maandag 30 maart 2015

wehkamp test persoonlijk stijladvies via WhatsApp

wehkamp start vandaag met een test waarbij persoonlijk en kosteloos stylingadvies aan klanten wordt gegeven via WhatsApp. Het geven van advies via de chatapp is volgens de online retailer nog niet eerder in Nederland toegepast.

In eerste instantie zullen drie stijlexperts, allen werkzaam bij wehkamp.nl, advies geven. Whatsapp is hiervoor volgens wehkamp zeer geschikt: het is laagdrempelig en zo’n 10 miljoen Nederlandse consumenten maakt actief gebruik van deze app.

zaterdag 28 maart 2015

Waarom WhatsApp geen app-platform zoals Messenger wordt

Facebook heeft eerder deze week een app-platform van Messenger gemaakt. Ontwikkelaars kunnen applicaties maken die nauw worden verbonden met de Messenger-app, zodat je bijvoorbeeld GIF-afbeeldingen en muziek in de chat kunt delen via speciale apps. In de tussentijd verandert er echter weinig aan WhatsApp, die andere chatapp van Facebook. Waarom zijn al deze nieuwe functies hier niet aan toegevoegd? WhatsApp-medeoprichter Brian Acton probeerde het uit te leggen tijdens Facebook’s ontwikkelaarsconferentie F8.

vrijdag 27 maart 2015

Skype for Business: drie praktijkvoorbeelden

In Skype for Business wordt Lync gecombineerd met het beste van Skype. De software krijgt een user interface die lijkt op die van Skype. Dit zal adoptie vergemakkelijken omdat veel gebruikers al bekend zijn met de werking en de look and feel. Skype wordt reeds door miljoenen mensen gebruikt, zowel privé als op het werk. Skype for Business profiteert van dit grote marktaandeel. Per dag wordt er twee miljard minuten gebeld met Skype. Al deze Skypers worden nu ook bereikbaar voor de zakelijke gebruiker.

Consumentenbond in actie tegen dure 0900 nummers

Bedrijven mogen voor niet-klanten wel dure 0900-nummers hanteren. Deze prijzige 0900-nummers staan soms prominent op de website, terwijl het goedkopere klantenservicenummer een stuk moeilijker te vinden is. De Consumentenbond vindt dat dat anders moet. Sommige bedrijven jagen klanten, die nog ouderwets informatie inwinnen via een klantenservicenummer, onterecht op kosten. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Consumentengids van april. De bedrijven overtreden daarmee de nieuwe consumentenregels van juni 2014 , die dure klantenservicenummers wettelijk verbieden. Bedrijven mogen hun klanten wel een extra bedrag per gesprek rekenen van maximaal 1 euro, naast de gewone belkosten.

Zoveel data verbruik je tijdens bellen met WhatsApp

De belfunctie van WhatsApp is voor steeds meer gebruikers beschikbaar en lijkt een hele interessante toevoeging te worden, aangezien het dataverbruik van bellen met WhatsApp vrij laag is. Dat blijkt uit een uitgebreide test van Android Planet, die de afgelopen periode onder verschillende omstandigheden met andere WhatsApp-gebruikers heeft gebeld. Bellen via WhatsApp gaat via Voice over IP (VoIP), ofwel de dataverbinding van je smartphone. Door te bellen met WhatsApp verbruik je megabytes uit je databundel.

donderdag 26 maart 2015

Belfunctie WhatsApp 'binnen enkele weken' op iOS

De belfunctie van WhatsApp komt 'binnen enkele weken' naar de iPhone. Dat zegt één van de oprichters van de chat-dienst. Op Android wordt de functie inmiddels uitgerold, maar dat kan alleen op basis van een uitnodiging. Binnenkort moeten ook iPhone-gebruikers kunnen bellen via WhatsApp, zegt Brian Acton. Hij is de medeoprichter van WhatsApp, en sprak gisteren op een ontwikkelaarsconferentie van Facebook.

Facebook maakt Messenger tot apart platform

Facebook maakt van Messenger een platform. Daarmee wordt Messenger niet alleen een losstaande app, maar een heel ecosysteem waarin ook andere apps geïntegreerd kunnen worden. De toekomstplannen voor Messenger werden gisteren door Mark Zuckerberg uiteengezet tijdens ontwikkelaarsconferentie F8. Daaruit blijkt dat Facebook met zijn Messenger-app en met WhatsApp een duidelijke kant op wil.

woensdag 25 maart 2015

'Whatsapp gaat Google Drive gebruiken voor opslaan back-up'

WhatsApp gaat het voor Android-gebruikers mogelijk maken om een back-up van berichten en media te maken, die vervolgens naar Google Drive kan worden geüpload. Dat blijkt uit nieuwe regels die WhatsApp heeft toegevoegd aan het vertaalsysteem van de app. Iedereen kan meehelpen om deze zinnen te vertalen.


dinsdag 24 maart 2015

Microsoft: ‘Doe aangifte van telefoonphishing’

Microsoft adviseert mensen die gebeld worden door oplichters die zich uitgeven voor Microsoft medewerkers om aangifte bij de politie te doen. Dat zegt het bedrijf op vragen van Emerce. De laatste weken komen er steeds meer meldingen over buitenlandse telefoontjes. De oplichters doen zich daarbij steevast voor als medewerkers van Microsoft. Meestal is het doel om gebruikers naar een site te delegeren waar ze malware moeten installeren. Soms volgen dit soort acties op phishingmails, de ‘ouderwetse’ manier om creditcardnummers, inlogcodes en wachtwoorden te achterhalen. Soms belt ‘de bank’ voor de laatste ontbrekende informatie zoals TAN-codes.

Oplichters maken misbruik van WhatsApp Call

WhatsApp is de belfunctie geleidelijk bij gebruikers aan het activeren, maar het VoIP-bellen wordt ook geactiveerd wanneer je wordt opgebeld door iemand die reeds toegang heeft gekregen tot de feature. De belfunctie vereist bovendien dat je de nieuwste versie van WhatsApp geïnstalleerd hebt, en daar maken oplichters handig gebruik van, zo melden Panda Labs en Malwarebytes.

vrijdag 20 maart 2015

Makkelijk starten van webconferenties in de cloud

NFON AG toont op CeBIT onder meer Nmeeting+. Deze oplossing biedt volgens de leverancier totale controle over web- en HD-audioconferenties. Nmeeting+ is inzetbaar met behulp van elke HTML-5-browser (Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome en Apple Safari).

Nmeeting+ kent een eenvoudig kostenmodel: afrekenen vindt plaats op basis van verbruik met tariefeenheden van vijftien cent per deelnemer per minuut, of een flat fee van vijftien euro per maand. Maximaal 25 deelnemers kunnen gelijktijdig deelnemen aan een Nmeeting+-sessie.

Nmeeting+ is niet alleen te gebruiken op een desktop of notebook, maar ook op een tablet of smartphone. Met de conferentie-oplossing Nmeeting+ kunnen deelnemers elkaar bij intern gebruik ook zien en kan de gespreksleider de conferentie beheren (bijvoorbeeld deelnemers toevoegen of op mute zetten).

De redding voor de klassieke ISDN-centrale

NFON AG lanceert tijdens CeBIT 2015 Ntrunk. Deze oplossing richt zich op organisaties die niet langer gebruik kunnen maken van hun ISDN-aansluiting. Met Ntrunk is het mogelijk de bestaande telefooncentrale te combineren met een virtuele installatie. Voordeel: ISDN-aansluitingen worden opgeheven, maar de klassieke centrale blijft in gebruik. Thuiswerkplekken worden bijvoorbeeld via cloudtelefonie ondersteund, waarbij doorkiezen mogelijk is en interne bereikbaarheid verzekerd is. Hierbij is de klassieke ISDN-centrale via SIP-Trunk – met of zonder voorschakelapparatuur – aan het openbare telefoonnet te koppelen.

donderdag 19 maart 2015

Telegram voegt mentions en hashtags toe

Chatapp Telegram Messenger heeft in zijn laatste update groepsgesprekken een stuk overzichtelijker gemaakt, met de introductie van mentions en hashtags. Het is hierdoor makkelijker om een specifieke gebruiker in een groep aan te spreken en om eerdere berichten over een bepaald onderwerp terug te vinden.

De ideale WhatsApp-variant voor Nederlanders

Happening is ontwikkeld door de Nederlanders Jelmer Feenstra, Emiel Mols en Frank van Viegen en te downloaden voor Android en iOS. De app is inmiddels op tienduizenden smartphones geïnstalleerd. Je kunt privé- en groepsgesprekken starten, die in een overzicht met blokjes worden getoond. Bij zo'n groepsgesprek heb je de mogelijkheid om alle deelnemers in één keer bij extra functies van Happening te betrekken.

woensdag 18 maart 2015

Nog steeds groei voor vaste telefoon

De markt voor vaste telefonie in Nederland is in het vierde kwartaal van 2014 toch weer gegroeid met 0,3 procent, en telt nu 6,23 miljoen lijnen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper. De kwartaalgroei werd gedreven door een toename van 1,3 procent in het aantal VoIP-lijnen voor consumenten naar 5,29 miljoen. Dit compenseerde de afname van 5,8 procent in het aantal PSTN/ISDN-lijnen en de afname van 4,1 procent in het aantal WLR-verbindingen.

Berichten-app Yo straks ook op Apple Watch

Yo werkt aan een app voor de Apple Watch, de smartwatch van Apple. Dat meldt techsite Mashable donderdag. De chat-app Yo werd bekend omdat je er alleen yo's mee kon versturen en ontvangen. Tegenwoordig kunnen gebruikers ook yo's van hun favoriete websites en bedrijven krijgen. De variant voor de Apple Watch is een stuk ambitieuzer.

vrijdag 13 maart 2015

Microsoft vervangt Lync door Skype for Business

Microsoft gaat zijn communicatiesoftware Lync een nieuwe naam geven. Vanaf volgende week woensdag wordt de naam Skype for Business. De softwaregigant had die verandering al in november aangekondigd, maar nu is er dan ook een datum. Het gaat niet alleen om een nieuwe naam, maar ook om een nieuwe gebruikerservaring.

zaterdag 7 maart 2015

Bereikbaar zonder mobiel netwerk

Het komt nog regelmatig voor dat er binnenshuis geen telefoonbereik is. Best lastig als je uit eten bent en bereikbaar wilt zijn op je telefoonnummer. De app Libon brengt uitkomst, mits er wel wifi-bereik is in het gebouw. Libon heeft in Barcelona tijdens het Mobile World Congress de nieuwe feature Reach Me gelanceerd. De feature maakt gebruik van VoIP om je binnenkomende telefoontjes door te schakelen.