheime chats en privacy-opties

De audiospeler in Telegram heeft een update gekregen, zodat je er makkelijk gesproken boodschappen mee kunt opnemen. De visualisaties zien er ook beter uit. Telegram heeft nieuwe deelfuncties voor contacten, locaties, spraakberichten, foto’s en video’s. Vanuit de standaard iOS-app deel je moeiteloos items naar meerdere Telegram-chats of -kanalen, tegelijkertijd!

vrijdag 12 februari 2016

Mobiel bellen goedkoper, vast bellen duurder

De prijzen voor het gebruik van de mobiele telefoon zijn in vergelijking met januari 2010 met meer dan 20 procent gedaald. Het bellen met de analoge vaste lijn werd in diezelfde periode ruim 25 procent duurder. Dat meldt CBS.

Mobiel bellen werd in 2010 flink duurder. In dat jaar werd bij nieuwe abonnementen niet meer per seconde afgerekend. De beltijd werd afgerond naar boven op hele minuten. Langzamerhand is dat teruggedraaid en daalde de prijs weer. Ook de prijs voor het gebruik van internet op de mobiele telefoon is de laatste jaren in prijs gedaald.

De prijzen voor het abonnement en het bellen via een analoge telefoonlijn veranderden nauwelijks in de periode van 2010 tot halverwege 2012. Daarna werden de prijzen jaarlijks in stappen verhoogd tot het huidige niveau, dat meer dan een kwart hoger ligt dan in 2010.
In de loop van de tijd zijn veel mensen overgestapt naar een bundel, waarbij digitale vaste telefonie in een abonnement wordt gecombineerd met internettoegang en vaak ook met televisie. De prijzen voor dergelijke bundels zijn nu 9 procent hoger dan in 2010.

donderdag 11 februari 2016

Oss is laatste bolwerk van telefooncellen

Als deze maand de 21 telefooncellen uit Tilburg worden verwijderd, blijft alleen Oss in het Brabants Dagblad-gebied nog als bolwerk overeind. Daar renderen de 5 over de stad verspreide CityCells nog altijd, meldt exploitant RBL Telecom. Ook de 2 cellen naast elkaar op het Stationsplein in Den Bosch voorzien nog in een behoefte.

Paus verruilt Whatsapp voor Telegram

Tijdens de Vastentijd stuurt paus Franciscus dagelijks een audiobericht via Telegram om mensen die aan het vasten zijn te motiveren. Voorgaande jaren gebeurde dat via WhatsApp, maar de paus is nu overgestapt naar Telegram.

Update voor WhatsApp voegt veel nieuwe emoji toe

De Android-versie van WhatsApp krijgt een update die een flink aantal nieuwe emoji toevoegt. Hiermee kun je je berichten met nieuwe icoontjes opfleuren. De emoji waren al een tijdje aanwezig in de bèta van de chat-app en ook WhatsApp Web- en iOS-gebruikers zijn al voorzien van een update. Vanaf vandaag wordt de update officieel via Google Play beschikbaar.

dinsdag 9 februari 2016

Gesprekken in Hangouts voortaan via peer-to-peer

Audio- en videogesprekken via Hangouts kunnen voortaan via peer-to-peer-technologie verlopen, zo maakt Google bekend. Data hoeft niet meer via de servers van Google te reizen. De verbinding vindt direct plaats tussen beide computers. De kwaliteit van de gesprekken zou daardoor verbeteren. Audio kan beter verstaanbaar zijn, terwijl er ook minder vertraging in het beeld kan zitten.

Polycom RealPresence Centro bij NAVO

De NAVO schakelt Polycom in om hoogwaardige samenwerkingstechnologie te leveren. De organisatie streeft naar een innovatieve benadering van samenwerking en wil daarmee de bestaande bedrijfsprocessen verder verbeteren. Aansluitend op het ‘Nieuwe Werken’-programma van de NAVO – waarin de organisatie al geavanceerde communicatietechnologie inzet –, is ze nu de eerste partij die gebruik maakt van Polycom RealPresence Centro: een oplossing die speciaal is ontwikkeld om de mens in het middelpunt van samenwerking te plaatsen.

Polycom introduceerde de RealPresence Centro-oplossing in oktober 2015. De NAVO legt de nadruk op meer samenhang in het virtuele-samenwerkingsprogramma. Polycom biedt de organisatie de kans om als eerste te werken met de oplossing die eind februari 2016 beschikbaar komt. De oplossing is volledig operationeel binnen het zwaar beveiligde Restricted Network van de NAVO. Het RealPresence Centro-systeem vervult een centrale rol binnen de belangrijkste communicatiestromen van de NAVO. De oplossing doet dienst als samenwerkingstechnologie voor command and control meetings, trainingen en administratieve sessies, internationale communicatie en operationele samenwerking binnen NAVO-missies

Interconnect introduceert Vast Mobiel Integratie

Interconnect lanceert Vast Mobiel Integratie (VaMo). Een nieuwe dienst die mobiele abonnementen met vaste bedrijfstelefonie-functionaliteiten combineert. De flexibele combinatie van gemak en functionaliteit tilt Hosted Telecom van Interconnect naar een nog hoger niveau.

VaMo is een logische uitbreiding op het Hosted Telecom portfolio. Omdat Interconnect twee eigen, geografisch gescheiden datacenters heeft, biedt het naar eigen zeggen een stabiele en gunstige infrastructuur. 


De uitbreiding van Hosted Telecom met VaMo maakt de dienst volledig locatie-onafhankelijk. De functionaliteit is niet alleen beschikbaar via eigen vaste verbindingen op klantlocaties, maar nu ook mobiel. Dit biedt mogelijkheden voor business partners in heel Nederland om Hosted Telecom lokaal of landelijk aan te bieden.
 

maandag 8 februari 2016

'Zakelijke telecommarkt op slot'

De telecommarkt zit op slot. Bijna de helft van de Nederlandse ondernemers (45 procent) zit vast aan een contract en kan niet overstappen zonder een hoge boete te betalen. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard, in opdracht van Voys onder 304 Nederlandse ondernemers in klein- midden- en grootbedrijf. Ruim de helft van de ondervraagden (57 procent) vindt een lange contractduur de verkeerde focus; telecomproviders zouden zich voor klantbehoud beter op kwaliteit kunnen richten.

In sommige gevallen is de nood dusdanig hoog dat de overstapboete door ondernemers voor lief wordt genomen. Twee derde (68 procent) van de ondervraagde overstappers betaalde een boete van meer dan vijfhonderd euro om weg te kunnen bij de huidige provider. Bij sommigen liep de boete zelfs op tot meer dan vijfduizend euro (4 procent). De wensen van Nederlandse ondernemers met betrekking tot telecomdiensten zijn duidelijk: twee derde (67 procent) vindt flexibiliteit met betrekking tot contracttermijnen belangrijk als een zakelijk abonnement wordt afgesloten en 70 procent van de ondervraagde ondernemers zou willen dat kortere contracttermijnen tot de mogelijkheid behoren bij de telecomproviders.

De resultaten van het onderzoek zijn voor zakelijk telecomprovider Voys aanleiding om de landelijke overstapweken te initiëren. De Groningse provider roept andere zakelijke telecomproviders in Nederland op hieraan mee te doen en klanten ten minste twee weken per jaar de kans te geven boetevrij over te stappen.

vrijdag 5 februari 2016

FaceTime kost Apple goudgeld

Videobellen via FaceTime op de iPad gaat een heleboel geld kosten. Niet voor de gebruikers maar wel voor Apple, dat in een rechtszaak is veroordeeld tot het betalen van een bedrag van 625,6 miljoen dollar. Apple moet dit betalen omdat het gebruik heeft gemaakt van gepatenteerde technieken, zonder daar voldoende voor te betalen. De eigenaar van het patent, de Amerikaanse firma VirnetX, pikte dat niet en stapte naar de rechter.

dinsdag 2 februari 2016

Binnenkort WhatsApp-chats exporteren als ZIP

Volgens het Duitse Macerkopf.de wordt versie 2.12.17.689 van WhatsApp momenteel getest voor iOS en bevat deze update een nieuwe functie om volledige chatgesprekken via een ZIP-bestand te exporteren. Tot nu toe kon je oudere chatgesprekken herstellen via iCloud en de ZIP-functie lijkt dan ook vooral bedoeld voor mensen die graag hun chatgesprekken archiveren op hun Mac of PC.

1 miljard gebruikers voor WhatsApp

Berichtendienst Whatsapp heeft wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers. Inmiddels worden zo'n 42 miljard berichten per dag verstuurd. Verder delen gebruikers iedere dag zo'n 1,6 miljard foto's en 250 miljoen video's. Toen Facebook WhatsApp overnam, waren er slechts 450 miljoen gebruikers. 

maandag 1 februari 2016

Infopact implementeert Skype for Business bij VI Company

Infopact, leverancier van IP-communicatieoplossingen voor de zakelijke markt, heeft Skype for Business geïmplementeerd bij VI Company, specialist in het transformeren van complexe data naar aansprekende online toepassingen voor de financiële markt. Naast de implementatie vertrouwt VI Company ook de volledige IT-infrastructuur toe aan Infopact.

Voorheen maakte VI Company gebruik van een oplossing waarbij telefonie, internet en kantoorautomatisering via één aansluiting liepen, maar wel werden ondergebracht bij meerdere partijen. In de praktijk resulteerde dit in slechte verbindingen en het uitvallen van functionaliteiten. Dit ging ten koste van de bereikbaarheid van de organisatie. De slechte kwaliteit van de telefoonverbindingen zorgde bovendien voor veel irritatie, waardoor het vinden een nieuwe oplossing naast een wens ook noodzaak werd. Tegelijkertijd ontstond ook de wens om sneller en effectiever te kunnen samenwerken met behulp van online samenwerkingstools.

Tele2 lanceert Unified Communications oplossing voor MKB

Tele2 breidt haar dienstverlening uit met UC-One, een laagdrempelige Unified Communications cloud-oplossing voor het MKB. De totaaloplossing integreert naadloos met Tele2’s cloud telefoniedienst Hosted Voice. Organisaties krijgen hierdoor de mogelijkheid om medewerkers altijd en overal slimmer te laten werken, en dat zonder investeringen.

Met UC-One hebben gebruikers op hun laptop, desktop of smartphone direct beschikking tot een overzichtelijke omgeving met chatfuncties inclusief spraak en video- en groepsgesprekken, beschikbaarheidsinformatie en de mogelijkheid om documenten en/of schermen te delen. Via de selfserviceportal Mijn Tele2 kunnen bedrijven eenvoudig zelf het aantal gebruikers aanpassen.