donderdag 28 januari 2016

Lesscher IT lanceert telefonie in de cloud

Lesscher IT introduceert een nieuwe dienst in haar portfolio: Lesscher Telefonie Online. Met Telefonie Online worden vaste- en mobiele telefonie samengebracht in de cloud.

Telefonie Online is een flexibele telefooncentrale in de cloud en biedt klanten alle functies die klanten van een centrale in de cloud mogen verwachten. Zo bellen gebruikers vanaf elk apparaat met hetzelfde telefoonnummer en bepalen zelf hun (on)beschikbaarheid. Naast de standaard functies worden ook geavanceerde functies aangeboden, zoals receptie- en callcenterfunctionaliteiten.

zaterdag 23 januari 2016

WhatsApp beta bevat schakelaar om data met Facebook te delen

We schreven eerder al op iCulture dat WhatsApp nieuwe gebruikersvoorwaarden gaat invoeren. Daarin stond tot onze verbazing iets voor het eerst iets over delen van WhatsApp-gegevens met Facebook. Hoe dat zou uitpakken was destijds nog onbekend, maar inmiddels heeft ontwikkelaar Javier Santos het antwoord gevonden: in een betaversie van WhatsApp is een knop te zien om je data met Facebook te delen.

vrijdag 22 januari 2016

Microsoft verbergt IP adres Skype

Microsoft verbergt bij de nieuwe versie van Skype standaard het IP-adres van gebruikers. De maatregel moet vooral gamers beschermen; kwaadwillenden konden voorheen de Skype-naam en het ip-adres achterhalen om ddos-aanvallen uit te voeren. Er waren al manieren om het IPp-adres in Skype te verbergen, maar Microsoft heeft nu bij de update van de VoiP-software de beschermingsmaatregel standaard ingeschakeld.

donderdag 21 januari 2016

Skype voor Android laat gebruikers gesprekken inplannen

Microsoft heeft Skype voor Android een update gegeven, waarmee gebruikers telefoontjes in hun agenda kunnen inplannen. Skype maakt de telefoontjes niet automatisch, maar herinnert gesprekspartners wel aan de afspraak. Het inplannen van een gesprek werkt door op een contactpersoon te klikken en vervolgens in het menu rechtsboven de optie 'Schedule a call' te kiezen, meldt Microsoft. Vervolgens kan de gebruiker het telefoontje in een agenda-app naar keuze zetten en de gesprekspartner uitnodigen.

maandag 18 januari 2016

WhatsApp stopt met abonnementen

WhatsApp zal niet langer geld vragen voor het gebruik van zijn app. Dat vertelde CEO Jan Koum maandag op de DLD-conferentie in München. WhatsApp wil op andere manieren geld verdienen. Het gros van de klanten heeft nog nooit betaald voor WhatsApp, ook al is de chatapp maar een jaar gratis te gebruiken. Daarna moeten klanten formeel 89 eurocent per jaar betalen. Volgens Koum werkte dat niet omdat veel klanten geen credit card hebben.

zaterdag 16 januari 2016

Lifesize splitst zich af van Logitech

Het Amerikaanse videoconferencingbedrijf splitst zich opnieuw af van Logitech. Om de verzelfstandiging te ondersteunen, haalt het bedrijf meteen 17,5 miljoen dollar durfkapitaal op. Lifesize levert hardware in combinatie met een SaaS-oplossing, zodat eindgebruikers met eender wie en waar ter wereld een face-to-face gesprek kunnen opzetten. In 2009 kocht hardwareleverancier Logitech het bedrijf nog voor omgerekend 270 miljoen euro.

vrijdag 15 januari 2016

Klantenservice via WhatsApp bij 's Heeren Loo Zorggroep

's Heeren Loo Zorggroep biedt als eerste binnen de gehandicaptenbranche ook WhatsApp aan als contactmogelijkheid. De 42-jarige Marije zocht bijvoorbeeld een speciale tandarts voor haar autistische zoon en bleek na een gesprekje via WhatsApp bij 's Heeren Loo terecht te kunnen. En de 18-jarige Boris, die een licht verstandelijke beperking heeft, vond 's Heeren Loo via internet en stuurde een appje of hij er mag komen wonen.

'Nu de zorg zich ook steeds meer verplaatst naar de online leefwereld is het goed dat cliënten hun vragen niet meer lukraak op Facebook of Twitter hoeven plaatsen maar direct en persoonlijk contact krijgen met de organisatie', zegt begeleider Hessel Rienstra van 's Heeren Loo: 'WhatsApp gaat absoluut bijdragen aan goede en snellere hulpverlening; zeker omdat binnenkomende berichten direct bij de juiste mensen in de regio terechtkomen zodat de zorg dichtbij blijft.'

Polycom introduceert nieuwe samenwerkingsinfrastructuur-software

Polycom introduceert de eerste softwareoplossing die bedrijven van elke omvang voorziet van eenvoudige en krachtige samenwerkingstechnologie, gereed voor de cloud.

De samenwerkingsinfrastructuur-software Polycom RealPresence ClaritiTM voorziet in een licentiemodel met zowel een abonnementsvorm als een permanent licentie. Klanten hebben meerdere mogelijkheden voor inzet van de RealPresence Clariti-oplossing, inclusief on-premise, via hybride of gehoste IaaS-aanbiedingen van partners, of direct in hun eigen cloudnetwerk. Dankzij snelle en efficiënte inzet, door een eenvoudig prijsmodel per gebruiker, is de RealPresence Clariti-oplossing geschikt voor grote en kleine organisaties.

RealPresence Clariti is de eerste samenwerkingsinfrastructuur-softwareoplossing met hybride-cloudbursting – een IaaS-oplossing – als optionele clouddienst voor een naadloze verbinding tijdens pieken in videosamenwerking. Mochten bestaande netwerkbronnen niet meer voldoen aan de behoeften, dan kan samenwerking naadloos en automatisch verplaatst worden naar beveiligde Polycom-cloudbronnen, zonder de meeting te hoeven onderbreken.

Polycom breidt tevens de ondersteuning voor ontwikkelaars verder uit met de nieuwe Polycom Sandbox. Deze virtuele omgeving biedt toegang tot Polycoms selectie van API’s en Software Development Kits (SDK’s), zodat partners, onafhankelijke softwareleveranciers en klanten applicaties kunnen bouwen en visuele samenwerking direct kunnen integreren in hun werkzaamheden.

Slack krijgt Skype-functie

Het wordt voor gebruikers van Slack mogelijk om in dat chatprogramma te bellen met Skype. Een previewversie van de Skype-functie is vanaf donderdag verkrijgbaar, heeft Skype bekendgemaakt op zijn blog. Gebruikers kunnen via de website van Skype de functie toevoegen aan Slack.

donderdag 14 januari 2016

Europees hof belt met Cisco

Het Europees Hof van Justitie in Luxemburg is volledig overgeschakeld op telefoons van Cisco. Goed voor 3.200 toestellen en een grondige upgrade van de telefooninfrastructuur. De overstap begon al in 2013 toen de eerste 750 videotelefoons werden geplaatst. Sinds deze zomer is de uitrol volledig rond. Tegelijk gebruikt het Hof ook de telefonieserver Unified Communications Manager waardoor gebruikers kunnen chatten, aan online conferencing doen of hun beschikbaarheid aangeven.

Live vertalingen Skype voor alle Windows-gebruikers

Microsoft heeft de live-vertaalfunctie van Skype in de app voor Windows geïntegreerd. Gebruikers die in een taal spreken die de ander niet begrijpt, worden tijdens het gesprek met de chatdienst automatisch vertaald. De vertaalmogelijkheid van Skype was al langer beschikbaar, maar gebruikers moesten een speciaal programma installeren om er gebruik van te maken. Sinds woensdag is de dienst een onderdeel van Skype zelf.

woensdag 13 januari 2016

KPN door Microsoft benoemd tot Skype for Business Launch Partner

Microsoft heeft KPN benoemd tot Skype for Business Launch Partner. Launch Partners zijn bedrijven die nauw samenwerken met Microsoft en daardoor internationaal voorop lopen in de ontwikkeling en aanbieding van Skype for Business-diensten en -producten. De benoeming tot Launch Partner biedt bestaande en nieuwe klanten van KPN een garantie voor de juiste ondersteuning bij de implementatie, ingebruikname en adoptie van Skype for Business.

Skype for Business combineert de vertrouwdheid van de Skype-versie voor consumenten met de veiligheid, compliance en het beheer van Microsoft Lync voor zakelijke klanten. Microsoft heeft in Nederland een beperkt aantal Skype for Business Launch Partners benoemd. De benoeming tot Launch Partner geeft klanten van KPN het voordeel dat zij een partner hebben die op de hoogte is van alle technologische ontwikkelingen en dat zij als een van de eersten kunnen beschikken over de nieuwste versie van Skype for Business.

Saoedi-Arabië blokkeert Telegram

Gebruikers van Telegram in Saoedi-Arabië ondervinden al enkele dagen problemen met de chatdienst. Oprichter Pavel Durov bevestigt dat het Telegram-verkeer 'deels' geblokkeerd wordt. Misschien doet het land dat omdat de dienst veel door ISIS-aanhangers zou worden gebruikt. Aanvankelijk dachten gebruikers dat Telegram met technische problemen te kampen had, maar uit een Tweet van Durov blijkt dat niet het geval te zijn

Skype maakt groepsvideogesprekken op mobiele apparaten mogelijk

Skype gaat het voeren van groepsvideogesprekken mogelijk maken op Android-, iOS- en Windows 10 Mobile-apparaten. De nieuwe functionaliteit is aangekondigd ter ere van het tienjarige bestaan van de dienst. Videogesprekken voeren met meerdere personen tegelijkertijd was al mogelijk met de desktopclient van Skype, maar nog niet op mobiele apparaten.

dinsdag 12 januari 2016

Yellowbrick start proef met WhatsApp

Yellowbrick start vanaf vandaag een proef met klantenservice via WhatsApp. De aanbieder van mobiel parkeren biedt een groep klanten via dit kanaal de mogelijkheid vragen te stellen of opmerkingen te delen. Na een proefperiode van 2 maanden stelt Yellowbrick deze nieuwe vorm van dienstverlening stapsgewijs open voor alle klanten.

"WhatsApp sluit goed aan bij onze persoonlijke benadering. WhatsApp als extra contactmogelijkheid betekent dat wij onze klanten nog gemakkelijker, persoonlijker en sneller kunnen helpen", aldus Emmy Huiskamp, manager marketing en communicatie.

Uit het Yellowbrick klantonderzoek 2015 blijkt dat 37 procent van de Yellowbrick-klanten met Yellowbrick wil whatsappen. Een groep klanten die al eerder contact heeft gehad met de Customer Service van Yellowbrick heeft een uitnodiging ontvangen om deel te nemen aan de proef, die tot 12 maart duurt. Als de pilot succesvol verloopt zal Yellowbrick deze dienstverlening aan al haar klanten aanbieden.

zondag 10 januari 2016

Foto toont mogelijk komst Facebook Messenger voor OS X

Er lijkt een versie van Facebook Messenger te komen die geschikt is voor Apples besturingssysteem OS X. Een foto van de nog onaangekondigde software dook op. Het lijkt erop dat de software vooralsnog alleen intern bij Facebook wordt getest. TechCrunch heeft de bewuste foto online gezet, en stelt deze van een bron te hebben gekregen die de software ook zelf heeft gezien.

vrijdag 8 januari 2016

Zeven belangrijkste ontwikkelingen in samenwerkingstechnologie

2015 gaat zonder twijfel de boeken in als een belangrijk jaar voor de samenwerkingssector. Begin van dat jaar voorspelde Polycom grote kansen voor samenwerking, inclusief een toenemend gebruik van samenwerkingstools binnen internationale organisaties, belangrijke veranderingen in kantoren en een structurele verandering in de manier waarop mensen samenkomen. De belangrijkste ontwikkeling: nieuwe oplossingen veranderen over de gehele wereld de manier van samenwerken binnen organisaties.

1. Millennials vormen de Workplace of the Future

Millennials zijn het meest actief en betrokken dankzij sociale netwerken en gebruiken technologie vaker dan andere generaties om in contact te blijven met familie, vrienden en collega's. Ze zijn van nature gewend aan samenwerken en aan het gebruik van video voor zowel communicatie als educatie. In een recente studie in opdracht van Polycom antwoordde 78 procent van de millennials dat toegang tot zijn favoriete technologie hem meer productief maakt op het werk. Millennials verwachten op het werk dezelfde ervaring als in hun privéleven. Polycom voorspelt dat millennials in 2016 meer invloed krijgen op het vormgeven van kantoren en werkruimten. Ook zullen bedrijven toptalent verliezen als zij geen stimulerende werkervaring met uitgebreide samenwerkingstools bieden. De Workplace of the Future is in staat millennials en bestaand personeel succesvol samen te brengen.

2.  Mobiliteit draait om de samenwerking van devices 
De Workplace of the Future is geen locatie. Mensen gaan niet langer naar hun werk, maar werken waar en wanneer ze willen. De Workplace of the Future is gericht op het werken vanuit elke locatie, op elk tijdstip, vanaf elk device. En dat allemaal met dezelfde productiviteit als op kantoor. Samenwerking gaat in deze eeuw van mobiliteit verder dan de specifieke applicaties die een device biedt. Het gaat vooral om naadloze integratie tussen verschillende devices en locaties. In 2016 komt er een grotere focus op hoe devices met elkaar samenwerken om een geïntegreerde samenwerkingservaring te leveren. De mogelijkheid om voortdurend en eenvoudig verbinding te maken tussen mobiele devices, persoonlijke systemen en systemen voor groepssamenwerking met dezelfde voice-, content- en video-ervaringen, garandeert productiviteit voor werknemers. Dit jaar gebruiken ook meer werknemers hun mobiele devices als persoonlijke ‘afstandsbediening’ en voor verbinding, controle en interactie met zakelijke samenwerkingsoplossingen, vanaf elke locatie.

3.  Webtechnologieën groeien, maar interoperabiliteit blijft een uitdaging 
Samenwerken via je webbrowser is al tijden het streven, en WebRTC groeit als een mogelijke technische optie. Deze benadering zal in eerste instantie video-interacties met klanten vereenvoudigen, maar zich later ook uitbreiden naar zakelijke samenwerking. WebRTC maakt browser-to-browser-videoverbinding mogelijk zonder plug-ins of extra technologieën te hoeven installeren. Ondanks grote interesse duurt het echter nog even voordat WebRTC op grote schaal in gebruik wordt genomen. Dit komt door een gebrek aan standaardisatie, inconsistente browserondersteuning en een minimale interoperabiliteit tussen WebRTC-applicaties en de huidige zakelijke samenwerkingsoplossingen. WebRTC zal meer eindgebruikers kennis laten maken met videocommunicatie, maar niet op hetzelfde niveau als de audio-, content-sharing- en videokwaliteit van zakelijke visuele samenwerkingssystemen. Om de massa te bereiken, is voor WebRTC interoperabiliteit met meer zakelijke omgevingen erg belangrijk. Tot die tijd verwachten we dat gebruikers WebRTC vooral benutten als toevoeging op andere samenwerkingstechnologieën.

4.  Kantoren veranderen om nieuwe werkwijzen te ondersteunen
Werknemers werken overal vandaan en dit stimuleert een belangrijke verandering van zakelijke faciliteiten en IT. Visuele samenwerking is niet langer beperkt tot de vergaderruimte of het bureau, maar breidt zich door het bedrijf heen uit, en naar virtuele ruimten buiten het kantoor. In 2016 ontstaat er een nieuwe focus op het faciliteren van verschillende soorten werkruimten, met een uitbreiding van het aantal vergaderruimten en meer vraag naar center-of-the-room-samenwerkingsoplossingen.

5. De waarde van de cloud gaat verder dan samenwerkingsverbindingen
De cloud is veelbelovend op het gebied van samenwerkingsdiensten. Het verandert de manier waarop bedrijven diensten aanschaffen en gebruiken, en stimuleert nieuwe gebruiksmodellen. Voorheen zagen veel kleine bedrijven samenwerkingsoplossingen als een onbereikbare luxe, waarvoor ze de IT-teams of het budget niet hadden. De cloud maakt toegang tot samenwerkingsdiensten laagdrempeliger, waardoor ook kleine bedrijven door schaalvergroting op gelijke voet kunnen komen met hun grotere concurrenten. De opkomende samenwerkingsoplossingen zullen echter pas in de loop van 2016 echt deuren openen, en de productiviteit en interactiviteit van elk bedrijf vergroten. Diensten als analytics, diagnostics, vertalingen en natural language processing zullen een grote rol spelen bij het verbeteren van de gebruikerservaring en geven de consument belangrijke gebruiksgegevens en tools om effectiever aan de slag te kunnen.

6.  Werken in verschillende tijdzones dankzij het collectief geheugen 
Terwijl de snelle globalisering aanhoudt, wordt 2016 het jaar van video content capture. We verwachten dat meer bedrijven een ‘follow-the-sun’-strategie hanteren en daarom zullen werken in verschillende tijdzones. Dit legt meer nadruk op het collectief geheugen – de mogelijkheid om relevante, belangrijke informatie vast te leggen, te verzamelen en te delen binnen de gehele organisatie. Dit zal het gebruik van oplossingen stimuleren, waarmee gebruikers enerzijds naadloos en eenvoudig video-, audio- en contentsamenwerking vastleggen, en anderzijds het materiaal overal en altijd kunnen terugkijken en analyseren. Bedrijven die dit collectief geheugen faciliteren, zijn niet alleen beter in staat om belangrijk intellectueel eigendom te behouden, maar maximaliseren ook productiviteit, creativiteit en educatie.

7. Wat jij ziet, zien wij allemaal
Samenwerking vanaf verschillende locaties en apparaten is sterk verbeterd, vooral dankzij de huidige, kwalitatief hoogwaardige oplossingen voor audio, video en het delen van content. Echter, oplossingen waarmee gebruikers content automatisch, eenvoudig en intuïtief delen, zullen de productiviteit in 2016 pas echt verhogen en een krachtiger ervaring opleveren. Het realtime delen van presentaties, documenten en resultaten is fundamenteel voor samenwerking. Was het in het verleden nog een uitdaging om dit consistent en betrouwbaar te doen, dankzij nieuwe technologieën weten gebruikers dat hun content accuraat en duidelijk aan collega’s getoond wordt.

Het telefoonnummer verdwijnt

Het telefoonnummer verdwijnt. De cijferreeks in zijn huidige vorm is niet meer van deze tijd. Identiteit neemt de functie over. Met het steeds grotere gebruik van berichtenapps die gebruik maken van identiteit in plaats van cijfermatige reeksen om verbindingen te leggen tussen mensen, vervalt het nut van telefoonnummers. Zeker nu messagingapps niet alleen berichtendiensten zijn, maar tevens (beeld)bellen mogelijk maken.

NOS start proef met webcare via WhatsApp

In het nieuwe jaar is de NOS gestart met een WhatsApp-pilot. De komende drie maanden gaat de omroeporganisatie onderzoeken of men via WhatsApp snel en persoonlijk contact met de kijker kan hebben.

Kijkers kunnen via 06-838 068 40 hun vraag of opmerking kwijt. Omdat de afdeling Publieksvoorlichting alleen tijdens kantooruren bezet is, worden de reacties tussen 09.00 en 17.00 uur beantwoord. Vragen die later binnenkomen, worden dan de volgende dag in behandeling genomen.

donderdag 7 januari 2016

800 miljoen gebruikers voor Messenger

Facebook Messenger heeft inmiddels 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Daarmee is een nieuw record gevestigd. In juni stond de teller nog op 700 miljoen mensen. Daarmee lijkt Messener WhatsApp in te halen, die er 900 miljoen heeft.

Als je Skype-berichten in de war lopen, moet je stapje terug

Gebruikers van Skype op de Windows-desktop klagen over problemen met de sortering van chatberichten. Dat lijkt samen te hangen met een foutje in de jongste versie van het programma. Het is onduidelijk waardoor het probleem veroorzaakt wordt, maar er zijn nogal wat gebruikers van Skype die er last van hebben - en zich eraan ergeren dat nieuwe berichten tussen oudere berichten terechtkomen.

WeChat gaat concurreren met Skype

De populaire Chinese berichtenapp WeChat, met 500 miljoen actieve gebruikers, gaat de concurrentie aan met Skype door de toevoeging van internationale gesprekken. Bellen kon al wel in WeChat, maar met WeChat Out kunnen voor het eerst vaste telefoonnummers worden gebeld.

woensdag 6 januari 2016

VPRO stapt over op Skype for Business

Mediaorganisatie VPRO zit midden in de overstap naar Skype for Business als telefonie- en communicatieplatform. Er is al afscheid genomen van de traditionele telefooncentrale en nu gaan de ruim vierhonderd medewerkers gefaseerd over van toestel naar usb-telefoon. De VPRO koos voor Skype for Business vanwege lagere kosten en betere functionaliteiten. Winvision werd geselecteerd als ict-dienstverlener om de overstap te realiseren.