Skype is al een hele maandag offline als gevolg van een netwerkprobleem. Veel gebruikers kunnen niet inloggen of zijn niet zichtbaar voor andere gebruikers. Ook komen berichten niet door. Microsoft heeft een oplossing beloofd, maar die is er nog niet. Het probleem doet zich overal voor: van Japan tot Nederland.
maandag 21 september 2015
dinsdag 15 september 2015
Gigaset pro combineert het beste van twee werelden

Zijn verlichte TFT-display van 2,4-inch, gepatenteerde HDSP-audiokwaliteit (HD-Voice en HD-Audio) en krasbestendige coating maken de SL750H PRO geschikt voor zakelijke gebruikers die op zoek zijn naar een gebruiksvriendelijke en luxueuze handset.
Hoewel de telefoon klein genoeg is om in een broekzak te passen, is hij uitgerust met Gigaset pro’s grootste display ooit op een handset. Het verlichte TFT-display van 2,4-inch is de grootste ooit in een Gigaset DECT-telefoon en maakt bediening eenvoudig op de intuïtieve interface met pictogrammen. SL750H geeft toegang tot verschillende functies, zoals een vergrendeling met pincode en audioprofielen.
Verdervoldoet de SL750H aan geavanceerde CAT-IQ 2.0-audio-eisen. Gigaset pro verbeterde ook de speakertechnologie die zorgt voor optimaal geluid tijdens handsfree bellen. Met de nieuwe audioprofieltoetsen – luid, stil en persoonlijk – worden gebruikers geïnformeerd door speciale geluiden. Met één druk op de knop switchen ze tussen verschillende modi. Het trilsignaal is automatisch aangepast aan het profiel.
De gepatenteerde coating beschermt de handset tegen krassen op heDankzij zijn compacte formaat is de handset overal makkelijk mee te nemen. Samen met het N720 DECT IP multicell-systeem zorgt hij voor volledig bereik in elk kantoor en elke productie-omgeving. Zo hebben gebruikers altijd een stabiele verbinding, waar ze ook zijn.
Samenvatting van de belangrijkste features van de SL750H PRO
· Verlicht TFT-display van 2,4-inch en verlichte toetsen
· Twaalf uur spreektijd en 250 uur stand-bytijd
· Uitstekende HD-Voice- en HD-Audio-kwaliteit
· Volledig compatibel met de N510IP en N720IP van Gigaset pro
· Doorzoekbaar, lokaal telefoonboek met maximaal vijfhonderd vCards en zakelijke telefoonboeken via PBX (XML, LDAP)
· Kloksynchronisatie met CLIP-informatie
· Gemiste-oproepenlijst
· Ondersteuning van netproviderfunctionaliteit via menu
· Micro-USB met oplaadfunctie (mobiele oplader)
· Oplaadbare lithium ION-accu, eenvoudig te verwisselen
· Headset via bluetooth en 2,5 mm-plug
maandag 14 september 2015
Gemeente Nijmegen gaat spraakherkenning gebruiken bij het telefoonverkeer
De gemeente Nijmegen gaat gebruikmaken van Open Vraag Spraakherkenning van Telecats. Dit betekent dat mensen die naar de gemeente bellen hun vraag kunnen inspreken, waarna het spraakherkenningssysteem de vraag ofwel beantwoordt of doorzet naar de juiste persoon.
Met het spraakherkenningssysteem van Telecats stelt de klant de vraag op dezelfde manier als hij aan een persoon zou doen en er ontstaat een natuurlijke dialoog tussen beller en systeem. Het systeem geeft zelf antwoord op standaardvragen en de overige gesprekken worden doorverbonden naar de juiste medewerker. Op het moment dat het gesprek wordt doorgeschakeld, krijgt de medewerker de vraag ook in de vorm van tekst op zijn beeldscherm te zien. Zo kan hij de klant gerichter te woord staan.
Verder kunnen, met behulp van data over de gespreksstromen, de processen worden geanalyseerd en geoptimaliseerd.
Het KCC van de gemeente Nijmegen ontvangt jaarlijks 228.000 telefoontjes van burgers en de gemiddelde duur per telefoongesprek is vier minuten. Dat zijn in totaal 912.000 gespreksminuten.
Met het spraakherkenningssysteem van Telecats stelt de klant de vraag op dezelfde manier als hij aan een persoon zou doen en er ontstaat een natuurlijke dialoog tussen beller en systeem. Het systeem geeft zelf antwoord op standaardvragen en de overige gesprekken worden doorverbonden naar de juiste medewerker. Op het moment dat het gesprek wordt doorgeschakeld, krijgt de medewerker de vraag ook in de vorm van tekst op zijn beeldscherm te zien. Zo kan hij de klant gerichter te woord staan.
Verder kunnen, met behulp van data over de gespreksstromen, de processen worden geanalyseerd en geoptimaliseerd.
Het KCC van de gemeente Nijmegen ontvangt jaarlijks 228.000 telefoontjes van burgers en de gemiddelde duur per telefoongesprek is vier minuten. Dat zijn in totaal 912.000 gespreksminuten.
woensdag 9 september 2015
Apple weigerde FBI toegang tot iMessage
iMessage is versleuteld, niet af te tappen, geen uitzonderingen. Dat was Apple’s boodschap aan het Amerikaanse ministerie van Justitie en de FBI toen de diensten om inzicht in de berichten van een verdachte drugs- en wapenhandelaar vroegen. De instanties eisten in een rechtszaak dat Apple de berichten vrij gaf, maar de versleuteling maakt dat onmogelijk. The New York Times spreekt nu van een dreigende machtsstrijd tussen Apple en de autoriteiten.
dinsdag 8 september 2015
WhatsApp dicht ernstig lek in webversie
WhatsApp heeft afgelopen maand een ernstige kwetsbaarheid in de webversie van de chatapp gedicht. Aanvallers konden door middel van het lek malware op computers van gebruikers installeren. Dat kon door het opsturen van een zogenoemde vCard, die normaal wordt gebruikt om contactinformatie te delen. Daar kon echter ook een stukje kwaadaardige code in worden verwerkt, meldt SC Magazine.
maandag 7 september 2015
Polycom introduceert nieuwe oplossingen voor voice-, video- en contentsamenwerking
Polycom introduceert drie nieuwe samenwerkingsoplossingen. De Polycom RealPresence Touch is voorzien van nieuwe-generatie touchbediening. De oplossing is te gebruiken in combinatie met Polycom RealPresence Group Series, Polycom RealPresence Immersive Studio en de nieuwe Polycom RealPresence OTX Studio. Gebruikers kunnen met één druk op de knop meteen vanuit de kalender op het beginscherm een verbinding maken.
De Polycom RealPresence Group Series 5.0-software garandeert interoperabiliteit met zowel Skype for Business als Microsoft Lync. Deze applicaties zijn rechtstreeks vanaf systemen in de Polycom Group-lijn te gebruiken, op dezelfde manier als in een Skype for Business/Microsoft Lync-call (meer informatie in dit blog).
Voor een rijkere audio-ervaring beschikt Polycom RealPresence Group Series 5.0-software ook over Polycom Acoustic Fence-technologie. Die voorkomt dat deelnemers aan de vergadering worden afgeleid door achtergrondgeluiden als een blaffende hond, toeterende auto of andere gesprekken die in de omgeving plaatsvinden.
Polycom RealPresence OTX Studio maakt de nieuwste innovaties van Polycom RealPresence Immersive Studio beschikbaar voor de middelgrote vergaderruimte. Gebruikers van RealPresence OTX Studio kunnen eenvoudig content vanaf hun eigen device delen en interactief aantekeningen maken met Polycom VisualBoard. Voor productieve meetings beschikt RealPresence OTX Studio over mogelijkheden voor video en content delen in scherpe full HD-kwaliteit en Polycom 3D Voice-technologie.
Polycom RealPresence Group Series 5.0-software is vanaf september 2015 verkrijgbaar. De Polycom RealPresence Touch-oplossing en Polycom RealPresence OTX Studio zijn verkrijgbaar vanaf de winter van 2015. De beschikbaarheid verschilt per land. Bestellingen voor de drie oplossingen zijn vanaf september 2015 te plaatsen.
De Polycom RealPresence Group Series 5.0-software garandeert interoperabiliteit met zowel Skype for Business als Microsoft Lync. Deze applicaties zijn rechtstreeks vanaf systemen in de Polycom Group-lijn te gebruiken, op dezelfde manier als in een Skype for Business/Microsoft Lync-call (meer informatie in dit blog).
Voor een rijkere audio-ervaring beschikt Polycom RealPresence Group Series 5.0-software ook over Polycom Acoustic Fence-technologie. Die voorkomt dat deelnemers aan de vergadering worden afgeleid door achtergrondgeluiden als een blaffende hond, toeterende auto of andere gesprekken die in de omgeving plaatsvinden.
Polycom RealPresence OTX Studio maakt de nieuwste innovaties van Polycom RealPresence Immersive Studio beschikbaar voor de middelgrote vergaderruimte. Gebruikers van RealPresence OTX Studio kunnen eenvoudig content vanaf hun eigen device delen en interactief aantekeningen maken met Polycom VisualBoard. Voor productieve meetings beschikt RealPresence OTX Studio over mogelijkheden voor video en content delen in scherpe full HD-kwaliteit en Polycom 3D Voice-technologie.
Polycom RealPresence Group Series 5.0-software is vanaf september 2015 verkrijgbaar. De Polycom RealPresence Touch-oplossing en Polycom RealPresence OTX Studio zijn verkrijgbaar vanaf de winter van 2015. De beschikbaarheid verschilt per land. Bestellingen voor de drie oplossingen zijn vanaf september 2015 te plaatsen.
vrijdag 4 september 2015
maandag 31 augustus 2015
Telefoonstoring bij Ziggo
Ziggo kampt maandag tegen het einde van de middag met een telefoonstoring. Volgens Ziggo worden sommige van zijn klanten door het hele land getroffen, maar het is geen landelijke storing.
Gigaset pro demonstreert verschillende Maxwell 10 user cases op IFA Berlijn
Gigaset pro demonstreert op IFA 2015, de wereldwijde beurs voor consumentenelektronica en smarthometoepassingen, zijn Maxwell 10. Deze HD-videotelefoon heeft een aanraakscherm, draait op Android en beschikt over een internetverbinding. IFA vindt plaats van 4 tot en met 9 september 2015 in Berlijn, Duitsland. Gigaset pro is te vinden in hal 4.2b, standnummer 213.
Maxwell 10 is volgens de leverancier de ideale oplossing voor de hotelbranche doordat het hotelgasten extra service biedt. Via het device krijgen ze via de digitale Guest Directory in hun hotelkamer toegang tot alle relevante informatie en tools die ze nodig hebben tijdens hun verblijf. Van reisadvies, informatie over taxi’s en openbaar vervoer en internettoegang tot en met radio, televisie en meer. Een nieuwe trend in de hotelbranche.
De Maxwell 10 is ook optimaal uitgerust voor smarthometoepassingen, zoals deurintercomsystemen. Gigaset pro heeft voor het device een high-end oplossing voor aan de muur ontwikkeld.
De Maxwell is ontworpen als een platform voor partners, die het product kunnen aanpassen en software kunnen toevoegen. Een voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van een zeer goed versleutelde telefoon gebaseerd op de Maxwell 10, die is voorzien van sterke encryptiealgoritmen voor vertrouwelijke telefoongesprekken. Dit maakt het device geschikt voor bepaalde branches en sectoren waar privacy en vertrouwelijkheid van groot belang zijn. Voorbeelden daarvan zijn de publieke sector en de gezondheidszorg.
Maxwell 10 is volgens de leverancier de ideale oplossing voor de hotelbranche doordat het hotelgasten extra service biedt. Via het device krijgen ze via de digitale Guest Directory in hun hotelkamer toegang tot alle relevante informatie en tools die ze nodig hebben tijdens hun verblijf. Van reisadvies, informatie over taxi’s en openbaar vervoer en internettoegang tot en met radio, televisie en meer. Een nieuwe trend in de hotelbranche.
De Maxwell 10 is ook optimaal uitgerust voor smarthometoepassingen, zoals deurintercomsystemen. Gigaset pro heeft voor het device een high-end oplossing voor aan de muur ontwikkeld.
De Maxwell is ontworpen als een platform voor partners, die het product kunnen aanpassen en software kunnen toevoegen. Een voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van een zeer goed versleutelde telefoon gebaseerd op de Maxwell 10, die is voorzien van sterke encryptiealgoritmen voor vertrouwelijke telefoongesprekken. Dit maakt het device geschikt voor bepaalde branches en sectoren waar privacy en vertrouwelijkheid van groot belang zijn. Voorbeelden daarvan zijn de publieke sector en de gezondheidszorg.
zondag 30 augustus 2015
Vaste telefoniemarkt stabiel met 6,28 miljoen lijnen in Q2 2015
In het tweede kwartaal van 2015 daalde het aantal vaste telefoonlaansluitingen in Nederland met 1.000 lijnen naar 6,279 miljoen op 30 juni. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper. Traditionele telefonie bleef dalen, namelijk 5,4 procent minder voor PSTN en 1,1 procent minder voor WLR (Wholesale Line Rental), De groei van 0,9 procent van digitale telefonie naar 5,427 miljoen aansluitingen kon deze daling niet compenseren.
De grootste aanjager voor groei van digitale telefonie was VoIP via glasvezel met 5,4 procent in het tweede kwartaal. Tegelijkertijd groeide DSL-VoIP met 0,9 procent naar bijna 2,05 miljoen aansluitingen, waarmee de grote marketingacties voor triple play-diensten door Vodafone en KPN en haar merken Telfort en XS4ALL hun effecten laten zien. De groei van DSL- en glasvezel-VoIP was voldoende om een daling van 0,8 procent in het aantal VoIP-lijnen via kabel naar bijna 2,67 miljoen te compenseren.
De grootste aanjager voor groei van digitale telefonie was VoIP via glasvezel met 5,4 procent in het tweede kwartaal. Tegelijkertijd groeide DSL-VoIP met 0,9 procent naar bijna 2,05 miljoen aansluitingen, waarmee de grote marketingacties voor triple play-diensten door Vodafone en KPN en haar merken Telfort en XS4ALL hun effecten laten zien. De groei van DSL- en glasvezel-VoIP was voldoende om een daling van 0,8 procent in het aantal VoIP-lijnen via kabel naar bijna 2,67 miljoen te compenseren.
dinsdag 25 augustus 2015
Android-app Whatsapp krijgt meldingsopties per chat
WhatsApp heeft de Android-versie van zijn berichtendienst van een update voorzien. De nieuwe versie laat gebruikers per chat instellen of en hoe zij meldingen willen ontvangen. Dat valt te lezen in de Google Play Store. De nieuwe functies waren al beschikbaar via de bètaversie voor Android, maar zijn inmiddels officieel uitgerold. Het instellen van meldingen per chat verloopt via de contactinformatie van personen.
vrijdag 21 augustus 2015
Britse durfkapitalist Vitruvian neemt meerderheidsbelang in Voxbone
De Britste durfkapitalist Vitruvian Partners verwerft een meerderheidsbelang in Voxbone. Het Brusselse Voxbone levert wholesale VoIP-diensten aan 850 telco's, multinationals en KMO's in 56 landen. Om dit te kunnen doen heeft het bedrijf de voorbije jaren een globaal netwerk van IP points of presence (PoP's) uitgerold.
dinsdag 18 augustus 2015
Eerste blik op WhatsApp Web voor iOS
Sinds begin dit jaar kunnen bezitters van een Android-, BlackBerry- of Windows-smartphone ook op WhatsApp chatten via de browser. Helaas is de iPhone door ‘platform limitations’ uitgesloten van WhatsApp Web, maar daar komt binnenkort verandering in. WhatsApp Web voor iOS wordt inmiddels getest en betatester Ilhan Pektas heeft op zijn blog de eerste screenshots gepubliceerd. Volgens de Duitser werkt chatten via Safari op de desktop al prima.
Gemeente start proef met WhatsApp voor wegwerkzaamheden
Inwoners van Lelystad kunnen via de berichtendienst WhatsApp vragen stellen over wegwerkzaamheden in de stad. De proef wordt kleinschalig opgestart om te kijken of het gebruik van WhatsApp effectief is.
Volgens wethouder John van den Heuvel kan men met de inzet van WhatsApp inwoners beter betrekken bij wegwerkzaamheden. "Wij maken al gebruik van Twitter, Facebook en onze website. En telefonisch kunnen inwoners uiteraard ook bij ons terecht met hun vragen. Dit alles bij elkaar helpt ons om een goed beeld te krijgen van de vragen die er in de samenleving zijn en onze informatievoorziening of berichtgeving hierop af te stemmen. Zo proberen we met elkaar de tijdelijke overlast zoveel mogelijk te beperken".
Volgens wethouder John van den Heuvel kan men met de inzet van WhatsApp inwoners beter betrekken bij wegwerkzaamheden. "Wij maken al gebruik van Twitter, Facebook en onze website. En telefonisch kunnen inwoners uiteraard ook bij ons terecht met hun vragen. Dit alles bij elkaar helpt ons om een goed beeld te krijgen van de vragen die er in de samenleving zijn en onze informatievoorziening of berichtgeving hierop af te stemmen. Zo proberen we met elkaar de tijdelijke overlast zoveel mogelijk te beperken".
Klant zoekt vaker contact via chat of app
Een groeiend aantal Nederlanders geeft de voorkeur aan het gebruik van een chatprogramma of app om contact op te nemen met de klantenservice van hun mobiele aanbieder. Dat blijkt uit onderzoek van het Telecompaper Consumer Panel. Vorige maand gaf 9 procent van de consumenten aan via een chatprogramma contact te willen met hun telecomaanbieder, terwijl dit een jaar later is uitgegroeid naar 17 procent. Voor contact via de applicatie van de provider zelf groeide dit van 2 naar 7 procent.
maandag 17 augustus 2015
Google Hangouts wisselt probleemloos tussen Wifi, 4G en 3G bij videochats
Het onlangs gelanceerde Google Hangouts 4.0 brengt diverse handige verbeteringen met zich mee. Handig voor wie regelmatig videobelt is dat de app nu probleemloos tussen wifi en mobiele netwerken kan wisselen. Voorheen was het zo dat een videogesprek in Google Hangouts werd beëindigd als je wisselde tussen wifi en mobiele netwerken. Een Reddit-gebruiker kwam erachter dat het nu niet meer uitmaakt als je de connectie met wifi verliest: je toestel schakelt dan automatisch over naar 3G of 4G en zet het videogesprek door.
Telenet heeft alternatief voor telefooncentrale
Het Mechelse kabelbedrijf wil met FreePhone Business de basisfunctionaliteiten van een telefooncentrale aanbieden aan kleine- en middelgrote ondernemingen. Het geheel is beheerbaar via een webportaal of via een app (iOS en Android) waarmee gebruikers hun vaste lijn ook kunnen koppelen aan een smartphone. Het gaat daarbij om zaken als een keuzemenu, doorschakeling en wachtmuziek. Kostprijs: 20 euro per gebruiker per maand, inclusief onbeperkt bellen in België en 2.000 belminuten naar gsm-nummers binnen België en Europa.
woensdag 12 augustus 2015
Veenman breidt aanbod uit met Lifesize videoconferencing
Veenman, specialist op het gebied van geïntegreerd documentbeheer, breidt zijn aanbod uit met een complete oplossing voor videovergaderen. Deze oplossing is ontwikkeld door Lifesize (onderdeel van Logitech S.A.).
De waarde van video-vergaderen is niet alleen te vinden in besparingen op reistijd. Veenman ziet dat videovergaderingen niet alleen korter zijn, maar ook effectiever dan fysieke vergaderingen. Ook kunnen bijvoorbeeld experts via deze weg gemakkelijk hun bijdrage aan een vergadering leveren, zonder dat ze hoeven te reizen en de gehele vergadering moeten bijwonen. Wie niet bij de meeting zelf aanwezig was, kan dankzij de pas geïntroduceerde record button achteraf de meeting alsnog bijwonen.
Bovendien is video-vergaderen heel wat anders dan met deelnemers aan een grote tafel zitten met een beamer en/of flipover ernaast, en kan daardoor aantrekkelijk zijn voor de nieuwe generatie werknemers.
Lifesize maakt het mogelijk deelnemers aan een vergadering direct te bellen. Ook is het mogelijk in te bellen zonder dat een nieuw inbelnummer nodig is. Wanneer nieuwe gebruikers worden toegevoegd aan Lifesize Cloud, worden ze ook direct toegevoegd aan het adresboek. Via dit boek kan iedereen met elk video-vergadersysteem rechtstreeks contact met elkaar opnemen.
De waarde van video-vergaderen is niet alleen te vinden in besparingen op reistijd. Veenman ziet dat videovergaderingen niet alleen korter zijn, maar ook effectiever dan fysieke vergaderingen. Ook kunnen bijvoorbeeld experts via deze weg gemakkelijk hun bijdrage aan een vergadering leveren, zonder dat ze hoeven te reizen en de gehele vergadering moeten bijwonen. Wie niet bij de meeting zelf aanwezig was, kan dankzij de pas geïntroduceerde record button achteraf de meeting alsnog bijwonen.
Bovendien is video-vergaderen heel wat anders dan met deelnemers aan een grote tafel zitten met een beamer en/of flipover ernaast, en kan daardoor aantrekkelijk zijn voor de nieuwe generatie werknemers.
Lifesize maakt het mogelijk deelnemers aan een vergadering direct te bellen. Ook is het mogelijk in te bellen zonder dat een nieuw inbelnummer nodig is. Wanneer nieuwe gebruikers worden toegevoegd aan Lifesize Cloud, worden ze ook direct toegevoegd aan het adresboek. Via dit boek kan iedereen met elk video-vergadersysteem rechtstreeks contact met elkaar opnemen.
Microsoft geeft preview van Skype for Business voor iOS
Business bestaat al sinds april op de desktop. Nu is er ook een preview van de iPhone-app beschikbaar, zodat zakelijke Skype-gebruikers voortaan mobiel kunnen chatten en bellen. Maar je zult er wel wat moeite voor moeten doen. Nog niet iedereen mag de preview van Skype for Business namelijk downloaden. Je moet als IT-beheerder een aanvraag doen via de Skype for Business preview-website. Tot aanstaande vrijdag 14 augustus heb je de mogelijkheid om jouw bedrijf voor te dragen.
dinsdag 11 augustus 2015
Google brengt grote update uit voor Android-app Hangouts
maandag 10 augustus 2015
Telegram versus WhatsApp: 8 redenen om over te stappen
WhatsApp is de populairste chat-app in Nederland, maar dat maakt het nog niet de beste. In de reacties op iCulture wordt ook veelvuldig gesproken over Telegram – een app die de afgelopen paar jaar steeds meer in opmars is. Telegram laat je zoals in WhatsApp chatten met vrienden en familie, maar is daar net wat uitgebreider in. Waarom moet je WhatsApp inruilen voor Telegram?
zaterdag 8 augustus 2015
Handig: Google Presentaties presenteren via Hangouts
Google Presentaties kreeg in juni al Chromecast-ondersteuning, waardoor je gemakkelijk presentaties naar je tv stuurt. Nu is er een nieuwe optie aan de app toegevoegd waardoor je gemaakte presentaties direct in een videogesprek met Hangouts kunt presenteren. Dat kan vanaf elke Android-smartphone of -tablet en is handig wanneer je onderweg belangrijke zaken wilt delen.
Laatste bèta WhatsApp voegt geavanceerde back-up aan Drive toe
De laatste bèta van WhatsApp maakt het mogelijk dat gebruikers meer opties kunnen gebruiken om hun chatgesprekken met foto’s en video’s naar Google Drive te back-uppen. De back-up-functie lijkt spoedig te komen. WhatsApp gaat het mogelijk maken om chatgesprekken met foto’s en video’s in de cloud op te slaan, zodat je de gespreksgeschiedenis van jouw WhatsApp op een ander toestel kunt herstellen.
donderdag 6 augustus 2015
BT wint tweede contract dit jaar met de Europese Commissie
BT kondigt vandaag een nieuw contract aan met de Europese Commissie voor het leveren van spraakdiensten aan 21 grote Europese instellingen, agentschappen en organen waaronder de Europese Commissie, de Europese Raad en het Europees Defensieagentschap. De zevenjarige overeenkomst vertegenwoordigt een waarde van meer dan 15 miljoen euro en is het tweede raamwerkcontract dat de Europese Commissie dit jaar toekend aan BT.
BT zal vaste spraakdiensten gaan leveren op locaties in België, Luxemburg en Straatsburg en maakt hiervoor gebruik van het BT One Voice portfolio.
De nieuwe oplossing is gebaseerd op BT One Voice SIP, hiermee kunnen klanten hun communicatie-infrastructuur consolideren en voorbereiden op samenwerkingstools zoals instant messaging (IM), presence en video.
In maart van dit jaar ondertekenden BT en de Europese Commissie een ander contract met een geschatte waarde van 55,7 miljoen euro over 5 jaar. Onder dit contract valt de levering van dedicated internettoegang aan alle grote Europese instellingen, agentschappen en organen verspreid over 28 lidstaten.
BT zal vaste spraakdiensten gaan leveren op locaties in België, Luxemburg en Straatsburg en maakt hiervoor gebruik van het BT One Voice portfolio.
De nieuwe oplossing is gebaseerd op BT One Voice SIP, hiermee kunnen klanten hun communicatie-infrastructuur consolideren en voorbereiden op samenwerkingstools zoals instant messaging (IM), presence en video.
In maart van dit jaar ondertekenden BT en de Europese Commissie een ander contract met een geschatte waarde van 55,7 miljoen euro over 5 jaar. Onder dit contract valt de levering van dedicated internettoegang aan alle grote Europese instellingen, agentschappen en organen verspreid over 28 lidstaten.
dinsdag 4 augustus 2015
AFAS zet WhatsApp in voor B2B
AFAS Software heeft een proef gelanceerd met WhatsApp als nieuw kanaal voor klantcontact. AFAS claimt daarmee het eerste B2B-bedrijf in Nederland te zijn met de inzet van de berichtenservice. In eerste instantie wordt WhatsApp als reactiemogelijkheid ingezet, waarbij een e-mail gestuurd wordt naar een kleine groep klanten. De ambitie bestaat om dit verder uit te bouwen naar zowel een groter bereik als een actieve inzet.
maandag 3 augustus 2015
'Apple werkt aan dienst die voicemail omzet in tekst'
Apple werkt aan een dienst die voicemails omzet in tekst, zodat het niet meer nodig is om berichten te beluisteren. Dat meldt Business Insider maandag. De iPhone-maker zou de dienst, die gebruikmaakt van dezelfde spraakverwerking als digitale assistent Siri, in 2016 willen lanceren.
Avaya, Mitel en Siemens meest gebruikte systemen voor vaste telefonie
Ruim 18 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers maakt gebruik van een communicatietoepassing van Avaya voor vaste telefonie. Daarmee is Avaya de meest voorkomende vendor in dit marktsegment. De nummers twee en drie voor de Nederlandse zakelijke markt, Mitel en Siemens, volgen op geringe afstand. Systemen van Mitel worden gebruikt op iets meer dan 15 procent van de locaties, Siemens op 14,7 procent. De top vijf wordt gesloten door Cisco en KPN. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van 7.500 interviews met IT- en/of telecomverantwoordelijke personen bij Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers.
Verdere uitsplitsing van marktsegmenten laat een aantal duidelijke verschillen zien tussen de verschillende vendoren. Zo zijn Avaya en Cisco bovengemiddeld vertegenwoordigd in het segment multinationals; locaties van Global Fortune 500, Forbes 2000 of bedrijven met 2.500 of meer werknemers in Nederland. Mitel kent een bovengemiddelde aanwezigheid in het publiek domein. Zowel overheidsinstanties als zorginstellingen gebruiken vaak een oplossing van Mitel. Oplossingen van Siemens komen bovengemiddeld vaak voor bij locaties in het segment medium sized businesses, hierin vallen locaties van bedrijven die 50 tot 250 medewerkers in Nederland hebben.
Als er niet alleen wordt gekeken naar het gebruik van een communicatieoplossing voor vaste telefonie van een bepaalde vendor, maar daarnaast rekening wordt gehouden met de capaciteit van het systeem in het aantal extensies, dan is Avaya ook de nummer één. Bijna 28 procent van de zakelijke extensies is gekoppeld aan een oplossing van Avaya. Dit is een groei van ruim 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Doordat Mitel relatief vaak voorkomt bij grotere organisaties neemt deze Canadese vendor nu de tweede plaats in. Cisco is gegroeid met bijna 1,5 procent en heeft, in vergelijking met de cijfers van 2014, de derde plek overgenomen van Siemens.
Naast de gekende leveranciers van communicatieoplossingen voor vaste telefonie geeft ook een significant deel van de geïnterviewde bedrijfsvestigingen aan gebruik te maken van een systeem van KPN. Het betreft dan systemen van partners die via KPN worden geleverd. Dit kunnen systemen zijn van Alcatel-Lucent, MDS en Avaya. Het weergegeven aandeel van 6,1 procent voor KPN is dus in feite toe te kennen aan deze fabrikanten.
Communicatieoplossingen voor vaste telefonie kennen een relatief lange levenscyclus. De gemiddelde leeftijd van de huidige aangetroffen installaties bedraagt ongeveer zeven jaar en twee maanden. Fabrikanten die de laatste jaren weinig nieuwe systemen hebben verkocht aan de geïnterviewde bedrijfsvestigingen zullen dus een hoge gemiddelde leeftijd kennen, fabrikanten die juist in de meest recente jaren veel installaties hebben verkocht kennen een lagere gemiddelde leeftijd. Systemen met de gemiddelde jongste leeftijd zijn Cisco, NEC en Swyx. De systemen die al lange tijd in gebruik zijn betreffen systemen van Philips en KPN. Deze systemen komen het eerst in aanmerking voor vervanging.
Verdere uitsplitsing van marktsegmenten laat een aantal duidelijke verschillen zien tussen de verschillende vendoren. Zo zijn Avaya en Cisco bovengemiddeld vertegenwoordigd in het segment multinationals; locaties van Global Fortune 500, Forbes 2000 of bedrijven met 2.500 of meer werknemers in Nederland. Mitel kent een bovengemiddelde aanwezigheid in het publiek domein. Zowel overheidsinstanties als zorginstellingen gebruiken vaak een oplossing van Mitel. Oplossingen van Siemens komen bovengemiddeld vaak voor bij locaties in het segment medium sized businesses, hierin vallen locaties van bedrijven die 50 tot 250 medewerkers in Nederland hebben.
Als er niet alleen wordt gekeken naar het gebruik van een communicatieoplossing voor vaste telefonie van een bepaalde vendor, maar daarnaast rekening wordt gehouden met de capaciteit van het systeem in het aantal extensies, dan is Avaya ook de nummer één. Bijna 28 procent van de zakelijke extensies is gekoppeld aan een oplossing van Avaya. Dit is een groei van ruim 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Doordat Mitel relatief vaak voorkomt bij grotere organisaties neemt deze Canadese vendor nu de tweede plaats in. Cisco is gegroeid met bijna 1,5 procent en heeft, in vergelijking met de cijfers van 2014, de derde plek overgenomen van Siemens.
Naast de gekende leveranciers van communicatieoplossingen voor vaste telefonie geeft ook een significant deel van de geïnterviewde bedrijfsvestigingen aan gebruik te maken van een systeem van KPN. Het betreft dan systemen van partners die via KPN worden geleverd. Dit kunnen systemen zijn van Alcatel-Lucent, MDS en Avaya. Het weergegeven aandeel van 6,1 procent voor KPN is dus in feite toe te kennen aan deze fabrikanten.
Communicatieoplossingen voor vaste telefonie kennen een relatief lange levenscyclus. De gemiddelde leeftijd van de huidige aangetroffen installaties bedraagt ongeveer zeven jaar en twee maanden. Fabrikanten die de laatste jaren weinig nieuwe systemen hebben verkocht aan de geïnterviewde bedrijfsvestigingen zullen dus een hoge gemiddelde leeftijd kennen, fabrikanten die juist in de meest recente jaren veel installaties hebben verkocht kennen een lagere gemiddelde leeftijd. Systemen met de gemiddelde jongste leeftijd zijn Cisco, NEC en Swyx. De systemen die al lange tijd in gebruik zijn betreffen systemen van Philips en KPN. Deze systemen komen het eerst in aanmerking voor vervanging.
vrijdag 31 juli 2015
Ook Videoland zet WhatsApp in voor klantenservice
Video on demand dienst Videoland informeert klanten vanaf deze week ook via WhatsApp, naast e-mail, telefoon en sociale media. Via de mobiele chatdienst kunnen klanten direct vragen stellen en biedt Videoland kijktips of hulp bij installatie. Videoland heeft voor WhatsApp gekozen omdat tachtig procent van het telefonisch klantcontact met Videoland al via mobiele telefoon verloopt.
donderdag 30 juli 2015
Zo wil Facebook geld gaan verdienen aan Messenger
De aandeelhouders van Facebook werden een beetje ongeduldig. Want hoe kan je nou een superdure Messenger-dienst in de lucht houden, zonder dat er zicht is op een verdienmodel? CEO Zuckerberg heeft ze nu gegeven wat ze wilden: een plan. Zuckerberg wil dat steeds meer bedrijven Messenger gaan gebruiken voor updates en klantcontact. Daarvoor werd eerder al een dienst uitgerold, maar deze wordt nu nog niet zoveel gebruikt. Als dit eenmaal wel gebeurt, dan zit daar het geld.
‘Hangouts 4.0 krijgt vernieuwde Android Wear-ondersteuning’
Het is al een tijdje duidelijk dat Google werkt aan Hangouts 4.0. Deze versie moet de populaire chat-app flink vernieuwen en onder meer een fraai nieuw design geven. Eerder lekten er al screenshots van het nieuwe Hangouts uit, en nu is duidelijk dat de app vernieuwde ondersteuning krijgt voor Android Wear. De website Phandroid heeft met een vroege versie van Hangouts 4.0 kunnen spelen.
Facebook laat bedrijven betalen voor WhatsApp
Langzaam wordt duidelijk hoe Facebook zijn miljardenaankoop WhatsApp denkt terug te verdienen: door bedrijven te laten betalen. Het plan ligt in het verlengde van het bekende Facebook-model. Gratis voor gebruikers, maar wanneer je een bedrijfspagina opzet en je posts in de schijnwerpers wil hebben moet er worden betaald. Facebook heeft een soortgelijke constructie voor ogen bij WhatsApp en Facebook Messenger, vertelt Mark Zuckerberg tijdens een analistenbijeenkomst rond de kwartaalcijfers waarvan TechCrunch verslag doet.
dinsdag 28 juli 2015
WhatsApp is in Nederland nog steeds erg populair
WhatsApp is in Nederland nog steeds erg populair. Negen op de tien smartphonebezitters hebben de app geïnstalleerd. Vier op de tien whatsappers gebruiken de dienst ook voor zakelijke doeleinden. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.372 Nederlandse consumenten.
Maar liefst negen op de tien smartphonegebruikers hebben WhatsApp geïnstalleerd. Deze meest gebruikte messenger app staat zelfs bij acht op de tien Nederlanders in het favoriete dock of op het eerste scherm.
Gemiddeld ontvangen Nederlanders via WhatsApp 65 berichten per dag en versturen we er zo'n dertig, Vooral bij 18 tot 34-jarigen wordt de app intensief gebruikt. Zij versturen gemiddeld 60 berichten per dag en ontvangen er 150. Whatsappers zitten in gemiddeld 7 groepen, waardoor het aantal ontvangen berichten vrijwel altijd hoger ligt dan de verstuurde berichten. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar zitten zelfs in gemiddeld 10 groepen.
Vier op de tien gebruikt WhatsApp ook zakelijk. Zakelijk gebruik is vooral populair onder 18-34. Dertien procent is negatief over deze ontwikkeling. Het zou de balans tussen werk en privé kunnen verstoren en het komt niet professioneel genoeg over.
Maar liefst negen op de tien smartphonegebruikers hebben WhatsApp geïnstalleerd. Deze meest gebruikte messenger app staat zelfs bij acht op de tien Nederlanders in het favoriete dock of op het eerste scherm.
Gemiddeld ontvangen Nederlanders via WhatsApp 65 berichten per dag en versturen we er zo'n dertig, Vooral bij 18 tot 34-jarigen wordt de app intensief gebruikt. Zij versturen gemiddeld 60 berichten per dag en ontvangen er 150. Whatsappers zitten in gemiddeld 7 groepen, waardoor het aantal ontvangen berichten vrijwel altijd hoger ligt dan de verstuurde berichten. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar zitten zelfs in gemiddeld 10 groepen.
Vier op de tien gebruikt WhatsApp ook zakelijk. Zakelijk gebruik is vooral populair onder 18-34. Dertien procent is negatief over deze ontwikkeling. Het zou de balans tussen werk en privé kunnen verstoren en het komt niet professioneel genoeg over.
maandag 27 juli 2015
Polycom met nieuwe zakelijke mediatelefoons
Met als doel om voor elk bedrijf makkelijke samenwerkingservaringen van hoge kwaliteit te ontwikkelen, voegt Polycom, Inc. twee nieuwe bureautelefoons aan zijn marktleidende portfolio van spraakoplossingen toe.
Beide toestellen bieden levensechte gesprekken dankzij Polycoms marktleidende HD voice-, Polycom Acoustic Clarity– en Polycom Acoustic Fence-technologie. Ze hebben een uitstekende geluidskwaliteit en zorgen voor lawaaivrije, echovrije gesprekken die net zo natuurlijk klinken als wanneer je er echt zou zijn.
De Polycom VVX 101 en Polycom VVX 201 zakelijke mediatelefoons werken samen met een breed scala van SIP call control platforms en integreren met derdepartij-web-based UC en productiviteitstoepassingen. De zakelijke mediatelefoons zijn vanaf vandaag overal verkrijgbaar.
Beide toestellen bieden levensechte gesprekken dankzij Polycoms marktleidende HD voice-, Polycom Acoustic Clarity– en Polycom Acoustic Fence-technologie. Ze hebben een uitstekende geluidskwaliteit en zorgen voor lawaaivrije, echovrije gesprekken die net zo natuurlijk klinken als wanneer je er echt zou zijn.
De Polycom VVX 101 en Polycom VVX 201 zakelijke mediatelefoons werken samen met een breed scala van SIP call control platforms en integreren met derdepartij-web-based UC en productiviteitstoepassingen. De zakelijke mediatelefoons zijn vanaf vandaag overal verkrijgbaar.
zaterdag 25 juli 2015
Chat met je Twittervrienden via Popsicle
Het handige aan Twitter is dat je een bericht gemakkelijk met een grote groep mensen kunt delen, maar voor persoonlijke gesprekken is het sociale medium wat minder geschikt. De gratis Popsicle app brengt daar verandering in, en is een simpele chat-app om te praten met je Twittervrienden.
vrijdag 24 juli 2015
WhatsApp voegt notificaties per gesprek toe
Vrijwel iedereen die Whatsapp gebruikt zit in een handvol groepsgesprekken, die je gelukkig op mute kan zetten. Die optie komt binnenkort naar alle gesprekken op in ieder geval de Android- en iOS-versies van iOS. Dat blijkt uit de nieuwste versie van Whatsapp voor Android, en vertaal-documenten van Whatsapp voor iOS.
donderdag 23 juli 2015
Gamma helpt klussers via live chat tijdens bouwvak
Gamma laat klussers nu via een chat live vragen stellen aan medewerkers uit de bouwmarkt. Op Datvraagik.nl kunnen thuisblijvers hun klusgerelateerde vragen stellen, zowel via de desktop als op mobiele apparaten. Gamma heeft een aantal werknemers van zijn bouwmarkten opgeleid tot chatservicemedewerkers voor tijdens de bouwvakperiode (tot en met 16 augustus). Zij werken met een tablet in de winkel en beantwoorden de vragen 'direct' op werkdagen tussen 9 uur en 21 uur.
Microsoft Send verandert je mailbox in een chat-app
Het stroomlijnen van je e-mail is hip. Google deed het eerder al met Inbox, en nu probeert Microsoft iets soortgelijks met Send, een app die je mailverkeer transformeert in een WhatsApp-achtige berichtendienst. Opvallend genoeg is Send voorlopig alleen voor iOS beschikbaar (en dus zelfs niet voor Windows Phone), en moeten wij in Nederland er nog even op wachten omdat de app nu alleen in de Verenigde Staten en Canada te downloaden is. Send lijkt sterk op Flow, een chat-app die eerder dit jaar uitlekte via een webpagina van Microsoft. Ook daar speelde je mailbox een hoofdrol, dus de kans is groot dat Send de uiteindelijke versie van Flow is.
maandag 20 juli 2015
Signet lanceert onbeperkt zakelijk bellen
Signet, zakelijke internet- en telecomprovider uit Eindhoven introduceert zakelijk onbeperkt bellen naar vast én mobiel. Er zijn twee varianten: een Onbeperkt Bellen Nederland abonnement en een Onbeperkt Bellen Europa abonnement waarin 26 bestemmingen zijn opgenomen.
Het Onbeperkt Bellen abonnement is gebaseerd op een belbundel, samengesteld op basis van het betalen-per-gebruiker principe. Hierdoor sluit het abonnemen aan bij andere SaaS- en kantoor-applicaties, zoals hosted telefooncentrales. Per gebruiker wordt een spraakkanaal + onbeperkt bellen bundel geleverd. Alle collega’s (ook op eventuele nevenvestigingen) bellen uit dezelfde bundel waardoor de klant nooit voor verrassingen komt te staan. Net zoals bij data kan de gebruiker nu ook zijn telefonie onbeperkt gebruiken zonder per minuut te hoeven afrekenen.
De abonnementen worden voor 10 euro (Onbeperkt bellen Nederland) en 15 euro (Onbeperkt bellen Europa) per gebruiker per maand (excl. BTW) aangeboden. Hiermee belt de gebruiker onbeperkt naar alle bestemmingen in de bundel, zowel naar vast als mobiel. Op beide bundels is een Fair Use Policy van toepassing. Bij het abonnement ontvangt de klant een nieuw telefoonnummer, waarbij hij de keuze heeft uit een regio gebonden of 085-bedrijfsnummer. Daarnaast is het mogelijk om bestaande telefoonnummers te porteren en nieuwe nummers en nummerblokken aan te vragen.
Het Onbeperkt Bellen abonnement is gebaseerd op een belbundel, samengesteld op basis van het betalen-per-gebruiker principe. Hierdoor sluit het abonnemen aan bij andere SaaS- en kantoor-applicaties, zoals hosted telefooncentrales. Per gebruiker wordt een spraakkanaal + onbeperkt bellen bundel geleverd. Alle collega’s (ook op eventuele nevenvestigingen) bellen uit dezelfde bundel waardoor de klant nooit voor verrassingen komt te staan. Net zoals bij data kan de gebruiker nu ook zijn telefonie onbeperkt gebruiken zonder per minuut te hoeven afrekenen.
De abonnementen worden voor 10 euro (Onbeperkt bellen Nederland) en 15 euro (Onbeperkt bellen Europa) per gebruiker per maand (excl. BTW) aangeboden. Hiermee belt de gebruiker onbeperkt naar alle bestemmingen in de bundel, zowel naar vast als mobiel. Op beide bundels is een Fair Use Policy van toepassing. Bij het abonnement ontvangt de klant een nieuw telefoonnummer, waarbij hij de keuze heeft uit een regio gebonden of 085-bedrijfsnummer. Daarnaast is het mogelijk om bestaande telefoonnummers te porteren en nieuwe nummers en nummerblokken aan te vragen.
donderdag 16 juli 2015
Zakelijke chatapp Kato geeft het op, vanwege Slack
De zakelijke chatapp Kato stopt vanwege het succes van Slack. Gebruikers zijn per e-mail ingelicht dat de dienst op 31 augustus stopt. ‘Kort gezegd: Slack heeft de wereld opgegeten en wij hadden te weinig tractie.’ Kato had niet de minste klanten, zoals PayPal, online boekhouder Intuit en Shortel, en nog geen twee jaar geleden werd 1,8 miljoen dollar aan financiering opgehaald bij Foundry Group en SoftTech VC. De ontwikkeling van Kato blijkt in januari al te zijn stopgezet.
woensdag 15 juli 2015
WhatsApp wil dataverbruik tijdens bellen verlagen
De belfunctie van WhatsApp gaat binnenkort nog zuiniger worden. Door een speciale schakelaar om te zetten verbruik je minder data tijdens een VoIP-gesprek in WhatsApp, zodat je ook minder snel door je databundel heen bent. Het is nog niet bekend wanneer WhatsApp de nieuwe functionaliteit toevoegt aan de iOS-app.
Ouderen op wachtlijst voor wekelijks praatje
Het project waarmee ouderen een wekelijk telefoontje kunnen krijgen om uit hun sociale isolement te komen, kampt met een wachtlijst. De Zilverlijn, een beldienst voor ouderen, is een initiatief van het Nationaal Ouderenfonds en KPN Mooiste Contact Fonds. De dienst is een van de initiatieven om eenzaamheid van ouderen tegen te gaan. Zeker in de zomer is daar behoefte aan, als familieleden op vakantie zijn en de reguliere activiteiten ophouden. Samen dingen ondernemen, maar ook bellen wordt gewaardeerd.
Een of de vijf Nederlanders belt via apps
Bellen via instant messengers als WhatsApp en Facebook Messenger is populair. Nu al is 12 procent van de telefoongesprekken via een instant messenger. En de verwachting is dat bellen via instant messengers toeneemt. Het abonnementsmodel inclusief belminuten komt onder druk te staan. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.372 Nederlandse consumenten.
Een op de vijf smartphonegebruikers gebruikt regelmatig apps om via een dataverbinding te bellen. De helft van de smartphonegebruikers heeft al weleens gebeld op deze manier. Vooral vrouwen (54 procent) en 18 tot 35 jarigen (66) bellen regelmatig of hebben weleens geprobeerd te bellen via instant messengers.
Hoewel het pas sinds begin dit jaar mogelijk is om te bellen via WhatsApp is het verreweg de meest gebruikte instant messenger om te bellen. Bijna 9 op de 10 Nederlanders die bellen via een instant messenger gebruiken daarvoor WhatsApp. Na WhatsApp volgen Skype (19 procent), FaceTime (12) en Facebook Messenger (12) om via een dataverbinding te bellen.
Bellen via instant messengers gaat de komende jaren verder groeien en zorgt daarmee voor een afname van belminuten in het abonnement. Maar liefst 86 procent van de smartphonegebruikers is bekend met de mogelijkheid om te bellen via instant messengers. Onder 18 tot 34 jarigen is de bekendheid hiervan zelfs 97 procent. De helft van de smartphonegebruikers (52 procent) die weleens gebeld heeft via instant messengers verwacht het komende jaar er vaker mee te gaan bellen.
Een op de vijf smartphonegebruikers gebruikt regelmatig apps om via een dataverbinding te bellen. De helft van de smartphonegebruikers heeft al weleens gebeld op deze manier. Vooral vrouwen (54 procent) en 18 tot 35 jarigen (66) bellen regelmatig of hebben weleens geprobeerd te bellen via instant messengers.
Hoewel het pas sinds begin dit jaar mogelijk is om te bellen via WhatsApp is het verreweg de meest gebruikte instant messenger om te bellen. Bijna 9 op de 10 Nederlanders die bellen via een instant messenger gebruiken daarvoor WhatsApp. Na WhatsApp volgen Skype (19 procent), FaceTime (12) en Facebook Messenger (12) om via een dataverbinding te bellen.
Bellen via instant messengers gaat de komende jaren verder groeien en zorgt daarmee voor een afname van belminuten in het abonnement. Maar liefst 86 procent van de smartphonegebruikers is bekend met de mogelijkheid om te bellen via instant messengers. Onder 18 tot 34 jarigen is de bekendheid hiervan zelfs 97 procent. De helft van de smartphonegebruikers (52 procent) die weleens gebeld heeft via instant messengers verwacht het komende jaar er vaker mee te gaan bellen.
maandag 13 juli 2015
Live chat bij veel bedrijven nog onvoldoende
Er is een kleine verbetering te constateren in de beschikbaarheid van live chat bij 163 Nederlandse websites. Dat concludeert LiveChat Pro, dat voor het tweede jaar hiernaar onderzoek heeft gedaan. 37 procent van de websites was tijdens kantooruren offline was, terwijl er wel live chat functionaliteit op de sites aangeboden werd. Vorig jaar lag dit percentage nog op 42 procent. Van de onderzochte sites is bijna driekwart ’s avonds niet via de live chat bereikbaar, terwijl in het weekend 70 procent onbereikbaar is. De desbetreffende bedrijven zijn telefonisch in het algemeen wel goed bereikbaar.
vrijdag 10 juli 2015
WhatsApp: dit zijn 6 onbenutte kansen voor jouw merk
WhatsApp is het nummer 1 communicatiemiddel momenteel. Toch wordt het maar heel beperkt ingezet door merken. Facebook heeft marketeers al heel veel opgeleverd, dus je zou kunnen verwachten dat Whatsapp evenveel gaat betekenen. Maar, het is vaak nog onduidelijk hoe WhatsApp ingezet kan worden. Waar liggen tot nu toe onbenutte kansen om WhatsApp zakelijk te gebruiken? Dit zijn zes richtingen die inspiratie en suggesties geven hoe WhatsApp vandaag de dag ingezet kan worden.
donderdag 9 juli 2015
WhatsApp past pc-versie aan met extra functies
WhatsApp heeft zijn desktop-versie een upgrade gegeven,
waardoor je je chats en groepsgesprekken beter kunt managen vanuit je
browser. WhatsApp bracht de 'desktop-app' een half jaar geleden uit,
maar die was gekoppeld aan je smartphone waardoor je slechts beperkte
opties had. Het is sinds de nieuwe update mogelijk om groepsgesprekken te beginnen,
en je kunt contacten toevoegen aan bestaande groepen. Ook is het
mogelijk groepsgesprekken vanuit de webbrowser te muten en te
verwijderen.
woensdag 8 juli 2015
Helft WhatsApp'ers gebruikt belfunctie
De helft van de mensen die weten dat je met WhatsApp kan bellen, heeft dit al één of meerdere keren gedaan. Van de ander helft zegt twee op de vijf dit nog van plan te zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction en Telecompaper onder ruim 1.000 Nederlanders van 15 tot 70 jaar. De twee bureau's hebben in mei van dit jaar in een gezamenlijk onderzoek een representatieve groep ondervraagd naar hun eerste indruk van bellen via WhatsApp.
dinsdag 7 juli 2015
VoiceWorks met 4G+
Zakelijke vaste- en mobiele operator VoiceWorks gaat op MVNE (mobile virtual network enabler)-basis LTE Advanced / 4G+ aanbieden. Het Nederlandse bedrijf is actief op het netwerk van KPN, dat in september 2014 begon met een geleidelijke en beperkte uitrol van 4G+. Inmiddels heeft KPN in de meeste grotere steden in de Randstad 4G+ via carrier aggregatie (bundeling van 5 MHz-spectrumblokken) geactiveerd.
maandag 6 juli 2015
Boels kiest voor Gigaset pro voor de dagelijkse communicatie
Boels heeft zijn telefonieomgeving met de professionele draadloze oplossingen van Gigaset Pro vernieuwd. Onlangs stapte het verhuurbedrijf over van analoge, decentrale telefonie naar een centrale oplossing op basis van VoiP. Deze verandering vereiste ook nieuwe toestellen, die bovendien geschikt moesten zijn voor gebruik in een semi-industriële werkomgeving. De keuze viel op Gigaset pro.
Niet alleen meer dan honderd Nederlandse filialen, maar ook de vestigingen in Duitsland en België gaan werken met de S510H PRO-toestellen en de bijbehorende N510 IP PRO-basisstations. Daarna volgen stap voor stap de andere Europese landen waarin Boels actief is.
Toen Boels bekendmaakte de overstap te maken naar VoiP, adviseerde Gigaset Pro nieuwe toestellen te implementeren. Het verhuurbedrijf maakte een lijst met criteria waaraan die handsets moesten voldoen. Robuustheid stond op nummer 1. Ook de afmetingen waren belangrijk, omdat het toestel makkelijk in een overall mee te nemen moest zijn. Verder wenste Boels gebruiksgemak en een hoge accucapaciteit.
Niet alleen meer dan honderd Nederlandse filialen, maar ook de vestigingen in Duitsland en België gaan werken met de S510H PRO-toestellen en de bijbehorende N510 IP PRO-basisstations. Daarna volgen stap voor stap de andere Europese landen waarin Boels actief is.
Toen Boels bekendmaakte de overstap te maken naar VoiP, adviseerde Gigaset Pro nieuwe toestellen te implementeren. Het verhuurbedrijf maakte een lijst met criteria waaraan die handsets moesten voldoen. Robuustheid stond op nummer 1. Ook de afmetingen waren belangrijk, omdat het toestel makkelijk in een overall mee te nemen moest zijn. Verder wenste Boels gebruiksgemak en een hoge accucapaciteit.
donderdag 2 juli 2015
Gigaset Maxwell 10: telefoon x tablet
Gigaset maakt naast de alom bekende thuistelefoons ook een aantal zakelijke modellen. De meest uitgebreide is deze Maxwell 10. Een kneiter van een tablet met een hoorntje eraan. Bediening is aanzienlijk minder "WP 5.1" dan de telefoons met 1000 knoppen die je meestal vindt op het bureau van de secretaresse of de office manager. Op het grote scherm zie je gesprekken binnenkomen die je met een klik op het scherm door kan zetten naar iemand anders of in de wacht kunt zetten. In de Google Play Store kun je extra apps toevoegen.
woensdag 1 juli 2015
Uitvinder SMS overleden
Matti Makkonen, de uitvinder van de SMS-berichten, is vrijdag op 63-jarige leeftijd overleden. De Finse ingenieur kreeg al in 1984 het idee hoe hij geschreven berichten naar andere mobiele telefoons kun sturen. De ontwikkeling vergde echter nog wel enige tijd. Het duurde nog 8 jaar voordat het eerste sms-je ook daadwerkelijk werd verstuurd. Makkonen werkte toen voor de voorloper van telecombedrijf TeliaSonera.
dinsdag 30 juni 2015
Videochat wordt onmisbaar in digitale serviceverlening
Een beetje marketeer heeft inmiddels een module in de website geïntegreerd waardoor bezoekers direct met een servicemedewerker kunnen chatten. Videochatten lijkt nu nog wat ver weg, maar volgens experts zo’n essentieel ingrediënt van de toekomstige serviceverlening dat dit al op de takenlijst mag worden gezet. De voorspelling dat videochat bezig is aan een opmars is niet uit de lucht gegrepen. Onderzoekers van Gartner voorspellen dat de toekomst van customer service moet worden gezocht in selfservice, communities en (mobiele) chats.