Video on demand dienst Videoland informeert klanten vanaf deze week ook via WhatsApp, naast e-mail, telefoon en sociale media. Via de mobiele chatdienst kunnen klanten direct vragen stellen en biedt Videoland kijktips of hulp bij installatie. Videoland heeft voor WhatsApp gekozen omdat tachtig procent van het telefonisch klantcontact met Videoland al via mobiele telefoon verloopt.
vrijdag 31 juli 2015
donderdag 30 juli 2015
Zo wil Facebook geld gaan verdienen aan Messenger
De aandeelhouders van Facebook werden een beetje ongeduldig. Want hoe kan je nou een superdure Messenger-dienst in de lucht houden, zonder dat er zicht is op een verdienmodel? CEO Zuckerberg heeft ze nu gegeven wat ze wilden: een plan. Zuckerberg wil dat steeds meer bedrijven Messenger gaan gebruiken voor updates en klantcontact. Daarvoor werd eerder al een dienst uitgerold, maar deze wordt nu nog niet zoveel gebruikt. Als dit eenmaal wel gebeurt, dan zit daar het geld.
‘Hangouts 4.0 krijgt vernieuwde Android Wear-ondersteuning’
Het is al een tijdje duidelijk dat Google werkt aan Hangouts 4.0. Deze versie moet de populaire chat-app flink vernieuwen en onder meer een fraai nieuw design geven. Eerder lekten er al screenshots van het nieuwe Hangouts uit, en nu is duidelijk dat de app vernieuwde ondersteuning krijgt voor Android Wear. De website Phandroid heeft met een vroege versie van Hangouts 4.0 kunnen spelen.
Facebook laat bedrijven betalen voor WhatsApp
Langzaam wordt duidelijk hoe Facebook zijn miljardenaankoop WhatsApp denkt terug te verdienen: door bedrijven te laten betalen. Het plan ligt in het verlengde van het bekende Facebook-model. Gratis voor gebruikers, maar wanneer je een bedrijfspagina opzet en je posts in de schijnwerpers wil hebben moet er worden betaald. Facebook heeft een soortgelijke constructie voor ogen bij WhatsApp en Facebook Messenger, vertelt Mark Zuckerberg tijdens een analistenbijeenkomst rond de kwartaalcijfers waarvan TechCrunch verslag doet.
dinsdag 28 juli 2015
WhatsApp is in Nederland nog steeds erg populair
WhatsApp is in Nederland nog steeds erg populair. Negen op de tien smartphonebezitters hebben de app geïnstalleerd. Vier op de tien whatsappers gebruiken de dienst ook voor zakelijke doeleinden. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.372 Nederlandse consumenten.
Maar liefst negen op de tien smartphonegebruikers hebben WhatsApp geïnstalleerd. Deze meest gebruikte messenger app staat zelfs bij acht op de tien Nederlanders in het favoriete dock of op het eerste scherm.
Gemiddeld ontvangen Nederlanders via WhatsApp 65 berichten per dag en versturen we er zo'n dertig, Vooral bij 18 tot 34-jarigen wordt de app intensief gebruikt. Zij versturen gemiddeld 60 berichten per dag en ontvangen er 150. Whatsappers zitten in gemiddeld 7 groepen, waardoor het aantal ontvangen berichten vrijwel altijd hoger ligt dan de verstuurde berichten. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar zitten zelfs in gemiddeld 10 groepen.
Vier op de tien gebruikt WhatsApp ook zakelijk. Zakelijk gebruik is vooral populair onder 18-34. Dertien procent is negatief over deze ontwikkeling. Het zou de balans tussen werk en privé kunnen verstoren en het komt niet professioneel genoeg over.
Maar liefst negen op de tien smartphonegebruikers hebben WhatsApp geïnstalleerd. Deze meest gebruikte messenger app staat zelfs bij acht op de tien Nederlanders in het favoriete dock of op het eerste scherm.
Gemiddeld ontvangen Nederlanders via WhatsApp 65 berichten per dag en versturen we er zo'n dertig, Vooral bij 18 tot 34-jarigen wordt de app intensief gebruikt. Zij versturen gemiddeld 60 berichten per dag en ontvangen er 150. Whatsappers zitten in gemiddeld 7 groepen, waardoor het aantal ontvangen berichten vrijwel altijd hoger ligt dan de verstuurde berichten. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar zitten zelfs in gemiddeld 10 groepen.
Vier op de tien gebruikt WhatsApp ook zakelijk. Zakelijk gebruik is vooral populair onder 18-34. Dertien procent is negatief over deze ontwikkeling. Het zou de balans tussen werk en privé kunnen verstoren en het komt niet professioneel genoeg over.
maandag 27 juli 2015
Polycom met nieuwe zakelijke mediatelefoons
Met als doel om voor elk bedrijf makkelijke samenwerkingservaringen van hoge kwaliteit te ontwikkelen, voegt Polycom, Inc. twee nieuwe bureautelefoons aan zijn marktleidende portfolio van spraakoplossingen toe.
Beide toestellen bieden levensechte gesprekken dankzij Polycoms marktleidende HD voice-, Polycom Acoustic Clarity– en Polycom Acoustic Fence-technologie. Ze hebben een uitstekende geluidskwaliteit en zorgen voor lawaaivrije, echovrije gesprekken die net zo natuurlijk klinken als wanneer je er echt zou zijn.
De Polycom VVX 101 en Polycom VVX 201 zakelijke mediatelefoons werken samen met een breed scala van SIP call control platforms en integreren met derdepartij-web-based UC en productiviteitstoepassingen. De zakelijke mediatelefoons zijn vanaf vandaag overal verkrijgbaar.
Beide toestellen bieden levensechte gesprekken dankzij Polycoms marktleidende HD voice-, Polycom Acoustic Clarity– en Polycom Acoustic Fence-technologie. Ze hebben een uitstekende geluidskwaliteit en zorgen voor lawaaivrije, echovrije gesprekken die net zo natuurlijk klinken als wanneer je er echt zou zijn.
De Polycom VVX 101 en Polycom VVX 201 zakelijke mediatelefoons werken samen met een breed scala van SIP call control platforms en integreren met derdepartij-web-based UC en productiviteitstoepassingen. De zakelijke mediatelefoons zijn vanaf vandaag overal verkrijgbaar.
zaterdag 25 juli 2015
Chat met je Twittervrienden via Popsicle
Het handige aan Twitter is dat je een bericht gemakkelijk met een grote groep mensen kunt delen, maar voor persoonlijke gesprekken is het sociale medium wat minder geschikt. De gratis Popsicle app brengt daar verandering in, en is een simpele chat-app om te praten met je Twittervrienden.
vrijdag 24 juli 2015
WhatsApp voegt notificaties per gesprek toe
Vrijwel iedereen die Whatsapp gebruikt zit in een handvol groepsgesprekken, die je gelukkig op mute kan zetten. Die optie komt binnenkort naar alle gesprekken op in ieder geval de Android- en iOS-versies van iOS. Dat blijkt uit de nieuwste versie van Whatsapp voor Android, en vertaal-documenten van Whatsapp voor iOS.
donderdag 23 juli 2015
Gamma helpt klussers via live chat tijdens bouwvak
Gamma laat klussers nu via een chat live vragen stellen aan medewerkers uit de bouwmarkt. Op Datvraagik.nl kunnen thuisblijvers hun klusgerelateerde vragen stellen, zowel via de desktop als op mobiele apparaten. Gamma heeft een aantal werknemers van zijn bouwmarkten opgeleid tot chatservicemedewerkers voor tijdens de bouwvakperiode (tot en met 16 augustus). Zij werken met een tablet in de winkel en beantwoorden de vragen 'direct' op werkdagen tussen 9 uur en 21 uur.
Microsoft Send verandert je mailbox in een chat-app
Het stroomlijnen van je e-mail is hip. Google deed het eerder al met Inbox, en nu probeert Microsoft iets soortgelijks met Send, een app die je mailverkeer transformeert in een WhatsApp-achtige berichtendienst. Opvallend genoeg is Send voorlopig alleen voor iOS beschikbaar (en dus zelfs niet voor Windows Phone), en moeten wij in Nederland er nog even op wachten omdat de app nu alleen in de Verenigde Staten en Canada te downloaden is. Send lijkt sterk op Flow, een chat-app die eerder dit jaar uitlekte via een webpagina van Microsoft. Ook daar speelde je mailbox een hoofdrol, dus de kans is groot dat Send de uiteindelijke versie van Flow is.
maandag 20 juli 2015
Signet lanceert onbeperkt zakelijk bellen
Signet, zakelijke internet- en telecomprovider uit Eindhoven introduceert zakelijk onbeperkt bellen naar vast én mobiel. Er zijn twee varianten: een Onbeperkt Bellen Nederland abonnement en een Onbeperkt Bellen Europa abonnement waarin 26 bestemmingen zijn opgenomen.
Het Onbeperkt Bellen abonnement is gebaseerd op een belbundel, samengesteld op basis van het betalen-per-gebruiker principe. Hierdoor sluit het abonnemen aan bij andere SaaS- en kantoor-applicaties, zoals hosted telefooncentrales. Per gebruiker wordt een spraakkanaal + onbeperkt bellen bundel geleverd. Alle collega’s (ook op eventuele nevenvestigingen) bellen uit dezelfde bundel waardoor de klant nooit voor verrassingen komt te staan. Net zoals bij data kan de gebruiker nu ook zijn telefonie onbeperkt gebruiken zonder per minuut te hoeven afrekenen.
De abonnementen worden voor 10 euro (Onbeperkt bellen Nederland) en 15 euro (Onbeperkt bellen Europa) per gebruiker per maand (excl. BTW) aangeboden. Hiermee belt de gebruiker onbeperkt naar alle bestemmingen in de bundel, zowel naar vast als mobiel. Op beide bundels is een Fair Use Policy van toepassing. Bij het abonnement ontvangt de klant een nieuw telefoonnummer, waarbij hij de keuze heeft uit een regio gebonden of 085-bedrijfsnummer. Daarnaast is het mogelijk om bestaande telefoonnummers te porteren en nieuwe nummers en nummerblokken aan te vragen.
Het Onbeperkt Bellen abonnement is gebaseerd op een belbundel, samengesteld op basis van het betalen-per-gebruiker principe. Hierdoor sluit het abonnemen aan bij andere SaaS- en kantoor-applicaties, zoals hosted telefooncentrales. Per gebruiker wordt een spraakkanaal + onbeperkt bellen bundel geleverd. Alle collega’s (ook op eventuele nevenvestigingen) bellen uit dezelfde bundel waardoor de klant nooit voor verrassingen komt te staan. Net zoals bij data kan de gebruiker nu ook zijn telefonie onbeperkt gebruiken zonder per minuut te hoeven afrekenen.
De abonnementen worden voor 10 euro (Onbeperkt bellen Nederland) en 15 euro (Onbeperkt bellen Europa) per gebruiker per maand (excl. BTW) aangeboden. Hiermee belt de gebruiker onbeperkt naar alle bestemmingen in de bundel, zowel naar vast als mobiel. Op beide bundels is een Fair Use Policy van toepassing. Bij het abonnement ontvangt de klant een nieuw telefoonnummer, waarbij hij de keuze heeft uit een regio gebonden of 085-bedrijfsnummer. Daarnaast is het mogelijk om bestaande telefoonnummers te porteren en nieuwe nummers en nummerblokken aan te vragen.
donderdag 16 juli 2015
Zakelijke chatapp Kato geeft het op, vanwege Slack
De zakelijke chatapp Kato stopt vanwege het succes van Slack. Gebruikers zijn per e-mail ingelicht dat de dienst op 31 augustus stopt. ‘Kort gezegd: Slack heeft de wereld opgegeten en wij hadden te weinig tractie.’ Kato had niet de minste klanten, zoals PayPal, online boekhouder Intuit en Shortel, en nog geen twee jaar geleden werd 1,8 miljoen dollar aan financiering opgehaald bij Foundry Group en SoftTech VC. De ontwikkeling van Kato blijkt in januari al te zijn stopgezet.
woensdag 15 juli 2015
WhatsApp wil dataverbruik tijdens bellen verlagen
De belfunctie van WhatsApp gaat binnenkort nog zuiniger worden. Door een speciale schakelaar om te zetten verbruik je minder data tijdens een VoIP-gesprek in WhatsApp, zodat je ook minder snel door je databundel heen bent. Het is nog niet bekend wanneer WhatsApp de nieuwe functionaliteit toevoegt aan de iOS-app.
Ouderen op wachtlijst voor wekelijks praatje
Het project waarmee ouderen een wekelijk telefoontje kunnen krijgen om uit hun sociale isolement te komen, kampt met een wachtlijst. De Zilverlijn, een beldienst voor ouderen, is een initiatief van het Nationaal Ouderenfonds en KPN Mooiste Contact Fonds. De dienst is een van de initiatieven om eenzaamheid van ouderen tegen te gaan. Zeker in de zomer is daar behoefte aan, als familieleden op vakantie zijn en de reguliere activiteiten ophouden. Samen dingen ondernemen, maar ook bellen wordt gewaardeerd.
Een of de vijf Nederlanders belt via apps
Bellen via instant messengers als WhatsApp en Facebook Messenger is populair. Nu al is 12 procent van de telefoongesprekken via een instant messenger. En de verwachting is dat bellen via instant messengers toeneemt. Het abonnementsmodel inclusief belminuten komt onder druk te staan. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.372 Nederlandse consumenten.
Een op de vijf smartphonegebruikers gebruikt regelmatig apps om via een dataverbinding te bellen. De helft van de smartphonegebruikers heeft al weleens gebeld op deze manier. Vooral vrouwen (54 procent) en 18 tot 35 jarigen (66) bellen regelmatig of hebben weleens geprobeerd te bellen via instant messengers.
Hoewel het pas sinds begin dit jaar mogelijk is om te bellen via WhatsApp is het verreweg de meest gebruikte instant messenger om te bellen. Bijna 9 op de 10 Nederlanders die bellen via een instant messenger gebruiken daarvoor WhatsApp. Na WhatsApp volgen Skype (19 procent), FaceTime (12) en Facebook Messenger (12) om via een dataverbinding te bellen.
Bellen via instant messengers gaat de komende jaren verder groeien en zorgt daarmee voor een afname van belminuten in het abonnement. Maar liefst 86 procent van de smartphonegebruikers is bekend met de mogelijkheid om te bellen via instant messengers. Onder 18 tot 34 jarigen is de bekendheid hiervan zelfs 97 procent. De helft van de smartphonegebruikers (52 procent) die weleens gebeld heeft via instant messengers verwacht het komende jaar er vaker mee te gaan bellen.
Een op de vijf smartphonegebruikers gebruikt regelmatig apps om via een dataverbinding te bellen. De helft van de smartphonegebruikers heeft al weleens gebeld op deze manier. Vooral vrouwen (54 procent) en 18 tot 35 jarigen (66) bellen regelmatig of hebben weleens geprobeerd te bellen via instant messengers.
Hoewel het pas sinds begin dit jaar mogelijk is om te bellen via WhatsApp is het verreweg de meest gebruikte instant messenger om te bellen. Bijna 9 op de 10 Nederlanders die bellen via een instant messenger gebruiken daarvoor WhatsApp. Na WhatsApp volgen Skype (19 procent), FaceTime (12) en Facebook Messenger (12) om via een dataverbinding te bellen.
Bellen via instant messengers gaat de komende jaren verder groeien en zorgt daarmee voor een afname van belminuten in het abonnement. Maar liefst 86 procent van de smartphonegebruikers is bekend met de mogelijkheid om te bellen via instant messengers. Onder 18 tot 34 jarigen is de bekendheid hiervan zelfs 97 procent. De helft van de smartphonegebruikers (52 procent) die weleens gebeld heeft via instant messengers verwacht het komende jaar er vaker mee te gaan bellen.
maandag 13 juli 2015
Live chat bij veel bedrijven nog onvoldoende
Er is een kleine verbetering te constateren in de beschikbaarheid van live chat bij 163 Nederlandse websites. Dat concludeert LiveChat Pro, dat voor het tweede jaar hiernaar onderzoek heeft gedaan. 37 procent van de websites was tijdens kantooruren offline was, terwijl er wel live chat functionaliteit op de sites aangeboden werd. Vorig jaar lag dit percentage nog op 42 procent. Van de onderzochte sites is bijna driekwart ’s avonds niet via de live chat bereikbaar, terwijl in het weekend 70 procent onbereikbaar is. De desbetreffende bedrijven zijn telefonisch in het algemeen wel goed bereikbaar.
vrijdag 10 juli 2015
WhatsApp: dit zijn 6 onbenutte kansen voor jouw merk
WhatsApp is het nummer 1 communicatiemiddel momenteel. Toch wordt het maar heel beperkt ingezet door merken. Facebook heeft marketeers al heel veel opgeleverd, dus je zou kunnen verwachten dat Whatsapp evenveel gaat betekenen. Maar, het is vaak nog onduidelijk hoe WhatsApp ingezet kan worden. Waar liggen tot nu toe onbenutte kansen om WhatsApp zakelijk te gebruiken? Dit zijn zes richtingen die inspiratie en suggesties geven hoe WhatsApp vandaag de dag ingezet kan worden.
donderdag 9 juli 2015
WhatsApp past pc-versie aan met extra functies
WhatsApp heeft zijn desktop-versie een upgrade gegeven,
waardoor je je chats en groepsgesprekken beter kunt managen vanuit je
browser. WhatsApp bracht de 'desktop-app' een half jaar geleden uit,
maar die was gekoppeld aan je smartphone waardoor je slechts beperkte
opties had. Het is sinds de nieuwe update mogelijk om groepsgesprekken te beginnen,
en je kunt contacten toevoegen aan bestaande groepen. Ook is het
mogelijk groepsgesprekken vanuit de webbrowser te muten en te
verwijderen.
woensdag 8 juli 2015
Helft WhatsApp'ers gebruikt belfunctie
De helft van de mensen die weten dat je met WhatsApp kan bellen, heeft dit al één of meerdere keren gedaan. Van de ander helft zegt twee op de vijf dit nog van plan te zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction en Telecompaper onder ruim 1.000 Nederlanders van 15 tot 70 jaar. De twee bureau's hebben in mei van dit jaar in een gezamenlijk onderzoek een representatieve groep ondervraagd naar hun eerste indruk van bellen via WhatsApp.
dinsdag 7 juli 2015
VoiceWorks met 4G+
Zakelijke vaste- en mobiele operator VoiceWorks gaat op MVNE (mobile virtual network enabler)-basis LTE Advanced / 4G+ aanbieden. Het Nederlandse bedrijf is actief op het netwerk van KPN, dat in september 2014 begon met een geleidelijke en beperkte uitrol van 4G+. Inmiddels heeft KPN in de meeste grotere steden in de Randstad 4G+ via carrier aggregatie (bundeling van 5 MHz-spectrumblokken) geactiveerd.
maandag 6 juli 2015
Boels kiest voor Gigaset pro voor de dagelijkse communicatie
Boels heeft zijn telefonieomgeving met de professionele draadloze oplossingen van Gigaset Pro vernieuwd. Onlangs stapte het verhuurbedrijf over van analoge, decentrale telefonie naar een centrale oplossing op basis van VoiP. Deze verandering vereiste ook nieuwe toestellen, die bovendien geschikt moesten zijn voor gebruik in een semi-industriële werkomgeving. De keuze viel op Gigaset pro.
Niet alleen meer dan honderd Nederlandse filialen, maar ook de vestigingen in Duitsland en België gaan werken met de S510H PRO-toestellen en de bijbehorende N510 IP PRO-basisstations. Daarna volgen stap voor stap de andere Europese landen waarin Boels actief is.
Toen Boels bekendmaakte de overstap te maken naar VoiP, adviseerde Gigaset Pro nieuwe toestellen te implementeren. Het verhuurbedrijf maakte een lijst met criteria waaraan die handsets moesten voldoen. Robuustheid stond op nummer 1. Ook de afmetingen waren belangrijk, omdat het toestel makkelijk in een overall mee te nemen moest zijn. Verder wenste Boels gebruiksgemak en een hoge accucapaciteit.
Niet alleen meer dan honderd Nederlandse filialen, maar ook de vestigingen in Duitsland en België gaan werken met de S510H PRO-toestellen en de bijbehorende N510 IP PRO-basisstations. Daarna volgen stap voor stap de andere Europese landen waarin Boels actief is.
Toen Boels bekendmaakte de overstap te maken naar VoiP, adviseerde Gigaset Pro nieuwe toestellen te implementeren. Het verhuurbedrijf maakte een lijst met criteria waaraan die handsets moesten voldoen. Robuustheid stond op nummer 1. Ook de afmetingen waren belangrijk, omdat het toestel makkelijk in een overall mee te nemen moest zijn. Verder wenste Boels gebruiksgemak en een hoge accucapaciteit.
donderdag 2 juli 2015
Gigaset Maxwell 10: telefoon x tablet
Gigaset maakt naast de alom bekende thuistelefoons ook een aantal zakelijke modellen. De meest uitgebreide is deze Maxwell 10. Een kneiter van een tablet met een hoorntje eraan. Bediening is aanzienlijk minder "WP 5.1" dan de telefoons met 1000 knoppen die je meestal vindt op het bureau van de secretaresse of de office manager. Op het grote scherm zie je gesprekken binnenkomen die je met een klik op het scherm door kan zetten naar iemand anders of in de wacht kunt zetten. In de Google Play Store kun je extra apps toevoegen.
woensdag 1 juli 2015
Uitvinder SMS overleden
Matti Makkonen, de uitvinder van de SMS-berichten, is vrijdag op 63-jarige leeftijd overleden. De Finse ingenieur kreeg al in 1984 het idee hoe hij geschreven berichten naar andere mobiele telefoons kun sturen. De ontwikkeling vergde echter nog wel enige tijd. Het duurde nog 8 jaar voordat het eerste sms-je ook daadwerkelijk werd verstuurd. Makkonen werkte toen voor de voorloper van telecombedrijf TeliaSonera.