De desktopversie van Whatsapp wordt verder uitgebreid. Vanaf nu ben je niet meer verplicht om van Chrome gebruik te maken om je berichten te spiegelen. Ook voor Firefox en Opera is nu ondersteuning. Alleen Safari fans moeten dus nog even wachten. Er is verder niks veranderd; je surft eerst naar https://web.whatsapp.com/. Om gebruik te maken van de dienst moet je een QR code scannen met de whatsapp app. Dit betekend echter wel nog steeds dat je met een iPhone niet mee kan doen, want die hebben geen QR scanner.
donderdag 26 februari 2015
woensdag 25 februari 2015
WhatsApp Web voor iPhone in de maak
Na de introductie van de langverwachte web-versie van WhatsApp volgde een teleurstelling voor veel iPhone-gebruikers. Door technische beperkingen kan WhatsApp Web nog niet op de iPhone gebruikt worden. Daar komt binnenkort waarschijnlijk verandering in. Duitse vertalers van WhatsApp hebben ontdekt dat in taalbestanden voor de volgende update van WhatsApp zinnen aanwezig zijn die wijzen op WhatsApp Web voor iOS
Facebook Messenger laat je makkelijker delen met iOS 8-extensie
Facebook Messenger heeft een update gekregen, waardoor je nog makkelijker allerlei informatie uit andere apps kunt delen via Messenger. Het gaat om een extensie voor het delen van content, die je te zien krijgt als je op de knop Delen in iOS 8 klikt. Foto’s, video’s en linkjes stuur je supersnel naar vrienden.
zondag 22 februari 2015
Google Hangouts gebruiken in de Berichten-app van OS X
Met het programma Berichten voor OS X, kun je iMessages en sms’jes sturen en ontvangen. Maar het programma kan nog veel meer. Als je bijvoorbeeld ook nog een andere chatdienst gebruikt, zoals bijvoorbeeld Google Hangouts, dan kun je die toevoegen aan het programma. In deze tip gaan we je laten zien hoe je die gesprekken beschikbaar maakt in het programma Berichten.
Telefonisch kanaal blijft belangrijk voor gemeenten
Uit onderzoek van het onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente in opdracht van het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) komt naar voren dat het telefoniekanaal één van de belangrijkste kanalen is voor contact met de gemeente.
KING, onderdeel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), liet het onderzoek uitvoeren om gemeenten te kunnen adviseren over de inzet van het telefonische kanaal en de rol van het 14+netnummer daarbinnen. Uit het onderzoek blijkt dat mensen vaak voor het telefonische kanaal kiezen als het digitale kanaal geen optie is. Bijvoorbeeld in urgente situaties. Ook mensen die minder zelfredzaam of digitaal vaardig zijn, maken vaak gebruik van de telefoon om in contact te komen met de gemeente. Over het algemeen wordt de telefonische dienstverlening van de gemeente positief beoordeeld.
Ook over het 14+netnummer initiatief zijn mensen positief. Alleen de bekendheid van het nummer blijkt nog laag te zijn. Veel inwoners van Nederland weten nog niet dat vrijwel elke Nederlandse gemeente bereikbaar is via het eenvoudige telefoonnummer 14 gevolgd door het gemeentelijk netnummer. Zeven procent van de ondervraagden kon spontaan het 14+ telefoonnummer van de eigen gemeente noemen. Dat percentage ligt significant hoger (12%), als de ondervraagde woont in een gemeente die actief over het 14+netnummer communiceert.
Een van de aanbevelingen aan gemeenten is om te komen tot een kanaalstrategie, waarbij specifieke kanalen worden ingezet voor specifieke diensten. Hoewel met de Visie Digitale overheid 2017 een keuze lijkt te zijn gemaakt voor een focus op het digitale kanaal, wijzen de uitkomsten van dit onderzoek erop dat gemeenten beter voor een multichannel strategie kunnen kiezen om inwoners zo goed mogelijk via de juiste kanalen te bedienen.
Voor de algemene acceptatie van het 14+netnummernummer geldt dat het van belang is dat burgers het nummer leren kennen. Om gemeenten te faciliteren bij hun communicatie liet KING een communicatietoolkit ontwikkelen. Volgens de opstellers van het rapport kan een communicatiecampagne een zinvolle rol spelen om de kennis over het nummer te vergroten. “De dienstverlening die achter het nummer schuil gaat is de volgende en meest belangrijke stap”.
KING, onderdeel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), liet het onderzoek uitvoeren om gemeenten te kunnen adviseren over de inzet van het telefonische kanaal en de rol van het 14+netnummer daarbinnen. Uit het onderzoek blijkt dat mensen vaak voor het telefonische kanaal kiezen als het digitale kanaal geen optie is. Bijvoorbeeld in urgente situaties. Ook mensen die minder zelfredzaam of digitaal vaardig zijn, maken vaak gebruik van de telefoon om in contact te komen met de gemeente. Over het algemeen wordt de telefonische dienstverlening van de gemeente positief beoordeeld.
Ook over het 14+netnummer initiatief zijn mensen positief. Alleen de bekendheid van het nummer blijkt nog laag te zijn. Veel inwoners van Nederland weten nog niet dat vrijwel elke Nederlandse gemeente bereikbaar is via het eenvoudige telefoonnummer 14 gevolgd door het gemeentelijk netnummer. Zeven procent van de ondervraagden kon spontaan het 14+ telefoonnummer van de eigen gemeente noemen. Dat percentage ligt significant hoger (12%), als de ondervraagde woont in een gemeente die actief over het 14+netnummer communiceert.
Een van de aanbevelingen aan gemeenten is om te komen tot een kanaalstrategie, waarbij specifieke kanalen worden ingezet voor specifieke diensten. Hoewel met de Visie Digitale overheid 2017 een keuze lijkt te zijn gemaakt voor een focus op het digitale kanaal, wijzen de uitkomsten van dit onderzoek erop dat gemeenten beter voor een multichannel strategie kunnen kiezen om inwoners zo goed mogelijk via de juiste kanalen te bedienen.
Voor de algemene acceptatie van het 14+netnummernummer geldt dat het van belang is dat burgers het nummer leren kennen. Om gemeenten te faciliteren bij hun communicatie liet KING een communicatietoolkit ontwikkelen. Volgens de opstellers van het rapport kan een communicatiecampagne een zinvolle rol spelen om de kennis over het nummer te vergroten. “De dienstverlening die achter het nummer schuil gaat is de volgende en meest belangrijke stap”.
vrijdag 13 februari 2015
VoiceDeals lanceert eerste gratis hosted telefonie in Nederland
Telecom aanbieder VoiceDeals uit Heerenveen biedt als eerste bedrijf in Nederland een volledig gratis hosted telefoondienst aan. De dienst bestaat uit een volledig operationele telefooncentrale in de cloud waarmee klanten vast en mobiel kunnen bellen.
Er zijn meer aanbieders die een zeer beperkte telefoniedienst aanbieden, maar geen enkele partij heeft tot nu toe de stap durven maken om de dienst volledig gratis aan te bieden. De dienst van VoiceDeals bevat een volledige professionele centrale in de cloud met alle opties. Dus geen uitgeklede variant.
De dienst is een volledige telefooncentrale met een onbeperkt aantal aansluitingen (extensies), interne nummers, telefoonnummers, mogelijkheid tot doorschakelen en alle functies die klanten van een centrale mogen verwachten. Buiten de standaardfuncties worden ook geavanceerde functies als wachtrijen, voice response, huntgroepen en uitgebreide voicemail-mogelijkheden standaard en gratis aangeboden. De enige kosten die de gebruiker nog heeft zijn de gesprekskosten die via het systeem gemaakt worden en ook die liggen gemiddeld meer dan 30 procent onder de kosten die andere bedrijven als KPN berekenen voor vast en mobiel telefoonverkeer in Nederland, tot wel 500 procent onder kosten op diverse buitenlandse bestemmingen
Er zijn meer aanbieders die een zeer beperkte telefoniedienst aanbieden, maar geen enkele partij heeft tot nu toe de stap durven maken om de dienst volledig gratis aan te bieden. De dienst van VoiceDeals bevat een volledige professionele centrale in de cloud met alle opties. Dus geen uitgeklede variant.
De dienst is een volledige telefooncentrale met een onbeperkt aantal aansluitingen (extensies), interne nummers, telefoonnummers, mogelijkheid tot doorschakelen en alle functies die klanten van een centrale mogen verwachten. Buiten de standaardfuncties worden ook geavanceerde functies als wachtrijen, voice response, huntgroepen en uitgebreide voicemail-mogelijkheden standaard en gratis aangeboden. De enige kosten die de gebruiker nog heeft zijn de gesprekskosten die via het systeem gemaakt worden en ook die liggen gemiddeld meer dan 30 procent onder de kosten die andere bedrijven als KPN berekenen voor vast en mobiel telefoonverkeer in Nederland, tot wel 500 procent onder kosten op diverse buitenlandse bestemmingen
Apple voegt tweestapsverificatie in voor iMessage en Facetime
Zowel iMessage als Facetime op iOS en OS X hebben nu een tweede wachtwoord nodig als gebruikers willen inloggen of instellingen willen veranderen. Dat ontdekte The Guardian. Tot nu toe werkte Apples tweestapsverificatie alleen bij inloggen bij het AppleID en op iCloud.com. Nu moeten Apple-gebruikers ook een extra wachtwoord invoeren wanneer zij iMessage of Facetime voor het eerst op een nieuw apparaat gebruiken.
dinsdag 3 februari 2015
‘WhatsApp Web voor iOS komt binnenkort, inloggen via Facebook’
De webversie van WhatsApp verschijnt binnenkort voor iPhone en iPad. Dat zegt betatester Ilhan Pektas die regelmatig betrouwbare informatie over nieuwe functies naar buiten heeft gebracht. WhatsApp Web is sinds vorige week al beschikbaar voor Android-gebruikers. Daarbij moet je je steeds identificeren via een QR-code, die je scant vanuit de WhatsApp-app. Vanwege platformbeperkingen in iOS is zo’n oplossing nu nog niet mogelijk, aldus de makers.
Transavia start met WhatsApp
WhatsApp groeide in korte tijd uit tot een van de meest gebruikte digitale communicatiemiddelen. Ons land telt inmiddels meer dan 9 miljoen gebruikers, van jong tot oud. Transavia ziet WhatsApp daarom als mooie aanvulling op de al bestaande mogelijkheden zoals Facebook en Twitter.
Klanten die een reis hebben geboekt en vervolgens nog een vraag hebben over de boeking, kunnen deze 'appen'. Denk bijvoorbeeld aan vragen over hand- en ruimbagage-voorwaarden, online inchecken en andere diensten. Transavia reageert altijd binnen een uur.
De komende maanden moeten uitwijzen of deze vorm van extra service aanslaat. Dan bekijkt de luchtvaartmaatschappij of het de mogelijkheden verder uitbreidt. WhatsApp is net als webcare en het call center zeven dagen per week bereikbaar, tussen 08:00 en 22:00 uur (NL tijd). Voor het aanbieden van deze nieuwe digitale service werkt Transavia actief samen met Informaxion.
Klanten die een reis hebben geboekt en vervolgens nog een vraag hebben over de boeking, kunnen deze 'appen'. Denk bijvoorbeeld aan vragen over hand- en ruimbagage-voorwaarden, online inchecken en andere diensten. Transavia reageert altijd binnen een uur.
De komende maanden moeten uitwijzen of deze vorm van extra service aanslaat. Dan bekijkt de luchtvaartmaatschappij of het de mogelijkheden verder uitbreidt. WhatsApp is net als webcare en het call center zeven dagen per week bereikbaar, tussen 08:00 en 22:00 uur (NL tijd). Voor het aanbieden van deze nieuwe digitale service werkt Transavia actief samen met Informaxion.
zondag 1 februari 2015
Telegram Messenger nu met interactieve notificaties
Terwijl WhatsApp nog bezig is met een belfunctie en het geschikt maken van WhatsApp Web voor iOS, gaat concurrent Telegram ook gewoon door. Zij hebben al een desktopfunctie en kunnen zich volledig focussen op het verder uitbreiden van de mobiele app. In de vandaag verschenen update van Telegram Messenger vind je nu een zoekfunctie om alle documenten in een chat-conversatie te doorzoeken.
Whatsapp begonnen met uitrollen belfunctie
Whatsapp lijkt te zijn begonnen met het gefaseerd uitrollen van de langverwachte belfunctionaliteit. Er is officieel nog niets bekendgemaakt over de introductie, maar een gebruiker plaatste op Reddit informatie over de belfunctie. Op de afbeeldingen is te zien dat er bovenaan een belknop is verschenen die de gebruiker naar Whatsapp-contactpersonen laat bellen via voip. De interface lijkt verder op een doorsnee belapplicatie. Er is tevens een korte demonstratievideo verschenen.