maandag 31 augustus 2015

Telefoonstoring bij Ziggo

Ziggo kampt maandag tegen het einde van de middag met een telefoonstoring. Volgens Ziggo worden sommige van zijn klanten door het hele land getroffen, maar het is geen landelijke storing.

 

Gigaset pro demonstreert verschillende Maxwell 10 user cases op IFA Berlijn

Gigaset pro demonstreert op IFA 2015, de wereldwijde beurs voor consumentenelektronica en smarthometoepassingen, zijn Maxwell 10. Deze HD-videotelefoon heeft een aanraakscherm, draait op Android en beschikt over een internetverbinding. IFA vindt plaats van 4 tot en met 9 september 2015 in Berlijn, Duitsland. Gigaset pro is te vinden in hal 4.2b, standnummer 213.

Maxwell 10 is volgens de leverancier de ideale oplossing voor de hotelbranche doordat het hotelgasten extra service biedt. Via het device krijgen ze via de digitale Guest Directory in hun hotelkamer toegang tot alle relevante informatie en tools die ze nodig hebben tijdens hun verblijf. Van reisadvies, informatie over taxi’s en openbaar vervoer en internettoegang tot en met radio, televisie en meer. Een nieuwe trend in de hotelbranche.

De Maxwell 10 is ook optimaal uitgerust voor smarthometoepassingen, zoals deurintercomsystemen. Gigaset pro heeft voor het device een high-end oplossing voor aan de muur ontwikkeld.

De Maxwell is ontworpen als een platform voor partners, die het product kunnen aanpassen en software kunnen toevoegen. Een voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van een zeer goed versleutelde telefoon gebaseerd op de Maxwell 10, die is voorzien van sterke encryptiealgoritmen voor vertrouwelijke telefoongesprekken. Dit maakt het device geschikt voor bepaalde branches en sectoren waar privacy en vertrouwelijkheid van groot belang zijn. Voorbeelden daarvan zijn de publieke sector en de gezondheidszorg.

zondag 30 augustus 2015

Vaste telefoniemarkt stabiel met 6,28 miljoen lijnen in Q2 2015

In het tweede kwartaal van 2015 daalde het aantal vaste telefoonlaansluitingen in Nederland met 1.000 lijnen naar 6,279 miljoen op 30 juni. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper. Traditionele telefonie bleef dalen, namelijk 5,4 procent minder voor PSTN en 1,1 procent minder voor WLR (Wholesale Line Rental), De groei van 0,9 procent van digitale telefonie naar 5,427 miljoen aansluitingen kon deze daling niet compenseren.

De grootste aanjager voor groei van digitale telefonie was VoIP via glasvezel met 5,4 procent in het tweede kwartaal. Tegelijkertijd groeide DSL-VoIP met 0,9 procent naar bijna 2,05 miljoen aansluitingen, waarmee de grote marketingacties voor triple play-diensten door Vodafone en KPN en haar merken Telfort en XS4ALL hun effecten laten zien. De groei van DSL- en glasvezel-VoIP was voldoende om een daling van 0,8 procent in het aantal VoIP-lijnen via kabel naar bijna 2,67 miljoen te compenseren.

dinsdag 25 augustus 2015

Android-app Whatsapp krijgt meldingsopties per chat

WhatsApp heeft de Android-versie van zijn berichtendienst van een update voorzien. De nieuwe versie laat gebruikers per chat instellen of en hoe zij meldingen willen ontvangen. Dat valt te lezen in de Google Play Store. De nieuwe functies waren al beschikbaar via de bètaversie voor Android, maar zijn inmiddels officieel uitgerold. Het instellen van meldingen per chat verloopt via de contactinformatie van personen.

vrijdag 21 augustus 2015

Britse durfkapitalist Vitruvian neemt meerderheidsbelang in Voxbone

De Britste durfkapitalist Vitruvian Partners verwerft een meerderheidsbelang in Voxbone. Het Brusselse Voxbone levert wholesale VoIP-diensten aan 850 telco's, multinationals en KMO's in 56 landen. Om dit te kunnen doen heeft het bedrijf de voorbije jaren een globaal netwerk van IP points of presence (PoP's) uitgerold.

dinsdag 18 augustus 2015

Eerste blik op WhatsApp Web voor iOS

Sinds begin dit jaar kunnen bezitters van een Android-, BlackBerry- of Windows-smartphone ook op WhatsApp chatten via de browser. Helaas is de iPhone door ‘platform limitations’ uitgesloten van WhatsApp Web, maar daar komt binnenkort verandering in. WhatsApp Web voor iOS wordt inmiddels getest en betatester Ilhan Pektas heeft op zijn blog de eerste screenshots gepubliceerd. Volgens de Duitser werkt chatten via Safari op de desktop al prima.

Gemeente start proef met WhatsApp voor wegwerkzaamheden

Inwoners van Lelystad kunnen via de berichtendienst WhatsApp vragen stellen over wegwerkzaamheden in de stad. De proef wordt kleinschalig opgestart om te kijken of het gebruik van WhatsApp effectief is.

Volgens wethouder John van den Heuvel kan men met de inzet van WhatsApp inwoners beter betrekken bij wegwerkzaamheden. "Wij maken al gebruik van Twitter, Facebook en onze website. En telefonisch kunnen inwoners uiteraard ook bij ons terecht met hun vragen. Dit alles bij elkaar helpt ons om een goed beeld te krijgen van de vragen die er in de samenleving zijn en onze informatievoorziening of berichtgeving hierop af te stemmen. Zo proberen we met elkaar de tijdelijke overlast zoveel mogelijk te beperken".

Klant zoekt vaker contact via chat of app

Een groeiend aantal Nederlanders geeft de voorkeur aan het gebruik van een chatprogramma of app om contact op te nemen met de klantenservice van hun mobiele aanbieder. Dat blijkt uit onderzoek van het Telecompaper Consumer Panel. Vorige maand gaf 9 procent van de consumenten aan via een chatprogramma contact te willen met hun telecomaanbieder, terwijl dit een jaar later is uitgegroeid naar 17 procent. Voor contact via de applicatie van de provider zelf groeide dit van 2 naar 7 procent.

maandag 17 augustus 2015

Google Hangouts wisselt probleemloos tussen Wifi, 4G en 3G bij videochats

Het onlangs gelanceerde Google Hangouts 4.0 brengt diverse handige verbeteringen met zich mee. Handig voor wie regelmatig videobelt is dat de app nu probleemloos tussen wifi en mobiele netwerken kan wisselen. Voorheen was het zo dat een videogesprek in Google Hangouts werd beëindigd als je wisselde tussen wifi en mobiele netwerken. Een Reddit-gebruiker kwam erachter dat het nu niet meer uitmaakt als je de connectie met wifi verliest: je toestel schakelt dan automatisch over naar 3G of 4G en zet het videogesprek door.

Telenet heeft alternatief voor telefooncentrale

Het Mechelse kabelbedrijf wil met FreePhone Business de basisfunctionaliteiten van een telefooncentrale aanbieden aan kleine- en middelgrote ondernemingen. Het geheel is beheerbaar via een webportaal of via een app (iOS en Android) waarmee gebruikers hun vaste lijn ook kunnen koppelen aan een smartphone. Het gaat daarbij om zaken als een keuzemenu, doorschakeling en wachtmuziek. Kostprijs: 20 euro per gebruiker per maand, inclusief onbeperkt bellen in België en 2.000 belminuten naar gsm-nummers binnen België en Europa.

woensdag 12 augustus 2015

Veenman breidt aanbod uit met Lifesize videoconferencing

Veenman, specialist op het gebied van geïntegreerd documentbeheer, breidt zijn aanbod uit met een complete oplossing voor videovergaderen. Deze oplossing is ontwikkeld door Lifesize (onderdeel van Logitech S.A.).

De waarde van video-vergaderen is niet alleen te vinden in besparingen op reistijd. Veenman ziet dat videovergaderingen niet alleen korter zijn, maar ook effectiever dan fysieke vergaderingen. Ook kunnen bijvoorbeeld experts via deze weg gemakkelijk hun bijdrage aan een vergadering leveren, zonder dat ze hoeven te reizen en de gehele vergadering moeten bijwonen. Wie niet bij de meeting zelf aanwezig was, kan dankzij de pas geïntroduceerde record button achteraf de meeting alsnog bijwonen.

Bovendien is video-vergaderen heel wat anders dan met deelnemers aan een grote tafel zitten met een beamer en/of flipover ernaast, en kan daardoor aantrekkelijk zijn voor de nieuwe generatie werknemers.

Lifesize maakt het mogelijk deelnemers aan een vergadering direct te bellen. Ook is het mogelijk in te bellen zonder dat een nieuw inbelnummer nodig is. Wanneer nieuwe gebruikers worden toegevoegd aan Lifesize Cloud, worden ze ook direct toegevoegd aan het adresboek. Via dit boek kan iedereen met elk video-vergadersysteem rechtstreeks contact met elkaar opnemen.

Microsoft geeft preview van Skype for Business voor iOS

Business bestaat al sinds april op de desktop. Nu is er ook een preview van de iPhone-app beschikbaar, zodat zakelijke Skype-gebruikers voortaan mobiel kunnen chatten en bellen. Maar je zult er wel wat moeite voor moeten doen. Nog niet iedereen mag de preview van Skype for Business namelijk downloaden. Je moet als IT-beheerder een aanvraag doen via de Skype for Business preview-website. Tot aanstaande vrijdag 14 augustus heb je de mogelijkheid om jouw bedrijf voor te dragen.

dinsdag 11 augustus 2015

Google brengt grote update uit voor Android-app Hangouts

Google heeft zijn Hangouts-app voor Android opgewaardeerd naar versie 4.0. De update brengt een vernieuwde interface en extra functionaliteiten met zich mee. De nieuwe versie van de app wordt vanaf maandag uitgerold naar Android-gebruikers wereldwijd, maar is op moment van schrijven nog nog niet beschikbaar via de Nederlandse Google Play Store.

maandag 10 augustus 2015

Telegram versus WhatsApp: 8 redenen om over te stappen

WhatsApp is de populairste chat-app in Nederland, maar dat maakt het nog niet de beste. In de reacties op iCulture wordt ook veelvuldig gesproken over Telegram – een app die de afgelopen paar jaar steeds meer in opmars is. Telegram laat je zoals in WhatsApp chatten met vrienden en familie, maar is daar net wat uitgebreider in. Waarom moet je WhatsApp inruilen voor Telegram?

zaterdag 8 augustus 2015

Handig: Google Presentaties presenteren via Hangouts

Google Presentaties kreeg in juni al Chromecast-ondersteuning, waardoor je gemakkelijk presentaties naar je tv stuurt. Nu is er een nieuwe optie aan de app toegevoegd waardoor je gemaakte presentaties direct in een videogesprek met Hangouts kunt presenteren. Dat kan vanaf elke Android-smartphone of -tablet en is handig wanneer je onderweg belangrijke zaken wilt delen.

Laatste bèta WhatsApp voegt geavanceerde back-up aan Drive toe

De laatste bèta van WhatsApp maakt het mogelijk dat gebruikers meer opties kunnen gebruiken om hun chatgesprekken met foto’s en video’s naar Google Drive te back-uppen. De back-up-functie lijkt spoedig te komen. WhatsApp gaat het mogelijk maken om chatgesprekken met foto’s en video’s in de cloud op te slaan, zodat je de gespreksgeschiedenis van jouw WhatsApp op een ander toestel kunt herstellen.

donderdag 6 augustus 2015

BT wint tweede contract dit jaar met de Europese Commissie

BT kondigt vandaag een nieuw contract aan met de Europese Commissie voor het leveren van spraakdiensten aan 21 grote Europese instellingen, agentschappen en organen waaronder de Europese Commissie, de Europese Raad en het Europees Defensieagentschap. De zevenjarige overeenkomst vertegenwoordigt een waarde van meer dan 15 miljoen euro en is het tweede raamwerkcontract dat de Europese Commissie dit jaar toekend aan BT.

BT zal vaste spraakdiensten gaan leveren op locaties in België, Luxemburg en Straatsburg en maakt hiervoor gebruik van het BT One Voice portfolio.

De nieuwe oplossing is gebaseerd op BT One Voice SIP, hiermee kunnen klanten hun communicatie-infrastructuur consolideren en voorbereiden op samenwerkingstools zoals instant messaging (IM), presence en video.

In maart van dit jaar ondertekenden BT en de Europese Commissie een ander contract met een geschatte waarde van 55,7 miljoen euro over 5 jaar. Onder dit contract valt de levering van dedicated internettoegang aan alle grote Europese instellingen, agentschappen en organen verspreid over 28 lidstaten.

dinsdag 4 augustus 2015

AFAS zet WhatsApp in voor B2B

AFAS Software heeft een proef gelanceerd met WhatsApp als nieuw kanaal voor klantcontact. AFAS claimt daarmee het eerste B2B-bedrijf in Nederland te zijn met de inzet van de berichtenservice. In eerste instantie wordt WhatsApp als reactiemogelijkheid ingezet, waarbij een e-mail gestuurd wordt naar een kleine groep klanten. De ambitie bestaat om dit verder uit te bouwen naar zowel een groter bereik als een actieve inzet.

maandag 3 augustus 2015

'Apple werkt aan dienst die voicemail omzet in tekst'

Apple werkt aan een dienst die voicemails omzet in tekst, zodat het niet meer nodig is om berichten te beluisteren. Dat meldt Business Insider maandag. De iPhone-maker zou de dienst, die gebruikmaakt van dezelfde spraakverwerking als digitale assistent Siri, in 2016 willen lanceren.

Avaya, Mitel en Siemens meest gebruikte systemen voor vaste telefonie

Ruim 18 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers maakt gebruik van een communicatietoepassing van Avaya voor vaste telefonie. Daarmee is Avaya de meest voorkomende vendor in dit marktsegment. De nummers twee en drie voor de Nederlandse zakelijke markt, Mitel en Siemens, volgen op geringe afstand. Systemen van Mitel worden gebruikt op iets meer dan 15 procent van de locaties, Siemens op 14,7 procent. De top vijf wordt gesloten door Cisco en KPN. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van 7.500 interviews met IT- en/of telecomverantwoordelijke personen bij Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers.

Verdere uitsplitsing van marktsegmenten laat een aantal duidelijke verschillen zien tussen de verschillende vendoren. Zo zijn Avaya en Cisco bovengemiddeld vertegenwoordigd in het segment multinationals; locaties van Global Fortune 500, Forbes 2000 of bedrijven met 2.500 of meer werknemers in Nederland. Mitel kent een bovengemiddelde aanwezigheid in het publiek domein. Zowel overheidsinstanties als zorginstellingen gebruiken vaak een oplossing van Mitel. Oplossingen van Siemens komen bovengemiddeld vaak voor bij locaties in het segment medium sized businesses, hierin vallen locaties van bedrijven die 50 tot 250 medewerkers in Nederland hebben.

Als er niet alleen wordt gekeken naar het gebruik van een communicatieoplossing voor vaste telefonie van een bepaalde vendor, maar daarnaast rekening wordt gehouden met de capaciteit van het systeem in het aantal extensies, dan is Avaya ook de nummer één. Bijna 28 procent van de zakelijke extensies is gekoppeld aan een oplossing van Avaya. Dit is een groei van ruim 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Doordat Mitel relatief vaak voorkomt bij grotere organisaties neemt deze Canadese vendor nu de tweede plaats in. Cisco is gegroeid met bijna 1,5 procent en heeft, in vergelijking met de cijfers van 2014, de derde plek overgenomen van Siemens.

Naast de gekende leveranciers van communicatieoplossingen voor vaste telefonie geeft ook een significant deel van de geïnterviewde bedrijfsvestigingen aan gebruik te maken van een systeem van KPN. Het betreft dan systemen van partners die via KPN worden geleverd. Dit kunnen systemen zijn van Alcatel-Lucent, MDS en Avaya. Het weergegeven aandeel van 6,1 procent voor KPN is dus in feite toe te kennen aan deze fabrikanten.

Communicatieoplossingen voor vaste telefonie kennen een relatief lange levenscyclus. De gemiddelde leeftijd van de huidige aangetroffen installaties bedraagt ongeveer zeven jaar en twee maanden. Fabrikanten die de laatste jaren weinig nieuwe systemen hebben verkocht aan de geïnterviewde bedrijfsvestigingen zullen dus een hoge gemiddelde leeftijd kennen, fabrikanten die juist in de meest recente jaren veel installaties hebben verkocht kennen een lagere gemiddelde leeftijd. Systemen met de gemiddelde jongste leeftijd zijn Cisco, NEC en Swyx. De systemen die al lange tijd in gebruik zijn betreffen systemen van Philips en KPN. Deze systemen komen het eerst in aanmerking voor vervanging.